Єдиний державний реєстр судових рішень
Справа № 420/10962/26
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 вересня 2026 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою ТОВ КОЛІБРІ-ЛОГІСТІК до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії,
встановив:
Позивач звернувся з позовною заявою до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби в Одеській області №13545185/45296131 від 30.12.2025 про відмову в реєстрації податкової накладної №38 від 16.07.2025 р.;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №38 від 16.07.2025 ТОВ "КОЛІБРІ-ЛОГІСТІК", днем її фактичного подання 04.12.2025 р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби в Одеській області № 13545186/45296131 від 30.12.2025 про відмову в реєстрації податкової накладної №19 від 27.09.2025 року;.
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №19 від 27.09.2025 ТОВ "КОЛІБРІ-ЛОГІСТІК", днем її фактичного подання 04.12. 2025 р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби в Одеській області № 13545187/45296131 від 30.12.2025 про відмову в реєстрації податкової накладної №52 від 08.10.2025 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №52 від 08.10.2025 ТОВ "КОЛІБРІ-ЛОГІСТІК", днем її фактичного подання 04.12.2025 р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби в Одеській області № 13545188/45296131 від 30.12.2025 про відмову в реєстрації податкової накладної № 32 від 16.11.2025 р.;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №32 від 16.11.2025 ТОВ "КОЛІБРІ-ЛОГІСТІК", днем її фактичного подання 04.12.2025 р.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивачі зазначили, що в межах діяльності за кодом УКТЗЕД 01.61 ТОВ «КОЛІБРІ-ЛОГІСТІК» (Орендар) та Фермерське Господарство «АВАГАРД-Т» (Суборендар), 01.07.2025 року уклали договір суборенди транспортних засобів та самохідних машин чи механізмів з екіпажем. На його виконання підписали додаткову угоду, де дійшли згоди про порядок визначення розміру суборендної плати за використання техніки для збирання врожаю. Передача в суборенду техніки та її повернення здійснювалось за актами приймання передачі. На дату складання Акту наданих послуг, позивачем були складені та направлені на реєстрацію податкові накладні №38 від 16.07.2025 року, №19 від 27.09.2025, №52 від 08.10.2025 року, № 32 від 16.11.2025, реєстрація яких була зупинена з підстав відповідності п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. На вимогу податкового органу направлено первинні документи, але незважаючи на їх подання, відповідачем прийняте рішення яким відмовлено у реєстрації податкової накладної з підстав надання копій документів, складених із порушенням законодавства. Таке рішення є протиправним, оскільки надані документи в сукупності підтверджують здійснення господарської операції та обґрунтованість видання податкової накладної. Просять задовольнити позовні вимоги.
Відповідачі позовні вимоги не визнали, подали відзив на позовну заяву та зазначили, що ТОВ «КОЛІБРІ-ЛОГІСТІК» подано на реєстрацію податкову накладну № 38 від 16.07.2025, № 19 від 27.09.2025, № 52 від 08.10.2025, № 32 від 16.11.2025 виписану на адресу ТОВ З ІНОЗЕМНИМИ ІНВЕСТИЦІЯМИ "ТРАНСІНВЕСТСЕРВІС" на загальну суму 1059162, 24 грн. Згідно квитанції №1, Позивачу було повідомлено, що реєстрація ПН зупинена, оскільки складена та подана платником податку, який відповідає п.1 Критеріїв ризиковості. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної. Платник податку направив засобами електронного зв`язку повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК. Рішення комісії Головного управління ДПС про відмову в реєстрації податкової накладної з приводу ТОВ «КОЛІБРІ ЛОГІСТІК» було прийнято у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: надано не в повному обсязі розрахункових документів з контрагентами - Постачальниками. Наданими позивачем копіями документів та поясненнями неможливо встановити реальність здійсненої господарської операції, що знайшла відображення в спірній податковій накладній.
Позивачі подали відзив на позовну заяву в якому зазначили, що ГУ ДПС в Одеській області зазначає, що спірні податкові накладні складені на контрагента ТОВ З ІНОЗЕМНИМИ ІНВЕСТИЦІЯМИ "ТРАНСІНВЕСТСЕРВІС" та їх загальна сума складає 1059162, 24 грн, у той час як податкові накладні виписувались на ФГ «АВАГАРД-Т» та їх загальна сума складає 176 677,04 грн, а також посилаються на квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної, що немає відношення до позивача. Позивачем не видавалась видаткові накладні, як того вимагає податковий орган. Податкові накладні, складались у зв`язку з наданням послуг суборенди. Ці операції не супроводжуються відвантаженням та отриманням товару, як і складання видаткових накладних для цих операцій не передбачено. Жодних інших пояснень про відвантаження якого товару вказує відповідач-1, останній у відзиві на позовну заяву не наводить. Без таких пояснень позивач не може навести свої заперечення.
Судом встановлені такі обставини по справі.
ТОВ «КОЛІБРІ-ЛОГІСТІК» в межах виду діяльності 01.61. Допоміжна діяльність у рослинництві, надає в суборенду сільськогосподарську техніку з екіпажем, а саме комбайн New Holland з екіпажем іншим суб`єктам господарювання для збору врожаю сільськогосподарських культур.
В межах діяльності за кодом УКТЗЕД 01.61 ТОВ «КОЛІБРІ-ЛОГІСТІК» (Орендар) та Фермерське Господарство «АВАГАРД-Т» (Суборендар), 01.07.2025 року уклали договір суборенди транспортних засобів та самохідних машин чи механізмів з екіпажем.
За умовами даного договору, орендар зобов`язується передати суборендарю у строкове платне користування транспортні засоби та самохідні машини чи механізми разом з обслуговуючим персоналом (далі Екіпажем), а суборендар зобов`язується прийняти техніку орендаря та сплачувати орендарю суборендну плату за її використання (п.1.1 Договору). Ознаки техніки та її характеристики в розрізі кожної одиниці відображаються в акті приймання-передачі до цього Договору (п.1.2. Договору). У відповідності до п. 1.4. Договору суборенди з екіпажем управління (керування) Технікою, що передається у користування Суборендареві за цим Договором, її технічне обслуговування в процесі експлуатації за цільовим призначенням проводиться екіпажем Орендаря, при цьому екіпаж не припиняє трудових відносин із Орендарем та не вступає в трудові відносини з Суборендарем.
Згідно з п.4.1. Техніка вважається переданою в суборенду з дати підписання Сторонами відповідного Акту приймання-передачі.
Суборендна плата за Договором визначається у Додатковій угоді до Договору, що є його невід`ємною частиною.
Розрахунок за даним Договором здійснюється протягом 14 (чотирнадцяти) робочих днів з моменту підписання сторонами фінального Акту приймання-передачі наданих послуг (п.5.4. Договору).
Щодо податкової накладної №38 від 16.07.2025 року.
На виконання даного Договору суборенди 01.07.2025, сторони підписали додаткову угоду, де дійшли згоди про порядок визначення розміру суборендної плати за використання техніки для збирання врожаю пшениці (обмолот пшениці), яка визначається як добуток вартості одного обробленого гектару земельної ділянки та кількості фактично оброблених гектар земельної ділянки. Сторони узгодили суборендну плату за 1 га збирання пшениці на рівні 1813,00 грн. з ПДВ.
За актом приймання-передачі техніки в суборенду від 09.07.2025, ТОВ «Колібрі Логістік» передало, а ФГ «Авангард-Т» прийняло в суборенду комбайн зернозбиральний New Holland CX 8080, 2008 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1 , комбайн переданий під керуванням комбайнера ОСОБА_1 .
Послуги суборенди комбайна з екіпажем надавались для збирання пшениці в період з 09.07.2025 по 16.07.2025 р. Техніка була повернута орендарю за актом приймання-передачі від 16.07.2025 року. За цей період згідно довідки суборендаря було здійснено обмолот пшениці з площі 156,37 га.
Загальний розмір суборендної плати за період з 09.07.2025 по 16.07.2025 склав 1813,00х156,37 = 283 577 грн. в т.ч. ПДВ. Вартість без ПДВ 236 314,16 грн.
Сторонами було складено та підписано акт наданих послуг №16072025 від 16.07.2025 на загальну вартість послуг за цей період.
Часткова оплата вартості послуг була здійснена суборендарем згідно платіжної інструкції №367 від 21.07.2025 в сумі 236 314,16 грн.
За першою подією - дата складання Акту наданих послуг №16072025 від 16.07.2025, ТОВ «Колібрі Логістік» була складена та направлена на реєстрацію податкова накладна №38 від 16.07.2025, реєстрація якої була зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 01.61, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково: показник "D"=.8809%, "Рпоточ"=316085.1. Запропоновано надати пояснення та документи.
Щодо податкової накладної №19 від 27.09.2025.
За тим самим договором суборенди, комбайн був наданий в суборенду ФГ «АВАГАРД-Т» на період з 14.09.2025 по 17.09.2025 для збирання врожаю соняшнику. Передача в суборенду техніки та її повернення здійснювалось за актами приймання передачі 14.09.2025 та 17.09.2025. Сторони узгодили розмір суборендної плати на рівні 1700,00 грн з ПДВ за 1 га збору соняшнику. Згідно довідки суборендаря за цей період було зібрано врожай соняшнику (обмолот соняшнику) з 276 га. Розмір суборендної плати за період з 14.09.2025 по 17.09.2025 склав 469 200 грн, в т.ч. ПДВ, вартість без ПДВ -391 000 грн. Сторонами на дану суму складено та підписано Акт наданих послуг №27092025 від 27.09.2025.
Оплата послуг здійснювалась двома платіжними інструкціями: 416 від 25.09.2025 на суму 102 000 грн (попередня оплата) та №420 від 29.09.2025 на суму 306 000 грн. (післяплата).
За першою подією, якою є попередня оплата, була складена податкова накладна № 18 від 25.09.2025 на суму попередньої оплати, яка була зареєстрована податковим органом.
На дату складання Акту наданих послуг №27092025, позивачем була складена та направлена на реєстрацію податкова накладна №19 від 27.09.2025 на суму залишку 306 000 грн. без ПДВ, реєстрація якої була зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 01.61, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково: показник "D"=.8809%, "Рпоточ"=316085.1. Запропоновано надати пояснення та копії документів.
Щодо реєстрації податкової накладної №52 від 08.10.2025 року.
За тим самим Договором суборенди, 08.10.2025 року сторони узгодили вартість суборендної плати за використання зернозбирального комбайну для збирання соняшника пізнього сорту. Вартість плати за суборенду була узгоджена на рівні 1716,02 грн з ПДВ за 1 га. Передача техніки в суборенди та її повернення здійснювалось за актами приймання-передачі. За даними довідки суборендаря за період з 07.10.2025 по 08.10.2025 було здійснено збирання соняшнику з 44,58 га. Розмір плати за суборенду склав 76500,17 грн., в т.ч. ПДВ. Про факту надання послуг сторони склали та підписали Акт наданих послуг №08102025 від 08.10.2025 на загальну суму 76500,17 грн. з ПДВ.
Часткова оплата за суборенду техніки в сумі 63750,14 грн була здійснена суборендарем згідно платіжної інструкції №440 від 09.10.2025 р.
На дату складання Акту наданих послуг орендарем була складена та направлена на реєстрацію податкова накладна №52 від 08.10.2025 р. на суму 76 500,17 грн., в т.ч. ПДВ 12750,028 грн, реєстрація якої була зупинена, з тих же самих підстав що і попередні ПН.
Щодо податкової накладної № 32 від 16.11.2025.
За Договором суборенди, 08.10.2025 року сторони узгодили вартість плати за використання зернозбирального комбайну для збирання кукурудзи. Вартість плати за суборенду була узгоджена на рівні 1577,20 грн з ПДВ за 1 га. Передача техніки в суборенди та її повернення орендарю здійснювалось за актами приймання-передачі. За даними довідки суборендаря, за період з 14.10.2025 по 16.11.2025 було здійснено збирання кукурудзи з 366,97 га. Розмір плати за суборенду склав 578 785,08 грн., в т.ч. ПДВ. Сторони склали та підписали Акт наданих послуг №160112025 від 16.11.2025 на загальну суму 578 785,08 грн. з ПДВ.
Оплата за суборенду техніки здійснювалась двома платежами: попередня оплата згідно платіжної інструкції №499 від 07.11.2025 в сумі 246 000 грн, другий платіж післяплата в сумі 236320,90 грн згідно платіжної інструкції №516 від 17.11.2025.
Податкова накладна на суму попередньої оплати №52 від 07.11.2025 року була зареєстрована.
На дату підписання Акту наданих послуг №160112025 від 16.11.2025 була складена податкова накладна №32 від 16.11.2025 на залишок суми 277 320,90 грн, реєстрація якої була зупинена, з тих же самих підстав що і попередні ПН.
Оскільки всі вищенаведені податкові накладні, реєстрація яких була зупинена, містили єдиний критерій ризиковості операції (п.1), є аналогічними за змістом та обсягом документів, вчинялись за єдиним Договором, то платник податків 24.12.2025 року надавав спільні пояснення та їх документальні підтвердження, необхідні для реєстрації податкових накладних, реєстрація яких була зупинена.
Платником податків були надані пояснення, де зазначалось чому обсяг постачання послуги за кодом УКТЗЕД 01.61 перевищує обсяг придбання даних послуг. Вказали, що ця обставина пояснюється тим, що платник не придбаває послуги за кодом 01.61 він є виробником даних послуг. ТОВ «Колібрі-Логістік» отримало зернозбиральний комбайн NewHollandв оренду у ПП «Колібрі», яке є власником даного комбайну. Комбайн був отриманий в оренду без екіпажу. Даний вид діяльності має код УКТЗЕД 77.31 (Надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування). Цей клас не включає надання сільськогосподарської техніки разом із обслуговуючим персоналом, що за кодом УКТЗЕД є 01.61 (допоміжна діяльність в рослинництві).
Додатково позивач у поясненнях зазначав, що в межах договору суборенди техніки з екіпажем ТОВ «Колібрі-Логістік» надавало в суборенду ФГ «Авангард-Т» цей же комбайн з екіпажем також і для збору врожаю сої. Всі первинні документи, якими супроводжувалась дана господарська операція, є ідентичними (додаткова угода про визначення ціни, акти приймання-передачі техніки, довідка про кількість зібраних гектар, акт наданих послуг, платіжна інструкція про здійснення оплати). Податкова накладна за даною операцією була зареєстрована, її реєстрація не зупинялась.
Забезпечивши керування комбайном власними трудовими ресурсами, а саме комбайнером, який має відповідне посвідчення на право керування сільськогосподарською технікою, має досвід роботи з даною технікою, знає порядок її обслуговування, підприємство надалі цей зернозбиральний комбайн передало в суборенду з екіпажем іншому підприємству для збирання врожаю різних сільськогосподарських культур. Код УКТЗЕД послуг суборенди техніки з екіпажем є іншим - 01.61.
ТОВ «Колібрі-Логістік» передало комбайн зернозбиральний в суборенду з екіпажем іншому підприємству Фермерському господарству «Авангард-Т» (код 38065834). Підприємство пояснило, що надавало підприємству комбайн з екіпажем в різні періоди часу для збору різних зернових культур. Кожного разу сторони узгоджували розмір плати за користування технікою залежно від площі угідь, з яких здійснювався збір врожаю. Надання послуг підтверджувалось актами наданих послуг. Плата за суборенду майже повністю була оплачена суборендарем. За першою подією платник складав та подавав на реєстрацію податкові накладні. Вартість послуг не оплачувалась у повному обсязі через відсутність реєстрацій податкових накладних. До пояснень були додані копії наступних документів: договору оренди, свідоцтва про реєстрацію комбайна, договору суборенди, актів приймання-передачі техніки, додаткових угод до договору суборенди, довідок про кількість зібраних гектар врожаю, актів наданих послуг, платіжних інструкцій на оплату, податкових накладних на попередню оплату за даними операціями, які були зареєстровані, акту звірки взаємних розрахунків.
На думку платника податків дані документи є достатніми для підтвердження чому обсяг постачання послуги 01.61 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
За результатами розгляду наданих платником податків пояснень та їх документальних підтверджень, Головним управлінням ДПС в Одеській області прийняті рішення про відмову в реєстрації всіх податкових накладних:
№13545185/45296131 від 30.12.2025 про відмову в реєстрації податкової накладної №38 від 16.07.2025;
№ 13545186/45296131 від 30.12.2025 про відмову в реєстрації податкової накладної №19 від 27.09.2025;
№ 13545187/45296131 від 30.12.2025 про відмову в реєстрації податкової накладної №52 від 08.10.2025;
№ 13545188/45296131 від 30.12.2025 про відмову в реєстрації податкової накладної № 32 від 16.11.2025 р.
Всі рішення містять однакову підставу для відмови в реєстрації податкових накладних, а саме: надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: надано не в повному обсязі розрахункових документів з контрагентами-постачальниками.
Не погоджуючись з вказаними рішеннями позивач звернувся до суду з цим позовом.
Спірні правовідносини врегульовують Податковий кодекс України, постанова Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Постанова №1246), Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165), Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 (далі - Порядок №520).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше - дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника, або дата відвантаження товарів, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
За правилами пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 10 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються (пункт 11 Порядку №1165) :
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку №520.
Пункт 1 вказаних Критеріїв передбачає, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
З аналізу положень Порядку №1165 вбачається, що саме у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено ПН/РК, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація ПН/РК зупиняється, а платник має право подати документи, необхідні для розгляду питання щодо реальності господарської операції, виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Отже, саме для вирішення питання ризиковості здійснення операцій, виключення платника з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, Комісія регіонального рівня має дослідити договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності та інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, ризиковості операцій.
Пунктами 4, 5 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.
Порядком передбачено, що у разі зупинення податкової накладної платник подає на комісію документи, а саме: договори, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
За правилами пункту 9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Пунктом 10 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз указаних норм свідчить, що законодавець встановив чітку та послідовну процедуру реалізації обов`язку платника щодо реєстрації податкової накладної, яка поєднує як обов`язок платника податку належним чином документально підтвердити здійснення господарської операції, так і повноваження контролюючого органу здійснювати превентивний контроль за дотриманням вимог податкового законодавства.
У цій справі, відповідач відмовив у реєстрації податкових накладних з підстав надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: надано не в повному обсязі розрахункових документів з контрагентами-Постачальниками.
Суд не погоджується з рішеннями комісії про відмову у реєстрації РК, оскільки позивачем надані пояснення та копії первинних документів, які є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію ПН, вони повністю підтверджують реальність здійснення господарської операції, наявність матеріальної бази у позивача для її здійснення та не є складеними з порушенням законодавства. Позивачем надані до податкового органу не тільки первинні документи щодо постачання послуг, але і документи щодо їх оплати, а саме платіжні інструкції.
Зазначаючи в рішенні про відмову у реєстрації ПН про те, що наданні платником податку копії документи, складені/оформлені із порушенням законодавства, відповідач не зазначає які саме документи є такими, та в чому полягають порушення, або чому надані у своїй сукупності не задовольняють вимоги податкового органу, чи з якими порушеннями законодавства вони складені.
Аналізуючи відзив податкового органу, суд зазначає, що фактично він базується на цитуванні приписів Порядку №520, Порядку №1165 та ПК України та Постановах П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09.09.2025 у справі № 400/5979/25), Другого апеляційного адміністративного суду від 19.09.2025 у справі № 440/8456/24, які жодного відношення до цієї справи, а посилання податкового органу на таке рішення є недоречним та юридично помилковим, оскільки вказані рішення не є такими, що відповідають приписам ч. 5 ст.78 КАСУ. Суд при вирішенні спору враховує лише практику Верховного Суду та ЄСПЛ.
Слід констатувати, що більша частина відзиву на позовну заяву не стосується фактичних обставин справи. Головне управління ДПС в Одеській області не спростувало доводи позивача та не обґрунтувало правомірність рішень Комісії.
При цьому, суд зазначає, що позивач надавши відповідь на відзив, звернув увагу відповідачів на розбіжності викладені у відзиві як щодо підстав зупинення реєстрації ПН так і підстав відмови у їх реєстрації, які є різними та суперечать одне одному, а додаткова інформація про надання не в повному обсязі розрахункових документів з контрагентами - постачальниками, повністю спростована наданими платіжними інструкціями та поясненнями позивача.
Окрім того, податкові накладні були видані за першою подією, а саме наданням послуг, що підтверджено відповідними актами. При цьому, частково були проведені і розрахунки за ці послуги.
Позивач, після зупинення реєстрації ПН, надав обґрунтовані пояснення податковому органу щодо наданих послуг по договору суборенди, які залишились без будь якого аналізу та спростуванню як при прийнятті оскаржуваних рішень, так і при розгляді цієї справи.
Посилання відповідача, що ТОВ «КОЛІБРІ - ЛОГІСТІК» перебуває в переліку ризикових платників, відповідно до рішення 6970 від 14.01.2026, прийнятого Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, суд відхиляє, оскільки таке рішення прийняте після прийняття оскаржуваних рішень і з інших підстав.
Таким чином, Головне управління ДПС в Одеській області не спростувало доводи позивача та не обґрунтувало правомірність рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Воно не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року справа №822/1817/18, від 21 травня 2019 року справа №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року справа №819/330/18.
Суд зазначає, що на момент прийняття оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН, позивач виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, а надані документи та пояснення є достатніми для їх реєстрації. Відмова в реєстрації ПН є протиправною, а прийняті рішення підлягають скасуванню.
Суд вважає, що оскільки встановлено, що Комісія протиправно відмовила у реєстрації ПН, а також прийнявши до уваги наявність у позивача права на реєстрацію ПН, належним способом захисту порушеного права є зобов`язання ДПС України їх зареєструвати.
При цьому, слід зазначити, якщо відмова відповідного органу визнана судом протиправною, а іншого варіанту поведінки у суб`єкта владних повноважень за законом не існує, то суд має право зобов`язати такий орган влади вчинити конкретні дії, які б гарантували захист прав позивача.
Суд зазначає, що відповідачі не довели правомірність прийнятих ними рішень, а тому вони є протиправним та підлягають скасуванню, як такі що не відповідають вимогам зазначеним у ч. 2 ст.2 КАС України.
В той же час, позивач надав суду належні та допустимі докази, виклав правові обґрунтування правомірності позовних вимог.
Судові витрати у вигляді судового збору підлягають стягненню на користь позивача.
Керуючись ст. 241-246 КАС України, суд
в и р і ш и в:
Позовні вимоги ТОВ "КОЛІБРІ-ЛОГІСТІК" задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати Рішення ГУ ДПС в Одеській області:
№13545185/45296131 від 30.12.2025 про відмову в реєстрації податкової накладної №38 від 16.07.2025;
№ 13545186/45296131 від 30.12.2025 про відмову в реєстрації податкової накладної №19 від 27.09.2025;
№ 13545187/45296131 від 30.12.2025 про відмову в реєстрації податкової накладної №52 від 08.10.2025;
№ 13545188/45296131 від 30.12.2025 про відмову в реєстрації податкової накладної № 32 від 16.11.2025 р.
Зобов`язати Державну податкову службу України (ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КОЛІБРІ-ЛОГІСТІК" (ЄДРПОУ 45296131): №38 від 16.07.2025, №19 від 27.09.2025 року, №52 від 08.10.2025 року; № 32 від 16.11.2025 р., днем їх фактичного подання на реєстрацію.
Стягнути з Головного управління Державної податкової служби в Одеській області (ЄДРПОУ 44069166) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КОЛІБРІ-ЛОГІСТІК" (ЄДРПОУ 45296131) судовий збір у розмірі 10 649,60 грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Попов В.Ф.
Судове рішення № 139910339, Одеський окружний адміністративний суд було прийнято 21.09.2026. Форма судочинства - Адміністративне, форма рішення - Рішення. На цій сторінці ви зможете знайти необхідні дані про це судове рішення. Ми надаємо зручний та швидкий доступ до поточних судових рішень, щоб ви могли бути в курсі недавніх судових прецедентів. Наша база даних містить повний спектр необхідної інформації, дозволяючи вам легко знаходити необхідні дані.
Це рішення відноситься до справи № 420/10962/26. Юридичні особи, які зазначені в тексті цього судового документа: