Повідомити про помилку або ідею
YouControl
logo youcontrol
УКР
youcontrol youcontrol
0 800 309 077
Дзвінок безкоштовний
УКР

Зареєструйтесь і перевірте 10 компаній безкоштовно, або отримайте консультацію по номеру 0 800 309 077.

Статті

Види комплаєнсу і коли він може знадобитися

9 листопада 2020 р.

Види комплаєнсу і коли він може знадобитися

Процедури комплаєнс стають нормою в українських компаніях. Тепер питання формулюється не "Чи потрібен нам комплаєнс?" і не "Що таке комплаєнс?". Мова про вибір і впровадження інструментів в процеси підприємства. У цій статті про види комплаєнсу і про те, які з них потрібні саме вам.

 

Комплаєнс-ризики можна розділити на три основні типи: фінансові, операційні та бізнес-ризики. Але в залежності від сфери діяльності для компаній характерні конкретні види ризиків.

 


Податковий комплаєнс


Мета — передбачити й запобігти проблемам під час податкових перевірок. А якщо одну і ту ж операцію можна провести різними способами, які податкова кваліфікує інакше — то знайти можливість знизити податкові ризики.

 

Фахівці з податкового комплаєнсу проводять поточний, регулярний або разовий аудит, після якого виявляють ризики й пропонують способи їх скоротити. Регулярний аудит може проводиться за період 1-3 роки. Разовий аудит можуть проводити перед конкретною операцією, щоб оцінити можливі наслідки та запобігти ризикам.

 

Ситуація


Компанія шукала надійного постачальника, за умови наявності у нього статусу платника ПДВ. Спеціаліст договірного відділу намагався якомога швидше проаналізувати кожного з потенційних постачальників, здійснив швидку перевірку контрагентів по вкладках "Суди" і "Податкова" і виявив одного з постачальників, співпраця з яким могла б стати причиною залучення уваги контрольних органів до компанії.

 

Компанія-постачальник на ринку присутня вже 10 років. При цьому фігурувала тільки в одному судовому рішенні, в якому йдеться про запит слідчого на тимчасовий доступ до речей і документів компаній, серед яких знаходиться і постачальник. Згідно з судовим документом, постачальник знаходився на пільговій системі оподаткування. Тому він повинен мати площі для вирощування зернових культур. Як виявилося під час перевірки, їх у контрагента не було. Халатність працівників привела до ухилення від сплати податків постачальником в розмірі 2,4 млн грн. Відповідно до цього, контрагент не мав права перебувати на пільговій системі оподаткування. Тому були призначені позапланові перевірки всіх підприємств, які були вказані в судовому документі. А також перевірки всіх контрагентів, які хоч якось пов'язані з цими підприємствами.

 

Спеціаліст договірного відділу нівелював ризик перевірок для компанії.

 

 

Трудовий комплаєнс


Актуальність цього виду комплаєнсу прямо пропорційна кількості співробітників компанії. Хоча контролювати дотримання трудового права необхідно будь-якому підприємству. Просто в великих колективах складніше "стежити" за всіма і запобігати порушенням, а отже — конфліктним ситуаціям зі співробітниками.
Завдання фахівців з трудового комплаєнсу — запобігання порушенням трудового законодавства компанією і співробітниками, розгляд скарг і заяв від співробітників, робота над внутрішньою політикою стосовно кадрових питань. Іноді великі компанії вдаються до послуги кадрового аудиту, щоб перевірити якість дотримання трудового законодавства.

 

Ситуація


Часто співробітники самі порушують внутрішні політики та правила у сфері праці компанії. Наприклад, коли незаконно продають, розголошують і використовують в особистих цілях дані компанії. Таких випадків багато. Наприклад, коли інженер-конструктор заводу "Антонов" опублікував в інтернеті креслення літака. Або приклад з ризик-менеджером компанії Moneyveo, який намагався продати в Мексику базу даних компанії.


У подібних випадках трудовий комплаєнс допомагає уникнути репутаційних ризиків в першу чергу.

 

Якщо трудове законодавство порушує сама компанія — відповідальні органи можуть застосовувати штрафні санкції.

 

 

Антикорупційний і санкційний комплаєнс


Мета антикорупційного комплаєнсу — не дозволяти співробітникам порушувати норми та приписи щодо боротьби з корупцією. І, звичайно, виявляти реальні факти корупції в компанії.


Підкуп, зловживання посадовими повноваженнями, отримання або давання хабаря, посередництво в хабарництві, провокація хабаря або комерційного підкупу — все це злочини у сфері корупції.

 

Мета санкційного комплаєнсу — не допустити зв'язків з контрагентами, які знаходяться під санкціями. Цей вид комплаєнсу з'явився для самозахисту компаній від ризиків співпраці з людьми й компаніями, внесеними санкційні списки. Особливо серйозно до нього ставляться іноземні бізнеси, представлені в Україні, адже порушення в філії загрожують санкціями для материнської компанії.

 

Ситуація

 

Детективи Національного бюро викрили 11 осіб в організації корупційної схеми, за якою державне підприємство "Морський торговельний порт "Південний" понесло понад 47 млн ​​грн збитків. Антикор-комплаєнс міг би запобігти проблемі.

 

Хабарництво і корупція становлять 30% всіх проявів шахрайства в компаніях. Найчастіше це відбувається в галузях енергетики та ресурсів, публічного сектора і виробництва.

 

 

Читати більше: Топ шахрайств в компаніях і як їм запобігти

 

 

Якщо говорити про зв'язок з контрагентом, який знаходиться під санкціями — це загрожує фінансовими втратами та санкціями для самої компанії.

 

 

Кримінально-правовий комплаєнс


Формально під дію КК України підпадає тільки фізособа, однак корпорації відповідальні, якщо неналежна організація робочих процесів сприяє вчиненню злочину. Посадові особи компанії можуть потрапити під дію статті як співучасники. Тому цей вид комплаєнсу допомагає встановити відповідальних осіб в корпорації. Простіше кажучи, мінімізувати кримінально-правові ризики й запобігати злочинам.

 

Неувага до цього завдання не тягне за собою будь-яких санкцій, але зате її дотримання дає перевагу тією мірою, в якій знижується ризик правопорушення.

 

Фахівці з кримінально-правового комплаєнсу аналізують бізнес-процеси компанії з точки зору ознак розкрадання або інших порушень закону. І якщо знаходять такі ознаки, то радять, як перебудувати угоду, операцію або процес менш ризикованим чином.

 

 

Антимонопольний комплаєнс


Порушення антимонопольного законодавства загрожує компанії санкціями, судовими витратами й репутаційними втратами. У деяких напрямках антимонопольний ризик особливо високий, наприклад, при взаємодії з конкурентами (спільні підприємства, асоціації) і контрагентами (умови співпраці, знижки, премії), в ціноутворенні, закупівлі. А найпоширеніші порушення антимонопольного законодавства — змови між учасниками ринку, держорганами, недобросовісна конкуренція, порушення у сфері закупівель.

 

Ситуація


Компанія, яка є найбільшим дистриб'ютором певних товарів на ринку для бізнесу, відмовляє в продажу товарів контрагенту без пояснення конкретних причин. Також з якихось причин компанія завищує ціни або зовсім відмовлятися поставляти товар контрагенту в якості тиску.


Всі ці дії можуть викликати питання в Антимонопольного комітету, бо використання переважного становища для усунення конкурентів або обмеження прав споживачів — порушення, якщо дії не обґрунтовані.

 

Антимонопольний комплаєнс допомагає врахувати такі моменти й не привертати увагу антимонопольних органів.

 

 

Банківський комплаєнс


Всі організації повинні регулювати свої взаємини з банками, щоб відповідати вимогам фінансового моніторингу, антикорупційного і валютного законодавства і не боятися блокування рахунків. Це і називається банківським комплаєнсом.

 

Банк може зажадати пояснень операції, особливо якщо одержувач платежу базується в юрисдикції, неблагонадійній з податкової точки зору. Ціна помилки — від блокування конкретної операції до блокування рахунку і занесення компанії в чорний список банку. Адже банк своєю чергою — теж комерційна організація під дією регулятора.

 

Але за великим рахунком, суть банківського комплаєнсу для звичайної компанії зводиться до досить простих правил, дотримання яких оберігає від блокування рахунків.

 

 

Розуміння різних видів комплаєнсу допомагає сформувати власну стратегію комплаєнс-системи. Для цього часто залучаються консультанти, які працюють разом з внутрішніми юристами корпорації.

 

Фахівці YouControl надають таку послугу, аналізуючи інформацію з понад 100 офіційних джерел. До середини вересня 2020 року експертизою комплаєнс-ризиків контрагента від YouControl скористалися вже більше ніж півсотні представників українського бізнесу. Компанії усвідомлюють ризики й прагнуть уникнути їх за допомогою превентивних заходів, які реалізує комплаєнс.

 

Якщо потрібно більше дізнатися про комплаєнс – проходьте курс YouControl.Academy, який складали юристи, працівники банківських установ, деяких державних органів. Він необхідний, якщо ви хочете мінімізувати свої ризики від співпраці з компаніями, перевіряючи їх відповідність власним очікуванням й чинному законодавству.

 

Пройшовши курс, ви навчитеся:

- розумітися на базових принципах та особливостях комплаєнсу;

- працювати на випередження у питанні захисту інтересів своєї компанії, її репутації та фінансової складової;

- розрізняти функціональні напрями комплаєнс-контролю.

 

Перевірити контрагента прямо зараз.

Додайте застосунок «Youcontrol» на головний екран
Натисніть load -> ‘Додати на початковий екран’