Єдиний державний реєстр судових рішень
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 вересня 2026 р. № 400/11016/26 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Величка А.В., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв,54005, до відповідачаФізичної особи - підприємця ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , простягнення податкового боргу у сумі 10 729,66 грн,
ВСТАНОВИВ:
Головне управління ДПС у Миколаївській області звернулося до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу з орендної плати з фізичних осіб у розмірі 10 729,66 грн.
?В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач є платником податків та має узгоджене грошове зобов`язання з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, яке нараховано самостійно на підставі податкової декларації № 9011381851 від 28.01.2025 за період квітеньгрудень на суму 11 237,31 грн (сплачено 507,65 грн). У зв`язку з несплатою податкового зобов`язання у встановлений законом строк, у відповідача утворився податковий борг у сумі 10 729,66 грн.
?Ухвалою суду від 03.09.26 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та надано відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.
?Копія ухвали про відкриття провадження у справі надсилалася відповідачу за адресою його реєстрації, зазначеною у матеріалах справи ( АДРЕСА_2 ). Проте поштове відправлення повернулося на адресу суду з відміткою об`єкта поштового зв`язку «адресат відсутній за вказаною адресою».
?Відповідно до п. 4 ч. 6 ст. 251 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) днем вручення судового рішення є день проставив у поштовому повідомленні відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку.
?Відзиву на позовну заяву або будь-яких заперечень проти позову відповідач до суду не надав.
?Згідно з ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву без поважних причин у встановлений судом строк суд вирішує справу за наявними матеріалами.
?Зіставивши позицію позивача та дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог з огляду на таке.
?Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
?Згідно з пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України (далі ПК України) платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом.
?Відповідно до пп. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПК України податковий борг сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої в порядку, визначеному цим Кодексом.
?Судом установлено, що відповідач задекларував податкові зобов`язання з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності відповідно до податкової декларації № 9011381851 від 28.01.2025 за період квітень грудень на суму 11 237,31 грн. Оскільки відповідачем частково сплачено зобов`язання в сумі 507,65 грн, залишок несплаченого боргу становить 10 729,66 грн.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності справляється відповідно до вимог ст. 288 ПКУ.
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір такої земельної ділянки, а платником орендної плати є орендар земельної ділянки (п. 288.1, п. 288.2 ст. 288 ПКУ).
Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.3 ст. 288 ПКУ).
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 284 ПКУ).
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п. 288.1 ст. 288 ПКУ).
Платниками орендної плати є фізичні особи, які уклали з відповідним органом місцевого самоврядування (сільською, селищною, міською радою, радою об`єднаної територіальної громади) або органом виконавчої влади договір оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за місцем розташування тако: земельної ділянки.
Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 -287 ПК (п. 288.7 ст. 288 ПК).
З урахуванням норм абзацу першого п. 286.5 ст. 286 та п. 288.7 ст. 288 ПК нарахування фізичним особам сум орендної плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному ст. 42 ПК до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному ст. 58 ПК.
Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Фізичним особам (громадянам) нарахування сум земельного податку і орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (далі - орендна плата) проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки) на підставі:
-даних державного земельного кадастру;
-поданих платником земельного податку до контролюючого органу правовстановлюючих документів на земельну ділянку (у разі відсутності відомостей у базах даних ДПС);
-отриманої від органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформації щодо укладених договорів оренди землі з фізичними особами (громадянами);
-поданих фізичними особами (громадянами) заяв про застосування пільги по земельному податку.
Контролюючий орган надсилає (вручає) податкові повідомлення-рішення про внесення земельного податку або орендної плати платнику за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків до 01 липня поточного року.
Суми земельного податку та орендної плати, зазначені в податкових повідомленнях-рішеннях, підлягають сплаті протягом 60 днів з дня їх вручення.
Відповідно до пп.16.1.3, 16.1.4 ст.16 Податкового кодексу України на Боржника, як на платника податків, покладено обов`язки подавати до державних податкових органів декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків і зборів; сплачувати податки та збори в розмірах та у встановлені законами строки.
Відповідно до пп. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПК України, податковий борг -податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Згідно із пп. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України, грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.
?Згідно з п. 59.1 ст. 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу. З матеріалів справи вбачається, що Позивачем виставлено податкову вимогу та вжито заходів щодо погашення податкового боргу. На момент розгляду справи податковий борг у сумі 10 729,66 грн залишається непогашеним.
?Пунктом 95.1 ст. 95 ПК України передбачено, що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
?Згідно з п. 87.11 ст. 87 ПК України орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податку.
?Оскільки факт наявності у відповідача узгодженого та непогашеного податкового боргу у розмірі 10 729,66 грн підтверджується належними та допустимими доказами, що містяться в матеріалах справи (зокрема, даними інтегрованої картки платника податків та розрахунком заборгованості), та відповідачем не спростовано, суд доходить висновку про обґрунтованість та наявність законних підстав для задоволення позовних вимог.
?Згідно з ч. 2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача фізичної особи, яка не є суб`єктом владних повноважень, судові витрати, здійснені позивачем, не стягуються. Відповідно до п. 27 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір» Позивач звільнений від сплати судового збору.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005 код ЄДРПОУ 44104027) до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) задовольнити.
2. Стягнути з фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь місцевого бюджету в рахунок погашення податкового боргу в сумі 10 729,66 грн. з орендної плати з фізичних осіб (50 18010900 місцевий бюджет).
3. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя А.В. Величко
Судове рішення № 140256184, Миколаївський окружний адміністративний суд було прийнято 30.09.2026. Форма судочинства - Адміністративне, форма рішення - Рішення. На цій сторінці ви зможете знайти ключові відомості про це судове рішення. Ми надаємо зручний та швидкий доступ до актуальних судових рішень, щоб ви могли бути в курсі останніх судових прецедентів. Наша база даних охоплює повний спектр необхідної інформації, дозволяючи вам легко знаходити ключові відомості.
Це рішення відноситься до справи № 400/11016/26. Юридичні особи, які зазначені в тексті цього судового документа: