Єдиний державний реєстр судових рішень
Харківський окружний адміністративний суд 61700, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
УХВАЛА
01 жовтня 2026 року Справа № 520/28845/26
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Садової М. І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні в м. Харкові клопотання представника відповідача щодо залишення позову без розгляду у справі за позовом Головного управління ДПС у Харківській області до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу,
у с т а н о в и в :
Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача, у якому просить стягнути з фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 суму податкового боргу в загальному розмірі 22234,20 гривень.
Представник відповідач подав відзив на позовну заяву. Заперечив проти позовних вимог, зокрема, із процесуальних підстав. Відповідач вказав, що заявлений позов підлягає розгляду за правилами ст. 283 Кодексу адміністративного судочинства України як справа за зверненням податкового органу щодо стягнення коштів за податковим боргом. Відповідно до ч. 2 ст. 283 КАС України заява подається до суду першої інстанції протягом 24 годин з моменту встановлення обставин, що зумовлюють звернення до суду. На думку відповідача, такі обставини встановлені винесенням податкової вимоги 18 березня 2026 року, яка вручена відповідачу 20 березня 2026 року. Посилаючись на ч. 5 ст. 270 КАС України, відповідач просить залишити позов без розгляду у зв`язку з пропуском спеціального процесуального строку, який не підлягає поновленню.
Позивач у відповіді на відзив заперечив проти зазначених доводів. Контролюючий орган наголосив, що згідно з абз. 2 ч. 2 ст. 122 КАС України цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень. Спеціальний строк звернення до суду у справах щодо стягнення податкового боргу визначено п. 102.4 ст. 102 Податкового кодексу України, відповідно до якого податковий борг може бути стягнутий протягом 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу. Заявлений до стягнення податковий борг виник починаючи з 20.03.2025, а позовну заяву подано у межах цього строку.
Суд вирішує питання про залишення позовної заяви без розгляду у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу на підставі п.10 ч.1 ст.4, ч.4 ст.229 КАС України.
Відповідно до ч. 4 ст. 5 КАС України суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 1 ст. 5 цього Кодексу кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Частиною 1 ст. 118 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що процесуальні строки - це встановлені законом або судом строки, у межах яких вчиняються процесуальні дії. Процесуальні строки встановлюються законом, а якщо такі строки законом не визначені - встановлюються судом.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Крім того, КАС України визначено особливості позовного провадження в окремих категоріях адміністративних справ (глава 11) та порядок розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ (§ 2 цієї глави).
Статтею 283 КАС України врегульовано особливості провадження у справах за зверненням органів доходів і зборів на підставі заяви про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків.
Цей порядок є альтернативним загальному порядку розгляду справ.
Відповідно до приписів ч. 1 статті 283 КАС України провадження у справах за зверненням податкових та митних органів при здійсненні ними визначених законом повноважень здійснюється на підставі заяви таких органів щодо: 5) стягнення коштів за податковим боргом.
Податковим органом заява подається до суду першої інстанції протягом 24 годин з моменту встановлення обставин, що зумовлюють звернення до суду, за загальними правилами підсудності, встановленими цим Кодексом, у письмовій формі (ч.2 ст. 283 КАС України).
Системний аналіз статті 283 КАС України свідчить про те, що метою впровадженого статтею 283 КАС України інституту термінових справ є необхідність оперативного реагування на правовідносини, що виникли, зокрема, у питанні реалізації контролюючим органом своєї компетенції у сфері податків, зборів та інших обов`язкових платежів.
У підпункті 19-1.1.22 пункту 19-1.1 статті 19-1 Податкового кодексу України (далі - ПК України) визначено, що контролюючі органи виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу, зокрема, здійснюють погашення податкового боргу, стягнення своєчасно ненарахованих та/або несплачених сум єдиного внеску та інших платежів.
Підпунктом 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК України передбачено повноваження податкових органів звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
За правилами пункту 95.3 статті 95 ПК України стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Зміст наведених норм законодавства дозволяє дійти висновку, що контролюючий орган може звернутися до адміністративного суду з позовом про стягнення податкового боргу з платників податків із дотриманням відповідних умов, встановлених нормами ПК України, які надають право на примусове стягнення податкового боргу.
При цьому положення податкового законодавства не встановлюють імперативного обов`язку щодо звернення контролюючого органу з вимогами про стягнення податкового боргу саме в порядку статті 283 КАС України, яка визначає особливості провадження у справах за зверненням органів доходів і зборів.
Аналогічна правова позиція викладена і в постановах Верховного Суду від 18 вересня 2019 року у справі №560/4497/18, від 01 жовтня 2019 року у справі №824/1236/18-а, від 26.06.2020 у справі № 280/2993/19, від 30.01.2020 у справі №0940/2276/18, від 23.02.2023 у справі №640/17091/21.
Суд відмічає, що питання про стягнення боргу із відповідача в дохід бюджету, позивачем порушено саме в звернутій до суду позовній заяві, а не заяві, поданій у відповідності до статті 283 КАС України.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що у даному випадку, відсутні підстави для залишення позову без розгляду у зв`язку із пропуском позивачем строку звернення з таким позовом, а не заявою у відповідності до ст. 283 КАС України, а тому клопотання представника відповідача не підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 123, 240, 243, 293, 294 КАС України, суд,
п о с т а н о в и в:
У клопотанні представника відповідача про залишення позову без розгляду відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Ухвала підписана суддею 01.10.2026.
Суддя М. І. Садова
Судове рішення № 140286024, Харківський окружний адміністративний суд було прийнято 01.10.2026. Форма судочинства - Адміністративне, форма рішення - Ухвала суду. На цій сторінці ви зможете знайти необхідні відомості про це судове рішення. Ми пропонуємо зручний та швидкий доступ до поточних судових рішень, щоб ви могли бути в курсі останніх судових прецедентів. Наша база даних містить повний спектр необхідної інформації, дозволяючи вам зручно знаходити необхідні відомості.
Це рішення відноситься до справи № 520/28845/26. Юридичні особи, які зазначені в тексті цього судового документа: