Напередодні новорічних свят Європейський портал відкритих даних опублікував результати щорічного дослідження Open Data Maturity 2021. Цього року Україна піднялася на 11 позицій в рейтингу і закріпилася на 6-му місці серед 34 країн Європи, з почесним статусом trend-setter. Рівень зрілості сфери відкритих даних – 94%. Чи все так чудово в Україні з відкритими даними насправді та як бізнес здатен впливати на розвиток цієї сфери ‒ розповів виданню Мind засновник і СЕО YouControl, Сергій Мільман.
Темпи відкриття наборів даних в Україні не дозволяють сказати, що ми топчимося на місці, але й для ракетного старту цього відверто кажучи недостатньо. Я не схильний впадати в крайності, але розумію необхідність вищої дисципліни виконання рішень уряду. Бо зі сторони може виглядати, що ми ледь не попереду всіх, а по факту окремі органи влади дозволяють собі банально ігнорувати рішення вищої виконавчої влади.
До прикладу, ситуація з відкриттям фінансової звітності компаній у формі відкритих даних. Не дивлячись на постанову Кабміну №835, яка зобов’язує всіх розпорядників опублікувати свої набори даних, є випадки як часткового виконання рішення уряду, так і його повного ігнорування. Державна податкова служба лише частково опублікувала фінзвітність за 2020 рік. У той самий час Держстат взагалі відмовився виконувати постанову і не відкрив жодного набору даних.
Приватні компанії, що працюють у сфері відкритих даних, напряму залежать від успіхів або невдач держави у кількості та якості опублікованих наборів даних. У ситуації, коли деякі інститути влади працюють за принципом "крок вперед ‒ два назад", саме бізнес має ставати рушійною силою в питаннях прозорості та підзвітності. Що зробив YouControl у 2021 році для формування в суспільстві культури обізнаності та обачності завдяки відкритим даним?
Аналіз тендерів
Вже з 1 січня 2022 року вступають в силу зміни до Закону України "Про Публічні закупівлі". До уповноважених з публічних закупівель застосовуватиметься персональна відповідальність у випадку неналежної перевірки ризикових факторів по кожному з учасників торгів.
Це однозначно позитивне рішення, але уявіть скільки на це потрібно часу. Лише за 11 місяців 2021 року в Україні проведено понад чотири з половиною мільйони публічних закупівель на загальну суму в майже півтора трильйони гривень. Враховуючи те, що на одну закупівлю в середньому припадає два учасника, то під перевірку щорічно потрапляє мінімум 9 млн заявок на участь. Для перевірки кожної з них уповноваженими з публічних закупівель потрібно від 10 до 20 хвилин. Таким чином, на перевірку витрачається мінімум 100 млн хвилин. З таким навантаженням, навіть якщо відкинути фактор злого умислу чи корупційних ризиків, уникнути помилок буде дуже складно.
Для полегшення адміністрування цієї норми, а також для ефективного громадського контролю ми розробили безкоштовний сервіс для перевірки тендерних закупівель "Аналіз тендерів". За його допомогою уповноважені з публічних закупівель можуть здійснювати автоматичну верифікацію передбачених Законом ризик-факторів за лічені секунди і виявляти недобросовісних учасників.
Ще одним рішенням компанії цьогоріч став інструмент "Репутація в медіа". Проєкт задумувався як один з важливих пазлів у загальній картині перевірки фізичної чи юридичної особи. Зрозуміло, що для ефективної перевірки необхідно оперувати достовірними даними з офіційних державних реєстрів. Проте, репутаційна складова теж надзвичайно важлива.
Ми знаємо, що в державні реєстри потрапляє не все, не одразу і не про всіх. Проте є ще цілий всесвіт інформації, що з'являється в авторитетних медіа, яка не завжди потрапляє в поле зору. Це може бути наприклад інформація про неформальні зв'язки, корупційні дії, конфлікт інтересів, неетичну поведінку тощо. Цих даних немає у держреєстрах, але є у медіа. І саме вона є тим важливим пазлом, який дає можливість скласти цілісне уявлення про компанію чи особу.
Проєкт корисний для суспільства, адже це архів розслідувань авторитетних медіа. Це своєрідна страховка для журналістів, бо розслідування надійно зберігаються на вебархіві YouControl. Це зменшує вірогідність тиску на журналістів чи редакцію в частині вимог зняти "незручний" матеріал. Тепер у цьому немає сенсу, бо все одно матеріал зберігається на альтернативному ресурсі і залишається в широкому доступі. На сьогодні інструмент містить більше 3,7 тис журналістських розслідувань з 17 авторитетних медіа. Зупинятися не плануємо. "Репутація в медіа" постійно поповнюється новини джерелами і матеріалами.
Використання інструментів відкритих даних у безпекових цілях це добре і правильно. Але крім цього ми постійно думаємо над новими можливостями, що дають ці дані. Найцікавіше те, що виникає на перетині відкритих даних, ділової розвідки та бізнес-аналітики. Можна сказати, що це продукти з найвищою доданою вартістю. Саме тому ми розробили новий інструмент для бізнесу, що допомагає шукати нових клієнтів і партнерів, розширювати ринки збуту та аналізувати привабливі ніші ‒ "Аналіз ринків".
Це серйозний здобуток, бо він змінює фокус нашої уваги. Якщо раніше ми концентрувалися в основному на безпековому аспекті, то зараз дивимося набагато ширше. Ділова розвідка в нас розкривається в аспектах перевірки контрагентів, пошуку нових клієнтів, аналізі ринків і взагалі автоматизації культури належної обачності.
Світ рухається в напрямку роботизації, ми всі про це знаємо ще з виходу першого термінатора. У сфері комплаєнсу термінатори поступово також беруть верх. В провідних технологічно розвинених українських компаніях, не лише ІТ-сектору, але й в агрокомпаніях, банках, логістичному бізнесі тощо менеджмент активно впроваджує цих "комплаєнс-термінаторів". Простіше кажучи сервіси АРІ. За допомогою інтеграції API від YouControl, користувачі отримують кастомізовані рішення та автоматизують більшість завдань, пов’язаних з перевіркою контрагентів.
Продовжуючи цю тему важливо згадати про автоматизацією законодавчої вимоги бізнесу проявляти належну податкову обачність при виборі контрагента. Адже з цим в Україні все ще залишаються великі проблеми. Податкова проводить масу перевірок та виписує штрафи або й взагалі блокує податкові накладні бізнесу, якщо той не довів, що при виборі контрагента не було здійснено належну податкову обачність.
І проблема тут не завжди у злому умислі підприємців. Загалом податкова система сконструйована таким чином, щоб при потребі у перевіряючих органів завжди була законна підстава виявити порушення. Тому ми поставили собі за мету спростити роботу бухгалтерів та управлінців, щоб убезпечити їх від ризиків.
Для цього ми доповнили модуль "Експрес-аналіз" контрагента вкладкою "податкова обачність". Фіча дає змогу, по-перше, побачити власний бізнес зі сторони, а з іншого боку перевіряти партнерів по цьому параметру. Бо якщо навіть у вас все добре, то у випадку якщо у вашого контрагента не так, то питання будуть саме до вас в частині неналежної обачності. Як наслідок, можна отримати додаткову перевірку, штрафні санкції або блокування податкових накладних.
В планах на 2022 рік ‒ ще більше корисних та змістовних інструментів на основі відкритих даних. А ще, і це основне ‒ формувати культуру обізнаності та обачності в суспільстві.
Читайте також:
Статті 28 грудня 2021 р.
5 довгострокових тенденцій, які допоможуть вирости бізнесу у 2022 році
Ми вручну зібрали та переклали для вас огляди на бізнес-тренди передових медіа та компаній. Ці тренди дають уявлення про те, як бізнес-операції розвиваються відповідно до швидко мінливого світу. Дізнайтеся, на що звертає увагу світова бізнес-спільнота, що потрібно врахувати для ефективної роботи та будуйте довгострокові плани (не забуваючи передбачати ризики, звичайно :)) Приємного читання! ESG та "екологічний" бізнес (це не про пластикові пакети)
Статті 29 грудня 2021 р.
Наші досягнення – ваші перемоги. Підсумки року 2021
У грудні традиційні підсумки року підбивають компанії та підприємці. "Юридичні особи та ФОП" – сказали б ми, але зараз можна трохи пожертвувати точністю заради душевності – час згадати та проаналізувати, чим допоміг і як знадобився вам YouControl. Отже, ми розподілили знакові події 2021 року. Перша частина – про наші нові інструменти та ті результати, які вони встигли принести користувачам. Друга – про спільні проєкти.
Новини 10 грудня 2021 р.
YouControl запустив безоплатний інструмент з перевірки учасників закупівель в один клік
З 1 січня 2022 року вступають в силу зміни до Закону України "Про Публічні закупівлі". До уповноважених з публічних закупівель застосовуватиметься персональна відповідальність: від штрафів до позбавлення волі. Для уникнення таких ситуацій, підвищення ефективності тендерних закупівель та здійснення громадського контролю, фахівці YouControl розробили спеціальний інструмент ‒ "Аналіз тендерів".