Повідомити про помилку або ідею
YouControl
logo youcontrol
УКР
youcontrol youcontrol
0 800 309 077
Дзвінок безкоштовний
УКР

Зареєструйтесь і перевірте 10 компаній безкоштовно, або отримайте консультацію по номеру 0 800 309 077.

Статті

Топ шахрайств в компаніях і як їм запобігти

26 червня 2020 р.

Топ шахрайств в компаніях і як їм запобігти

Згідно з опитуванням про світову економічну злочинність та шахрайство ‒ 47% з 5000 респондентів 99 країн за останній рік повідомляли про шахрайство в компанії. Через шахрайство компанія втрачає від 5% прибутку. В Україні 61,5% компаній стикалися з шахрайством.

Співробітники, конкуренти чи випадковість?

У 37% випадків  ‒ шахраєм виявився співробітник компанії, в 39% ‒ зовнішнім клієнтом або партнером, і в 20% випадків ‒ працівник змовився з клієнтом або контрагентом.

Якщо говорити про співробітників, то 34% ‒ це середній менеджмент, 31% - оперативний персонал і 26% - керівництво. Співробітники найчастіше "зливають" інформацію про компанію конкурентам, підробляють документи або приймають хабарі. Бувають випадки, коли співробітник сам стає конкурентом компанії.

Якщо говорити про порушників зовні компанії, то в 26% випадків це клієнт, і в 19% ‒   контрагент. Ці люди часто завдають шкоди репутації або втягують компанію в юридичні спори.

Топ видів шахрайства в компаніях згідно опитування

•  Шахрайство з клієнтами  ‒ 35%;

•  Кіберзлочинність ‒ 34%;

•  Незаконне привласнення активів ‒ 31%;

•  Хабарництво і корупція  ‒ 30%;

•  Шахрайство з фінансовими документами ‒ 19%;

•  Шахрайство з персоналом  ‒ 17%;

•  Фальсифікація даних про компанію ‒ 16%;

•  Порушення антиконкурентного або антимонопольного законодавства  ‒ 13%;

•  Відмивання грошей ‒ 11%;

•  Крадіжка інтелектуальної власності ‒ 11%;

•  Інсайдерська або несанкціонована торгівля ‒ 10%;

•  Податкове шахрайство ‒ 8%;

•  Інше. Наприклад, розтрата і розкрадання майна компанії ‒ 4%.

В яких галузях?

•  В галузі споживання часто відбувається шахрайство з клієнтами і розтрата фінансів.

•  Енергетика і ресурси ‒ корупція, незаконне привласнення активів, махінації з фінансовими документами.

•  У фінансах ‒ шахрайство з клієнтами, кіберзлочинність, підробка фінансових документів.

•  Держава і публічний сектор ‒ кіберзлочинність, фінансовий облік, корупція.

•  У галузі виробництва ‒ розтрата активів компанії, кіберзлочинність, корупція.

Які можливі збитки для компанії?

Втрати компанії після інцидентів шахрайства складно порахувати однозначно. Деякі ‒  можливо:

•  прямі фінансові втрати;

•  витрати через штрафи;

•  судові витрати;

•  витрати на PR-кампанії, щоб виправити репутацію.

Але деякі витрати непросто порахувати кількісно:

•  зіпсована репутація бренду;

•  втрата положення на ринку;

•  втрата можливостей;

•  моральна шкода для співробітників внаслідок стресових ситуацій.

13% респондентів, які зіткнулися з шахрайством за останній рік, повідомили про втрату $50 млн на всі інциденти.

Топ-5 найбільш "дорогих" шахрайств з точки зору фінансових втрат ‒ це антимонопольні порушення, несанкціонована торгівля, податкове шахрайство, відмивання грошей, хабарництво і корупція. Це вершина незручностей в плані відновлення репутації і виплати штрафних санкцій.

Як компанії реагують на шахрайства?

•  Шість з 10 компаній не використовують ніяких систем і програм контролю і відстеження можливих ризиків. Майже половина респондентів або не оцінюють ризики, або проводять неформальну оцінку "на око". Половина респондентів не використовує моніторинг третіх осіб.

•  Тільки 3 з 10 компаній перевіряють ефективність контролю ризиків.

•  Половина організацій виділяють ресурси для моніторингу та управління третьою стороною.

•  60% компаній, які зіткнулися з шахрайством, ініціюють внутрішнє розслідування. Одна третина повідомляє про шахрайство керівнику.

•  50% компаній підтримують внутрішній контроль і суворе дотримання процедур.

•  44% застосовують дисциплінарні заходи проти співробітників.

•  37% повідомляють про інцидент в правоохоронні органи.

•  32% регулярно навчають співробітників політиці і робочим процедурам компанії.

Компанії в Україні часто нехтують навіть цими методами боротьби з внутрішнім і зовнішнім шахрайством. Внутрішні розслідування часто викликають у співробітників невдоволення. Вдаватися до послуг третіх компаній для внутрішніх розслідувань ‒   дорого. До того ж, керівники не завжди бачать всі плюси і ефект від процедур запобігання ризикам.

Тож які дії найбільш ефективні?

1. Визначте та оцініть всі ваші ризики, включаючи зовнішні фактори. Робіть це регулярно, з інтервалом хоча б раз на півроку, так як ринок і ситуація навколо компанії постійно змінюються;

В YouControl з'явилася нова послуга: експертиза комплаєнс-ризиків. Наші юристи проведуть оцінку ризиків виходячи з ваших бізнес-задач. Витрати на експертизу окупляться вже після першої операції;

2. Створіть чіткі інструкції реагування. Здатність вчасно відреагувати на проблему  ‒ критично важлива для протидії шахрайству і ризиків компанії. Здатність швидко мобілізувати людей, процеси і технології зменшить потенційну шкоду;

3. Часто аудит допомагає виявити ознаки шахрайства;

4. Інформаційна безпека теж важлива. Зробіть резервні копії даних компанії;

5. Перевіряйте керівників, середній менеджмент, афілійованих осіб, постачальників і партнерів на предмет добросовісності ще до початку співпраці. В YouControl доступні дані з реєстрів України та Європи для перевірки людини і компанії за 5 хвилин.

Компанії, які використовують технології для запобігання шахрайства, витрачали на 42% менше коштів на реагування та на 17% менше витрат на відновлення, ніж ті, які не використовують. Шахрайство - це ризик, якому не повинно бути місця в бізнесі.

Замовити оцінку ризиків!

Додайте застосунок «Youcontrol» на головний екран
Натисніть load -> ‘Додати на початковий екран’