Рішення № 139834534, 16.09.2026, Харківський окружний адміністративний суд

Дата ухвалення
16.09.2026
Номер справи
520/16804/26
Номер документу
139834534
Форма судочинства
Адміністративне
Державний герб України Єдиний державний реєстр судових рішень

Харківський окружний адміністративний суд 61700, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 вересня 2026 р. № 520/16804/26

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марини Лук`яненко, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Донецькій області до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу,-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДПС у Донецькій області, через свого представника, звернулося до Харківського окружного адміністративного суду із зазначеним позовом, в якому просить суд стягнути з фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_1 ) до бюджету кошти у сумі податкового боргу 80072,04 грн, а саме: - єдиний податок з фізичних осіб (код класифікації доходів бюджету 18050400), у сумі 80072,04 грн: Бюджетний рахунок: UA648999980314020699000005630 Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП) МФО 899998 Код ЄДРПОУ 37967785 Отримувач: Донецьке ГУК/Краматорська МТГ/18050400.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до облікових даних контролюючого органу відповідач має заборгованість зі сплати єдиного податку в загальній сумі 80072,04 гривень, який виник у результаті несплати узгоджених грошових зобов`язань на підставі самостійно поданої податкової декларації платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця та донарахованих контролюючим органом штрафних санкцій за актом перевірки. У зв`язку з несплатою вказаної суми грошового зобов`язання в установлені строки, на адресу відповідача сформовано та направлено податкову вимогу вiд 25.03.2025 року №0000311-1303-0599. Вказана податкова вимога не була оскаржена та не відкликалась. У зв`язку з чим, позивач звернувся до суду.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 22.06.2026 року відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

Адміністративний позов направлено на адресу відповідача у відповідності до норм чинного законодавства, що підтверджується наявними в матеріалах справи описом вкладення та поштовою квитанцією. Також, ухвалу суду від 22.06.2026 року направлено засобами поштового зв`язку з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу реєстрації місця проживання, до суду повернуто поштовий конверт з відміткою "за закінченням терміну зберігання".

Відзиву на позов у встановлений судом строк до канцелярії суду не надходило, причин поважності його неподання відповідачем не повідомлено.

Відповідно до частини 6 статті 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Суд зазначає, що відповідно до положень статті 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Відповідно до частини 5 статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Отже, враховуючи вищевикладене, дана справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в матеріалах справи доказами.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 , відповідач, платник), РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрований у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з 21.07.2021 року, номер державної реєстрації 2010350000000018108, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .

ФОП ОСОБА_1 перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Донецькій області (далі ГУ ДПС у Донецькій області), Краматорська ДПІ як платник податків за основним місцем обліку з 21.07.2021 року, номер взяття на облік 051521188502.

Згідно наявних у матеріалах справи доказів (даних інтегрованих карток у ІКС "Податковий блок"), за відповідачем обліковується податковий борг у загальній сумі 80 072,04 грн та виник з причини несплати грошових зобов`язань, нарахованих платником самостійно та несплати грошових зобов`язань нарахованих податковим органом за результатами акта камеральної перевірки, у т.ч.:

- єдиний податок з фізичних осіб (код класифікації доходів бюджету 18050400, код території UA14120090000098500), у сумі 80 072,04 грн, а саме: 13 555,26 грн нараховано платником самостійно основного платежу за квартал (декларація термін сплати поточний рiк), податкова декларація платника єдиного податку фізичної особи-підприємця (для третьої групи квартал, місяць) №9103583564 вiд 08.05.2023 року, термін сплати 22.05.2023 року; 13 666,95 грн нараховано платником самостійно основного платежу за квартал (декларація термін сплати поточний рiк), податкова декларація платника єдиного податку фізичної особи-підприємця (для третьої групи квартал, місяць) №9190206117 вiд 31.07.2023 року, термін сплати 21.08.2023 року; 13 621,86 грн нараховано платником самостійно основного платежу за квартал (декларація термін сплати поточний рiк), податкова декларація платника єдиного податку фізичної особи-підприємця (для третьої групи квартал, місяць) №9301371613 вiд 09.11.2023 року, термін сплати 20.11.2023; 13 621,87 грн нараховано платником самостійно основного платежу за рік (декларація термін сплати поточний рiк), податкова декларація платника єдиного податку фізичної особи-підприємця (для третьої групи квартал, місяць) №9383177025 вiд 11.02.2024 року, термін сплати 19.02.2024 року; 8 172,08 грн нараховано платником самостійно основного платежу за квартал (декларація термін сплати поточний рiк), податкова декларація платника єдиного податку фізичної особи-підприємця (для третьої групи квартал, місяць) №9123117420 вiд 09.05.2024 року, термін сплати 20.05.2024 року; 8 043,67 грн нараховано платником самостійно основного платежу за квартал (декларація термін сплати поточний рiк), податкова декларація платника єдиного податку фізичної особи-підприємця (для третьої групи квартал, місяць) №9225652030 вiд 08.08.2024 року, термін сплати 19.08.2024 року; 9 050,35 грн нараховано платником самостійно основного платежу за квартал (декларація термін сплати поточний рiк), податкова декларація платника єдиного податку фізичної особи-підприємця (для третьої групи квартал, місяць) №9330881998 вiд 05.11.2024 року, термін сплати 19.11.2024 року;

- 340,00 грн донараховано штрафнi санкцiї за актом перевірки (поточний рiк), за податковим повідомленням - рiшенням (форма «ПС») № 4915/05-99-24-10/ НОМЕР_1 вiд 07.10.2024 року.

Так, податковим органом проведено камеральну перевірку, за підсумками якої складено акт від 10.09.2024 року №4528/05-99-24-10/ НОМЕР_1 про результати камеральної перевірки щодо неподання/несвоєчасного подання податкової звітності з єдиного податку з фізичних осіб ФОП ОСОБА_1 .

В результаті проведення камеральної перевірки встановлено несвоєчасне подання податкової декларації платника єдиного податку фізичної особи-підприємця за 2023 рік, чим порушено вимоги п. 49.2 та пп. 49.18.2 п. 49.18 ст. 49, п. 296.3 ст. 296 Податкового кодексу України, за результатами чого складено податкове повідомлення-рішення форми «ПС» вiд 07.10.2024 року №4915/05-99-24-10/ НОМЕР_1 , яке 07.10.2024 року направлено платнику засобами поштового зв`язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення.

Лист із зазначеним податковим повідомленням-рішенням не вручено та повернуто поштою 23.10.2024 з відміткою «за закінченням терміну зберігання».

Як встановлено судом, вказане податкове повідомлення-рішення не оскаржувалось платником та не відкликалось податковим органом.

На адресу платника податків засобами поштового зв`язку скеровано податкову вимогу вiд 25.03.2025 року №0000311-1303-0599, яку 26.03.2025 року спрямовано на адресу платника засобами поштового зв`язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення. Лист з вимогою не вручено та повернуто поштою 12.04.2025 з відміткою за закінченням терміну зберігання, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами направлення поштового відправлення, які позивачем додано до позовної заяви.

Як встановлено судом, вказана податкова вимога не оскаржена та не відкликалась.

У зв`язку з несплатою відповідачем суми податкового боргу, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку заявленим позовним вимогам, суд зазначає наступне.

Відповідно до приписів частини 2 статті 19 Конституції Україні органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно приписів статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Суд зазначає, що відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Відповідно до підпунктів 19-1.1.1, 19-1.1.2, 19-1.1.34, 19-1.1.45 пункт 19-1.1 статті 19-1 ПК України контролюючі органи виконують такі функції: здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів; контролюють своєчасність подання платниками податків передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів; забезпечують визначення в установлених цим Кодексом, іншими законами України випадках сум податкових та грошових зобов`язань платників податків, застосування і своєчасне стягнення сум передбачених законом штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи; звертаються до суду у випадках, передбачених законодавством.

Згідно з підпунктами 20.1.18 та 20.1.19 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право: визначати у порядку, встановленому цим Кодексом, суми податкових та грошових зобов`язань платників податків; застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Пунктом 291.3 статті 291 ПК України визначено, що юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.

Відповідно до пунктів 293.1, 293.3 ставки 293 ПК України ставки єдиного податку для платників першої групи встановлюються у відсотках (фіксовані ставки) до розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року (далі у цій главі - прожитковий мінімум), другої групи - у відсотках (фіксовані ставки) до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (далі у цій главі - мінімальна заробітна плата), третьої групи - у відсотках до доходу (відсоткові ставки). Відсоткова ставка єдиного податку для платників третьої групи встановлюється у розмірі: 5 відсотків доходу - у разі включення податку на додану вартість до складу єдиного податку (п.п. 2).

Відповідно до пункту 294.1 статті 294 ПК України визначено, що податковим (звітним) періодом для платників єдиного податку третьої групи та податкових агентів платників єдиного податку третьої групи - електронних резидентів (е-резидентів) є календарний квартал (крім податкового періоду податкової звітності з податку на додану вартість, визначеного пунктом 202.1 статті 202 цього Кодексу).

Відповідно до пункту 295.3 статті 254 ПК України платники єдиного податку третьої групи (крім електронних резидентів (е-резидентів) сплачують єдиний податок протягом 10 календарних днів після граничного строку подання податкової декларації за податковий (звітний) квартал.

Глава 1 розділу XIV ПК України встановлює особливий порядок оподаткування суб`єктів малого підприємництва шляхом сплати єдиного податку. Як зазначено в пункті 291.2 статті 291 ПК України, спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.

Підпунктом 298.1.1 пункту 298.1 статті 298 ПК України визначено, що для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування суб`єкт господарювання подає до контролюючого органу за місцем податкової адреси заяву.

За змістом п. 54.1 ст. 54 ПК України платник податків самостійно обчислює суму додаткового та/або грошового зобов`язання, яку зазначає у податковій декларації, а у випадках передбачених п. 54.3 ст. 54 ПК України обов`язок визначення суми грошових зобов`язань платника податків покладено на контролюючий орган, який згідно зі ст. 58 Податкового кодексу України реалізує такі повноваження шляхом надсилання платнику податків податкового повідомлення-рішення.

Строки сплати сум податкового зобов`язання встановлені ст. 57 ПК України та складають 10 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку для подання податкової декларації, визначеного п. 49.18 ст. 49 Податкового кодексу України, або протягом такого ж строку за днем отримання податкового повідомлення-рішення, а у випадку оскарження - за днем узгодження.

Відповідно до п. 59.5 ст. 59 ПК України у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Згідно п.п. 14.1.153. п. 14.1 ст. 14 ПК України податкова вимога - письмова вимога органу державної податкової служби до платника податків щодо погашення суми податкового боргу.

Підпунктом 14.1.175. п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що податковий борг сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Підпунктом 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України передбачено обов`язок платників сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Пунктом 59.1 ПК України визначено, що у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків.

Відповідно до п.42.2 ст.42 ПК України документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті та надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

Згідно абзацу першого п. 42.5 ст. 42 ПК України у разі якщо платник податків не подав заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет, листування з платником податків здійснюється шляхом надіслання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручаються платнику податків (його представнику).

У разі якщо пошта не може вручити платнику податків документ у зв`язку з відсутністю за місцезнаходженням посадових осіб платника податків, їхньою відмовою прийняти документ, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, документ вважається врученим платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.

Податковий кодекс України чітко визначив категорію поштового відправлення - рекомендований лист з повідомленням про вручення, якою контролюючий орган має підтвердити надіслання платнику податків зазначених документів.

Судом з`ясовано, що з метою погашення заборгованості податковим органом на адресу платника податків засобами поштового зв`язку скеровано податкову вимогу вiд 25.03.2025 року №0000311-1303-0599. Лист з вимогою не вручено та повернуто поштою 12.04.2025 з відміткою за закінченням терміну зберігання, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами направлення поштового відправлення, які позивачем додано до позовної заяви.

В силу приписів ст. 42 ПК України податкова вимога вважається врученою.

Вказана податкова вимога у судовому порядку не оскаржувалась. З моменту направлення податкової вимоги податковий борг платника податків існував не припиняючись. Дана податкова вимога не є скасованою, зміненою або відкликаною, не втратила своєї юридичної сили.

Доказів протилежного матеріали справи не містять.

Згідно із п. 95.1 ст. 95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

При цьому відповідно до п. 95.2 ст. 95 Податкового кодексу України стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

Приписи п. 87.11 ст. 87 Податкового кодексу України визначають, що орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податків-фізичної особи. Стягнення податкового боргу за рішенням суду здійснюється державною виконавчою службою відповідно до закону про виконавче провадження.

На момент винесення рішення, вказана заборгованість відповідачем не сплачена.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Виходячи з системного аналізу положень законодавства України та наявних під час розгляду вказаного публічно-правового спору доказів, суд висновує про наявність підстав для задоволення позову.

Суд також зважає, що за приписами Закону України від 30.06.2021р. №1591-ІХ "Про платіжні послуги" і Податкового кодексу України кошти в Україні існують в готівковій і безготівковій формі, а відтак, питання визначення форми коштів, котрі підлягають стягненню з платника податків за податковим боргом, належить до управлінської компетенції контролюючого органу і підлягає вирішенню у ході виконання останнім відповідного судового акту.

З урахуванням вимог частини 2 статті 139 КАС України, судовий збір з відповідача не стягується.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов - задовольнити.

Стягнути до бюджету України з фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) суму податкового боргу у загальному розмірі 80072,04 (вісімдесят тисяч сімдесят дві гривні 04 копійки) гривень.

Роз`яснити, що судове рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України (а саме: після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду; підлягає оскарженню до Другого апеляційного адміністративного суду у строк згідно з ч.1 ст.295 КАС України (а саме: протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення).

Повний текст рішення виготовлено та підписано - 16.09.2026 року, враховуючи час перебування судді у відпустці, а також з урахуванням наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.

Суддя Марина Лук`яненко

Часті запитання

Який тип судового документу № 139834534 ?

Документ № 139834534 це Рішення

Яка дата ухвалення судового документу № 139834534 ?

Дата ухвалення - 16.09.2026

Яка форма судочинства по судовому документу № 139834534 ?

Форма судочинства - Адміністративне

Я не впевнений, що мені підходить повний доступ до системи YouControl. Які є варіанти?

Ми зацікавлені в тому, щоб ви були максимально задоволені нашими інструментами. Для того, щоб упевнитись в цінності і потребі системи YouControl саме для вас - замовляйте безкоштовну демонстрацію продукту. Також можна придбати доступ на 1 добу за 680 гривень.
Детальна інформація про ліцензії та тарифні плани.

В якому cуді було засідання по документу № 139834534 ?

У чому перевага платних тарифів?

У платних тарифах ви отримуєте іформацію зі 180 джерел даних, у той час як у безкоштовному - з 22. Також у платних тарифах доступно більше розділів даних та аналітичні інструменти миттєвої оцінки компаній, ФОП, та фізосіб.
Детальніше про різницю в доступах на сторінці тарифів.

Інформація про судове рішення № 139834534, Харківський окружний адміністративний суд

Судове рішення № 139834534, Харківський окружний адміністративний суд було прийнято 16.09.2026. Форма судочинства - Адміністративне, форма рішення - Рішення. На цій сторінці ви зможете знайти ключові відомості про це судове рішення. Ми пропонуємо зручний та швидкий доступ до поточних судових рішень, щоб ви могли бути в курсі останніх судових прецедентів. Наша база даних містить повний спектр необхідної інформації, дозволяючи вам швидко знаходити ключові відомості.

Судове рішення № 139834534 відноситься до справи № 520/16804/26

Це рішення відноситься до справи № 520/16804/26. Фірми, які зазначені в тексті цього судового документа:


Наша платформа дозволяє пошук за різними критеріями, такими як регіон або назва суда. Також у персональному кабінеті є можливість докладного налаштування, що суттєво прискорює процес пошуку інформації. Це дозволяє результативно заощаджувати ваш час при отриманні необхідної інформації з реєстру судових рішень та інших офіційних джерел.

Попередній документ : 139834531
Наступний документ : 139834536