Єдиний державний реєстр судових рішень
Харківський окружний адміністративний суд 61700, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
07 жовтня 2026 р. справа № 520/19168/26
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Бідонько А.В., розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, буд. 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправними та скасування рішення, податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, ОСОБА_1 , з адміністративним позовом, в якому просить суд:
1. Визнати протиправним та скасувати рішення про залишення скарги без розгляду від 07.05.2026 №11699/6/99-00-06-01-02-06).
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 13.08.2025 № 1563357-2405-2030-UA6312027000002855 на суму 120227,46 грн;
3. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 13.08.2025 №1563360-2405-2030-UA63120270000028556 на суму 120227, 46грн;
4. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 13.08.2025 №1563158-2405-2030-UA63120270000028556 на суму 57030,72 грн;
5. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 13.08.2025 №1563163-2405-2030-UA63120270000028556 на суму 14902,94 грн.
В обґрунтування позову позивач зазначав, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області яким нараховано земельний податок за 2020-2024 роки є протиправними та такими, що винесено з порушенням норм чинного законодавства України, а тому підлягає скасуванню.
Вказує, що відповідно до пункт 1.3. Додатку 2 до рішення Харківської міської ради від 22.02.2017 року №542/17 податок за земельні ділянки, зайняті житловим фондом, автостоянками для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку, гаражно-будівельними, дачнобудівельними та садівницькими товариствами, індивідуальними гаражами, садовими і дачними будинками фізичних осіб, а також за земельні ділянки, надані для потреб сільськогосподарського виробництва, лісового господарства, які зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарськими та іншими будівлями і спорудами, справляється у розмірі 3 відсотків суми земельного податку, обчисленого відповідно до пункту 1.1 цього додатка. Зазначає, що вказана земельна ділянка не використовується в підприємницькій діяльності, не надана в оренду третім особам, а використовується як автостоянка для зберігання особистих транспортних засобів громадян без отримання прибутку. Отже, з огляду на пункт 1.3. Додатку 2 до рішення Харківської міської ради від 22.02.2017 року №542/17, вважає, що розмір земельного податку з фізичних осіб щодо земельної ділянки площею 0.0696га, кадастровий номер 6310136900:01:010:0001, має бути у розмірі: 1851,43 грн., за 2020р.; 1851,43 грн., 2021 р.; 1851,43 грн. за 2023р., що становить 3% від 61714,32грн.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 08.07.2026 відкрито спрощене провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження на підставі п. 10 ч. 6 ст. 12, ч. 1 ст. 257 КАС України.
Представником відповідача надано відзив на позов, в якому сторона відповідача проти вимог поданого позову заперечує. Зазначає, цільове призначення вищезазначеної земельної ділянки відсутнє у переліку земельних ділянок відповідно до пункту 1.3 додатку 2 до рішення 11 сесії Харківскої міської ради від 22.02.2017 № 542/17 «Про місцеві податки і збори у місті Харкові» в редакції рішення 23 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 28.11.2018 № 1284/18, тому земельний податок не може справлятись у розмірі 3 відсотків суми земельного податку, обчисленого відповідно до пункту 1.1. цього додатка
Позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якому не погоджується з обґрунтуванням відповідача щодо підстав прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, обґрунтовуючи відсутністю аргументів у відзиві на позовну заяву щодо правомірності дій відповідача.
Суд зазначає, що відповідно до положень ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Отже, враховуючи вищевикладене, дана справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в матеріалах справи доказами.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, проаналізувавши доводи позову, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 є власником земельної ділянки з кадастровим номером 6310136900:01:010:0001, площею 0.0696га, розташованій за адресою: АДРЕСА_2 , про що свідчать відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
13.08.2025 року ГУ ДПС у Харківській області прийняті податкові повідомлення-рішення:
- № 1563357-2405-2030-UA6312027000002855, яким ОСОБА_1 згідно пп. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54, п. 286.5 ст. 286 ПК України визначено суму податкового зобов`язання зі сплати земельного податку з фізичних осіб за 2020 р. в розмірі 120227, 46 грн.
- №1563360-2405-2030- НОМЕР_2 , яким ОСОБА_1 згідно пп. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54, п. 286.5 ст. 286 ПК України визначено суму податкового зобов`язання зі сплати земельного податку з фізичних осіб за 2021 р в розмірі 120227, 46 грн.;
- №1563158-2405-2030- НОМЕР_2 , яким ОСОБА_1 згідно пп. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54, п. 286.5 ст. 286 ПК України визначено суму податкового зобов`язання зі сплати земельного податку з фізичних осіб за 2023 р. в розмірі 57030, 72 грн.;
- №1563163-2405-2030- НОМЕР_2 , яким ОСОБА_1 згідно пп. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54, п. 286.5 ст. 286 ПК України визначено суму податкового зобов`язання зі сплати земельного податку з фізичних осіб за 2024 р. в розмірі 14902,94 грн.
Позивач оскаржив податкові повідомлення-рішення в адміністративному порядку, за наслідками розгляду яких ДПС України прийняла рішення від 07.05.2026 №11699/6/99-00-06-01-02-06, яким скаргу залишила без задоволення, а рішення податкового органу без змін.
Не погодившись з податковими повідомленнями - рішеннями, вважаючи, що податковим органом застосовано невірну ставку податку для земельної ділянки, власником якої він є, позивач звернувся за захистом своїх прав до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються ПК України, а земельні відносини в Україні - ЗК України.
Підпунктами 14.1.72, 14.1.73, п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. У свою чергу, землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
За пп. 14.1.74. п. 14.1 ст. 14 ПК України земельна ділянка - частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, цільовим (господарським) призначенням та з визначеними щодо неї правами.
Відповідно до пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний, зокрема, сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Пунктом 269.1 ст. 269 ПК України визначено, що платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Об`єктами оподаткування є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності (ст. 270 ПК України).
При переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку (п. 287.6 ст. 287 ПК України).
Відповідно до ст.ст. 125, 126 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Згідно з п. 286.1 ст. 286 ПК України, підставою для нарахування земельного податку є, зокрема, дані державного земельного кадастру; дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва, щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку.
Згідно з п. 274.1 ст. 274 ПК України ставка податку за земельні ділянки, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 на праві власності належить земельна ділянка з кадастровим номером 6310136900:01:010:0001, площею 0.0696га, розташованою за адресою АДРЕСА_2 з цільовим призначенням землі житлової та громадської забудови для будівництва багатофункціонального комплексу з житловими квартирами та підземним паркінгом.
За твердженням позивача, що він як власник земельної ділянки яка використовується ним для зберігання особистих транспортних засобів громадян без отримання прибутку має сплачувати земельний податок виходячи зі ставки - 3 відсотків суми земельного податку встановленої рішенням 11 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 22.02.21017 № 542/17 «Про місцеві податки і збори у місті Харкові».
Перевіряючи обґрунтованість вказаних доводів, суд зазначає наступне.
Так, відповідно до пункту 1.3. Додатку 2 до рішення Харківської міської ради від 22.02.2017 року №542/17, на який посилається позивач як підставу застосування ставки у розмірі 3%, податок за земельні ділянки, зайняті житловим фондом, автостоянками для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку, гаражно-будівельними, дачнобудівельними та садівницькими товариствами, індивідуальними гаражами, садовими і дачними будинками фізичних осіб, а також за земельні ділянки, надані для потреб сільськогосподарського виробництва, лісового господарства, які зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарськими та іншими будівлями і спорудами, справляється у розмірі 3 відсотків суми земельного податку, обчисленого відповідно до пункту 1.1 цього додатка.
Отже, у випадку використання земельної ділянки, зокрема з ціллю розміщення на ній автостоянки для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку податок за земельні ділянки справляється у розмірі 3 відсотків суми земельного податку.
Однак суд зазначає, що в матеріалах справи відсутні жодні належні та допустимі докази використання позивачем належної йому земельної ділянки з ціллю розміщення на ній автостоянки для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку, що виключає можливість застосування вказаної норми до спірних правовідносиню
Разом із тим, суд наголошує, що цільовим призначенням земельної ділянки 6310136900:01:010:0001 не передбачено використання її в якості автостоянки для зберігання особистих транспортних засобів громадян без створення житлової та громадської забудови для для будівництва багатофункціонального комплексу з житловими квартирами та підземним паркінгом.
Суд погоджується з позицією відповідача, що цільове призначення вищезазначеної земельної ділянки відсутнє у переліку земельних ділянок відповідно до пункту 1.3 додатку 2 до рішення 11 сесії Харківскої міської ради від 22.02.2017 № 542/17 «Про місцеві податки і збори у місті Харкові» в редакції рішення 23 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 28.11.2018 № 1284/18, тому земельний податок не може справлятись у розмірі 3 відсотків суми земельного податку, обчисленого відповідно до пункту 1.1. цього додатка.
Відповідно до п.1.1. та п. 1.2 додатку 2 рішення 11 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 22.02.2017 №542/17 « Про місцеві податки і збори у м. Харкові» ( в редакції рішення 23 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 28.11.2018 № 1284/48) ставка земельного податку за земельні ділянки, відносно яких відсутня довідка (витяг) про розмір нормативно грошової оцінки земельної ділянки розраховується у відсотках від добутку базової вартості одного квадратного метру земель м. Харкова, помноженої на коєфіціент, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), та на зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальні зони) (Км2), за 1 квадратний метр бази оподаткування.
Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 27.02.2019 № 1474/19 затверджена Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018. Відповідно до п. 2 цього рішення нормативно грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2018 застосовується з 01.01.2020 року.
Відповідно до Технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 базова вартість одного квадратного метра земель м. Харкова становить 639,78 гривень, яка діє з 01.01.2020 року.
Ставка земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, становить 1,5 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Постановою Кабінету Міністрів України від 01.07.2022 № 753 «Про внесення змін до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок» внесено зміни до методики розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
У зв`язку з вищезазначеним та на підставі витягу із технічної документації нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 22.07.2025, земельний податок підлягає перерахуванню за 2023 та 2024 роки і становить 1,5 відсотка від нормативної грошової оцінки.
Суд зазначає, що застосування різних ставок земельного податку за різні податкові періоди обумовлено наявністю або відсутністю відомостей про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Судом встановлено, що за 2020 2021 роки у контролюючого органу була відсутня довідка (витяг) про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки.
Тому відповідачем правомірно застосовано пункт 1.1, 1.2 додатка 2 до рішення Харківської міської ради від 22.02.2017 № 542/17 (у редакції рішення від 28.11.2018 № 1284/18), відповідно до якого земельний податок визначається шляхом розрахунку від базової вартості одного квадратного метра земель міста Харкова із застосуванням відповідних коефіцієнтів (Кф та Км2), а ставка податку становить 3 відсотки.
Саме за цією методикою було здійснено нарахування земельного податку за 2020 та 2021 роки.
Судом також встановлено, що після отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.07.2025 у контролюючого органу з`явилися відомості про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки. У зв`язку з цим за 2023 та 2024 роки земельний податок був визначений вже відповідно до правил, встановлених для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, а саме за ставкою 1,5 відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки із застосуванням відповідних коефіцієнтів індексації.
Таким чином, застосування ставок 3 % та 1,5 % зумовлено не зміною підходу контролюючого органу, а різною податковою базою залежно від наявності чи відсутності нормативної грошової оцінки земельної ділянки на момент здійснення нарахування податку.
Судом досліджено розрахунок земельного податку та встановлено наступнке:
- за 2020 рік (ППР від 13.08.2026 № 1563357-2405-2030-UA63120270000028556) сума земельного податку склала:
120227,46 грн= (639,78*3,00*696*3)*3%, де:
639,78 грн базова вартість одного квадратного метра;
3,00 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території у межах населеного пункту Км2);
696 кв.м площа земельної ділянки;
3 - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки;
3% - ставка земельного податку;
- за 2021 рік (ППР від 13.08.2025 № 1563360-2405-2030-UA63120270000028556) сума земельного податку склала:
120227,46 грн= (639,78*3,00*696*3)*3%, де:
639,78 грн базова вартість одного квадратного метра;
3,00 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території у межах населеного пункту Км2);
696 кв.м площа земельної ділянки;
3 - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки;
3% - ставка земельного податку;
ГУ ДПС розраховано земельний податок за 2023-2024 роки за ставкою 1,5 відсотка від її нормативної грошової оцінки з урахуванням коефіцієнтів індексації по рокам 2024 рік 1,12; 2023 рік 1,051, а саме:
- за 2023 рік (ППР від 13.08.2026 № 1563158-2405-2030-UA63120270000028556) сума земельного податку склала:
57030,72 грн= (4475467,11/1,12/1,051)*1.5%, де:
4475467,11 грн нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2025 року; при розрахунку зменшено на коефіцієнт індексації за 2024 рік та 2023 рік;
1,12 коефіцієнт індексації за 2024 рік;
1,051 коефіцієнт індексації за 2023 рік;
1,5% - ставка земельного податку;
- за 2024 рік (ППР від 13.08.2026 № 1563163-2405-2030-UA63120270000028556) сума земельного податку склала:
14902,94 грн= (4475467,11/1,12)*1,5%/366*91, де:
4475467,11 грн нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2025; при розрахунку зменшено на коефіцієнт індексації за 2024 рік;
1,12 коефіцієнт індексації за 2024 рік;
1,5% - ставка земельного податку;
91 - кількість днів користування з урахуванням Рішення Харківської міської ради Харківської області від 19.08.2024 № 633/24.
Тобто, контролюючим органом при нарахуванні податкових повідомлень рішень враховано норми ПКУ щодо застосування пільг, а тому ГУ ДПС правомірно визначено податкові зобов`язання з податку на земельну ділянку.
Відтак, при прийнятті оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, ГУ ДПС діяло у порядку, на підставі та в межах повноважень, визначених чинним законодавством України, а тому підстави для їх скасування відсутні.
Усі інші аргументи сторін вивчені судом, однак є такими, що не потребують детального аналізу у цьому судовому рішенні, оскільки вищенаведених висновків суду не спростовують.
Частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, суд вважає, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 14, 243-246, 291, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, буд. 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправними та скасування рішення, податкових повідомлень-рішень залишити без задоволення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Бідонько А.В.
Судове рішення № 140396543, Харківський окружний адміністративний суд було прийнято 07.10.2026. Форма судочинства - Адміністративне, форма рішення - Рішення. На цій сторінці ви зможете знайти ключові дані про це судове рішення. Ми надаємо зручний та швидкий доступ до поточних судових рішень, щоб ви могли бути в курсі останніх судових прецедентів. Наша база даних містить повний спектр необхідної інформації, дозволяючи вам швидко знаходити ключові дані.
Це рішення відноситься до справи № 520/19168/26. Юридичні особи, які зазначені в тексті цього судового документа: