Рішення № 140116659, 28.09.2026, Чернівецький окружний адміністративний суд

Дата ухвалення
28.09.2026
Номер справи
600/3512/26-а
Номер документу
140116659
Форма судочинства
Адміністративне
Компанії, зазначені в тексті судового документа
Державний герб України Єдиний державний реєстр судових рішень

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 вересня 2026 р. м. Чернівці Справа № 600/3512/26-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Чернівецькій області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу,

В С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

1.1. У поданому до суду позові Головне управління ДПС у Чернівецькій області (далі позивач) просить стягнути з ОСОБА_1 (далі відповідач) податковий борг на загальну суму 6214,13 грн до відповідних бюджетів.

1.2. Оскільки ця справа не належить до категорії справ, які розглядаються виключно за правилами загального позовного провадження, суд, керуючись положеннями статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), враховуючи характер спірних правовідносин, предмет доказування та склад учасників, визнав за можливе розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, про що10.07.2026 постановив ухвалу про відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА АРГУМЕНТИ СТОРІН

2.1. Згідно змісту позовної заяви, за відповідачем станом на день пред`явлення позову рахується податковий борг на загальну суму 6214,13 грн. Наведена сума податкового боргу є в розумінні податкового законодавства України узгодженою.

Однак, в добровільному порядку відповідач податковий борг не сплатив, що обумовило звернення позивача до суду із цим позовом.

2.2. Відповідач правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористався, хоча ухвала про відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі була направлена йому на офіційну адресу. У зв`язку із цим, суд, керуючись положеннями частини 6 статті 162 КАС України, вирішує справу за наявними матеріалами.

ІІІ. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

3.1. Згідно наявного у справі розрахунку заборгованості по ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) за ним рахується податковий борг на загальну суму 6214,13 грн, з яких:

- по сплаті податку на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування, на суму 2948,00 грн;

- по сплаті податку на доходи фізичних осіб у вигляді мінімального податкового зобов`язання, що підлягає сплаті фізичними особами, на суму 2141,41 грн;

- по сплаті земельного податку з фізичних осіб на суму 1124,72 грн.

3.2. Вказану заборгованість нараховано (визначено) відповідачу на підставі:

- податкової декларації про майновий стан і доходи № 9298466524 від 15.01.2023 (за звітний 2022 рік), якою відповідач самостійно визначив податкове зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб у сумі 2948,00 грн, з граничним строком сплати до 31.07.2023;

- податкового повідомлення-рішення форми МПЗ № 8154913/24-05 від 30.06.2025, яким відповідачу визначено суму мінімального податкового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб у розмірі 2141,41 грн, з граничним строком сплати до 28.11.2025;

- податкових повідомлень-рішень форми Ф щодо земельного податку з фізичних осіб:

№ 5485691-2409-2405-UA73040190000062796 від 15.06.2023 у сумі 7,24 грн;

№ 6055389-2409-2405-UA73040190000062796 від 23.06.2023 у сумі 341,17 грн;

№ 4970183-2409-2405-UA73040190000062796 від 23.05.2024 у сумі 358,57 грн;

№ 4970181-2409-2405-UA73040190000062796 від 23.06.2024 у сумі 7,61 грн;

№ 5082852-2409-2405-UA73040190000062796 від 11.06.2025 у сумі 8,53 грн;

№ 5082853-2409-2405-UA73040190000062796 від 11.06.2025 у сумі 401,60 грн.

3.3. Наведені вище податкові повідомлення-рішення надіслані (вручені) відповідачу відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі ПК України).

3.4. Окрім цього, відповідачеві на його податкову адресу надсилалась податкова вимога форми Ф № 0004178-1309-2413 від 17.11.2023, яка згідно наявного у справі рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення вважається врученою відповідачу 27.12.2023 і яка на день розгляду справи у суді не є відкликаною.

ІV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ПОЗИЦІЯ СУДУ

4.1. Предметом цього спору є податковий борг, який позивач просить суд стягнути з відповідача. А тому, в межах цієї справи, суд має перевірити наявність такого боргу та чи дотримана процедура його стягнення.

4.2. Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

4.3. Пунктом 15.1 статті 15 ПК України визначено, що платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), які мають об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

4.4. Підпунктами 16.1.3, 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України на платника податків покладено обов`язок подавати податкові декларації та сплачувати податки і збори в строки та розмірах, встановлених ПК України.

4.5. Відповідно до підпункту 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків це сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи.

4.6. Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що податковий борг це сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та не погашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

4.7. Підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 ПК України визначено, що контролюючими органами є податкові органи щодо дотримання законодавства з питань оподаткування. Органами стягнення є виключно контролюючі органи, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу; стягнення податкового боргу за виконавчими написами нотаріусів не дозволяється (пункт 41.4 статті 41 ПК України).

4.8. Отже, аналізуючи наведені приписи ПК України, суд приходить до висновку, що позивач у справі, будучи контролюючим органом, наділений компетенцією щодо адміністрування податків та зборів і вжиття заходів щодо погашення податкового боргу, в тому числі шляхом його стягнення в судовому порядку.

4.9. Щодо податку на доходи фізичних осіб за результатами річного декларування, суд враховує, що відповідно до підпункту 49.18.4 пункту 49.18 статті 49 та пункту 179.7 статті 179 ПК України фізична особа зобов`язана самостійно до 1 серпня року, що настає за звітним, сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену в поданій нею податковій декларації про майновий стан і доходи. Судом встановлено, що відповідач подав таку декларацію № 9298466524 від 15.01.2023, самостійно визначивши податкове зобов`язання у сумі 2948,00 грн з граничним строком сплати до 31.07.2023, однак у визначений строк його не сплатив.

4.10. Щодо мінімального податкового зобов`язання, суд враховує, що відповідно до статті 38-1 ПК України мінімальне податкове зобов`язання визначається контролюючим органом за період володіння (користування) земельною ділянкою, а згідно з пунктом 170.14 статті 170 ПК України сума податку на доходи фізичних осіб, що дорівнює позитивному значенню різниці між сумою загального мінімального податкового зобов`язання та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів, визначається контролюючим органом у податковому повідомленні-рішенні форми МПЗ. Судом встановлено, що позивачем прийнято податкове повідомлення-рішення форми МПЗ № 8154913/24-05 від 30.06.2025, яким відповідачу визначено таке зобов`язання у сумі 2141,41 грн.

4.11. Щодо земельного податку, суд враховує, що відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14, пункту 269.1 статті 269, пункту 270.1 статті 270 та пункту 271.1 статті 271 ПК України платниками плати за землю є, зокрема, власники земельних ділянок, а об`єктом та базою оподаткування є земельні ділянки, що перебувають у власності, з урахуванням їх нормативної грошової оцінки. Пунктом 286.5 статті 286 ПК України визначено, що нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами, які надсилають платникові податкове повідомлення-рішення до 1 липня поточного року, а пунктом 287.5 статті 287 ПК України що податок сплачується фізичними особами протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення. Судом встановлено, що позивачем прийнято шість податкових повідомлень-рішень форми Ф щодо земельного податку з фізичних осіб на загальну суму 1124,72 грн, перелічених у пункті 3.2 цього рішення.

4.12. Матеріалами справи підтверджено, що зазначені податкові повідомлення-рішення належним чином надіслані (вручені) відповідачу відповідно до вимог статті 42 ПК України.

4.13. Суми податкового зобов`язання, визначені у зазначених податковій декларації та податкових повідомленнях-рішеннях, на момент розгляду справи у суді є узгодженими (декларація в силу самостійного визначення платником, повідомлення-рішення у зв`язку з відсутністю доказів їх оскарження в адміністративному чи судовому порядку) та не сплаченими відповідачем, а тому перейшли в категорію податкового боргу.

4.14. Таким чином, з урахуванням розрахунку заборгованості та інтегрованих карток платника, на день розгляду справи у суді загальний розмір податкового боргу відповідача становить 6214,13 грн.

4.15. Відповідно до пункту 59.1 статті 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення, а згідно з пунктом 59.5 статті 59 ПК України у разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений у повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

4.16. Як встановлено судом, відповідачеві відповідно до вимог ПК України надсилалась податкова вимога форми Ф № 0004178-1309-2413 від 17.11.2023 з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, яке підтверджує вручення цієї вимоги відповідачу 27.12.2023.

4.17. Оскільки податкова вимога вже виставлялась відповідачу, а податковий борг у повному обсязі погашений не був, додаткова податкова вимога щодо подальшого збільшення суми боргу відповідно до пункту 59.5 статті 59 ПК України не надсилалась, що узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 30.04.2025 у справі № 320/31761/23.

4.18. Відповідно до пункту 102.4 статті 102 ПК України податковий борг, що виник у зв`язку з відмовою у самостійному погашенні грошового зобов`язання, може бути стягнутий протягом 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу. Суд враховує, що зупинення перебігу строків давності, встановлене пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України на період дії карантину, запровадженого з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), не було припинено набранням чинності Законом України від 15.03.2022 № 2120-IX, яким одночасно доповнено статтю 102 ПК України пунктом 102.9 щодо зупинення перебігу строків на період дії воєнного стану, а виключення пункту 102.9 статті 102 ПК України Законом України від 30.06.2023 № 3219-IX (набрав чинності 01.08.2023) не відновило перебігу раніше зупиненого пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ строку. За таких обставин, суд приходить до висновку, що строк звернення до суду з цим позовом позивачем не пропущено.

4.19. Відповідно до пункту 87.11 статті 87 ПК України орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податку фізичної особи. Стягнення податкового боргу за рішенням суду здійснюється державною виконавчою службою відповідно до закону про виконавче провадження.

4.20. Враховуючи наявність у відповідача податкового боргу та те, що позивачем дотримано процедуру звернення з цим позовом до суду, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача податковий борг у сумі 6214,13 грн.

V. ВИСНОВОК СУДУ

5.1. Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

5.2. Позивачем доведено суду правомірність заявлених вимог, на день розгляду справи заборгованість відповідачем не погашена, а тому, зважаючи на наведені вище норми законодавства та встановлені судом обставини справи, а також виходячи з конституційного принципу обов`язковості сплати податків і зборів, суд вважає, що позовні вимоги позивача щодо стягнення з відповідача податкового боргу в сумі 6214,13 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

VІ. ЩОДО СУДОВИХ ВИТРАТ

6.1. Відповідно до пункту 27 частини 1 статті 5 Закону України Про судовий збір від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну податкову політику, їх територіальні органи в частині стягнення сум податкового боргу, а тому судовий збір у цій справі не розподіляється.

6.2. Частиною 2 статті 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У матеріалах справи відсутні докази, які б свідчили про такі витрати позивача, відтак суд не стягує їх з відповідача.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

1. Позов Головного управління ДПС у Чернівецькій області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу, задовольнити повністю.

2. Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) податковий борг на загальну суму 6214 (шість тисяч двісті чотирнадцять) грн 13 коп. до відповідних бюджетів.

У відповідності до статей 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Головне управління ДПС у Чернівецькій області (вул. Героїв Майдану, 200 А, м. Чернівці, 58013 код ЄДРПОУ ВП 44057187);

Відповідач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 РНОКПП НОМЕР_1 ).

Суддя О.В. Анісімов

Часті запитання

Який тип судового документу № 140116659 ?

Документ № 140116659 це Рішення

Яка дата ухвалення судового документу № 140116659 ?

Дата ухвалення - 28.09.2026

Яка форма судочинства по судовому документу № 140116659 ?

Форма судочинства - Адміністративне

Я не впевнений, що мені підходить повний доступ до системи YouControl. Які є варіанти?

Ми зацікавлені в тому, щоб ви були максимально задоволені нашими інструментами. Для того, щоб упевнитись в цінності і потребі системи YouControl саме для вас - замовляйте безкоштовну демонстрацію продукту. Також можна придбати доступ на 1 добу за 680 гривень.
Детальна інформація про ліцензії та тарифні плани.

В якому cуді було засідання по документу № 140116659 ?

У чому перевага платних тарифів?

У платних тарифах ви отримуєте іформацію зі 180 джерел даних, у той час як у безкоштовному - з 22. Також у платних тарифах доступно більше розділів даних та аналітичні інструменти миттєвої оцінки компаній, ФОП, та фізосіб.
Детальніше про різницю в доступах на сторінці тарифів.

Інформація про судове рішення № 140116659, Чернівецький окружний адміністративний суд

Судове рішення № 140116659, Чернівецький окружний адміністративний суд було прийнято 28.09.2026. Форма судочинства - Адміністративне, форма рішення - Рішення. На цій сторінці ви зможете знайти корисні відомості про це судове рішення. Ми надаємо зручний та швидкий доступ до поточних судових рішень, щоб ви могли бути в курсі останніх судових прецедентів. Наша база даних включає повний спектр необхідної інформації, дозволяючи вам зручно знаходити корисні відомості.

Судове рішення № 140116659 відноситься до справи № 600/3512/26-а

Це рішення відноситься до справи № 600/3512/26-а. Фірми, які зазначені в тексті цього судового документа:


Наша платформа дозволяє пошук за різними критеріями, такими як регіон або назва суда. Також у персональному кабінеті є можливість докладного налаштування, що суттєво прискорює процес пошуку інформації. Це дозволяє ефективно заощаджувати ваш час при отриманні необхідної інформації з реєстру судових рішень та інших офіційних джерел.

Попередній документ : 140116658
Наступний документ : 140116660