Єдиний державний реєстр судових рішень
Справа № 420/5280/26
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 вересня 2026 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Хурси О. О., розглянувши в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС в Одеській області до ОСОБА_1 про стягнення суми податкового боргу, -
ВСТАНОВИВ:
Головне управління ДПС в Одеській області звернулось до суду з позовом до ОСОБА_1 , в якому просить:
- стягнути з ФО-ПП ОСОБА_1 суму заборгованості:
- по податку на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування (11010500) 59704,55 грн, на бюджетний рахунок -UA188999980333199341000015712, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37607526, отримувач коштів ГУК в Од. обл./с. Степанівка/11010500;
- по податку на військовий збір, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування (11011001) - 4947,05 грн, на бюджетний рахунок - UA938999980313050137000015001, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37607526, отримувач коштів ГУК в Од. обл./Одеська обл./11011001;
- по податку на адміністративні штрафи та інші санкції (21081103) - 9020 грн, на бюджетний рахунок - UA968999980314030542000015712, банк отримувача Казначейство України (ЕБР), код ЄДРПОУ: 37607526, отримувач коштів ГУК в Од. обл./с. Степанівка/21081100.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що фізична особа - платник податків ОСОБА_1 перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС в Одеській області та протягом 2022 отримала дохід від британського суб`єкта господарювання «Fenix International Ltd» за створення контенту на платформі OnlyFans на загальну суму 7215 дол США, що за офіційним курсом НБУ на останній календарний день звітного року становить 263842,45 грн.
Відповідачка у встановлений судом строк відзив на позов не надала, жодних заяв, клопотань по справі в автоматизованій системі діловодства не зареєстровано.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Протягом 2022 фізична особа - платник податків ОСОБА_1 отримала дохід у сумі 7215 дол США, що за офіційним курсом НБУ становило 263842,45 грн, від британського суб`єкта господарювання «Fenix International Ltd» за створення контенту на платформі OnlyFans.
До 01.05.2023 ОСОБА_1 не подала до Головного управління ДПС в Одеській області річну податкову декларацію про майновий стан і доходи за 2022, не задекларувала отриманий дохід та не сплатила податок на доходи фізичних осіб і військовий збір.
19.03.2025 Головне управління ДПС в Одеській області прийняло наказ № 3188-п про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ОСОБА_1 , копію якого разом із повідомленням надіслано поштою та повернуто 03.04.2025 у зв`язку із закінченням терміну зберігання.
У період з 21.04.2025 по 02.05.2025 податковий орган провів документальну позапланову невиїзну перевірку, за результатами якої 08.05.2025 склав акт № 22405/15-32-24-04-15, яким зафіксував порушення вимог Податкового кодексу України (а. с. 10 - 16).
12.06.2025 податковий орган виніс податкові повідомлення-рішення (форми «Р» та «ПС»), якими донараховував грошові зобов`язання, податок на доходи фізичних осіб, військовий збір, штрафні санкції та адміністративні штрафи (а. с. 18 - 22).
05.08.2025 у зв`язку з несплатою узгодженої заборгованості податковий орган виніс податкову вимогу форми «Ф» № 0016389-1308-1532 на загальну суму 73671,6 грн, яку надіслано рекомендованим листом і згодом вручено особі 21.08.2025 (а. с. 7 - 9).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
За приписами ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх прав та обов`язків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовані Податковим кодексом України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Як визначено пп. 14.1.39, 14.1.156, 14.1.175 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету, як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок, як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України.
Податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до п. 15.1 ст. 15 Податкового кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
Згідно із пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 та п. 36.1 ст. 36 Податкового кодексу України платники податків зобов`язані сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи; податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Пункт 38.1 ст. 38 Податкового кодексу України визначає, що виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
У розумінні вимог ст. 54 Податкового кодексу України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо:
- платник податків не подає в установлені строки податкову (митну) декларацію, а при здійсненні заходів податкового контролю встановлено факти здійснення платником податків діяльності, що призвела до виникнення об`єктів оподаткування, наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу та наявності діючих (у тому числі призупинених) ліцензій на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією, яка підлягає ліцензуванню згідно із законодавством;
- дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, або завищення суми податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках;
- згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган;
- дані перевірок, щодо утримання податків у джерела виплати, в тому числі податкового агента, свідчать про порушення правил нарахування, утримання та сплати до відповідних бюджетів податків і зборів, передбачених цим Кодексом, у тому числі податку на доходи фізичних осіб таким податковим агентом;
- результати митного контролю, отримані після закінчення процедури митного оформлення та випуску товарів, свідчать про заниження або завищення податкових зобов`язань, визначених платником податків у митних деклараціях.
Якщо згідно з нормами цієї статті сума грошового зобов`язання розраховується контролюючим органом, платник податків не несе відповідальності за своєчасність, достовірність і повноту нарахування такої суми, проте несе відповідальність за своєчасне та повне погашення нарахованого узгодженого грошового зобов`язання і має право оскаржити зазначену суму в порядку, встановленому цим Кодексом.
Пунктом 57.3 ст. 57 Податкового кодексу України передбачено, що у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у пп. 54.3.1 - 54.3.6 п. 54.3 ст. 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 робочих днів, наступних за днем такого узгодження.
Пунктом 56.1 ст. 56 Податкового кодексу України визначено, що рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
Як встановлено судом, спірна сума заборгованості відповідачки перед бюджетом по податку на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування, військового збору, адміністративних штрафів, виникла в результаті несплати, визначених контролюючим органом за наслідками проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ОСОБА_1 за період з 01.01.2022 по 31.12.2022, зобов`язань згідно податкових повідомлень-рішень, якими донараховано грошові зобов`язання та нараховано штрафні санкції за встановлені порушення податкового законодавства, а саме: № 29504/15-32-24-04-20, № 29509/15-32-24-04-20, № 29510/15-32-24-04-20, № 29512/15-32-24-04-20, № 29514/15-32-24-04-20 (а. с. 18 - 22).
Суд враховує, що відповідно до п. 58.3 ст. 58 Податкового кодексу України податкове повідомлення-рішення надсилається (вручається) платнику податків у порядку, визначеному ст. 42 цього Кодексу.
Пунктом 42.2 ст. 42 Податкового кодексу України передбачено, що документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному п. 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).
Так, згідно наявних у справі документів, вказані вище податкові повідомлення-рішення № 29504/15-32-24-04-20, № 29509/15-32-24-04-20, № 29510/15-32-24-04-20, № 29512/15-32-24-04-20, № 29514/15-32-24-04-20 від 12.06.2025 направлялись на зареєстровану адресу відповідачки, в порядку, визначеному п. 42.2 ст. 42 Податкового кодексу України.
Докази оскарження указаних вище податкових повідомлень-рішень в матеріалах справи відсутні. Отже, сума визначеного податкового зобов`язання є узгодженою, доказів протилежного відповідачкою суду не надано.
Проте, відповідачка нараховані їй суми податкових зобов`язань не сплатила.
Суд зазначає, що за змістом п. 59.1 та 59.5 ст. 59 Податкового кодексу України у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов`язання в установлені законодавством строки, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
У разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.
У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
Матеріалами справи підтверджується, що на адресу відповідачки надсилалась податкова вимога від 05.08.2025 форми «Ф» № 0016389-1308-1532 про сплату податкового боргу, наявного у ОСОБА_1 станом на 05.08.2025 згідно детального розрахунку суми податкового боргу до цієї вимоги, у сумі 73671,6 грн.
Податкова вимога від 05.08.2025 форми «Ф» № 0016389-1308-1532 надіслана відповідачці податковим органом на її податкову адресу та вручена одержувачу 21.08.2025, що підтверджується роздруківкою трекінгу Укрпошти (а. с. 8).
Відповідно до пп. 20.1.34 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право звертатися до суду, щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, електронних гаманців в емітентах електронних грошей, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
Підпунктом 14.1.137 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України визначено, що орган стягнення - державний орган, уповноважений здійснювати заходи, щодо забезпечення погашення податкового боргу в межах повноважень, встановлених цим Кодексом та іншими законами України.
Пунктами 87.1 та 87.11 ст.87 Податкового кодексу України передбачено, що джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти.
Орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податку - фізичної особи. Стягнення податкового боргу за рішенням суду здійснюється державною виконавчою службою відповідно до закону про виконавче провадження.
З урахуванням викладеного норми ст. 95 - 99 Податкового кодексу України можуть застосовуватися до процедури стягнення податкового боргу з фізичних осіб лише в тій частині, що не суперечить вимогам п. 87.11 ст. 87 Податкового кодексу України.
Таким чином, процедура стягнення податкового боргу з фізичної особи може ініціюватися виключно через звернення органу стягнення з відповідним позовом. При цьому окремі процедури стягнення коштів за податковим боргом та продажу майна, що перебуває в податковій заставі, не застосовуються, а виконання рішення суду про стягнення податкового боргу з фізичної особи - платника податків здійснюється не податковими органами, а державною виконавчою службою відповідно до закону про виконавче провадження.
У відповідності до вимог частини першої ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
На момент розгляду справи в суді заборгованість по податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються фізичними особами за результатами річного декларування, військового збору та адміністративних штрафів у загальному розмірі 73671,6 грн відповідачкою не сплачена, заборгованість перед бюджетом не погашена, доказів протилежного відповідачка суду не надала.
За таких обставин, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст. 72, 77, 139, 241 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління ДПС в Одеській області (65616, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; ЄДРПОУ: 44069166) до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ) про стягнення суми податкового боргу - задовольнити повністю.
Стягнути з фізичної особи - платника податків ОСОБА_1 суму заборгованості:
- по податку на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування (11010500) 59704,55 грн, на бюджетний рахунок -UA188999980333199341000015712, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37607526, отримувач коштів ГУК в Од. обл./с. Степанівка/11010500;
- по податку на військовий збір, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування (11011001) - 4947,05 грн, на бюджетний рахунок - UA938999980313050137000015001, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37607526, отримувач коштів ГУК в Од. обл./Одеська обл./11011001;
- по податку на адміністративні штрафи та інші санкції (21081103) - 9020 грн, на бюджетний рахунок - UA968999980314030542000015712, банк отримувача Казначейство України (ЕБР), код ЄДРПОУ: 37607526, отримувач коштів ГУК в Од. обл./с. Степанівка/21081100.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 24.09.2026.
Суддя Олександр ХУРСА
Судове рішення № 140024291, Одеський окружний адміністративний суд було прийнято 24.09.2026. Форма судочинства - Адміністративне, форма рішення - Рішення. На цій сторінці ви зможете знайти корисні відомості про це судове рішення. Ми надаємо зручний та швидкий доступ до поточних судових рішень, щоб ви могли бути в курсі недавніх судових прецедентів. Наша база даних охоплює повний спектр необхідної інформації, дозволяючи вам легко знаходити корисні відомості.
Це рішення відноситься до справи № 420/5280/26. Фірми, які зазначені в тексті цього судового документа: