Єдиний державний реєстр судових рішень
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 вересня 2026 р. м. Чернівці Справа № 600/3518/26-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Чернівецькій області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу,
В С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
1.1. У поданому до суду позові Головне управління ДПС у Чернівецькій області (далі позивач) просить стягнути з ОСОБА_1 (далі відповідач) податковий борг на загальну суму 6534,00 грн до відповідних бюджетів.
1.2. Оскільки ця справа не належить до категорії справ, які розглядаються виключно за правилами загального позовного провадження, суд, керуючись положеннями статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), враховуючи характер спірних правовідносин, предмет доказування та склад учасників справи, визнав за можливе розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, про що 10.07.2026 постановив відповідну ухвалу про відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА АРГУМЕНТИ СТОРІН
2.1. Згідно змісту позовної заяви, за відповідачем станом на день пред`явлення позову рахується податковий борг на загальну суму 6534,00 грн, з яких: 5646,93 грн борг з податку на доходи фізичних осіб у вигляді мінімального податкового зобов`язання (в тому числі 5034,32 грн основного платежу та 612,61 грн пені), та 887,07 грн борг з земельного податку з фізичних осіб. Наведена сума податкового боргу є в розумінні податкового законодавства України узгодженою.
Однак в добровільному порядку відповідач податковий борг не сплатив, що обумовило звернення позивача до суду із цим позовом.
2.2. Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався, хоча ухвала про відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі була направлена йому на відому суду адресу. У зв`язку з цим суд, керуючись положеннями частини шостої статті 162 КАС України, вирішує справу за наявними матеріалами.
ІІІ. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
3.1. Судом встановлено, що відповідач ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) перебуває на податковому обліку у Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області та проживає за адресою: АДРЕСА_1 .
3.2. Згідно розрахунку заборгованості, наявного в матеріалах справи, за відповідачем рахується податковий борг на загальну суму 6534,00 грн, який складається з:
5034,32 грн основного платежу з податку на доходи фізичних осіб у вигляді мінімального податкового зобов`язання, нарахованого податковим повідомленням-рішенням форми «МПЗ» № 7198802/24-02 від 03.07.2025 (граничний строк сплати 27.01.2026), та 612,61 грн пені, нарахованої на цей борг;
887,07 грн боргу з земельного податку з фізичних осіб, нарахованого податковими повідомленнями-рішеннями форми «Ф»: № 3565813-2411-2407 від 17.05.2023 на суму 136,45 грн, № 6311430-2411-2407-UA73060430000042676 від 05.06.2024 на суму 344,78 грн та № 5750727-2411-2407-UA73060430000042676 від 23.06.2025 на суму 405,84 грн.
3.3. Наведені податкові повідомлення-рішення надіслані відповідачу відповідно до вимог статті 42 Податкового кодексу України (далі ПК України).
3.4. Судом також встановлено, що позивачем на адресу відповідача направлялась податкова вимога форми «Ф» від 13.05.2024 № 0002252-1311-2413, яка вручена відповідачу особисто 18.05.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. На день розгляду справи у суді вказана податкова вимога не є відкликаною.
ІV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ПОЗИЦІЯ СУДУ
4.1. Предметом цього спору є податковий борг, який позивач просить суд стягнути з відповідача, а тому в межах цієї справи суд має перевірити наявність такого боргу та дотримання процедури його стягнення.
4.2. Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
4.3. Пунктом 15.1 статті 15 ПК України визначено, що платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
4.4. Підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України на платника податків покладено обов`язок сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом.
4.5. Щодо боргу з податку на доходи фізичних осіб у вигляді мінімального податкового зобов`язання суд враховує таке.
4.6. Відповідно до підпункту 14.1.114-2 пункту 14.1 статті 14 ПК України сума мінімальних податкових зобов`язань, визначених щодо кожної із земельних ділянок, право користування якими належить одній юридичній або фізичній особі, у тому числі фізичній особі підприємцю, є загальним мінімальним податковим зобов`язанням такої особи.
4.7. Визначення мінімального податкового зобов`язання врегульовано статтею 38-1 ПК України, згідно з підпунктом 38-1.1.4 пункту 38-1.1 якої мінімальне податкове зобов`язання визначається за період володіння (користування) земельною ділянкою, який припадає на відповідний податковий (звітний) рік.
4.8. Відповідно до підпункту 170.14.3 пункту 170.14 статті 170 ПК України податкове повідомлення-рішення разом з детальним розрахунком суми податку на суму позитивного значення різниці між сумою загального мінімального податкового зобов`язання та загальною сумою сплачених протягом податкового (звітного) року податків, зборів, платежів надсилається (вручається) платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня року, наступного за звітним.
4.9. У разі згоди платника податку з визначеним контролюючим органом загальним мінімальним податковим зобов`язанням такий платник зобов`язаний сплатити зазначену у відповідному податковому повідомленні-рішенні суму податку протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення (підпункт 170.14.6 пункту 170.14 статті 170 ПК України).
4.10. Судом встановлено, що позивачем на підставі наведених норм сформовано податкове повідомлення-рішення форми «МПЗ» № 7198802/24-02 від 03.07.2025, яким відповідачу визначено податкове зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб у вигляді мінімального податкового зобов`язання у розмірі 5034,32 грн. Вказане повідомлення-рішення відповідачем не оскаржене, а визначена ним сума у встановлений законом строк не сплачена, у зв`язку з чим перейшла у статус податкового боргу.
4.11. Щодо боргу з земельного податку суд враховує таке.
4.12. Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно з пунктом 269.1 статті 269 та пунктом 270.1 статті 270 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв), а об`єктом оподаткування земельні ділянки, які перебувають у власності.
4.13. Відповідно до пункту 286.5 статті 286 ПК України нарахування земельного податку фізичним особам проводиться контролюючими органами, які надсилають платнику податку до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку. Згідно з пунктом 287.5 статті 287 ПК України податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
4.14. Судом встановлено, що на підставі наведених норм позивачем сформовано податкові повідомлення-рішення форми «Ф» № 3565813-2411-2407 від 17.05.2023, № 6311430-2411-2407-UA73060430000042676 від 05.06.2024 та № 5750727-2411-2407-UA73060430000042676 від 23.06.2025, якими відповідачу визначено земельний податок на загальну суму 887,07 грн. Вказані повідомлення-рішення відповідачем не оскаржені, визначені ними суми у встановлені законом строки не сплачені, у зв`язку з чим перейшли у статус податкового боргу.
4.15. Відповідно до підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий борг це сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
4.16. Відповідно до підпункту 129.1.1 пункту 129.1 статті 129 ПК України нарахування пені розпочинається при нарахуванні контролюючим органом податкового зобов`язання у встановлених цим Кодексом випадках, не пов`язаних з проведенням перевірки, починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків такого зобов`язання. Судом встановлено, що на суму боргу з податку на доходи фізичних осіб позивачем нараховано пеню у розмірі 612,61 грн, розрахунок якої наявний в матеріалах справи та відповідачем не спростований.
4.17. Відповідно до пункту 59.1 статті 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення, а згідно з пунктом 59.5 статті 59 ПК України у разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений у повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
4.18. Судом встановлено, що відповідачеві відповідно до вимог ПК України надсилалась податкова вимога форми «Ф» від 13.05.2024 № 0002252-1311-2413, яка вручена відповідачу особисто 18.05.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. Оскільки після направлення цієї вимоги податковий борг відповідача частково змінився за рахунок подальшого нарахування податкових зобов`язань та пені, проте не був погашений у повному обсязі, додаткова податкова вимога, з урахуванням положень абзацу 2 пункту 59.5 статті 59 ПК України, не формувалась і не надсилалась, а первинна вимога залишається чинною та поширюється на всю актуальну суму боргу, яка існує на день його погашення.
4.19. Відповідно до пункту 87.11 статті 87 ПК України орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податку фізичної особи. Стягнення податкового боргу за рішенням суду здійснюється державною виконавчою службою відповідно до закону про виконавче провадження.
4.20. Враховуючи наявність у відповідача податкового боргу на суму 6534,00 грн, дотримання позивачем встановленої законом процедури його стягнення, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача вказану суму податкового боргу.
V. ВИСНОВОК СУДУ
5.1. Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
5.2. Позивачем доведено правомірність заявлених вимог, на день розгляду справи заборгованість відповідачем не погашена, а тому, зважаючи на наведені норми законодавства та встановлені судом обставини справи, а також виходячи з конституційного принципу обов`язковості сплати податків і зборів, суд вважає, що позовні вимоги про стягнення з відповідача податкового боргу в сумі 6534,00 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
VІ. ЩОДО СУДОВИХ ВИТРАТ
6.1. Частиною другою статті 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У матеріалах справи відсутні докази, які б свідчили про такі витрати позивача, відтак суд не стягує їх з відповідача.
6.2. Відповідно до пункту 27 частини першої статті 5 Закону України «Про судовий збір» позивач звільнений від сплати судового збору за подання цього позову.
Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-
В И Р І Ш И В:
1. Позов Головного управління ДПС у Чернівецькій області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу, задовольнити повністю.
2. Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) податковий борг на загальну суму 6534 (шість тисяч п`ятсот тридцять чотири) грн 00 коп. до відповідних бюджетів.
У відповідності до статей 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - Головне управління ДПС у Чернівецькій області (вул. Героїв Майдану, 200 А, м. Чернівці, 58013 код ЄДРПОУ ВП 44057187);
Відповідач - ОСОБА_1 (с. Остриця (Новоселицький),Чернівецький р-н, Чернівецька обл., 60315 РНОКПП НОМЕР_1 ).
Суддя О.В. Анісімов
Судове рішення № 140116656, Чернівецький окружний адміністративний суд було прийнято 28.09.2026. Форма судочинства - Адміністративне, форма рішення - Рішення. На цій сторінці ви зможете знайти корисні відомості про це судове рішення. Ми надаємо зручний та швидкий доступ до поточних судових рішень, щоб ви могли бути в курсі недавніх судових прецедентів. Наша база даних охоплює повний спектр необхідної інформації, дозволяючи вам легко знаходити корисні відомості.
Це рішення відноситься до справи № 600/3518/26-а. Фірми, які зазначені в тексті цього судового документа: