Рішення № 140116591, 17.09.2026, Черкаський окружний адміністративний суд

Дата ухвалення
17.09.2026
Номер справи
580/7076/26
Номер документу
140116591
Форма судочинства
Адміністративне
Державний герб України Єдиний державний реєстр судових рішень

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 вересня 2026 року справа № 580/7076/26 м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рідзеля О.А.,

за участю:

секретаря судового засідання Черкашина М.В.,

представника позивача Олексів Н.М. (за ордером у режимі відеоконференції),

представника відповідача Кузьмишина О.О. (у порядку самопредставництва),

розглянувши у порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Ільверт до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

01.07.2026 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов товариства з обмеженою відповідальністю Ільверт (далі позивач) до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі відповідач), в якому позивач просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 04.03.2026 №3706/23-00-07-04-01.

Позов мотивовано тим, що спірні рішення прийняте неправомірно та всупереч вимогам податкового законодавства України. Зокрема, висновки акту перевірки не відповідають нормам податкового законодавства, базуються на припущеннях і не підтверджуються доказами, натомість у позивача наявні всі первинні бухгалтерські документи щодо господарських операцій, які спростовують висновки контролюючого органу, що наведені в акті перевірки. Тому позивач вважає, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення підлягають скасуванню.

Ухвалою суду від 06.07.2026 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження.

Відповідач подав суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у її задоволенні. Зазначив, що основними постачальниками є: ТОВ «Саміт Груп» поставка товару на загальну суму податку на додану вартість 1244728 грн; ТОВ «Грінвуд Індастрі» поставка товару на загальну суму податку на додану вартість 781814 грн.

ТОВ "Ільверт" сформовано показник рядка 17 на загальну суму 4805132 грн з урахуванням від`ємного значення з ПДВ, задекларованого за період з квітня 2025 року по листопад 2025 року, які вплинули на визначення суми від`ємного значення з ПДВ.

Під час проведення перевірки встановлено, що ТОВ «Ільверт» за червень 2025, жовтень 2025 років сформувало податковий кредит з придбання електроскутерів у розібраному стані та запчастини до них у контрагента-постачальника ТОВ «Саміт Груп» на загальну суму податку на додану вартість 1244728 грн, які мали відображення в податкових Деклараціях, а саме: 200000 грн відображено у червні 2025 року з придбання електроскутерів в розібраному стані в кількості 40 шт. по 25000 грн загальною вартістю 1200000 грн в тому числі ПДВ 200000 грн, код УКТ ЗЕД 8711609000, згідно податкової накладної від 19.06.2025 №2; 1044728 грн відображено у жовтні 2025 року з придбання електроскутерів в розібраному стані в кількості 81 шт. по 21000 грн загальною вартістю 2041200 грн в тому числі ПДВ 340200 грн, код УКТ ЗЕД 8711609000, згідно податкової накладної від 17.10.2025 №4; електроскутерів в розібраному стані в кількості 60 шт. по 25000 грн загальною вартістю 1800000 грн в тому числі ПДВ 300000 грн, код УКТ ЗЕД 8711609000, згідно податкової накладної від 20.10.2025 №5; запчастини до електроскутерів загальною вартістю 2427168 грн в тому числі ПДВ 404529 грн, згідно податкової накладної від 23.10.2025 №6.

До перевірки надано: Договір купівлі-продажу товару від 10.06.2026 року № 10/06, місце складання м. Жашків, в якому Постачальник - ТОВ «Саміт Груп», Покупець - ТОВ «Ільверт». Предметом договору є постачання товару, «…за цим Договором, розуміється запасні частини та електроскутер.» Умови оплати в яких зазначено «…Покупець перераховує на розрахунковий рахунок Постачальника 100% від загальної суми вартості товару, що зазначена у рахунку до цього Договору». Строк дії Договору з моменту підписання його Сторонами та діє до 31 грудня 2026 року; в додатковій угоді до договору купівлі-продажу товару від 10.06.2026 року №10/06 визначені умови транспортування товару, за якими продавець зобов`язується власними силами та із використанням власного навантажувача та за власний кошт здійснити завантаження, транспортування та доставку Товару до місця визначеного Покупцем, а саме: м. Жашків, вул. Маслозаводська,8.

В наданій копії документу відсутні наступні реквізити сторін: код ЄДРПОУ, контакти та дані про підписантів, а також підписи та відтиски печаток, що є обов`язковими реквізитами договору.

Видаткові накладні від 19.06.2025 №30 на суму ПДВ 200000 грн, від 17.10.2025 № 36 на суму ПДВ 340200 грн, від 20.10.2025 № 35 на суму ПДВ 300000 грн, від 27.10.2025 № 38 на суму ПДВ 88446,94 грн, від 23.10.2025 № 37 на суму ПДВ 316082 грн. Видаткові накладні містять підписи та печатки від постачальника ТОВ «Саміт Груп» директора Завадського Олександра Вітальовича, від покупця ТОВ «Ільверт» директора Пайкової Олександри Юріївни.

Відповідно до оборотно-сальдової відомості по рахунку 631 за квітень 2025 року листопад 2025 року по взаємовідносинам ТОВ «Ільверт» з ТОВ «Саміт Груп» станом на 01.04.2025 сальдо відсутнє, обороти по К-ту в сумі 7468373,62 грн, сальдо на 30.11.2025 по К-ту в сумі 7468373,62 грн, тобто станом на 30.11.2025 розрахунки не проведено.

Згідно ЄРПН в перевіряємому періоді було реалізовано 20 шт електроскутерів не платникам ПДВ. Згідно наданих до перевірки первинних та бухгалтерських документів на придбання ТОВ «Ільверт» від ТОВ «Саміт Груп» електроскутерів в розібраному стані та запчастин, а саме видаткові накладні, аналіз рахунка 201, 23 за січень 2026 року, оборотно-сальдові відомісті за 04 - 08.2025 по 201, 631 бухгалтерських рахунках перевіркою встановлено, що бухгалтерські документи не містять відображеної інформації про придбання товару та фіксування її шляхом проведення бухгалтерських проводок.

Стосовно придбання ТМЦ у ТОВ «Грінвуд Індастрі» за липень 2025 року, жовтень 2025 року (пластини проти зіткнення, унітази, дивани, ящики для зберігання речей та інші товари) до перевірки надано первинні документи , а саме: Договір купівлі-продажу товару від 01.07.2025 №01/07/2025, місце складання Жашків; за липень 2025 видаткові накладні від 08.07.2025 № 104, від 10.07.2025 № 105, товарно-транспортна накладна від 08.07.2025 року № 08/07, від 10.07.2025 № 10/07; за жовтень 2025 видаткові накладні від 17.10.2025 № 152, товарно-транспортна накладна від 17.10.2025 року № 17/10.

Відповідно до оборотно-сальдової відомості по рахунку 631 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками» за квітень 2025 року листопад 2025 року по взаємовідносинам ТОВ «Ільверт» з ТОВ «Грінвуд Індастрі» станом на 01.04.2025 сальдо відсутнє, обороти по К-ту в сумі 4690886,76 грн, сальдо на 30.11.2025 по К-ту в сумі 4690886,76 грн, тобто станом на 30.11.2025 розрахунки не проведено.

Відповідно даних ЄРПН у ТОВ «Ільверт» подальша реалізація імпортованих ТМЦ (алюмінієві пластини, ліжко дерев`яне, пластина проти зiткнення, меблі для сидіння, керамічна плитка прямокутної форми та інших різноманітних товарів, придбаних на території України товарів, в тому числі електроскутерів) відсутня.

Відповідно до документально оформленої Заявки на транспортне обслуговування №6327 від 28.03.2025 з ТОВ «Сіон Транс» контрагент мав надати послуги з перевезення за вказаним маршрутом автомобільним транспортом DAF, XF 95.480 (номерний знак НОМЕР_1 ) з напівпричепом-контейнеровозом (номерний знак НОМЕР_2 ) водій ОСОБА_1 . Згідно даних "НАІС ДДАІ" МВС України та поданих 20- ОПП в ТОВ «Сіон Транс» відсутні власні та орендовані транспортні засоби. Відповідно до наданої платником ЦМР перевізником в даній операції був ФОП ОСОБА_1 , вище зазначені транспортні засоби згідно даних "НАІС ДДАІ" МВС України належать вказаному ФОП на правах власності.

Контрагентом ТОВ «Сіон Транс» та платником ТОВ «Ільверт» в відомостях про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору (Додаток 4ДФ) за 2025 рік не задекларовані виплати ФОП з кодом 157, що не дає можливості встановити та підтвердити розрахунки з ФОП за надані послуги. Платником не надано Договорів на придбання послуг з транспортного перевезення вантажів, Актів виконаних робіт (наданих послуг).

Згідно даних ЄРПН є податкова накладна складена ТОВ «Сіон Транс» на отримувача ТОВ «Ільверт» №2 від 07.04.2025, яка має статус «відмовлено за рішенням Комісії», в якій зазначена наступна номенклатура наданих послуг: 1. Автотранспортні послуги поза межами України; 2. Оформлення документів, портові витрати у порту Констанца, Румунія. Тобто ТОВ «Сіон Транс» декларує, що надавав автотранспортні послуги виключно поза межами України, що не дає можливість переміщення вантажу від кордону до складу отримувача ТОВ «ІЛЬВЕРТ».

В ЄРПН відсутні зареєстровані податкові накладні складені на контрагентів ТОВ «Сіон Транс» чи ТОВ «Ільверт» в 2025 році. Платником не надано Договорів на придбання послуг з транспортного перевезення вантажів, рахунка на оплату №1625.

В наданій платником копії Акту №1625 Здачі-прийняття робіт (виконаних послуг) від 19.05.2025 вказано, що виконавцем були проведені такі роботи (надані послуги) згідно рахунку №1625: Оформлення документів, портові витрати у порту Констанца, Румунія; Автотранспортні послуги; ТЕО по маршруту Румунія м. Констанца (порт) Україна, м. Біла Церква, с. Бірюки. Директор ТОВ «Ільверт», в особі Пайкова О.Ю., своїм підписом та накладанням печаті підприємства підтвердив, що станом на 19.05.2025 підприємство отримало вказані послуги, хоча згідно наданої ЦМР 20.05.2025 відбувся перетин кордону, а 22.05.2025 автомобіль з товаром прибув на митний пост м. Умань, що може свідчити про формальне складання вказаного акту.

В наданій платником копії Акту №1624 Здачі-прийняття робіт (виконаних послуг) від 19.05.2025 вказано, що виконавцем були проведені такі роботи (надані послуги) згідно рахунку №1624: Оформлення документів, портові витрати у порту Констанца, Румунія; Автотранспортні послуги; ТЕО по маршруту Румунія м. Констанца (порт) Україна, м. Біла Церква, с. Бірюки. Директор ТОВ «Ільверт», в особі Пайкова О.Ю., своїм підписом та накладанням печаті підприємства підтвердив, що станом на 19.05.2025 підприємство отримало вказані послуги, хоча згідно наданої ЦМР 20.05.2025 відбувся перетин кордону, а 22.05.2025 автомобіль з товаром прибув на митний пост м. Умань, що може свідчити про формальне складання вказаного акту.

Згідно даних ЄРПН є податкова накладна складена ТОВ «Мастер Трак» на отримувача ТОВ «Ільверт» №24 від 18.06.2025, в якій зазначена наступна номенклатура наданих послуг: 1. Організація міжнародного автоперевезення вантажу за маршрутом м.Констанца (Румунія) - п/п Орлівка-Ісакча Контейнер BSIU9362271 А/м ВН5868ЕI / BH9296XF; 2. Організація міжнародного автоперевезення вантажу за маршрутом п/п Орлівка-Ісакча - м.Біла Церква, Київська обл. (Україна) Контейнер BSIU9362271 А/м ВН5868ЕI / BH9296XF; 3. Транспортно-експедиційне обслуговування.

Зазначені в отриманих податкових накладних транспортні засоби згідно даних "НАІС ДДАІ" МВС України належать ФОП ОСОБА_2 на правах власності.

Контрагентом ТОВ «Мастер Трак» та платником ТОВ «Ільверт» в відомостях про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору (Додаток 4ДФ) за 2025 рік не задекларовані виплати ФОП з кодом 157, що не дає можливості встановити та підтвердити розрахунки з ФОП за надані послуги. Платником не надано Договорів на придбання послуг з транспортного перевезення вантажів, ЦМР, рахунків на оплату та актів виконаних робіт.

За основним видом діяльності ТОВ «Ільверт» займається збиранням електроскутерів з придбаних матеріалів, для налагодження даного процесу потрібні наступні працівники: механік-складальник, електрик (діагностик), комплектувальник/пакувальник. Крім того враховуючи значні обсяги придбаного та імпортованого товару в широкому асортименті для ведення складського обліку по підприємству повинна бути посада комірника. З усних пояснень платника підприємство планує здійснювати діяльність в сфері будівництва, зокрема проведення робіт з «ремонтів під ключ». Для даних цілей платником було імпортовано та введено в експлуатацію електрообладнання для обробки матеріалів та виробництва алюмінієвих меблів.

Відповідно до пошукових інтернет ресурсів, в тому числі «Google», виробництво алюмінієвих меблів це багатоетапний технологічний процес, що поєднує металообробку та фінішне декорування.

Організація такого процесу вимагає спеціалізованого персоналу: конструктор-технолог, зварювальник алюмінієвих конструкцій, майстер-збиральник, монтажник, оператор верстатів та інші.

В поданих платником деклараціях зазначені ним наймані працівники займають керівні посади, технічні посади та посади допоміжного персоналу, при цьому повністю відсутні посади робітничого персоналу, такі як складальник, монтажник, різальник, оператор верстата, вантажник та інші.

Виходячи з вищевикладеного в ТОВ «Ільверт» недостатньо трудових ресурсів для ведення діяльності з урахуванням імпортованого електрообладнання, значної кількісті імпортованих та придбаних на митній території матеріалів, а також для робіт з складання електроскутерів.

Згідно поданих платником ТОВ «Ільверт» Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску починаючи за 2024-2026 роки та наданою випискою по банку оплата за надані послуги не проводилася; відповідно до умов договору орендар компенсує орендодавцю витрати на оплату комунальних послуг та експлуатаційні витрати, понесені орендодавцем протягом строку оренди з метою обслуговування та експлуатації об`єкта оренди.

Протягом періоду з 11.2024 по 12.2025 відшкодування за комунальних послуг не відбувалося; по бухобліку не відображено; 20 ОПП не відображено; за наявними даними з інформаційних баз ДПС України між співвласниками комплексу нежитлових об`єктів за адресою Черкаська обл., Уманський район, м. Жашків, вул. Маслозаводська, буд. 8, в т.ч. Лі Вей з однієї сторони, як Орендодавець, та Орендарем в особі ТОВ «Грінвуд Індастрі» та ТОВ «Сенлін» з іншої, 24 листопада 2020 року укладено Договір оренди нежитлових приміщень.

Згідно умов договору Орендодавець передає Орендареві приміщення за адресою Черкаська обл., Уманський район, м. Жашків, вул. Маслозаводська, буд. 8, які належать йому на правах власності, в рівних долях.

Відповідно до статті 761 ЦКУ орендодавець не може вдруге розпорядитися тими самими метрами, якщо 100% площі майна вже передано в тимчасове володіння іншому орендарю. Отже Договір оренди Договір №20/11 від 20 листопада 2024 року укладений між ФОП ОСОБА_3 та ТОВ «Ільверт» можна вважати недійсним, оскільки на момент підписання об`єкт оренди вже був переданий у користування іншому орендарю.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.

ТОВ «Ільверт» зареєстровано Виконавчим комітетом Уманської міської ради Черкаської області 11.11.2024 за №1000251020000003341, зареєстровано платником ПДВ відповідно до свідоцтва від 01.03.2025 №200873719.

На підставі наказу Головного управління ДПС у Черкаській області від 16.01.2026 №162-п проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Ільверт» щодо дотримання вимог податкового законодавства при декларування від`ємного значення податку на додану вартість за листопад 2025 року, яке становить більше 100 тис грн.

Результати перевірки оформлені актом від 30.01.2026 №1256/23-00-07-04-01/45672652 (далі акт перевірки).

Перевіркою встановлено порушення позивачем вимог п. 44.6 ст. 44, п.189.1, ст. 189, 198.5, ст.198, п. 201.1, ст. 201, Податкового кодексу України, ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року №996-XIV, п.11 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати» затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 1999 року №318, зареєстрованого Міністерстві юстиції України 19 січня 2000 року за № 27/4248, в результаті чого встановлено:

- завищення рядка 21 Декларації з податку на додану вартість «Cума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду)» за листопад 2025 року на суму 4805132 грн ;

- заниження податку на додану вартість на загальну суму 126867 грн, а саме за червень 2025 року на суму 67600 грн, за липень 2025 року на суму 14784 грн, за серпень 2025 року 15867 грн, за вересень 2025 року на суму 28533 грн, за жовтень 2025 року на суму 83 грн;

- не зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних зведені податкові накладні за товарами/послугами, необоротними активами, які використовувалися в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку на загальну суму 29591997,33 грн. в т.ч.: обсяг постачання - 24659997,77 грн та ПДВ - 4931999,56 грн, в тому числі: квітень 2025 обсяг постачання - 2925680,49 грн, ПДВ - 585136,10 грн; травень 2025 обсяг постачання - 8165637,68 грн, ПДВ - 1633127,55 грн; червень 2025 обсяг постачання - 4279498,40 грн, ПДВ - 855899,68 грн; липень 2025 обсяг постачання - 2161286,51 грн, ПДВ - 432257,30 грн; серпень 2025 обсяг постачання - 9766,67 грн, ПДВ - 1953,33 грн; вересень 2025 обсяг постачання - 13308,34 грн, ПДВ - 2661,66 грн; жовтень 2025 обсяг постачання - 7104819,68 грн, ПДВ - 1420963,94 грн.

На підставі висновків вищевказаного акту перевірки відповідачем прийняте податкове повідомлення-рішення від 04.03.2026 №3706/23-00-07-04-01, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість у сумі 4805132,00 грн.

За наслідками адміністративного оскарження вказаного ППР, воно залишене без змін рішенням ДПС України від 28.05.2026 №13922/6/99-00-06-01-03-06.

Не погоджуючись із вказаним ППР, позивач звернувся в суд з цим позовом.

Для вирішення спору суд врахував норми ПК України в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин.

Відповідно до п.198.1. ст.198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Датою віднесення сум податку до податкового кредиту згідно з п.198.2. ст.198 ПК України вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов`язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 цього Кодексу, а для операцій з постачання послуг нерезидентом на митній території України - дата складення платником податкової накладної за такими операціями, за умови реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Датою збільшення податкового кредиту орендаря (лізингоотримувача) для операцій фінансової оренди (лізингу) є дата фактичного отримання об`єкта фінансового лізингу таким орендарем.

Відповідно до п. 198.3 ст. 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Згідно з п. 198.6 ст. 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

З наведених законодавчих положень Верховний Суд у постанові від 19.07.2019 у справі №823/128/16 дійшов висновку, що умовами реалізації права платника на податковий кредит, а також на зменшення оподатковуваного доходу на суму понесених витрат є фактичне придбання товарів (робіт, послуг) та наявність первинних документів (зокрема, податкових накладних), оформлених у відповідності з вимогами чинного законодавства. При цьому, наслідки в податковому обліку платника створюють лише реально вчинені господарські операції, тобто такі, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають змісту, відображеному в укладених платником податку договорах. Якщо певна господарська операція не відбулася чи відбулася не за тим її змістом, який відображений в укладених платником податку договорах, то це є підставою для застосування відповідних наслідків у податковому обліку.

Такі висновки Верховного Суду відповідно до ч.5 ст.242 КАС України обов`язкові для врахування судом першої інстанції.

Датою віднесення сум до податкового кредиту замовника з договорів (контрактів), визначених довгостроковими відповідно до пункту 187.9 статті 187 цього Кодексу, є дата фактичного отримання замовником результатів робіт (оформлених актами виконаних робіт) за такими договорами (контрактами).

Для товарів/послуг, постачання (придбання) яких контролюється приладами обліку, факт постачання (придбання) таких товарів/послуг засвідчується даними обліку.

Пунктом 200.4. ст.200 ПК України визначено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу;

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Згідно з ч.1 ст.9 Закону України 16 липня 1999 року № 996-XIV Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні (далі Закон №996-XIV) підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Частиною 2 ст.9 Закону №996-XIV первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах відповідно до ч.3 ст.9 Закону №996-XIV, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов`язаних рахунках бухгалтерського обліку. Операції в іноземній валюті відображаються також у валюті розрахунків та платежів по кожній іноземній валюті окремо. Дані аналітичних рахунків повинні бути тотожні відповідним рахункам синтетичного обліку на кінець останнього дня кожного місяця. Права і обов`язки сторін, які виникають за результатами здійснення господарської операції, оформленої первинним документом відповідно до вимог цього Закону, не залежать від факту відображення її в регістрах та на рахунках бухгалтерського обліку.

Частинами 4-9 ст.9 Закону №996-XIV визначено, що регістри бухгалтерського обліку повинні мати назву, період реєстрації господарських операцій, прізвища і підписи або інші дані, що дають змогу ідентифікувати осіб, які брали участь у їх складанні.

Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

У разі складання та зберігання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку з використанням електронних засобів оброблення інформації підприємство зобов`язане за свій рахунок виготовити їх копії на паперових носіях на вимогу інших учасників господарських операцій, а також правоохоронних органів та відповідних органів у межах їх повноважень, передбачених законами.

Підприємство вживає всіх необхідних заходів для запобігання несанкціонованому та непомітному виправленню записів у первинних документах і регістрах бухгалтерського обліку та забезпечує їх належне зберігання протягом встановленого строку.

Відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці документи.

Копії первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку можуть бути вилучені у підприємства лише за рішенням відповідних органів, прийнятим у межах їх повноважень, передбачених законами. Обов`язковим є складання реєстру документів, що вилучаються у порядку, встановленому законодавством.

Щодо взаємовідносин позивача з TOB «Саміт Груп», суд зазначає таке

Відповідно до договору купівлі-продажу від 10.06.2026 №10/06, укладеному позивачем з TOB «Саміт Груп», останнє зобов`язується на умовах та у порядку, визначеному договором передати покупцю запасні частини та електроскутер.

В обґрунтування купівлі товару позивач надав суду видаткові накладні:

від 19.06.2025 №30 на суму 1200000,00 грн, у т.ч. ПДВ 200000,00 грн;

від 10.10.2025 №35 на суму 1800000,00 грн, у т.ч. ПДВ 300000,00 грн;

від 17.10.2025 №36 на суму 2041200,00 грн, у т.ч. ПДВ 340200,00 грн;

від 27.10.2025 №38 на суму 530681,62 грн, у т.ч. ПДВ 88446,94 грн;

від 23.10.2025 №37 на суму 1896492,00 грн, у т.ч. ПДВ 316082,00 грн.

Суд зазначає, що вказані ВН не містять доказів їх виписування саме до договору від 10.06.2026 №10/06.

Більш того, вказані ВН виписані у період червень, жовтень 2025 року, тобто до часу укладення договору від 10.06.2026 №10/06.

Як доказ оплати позивачем надано копію платіжної інструкції від 06.05.2026 №239 на суму 1700000,00 грн. Доказів оплати решти суми відповідно до наведених ВН суду не надано.

Також, суду не надано доказів транспортування (доставки) вказаного у ВН товару.

Надані суду копії міжнародних ТТН (CMR) підтверджують перевезення до м. Умань іншого за номенклатурою товару та від іншого постачальника Quingdao Fengao Technology.

Також суду не надано докази реалізації придбаного товару.

Щодо взаємовідносин позивача з TOB «Грінвуд Індастрі», суд зазначає таке

Відповідно до договору купівлі-продажу від 01.07.2025 №01/07/25, укладеному позивачем з TOB «Грінвуд Індастрі», останнє зобов`язується на умовах та у порядку, визначеному договором передати покупцю товар, визначений у ВН.

В обґрунтування купівлі товару позивач надав суду видаткові накладні:

від 08.07.2025 №104 на суму 1504578,36 грн, у т.ч. ПДВ 250763,06 грн;

від 10.07.2025 №105 на суму 928898,40 грн, у т.ч. ПДВ 154816,40 грн;

від 17.10.2025 №152 на суму 2257410,00 грн, у т.ч. ПДВ 376235,00 грн.

Суд зазначає, що вказані ВН містять інформацію щодо їх виписування до договору від 03.07.2025 №03/07/25, тобто до іншого договору ніж наданий позивачем суду (від 10.06.2026 №10/06).

Як доказ оплати позивачем надано копію платіжної інструкції від 26.05.2026 №251 на суму 1332000,00 грн. Доказів оплати решти суми відповідно до наведених ВН суду не надано.

Також суду не надано докази реалізації придбаного товару.

За результатами аналізу наявної інформації щодо діяльності позивача та вказаних контрагентів встановлено: неможливість виконання оформлених господарських операцій за відсутності трудових ресурсів; відсутність об`єктивно необхідних умов для реального здійснення задокументованих з постачальниками та покупцями господарських операцій щодо надання послуг Позивачу.

Вказаної інформації під час розгляду справи позивачем не спростовано.

Таким чином, позивачем не надано у сукупності належних та допустимих доказів та не доведено факту реального здійснення господарських правовідносин з TOB «Саміт Груп» та ТОВ «Грінвуд Індастрі» з точки зору їх реальності.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідач не довів зміни свого майнового стану у зв`язку з вищевказаними правочинами, а отже не підтвердив правомірність формування за рахунок них відповідного розміру витрат.

Відповідно до п.198.3. ст.198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Згідно з п.198.6. ст.198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Суд враховує, що підставою для виникнення права на податковий кредит є податкова накладна, а для включення сплачених сум коштів у витрати підприємства - первинний бухгалтерський документ.

Разом з тим, для вирішення спору суд врахував правову позицію викладену у постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі №816/1422/17, що обов`язкова для врахування судом відповідно до ч.5 ст.242 КАС України.

Верховний Суд у вказаному рішенні наголосив, що податкові накладні надають відповідні права платнику податків виключно за умови реального вчинення засвідченного ними правочину. Такий факт підверджується додатковими документами, як-то докази переміщення товару, його якості (відповідності або походження), зберігання, використання в господарській діяльності платника, реалізації тощо.

Правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування об`єкту оподаткування податком на прибуток (витрат) та податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.

Якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені платником податку та його контрагентом на підтвердження такої операції, не відповідають дійсності, та свідчать про відсутність у сторін волевиявлення щодо реального здійснення господарської операції.

Наслідки для податкового обліку створює лише фактичний рух активів, що є обов`язковою умовою для формування об`єкту оподаткування податком на прибуток та витрат.

Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

Таким чином, на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, враховуючи специфіку таких операцій та договорів, що їх регламентують, Підприємство повинно мати відповідні належно оформлені первинні документи, які в сукупності мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що є підставою для формування платником податкового обліку.

Також платник податків при виборі контрагента та укладенні з ним договорів має керуватись і належною обачністю, оскільки від цього залежить подальше фактичне виконання таких договорів, отримання прибутку та права на отримання певних преференцій, зокрема формування податкового кредиту з ПДВ та його подальше бюджетне відшкодування.

Крім того, прояв такої обачності й обережності при виборі постачальника послуг та вчинення будь - яких дій на предмет перевірки податкової «доброчесності» контрагента, зокрема за доступними електронними базами даних на сайті контролюючого органу (база платників ПДВ, база анульованих свідоцтв платників ПДВ, база недобросовісних платників ПДВ, база місць масової реєстрації платників податків, отримання завірених копій статутних та реєстраційних документів, копій паспорта особи, яка підписуватиме договір, довідку про кількість співробітників контрагента, тощо), перевірки загальнодоступної інформації щодо наявності кримінальних проваджень за участю контрагента, в подальшому свідчитимуть на користь висновку, що платником податків вжито належні та достатні дії щодо його обізнаності на предмет податкової «надійності» такого контрагента та вказуватимуть на правомірність формування податкового обліку за господарськими операціями з таким контрагентом.

Однак, під час розгляду справи судом встановлено, що правовідносини між позивачем та вказаним контрагентами оформлені лише документально, оскільки їх реальність не підтверджується, відсутність у контрагентів достатньої кількості трудових ресурсів, оборотних коштів, виробничих активів тощо.

Врахувавши завдання адміністративного судочинства згідно зі ст.2 КАС України суд дійшов висновку, що при прийняті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення відповідач діяв правомірно. Отже, позовні вимоги є безпідставними і не підлягають задоволенню, а сплачений судовий збір поверненню.

Керуючись ст.ст. 2, 139-143, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. Відмовити повністю у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю Ільверт.

2. Судові витрати розподілу не підлягають.

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.

Учасники справи:

1) позивач товариство з обмеженою відповідальністю Ільверт (19201, Черкаська обл., Уманський р-н, м. Жашків, вул. Маслозаводська, буд.8, код ЄДРПОУ 45672652);

2) відповідач Головне управління ДПС у Черкаській області (18001, м. Черкаси, вул. Хрещатик, буд.235, код ЄДРПОУ 44131663).

Повне судове рішення виготовлено 28.09.2026.

Суддя Олексій РІДЗЕЛЬ

Часті запитання

Який тип судового документу № 140116591 ?

Документ № 140116591 це Рішення

Яка дата ухвалення судового документу № 140116591 ?

Дата ухвалення - 17.09.2026

Яка форма судочинства по судовому документу № 140116591 ?

Форма судочинства - Адміністративне

Я не впевнений, що мені підходить повний доступ до системи YouControl. Які є варіанти?

Ми зацікавлені в тому, щоб ви були максимально задоволені нашими інструментами. Для того, щоб упевнитись в цінності і потребі системи YouControl саме для вас - замовляйте безкоштовну демонстрацію продукту. Також можна придбати доступ на 1 добу за 680 гривень.
Детальна інформація про ліцензії та тарифні плани.

В якому cуді було засідання по документу № 140116591 ?

У чому перевага платних тарифів?

У платних тарифах ви отримуєте іформацію зі 180 джерел даних, у той час як у безкоштовному - з 22. Також у платних тарифах доступно більше розділів даних та аналітичні інструменти миттєвої оцінки компаній, ФОП, та фізосіб.
Детальніше про різницю в доступах на сторінці тарифів.

Відомості про судове рішення № 140116591, Черкаський окружний адміністративний суд

Судове рішення № 140116591, Черкаський окружний адміністративний суд було прийнято 17.09.2026. Форма судочинства - Адміністративне, форма рішення - Рішення. На цій сторінці ви зможете знайти ключові відомості про це судове рішення. Ми надаємо зручний та швидкий доступ до поточних судових рішень, щоб ви могли бути в курсі останніх судових прецедентів. Наша база даних охоплює повний спектр необхідної інформації, дозволяючи вам швидко знаходити ключові відомості.

Судове рішення № 140116591 відноситься до справи № 580/7076/26

Це рішення відноситься до справи № 580/7076/26. Юридичні особи, які зазначені в тексті цього судового документа:


Наша платформа підтримує пошук за різними критеріями, такими як регіон або назва суда. Також у персональному кабінеті є можливість докладного налаштування, що суттєво прискорює процес пошуку відомостей. Це дозволяє результативно заощаджувати ваш час при отриманні необхідної інформації з реєстру судових рішень та інших офіційних джерел.

Попередній документ : 140116590
Наступний документ : 140116592