Рішення № 139834514, 17.09.2026, Харківський окружний адміністративний суд

Дата ухвалення
17.09.2026
Номер справи
520/2103/26
Номер документу
139834514
Форма судочинства
Адміністративне
Державний герб України Єдиний державний реєстр судових рішень

Харківський окружний адміністративний суд 61700, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

17 вересня 2026 року № 520/2103/26

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Рубан В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, буд.46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ43983495) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень -рішень, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, в якому просить суд:

- визнати протиправними та скасувати:

- податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 20.03.2024 року № 0404363-2405-2031-UA63120270000028556;

- податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 20.03.2024 року № 0404364-2405-2031-UA63120270000028556;

- податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 20.03.2024 року № 0404361-2405-2031-UA63120270000028556;

- податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 20.03.2024 року № 0404370-2405-2031-UA63120270000028556;

- податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 24.10.2024 № 2483629-2405-2035-UA63120270000028556;

- податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 24.10.2024 № 2483630-2405-2035-UA63120270000028556;

- податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 24.10.2024 № 2483631-2405-2035-UA63120270000028556;

- податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 24.10.2024 № 2483632-2405-2035-UA63120270000028556;

- податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 24.10.2024 № 2483633-2405-2035-UA63120270000028556;

- податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 16.10.2025 №1612364-2405-2030-UA63120270000028556;

- податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 16.10.2025 №1612366-2405-2030-UA63120270000028556;

- податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 16.10.2025 №1612372-2405-2030-UA63120270000028556;

- стягнути з відповідача на користь позивача судові витрати, в т.ч. витрати на професійну правничу допомогу, попередній (орієнтовний) розрахунок яких дорівнює 29000,00грн. та судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 2328,48грн.

Ухвалою від 06.02.2026р. позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою від 23.02.2026р. прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито спрощене провадження.

Ухвалою від 12.03.2026р. клопотання представника відповідача про розгляд справи за участю сторін залишено без задоволення.

Ухвалою від 12.03.2026р. клопотання представника відповідача про залишення позовної заяви в частині позовних вимог без розгляду залишено без задоволення.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в інтересах ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Харківській області подано адвокатський запит про надання інформації щодо нарахувань ОСОБА_1 зобов`язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2020-2024 роки, а також надання копій відповідних податкових повідомлень-рішень з розрахунками та доказів їх відправлення платнику податків. ГУ ДПС листом від 15.08.2025 №45752/6/20-40-24-05-10 повідомило про формування наступних податкових повідомлень-рішень про нарахування ОСОБА_1 податкового зобов`язання за платежем: податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості, код платежу: 18010300, за 2022 та 2023 звітні роки: І) за 2022 звітний рік: 1) №0404363-2405-2031-UA63120270000028556 від 20.03.2024 року на суму 34 102,25 грн.; 2) №0404364-2405-2031-UA63120270000028556 від 20.03.2024 року на суму 1 102,83 грн.; 3) №0404361-2405-2031-UA63120270000028556 від 20.03.2024 року на суму 59 202,00 грн.; 4) №0404370-2405-2031-UA63120270000028556 від 20.03.2024 року на суму 14626,08грн., ІІ) за 2023 звітний рік: 1) №2483629-2405-2035-UA63120270000028556 від 24.10.2024 року на суму 3209,30грн.; 2) №2483630-2405-2035-UA63120270000028556 від 24.10.2024 року на суму 22614,18грн.; 3) №2483631-2405-2035-UA63120270000028556 від 24.10.2024 року на суму 91535,40грн.; 4) №2483632-2405-2035-UA63120270000028556 від 24.10.2024 року на суму 1705,15грн.; 5) №2483633-2405-2035-UA63120270000028556 від 24.10.2024 року на суму 52727,33 грн. Вказані повідомлення-рішення позивач вважає протиправними та підлягають скасуванню, у зв`язку з чим звернувся до суду з цим позовом.

Відповідач, надав відзив в якому зазначив, що, в спірних відносинах діяв правомірно, просив в задоволенні позову відмовити. Так представником відповідача зазначено, що спірні податкові повідомлення-рішення про сплату податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2022 - 2023 роки сформовано в автоматичному режимі ОСОБА_1 . Вказав, що позивач звернувся до ГУ ДПС для проведення звірки даних щодо сум податку, нарахованого оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями. Втім, уточнюючі документи щодо характеристик оподаткованих будівель для вірного розрахунку податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, не надав.

Суд, вивчивши доводи позову та заперечень проти нього, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з наступних підстав.

Судом встановлено, що згідно даних інформаційних ресурсів, які є у розпорядженні ГУ ДПС на праві власності ОСОБА_1 належать наступні об`єкти нерухомості, розташовані по АДРЕСА_2 :

- нежитлова будівля літ. Щ-1 загальною площею 101,8 кв. м. витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексний № 146873878 від 26.11.2018 року;

- нежитлова будівля літ. Н-1 загальною площею 3 147,9 кв. м. - витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексний №146880339 від 26.11.2018р;

- нежитлова будівля літ. М/1 1 загальною площею 4 426,0 кв. м. - витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексний № 146873197 від 26.11.2018р.;

- нежитлова будівля літ. Я/1-1 загальною площею 1 038,8 кв. м. - витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексний № 146873197 від 26.11.2018р.;

- нежитлова будівля літ. Ф/1 1 загальною площею 191,6 кв. м. витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексний № 146870662 від 26.11.2018р.;

- нежитлова будівля літ. М/1-1 загальною площею 295,8 кв. м. - витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексний № 146870662 від 26.11.2018р.;

- нежитлова будівля літ. У/1-1 загальною площею 1 350,1 кв.м. витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно № 13647523 від 21.02.2007 року та витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексний № 146870662 від 26.11.2018р.

В автоматичному режимі ОСОБА_1 сформовано податкові повідомлення-рішення про сплату податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2022 - 2023 роки, а саме: І) за 2022 звітний рік:

1) №0404363-2405-2031-UA63120270000028556 від 20.03.2024 року на суму 34 102,25 грн.;

2) №0404364-2405-2031-UA63120270000028556 від 20.03.2024 року на суму 1 102,83 грн.;

3) №0404361-2405-2031-UA63120270000028556 від 20.03.2024 року на суму 59 202,00 грн.;

4) №0404370-2405-2031-UA63120270000028556 від 20.03.2024 року на суму 14 626,08 грн.,

ІІ) за 2023 звітний рік:

1) №2483629-2405-2035-UA63120270000028556 від 24.10.2024 року на суму 3 209,30 грн.;

2) №2483630-2405-2035-UA63120270000028556 від 24.10.2024 року на суму 22 614,18 грн.;

3) №2483631-2405-2035-UA63120270000028556 від 24.10.2024 року на суму 91 535,40 грн.;

4) №2483632-2405-2035-UA63120270000028556 від 24.10.2024 року на суму 1 705,15 грн.;

5) №2483633-2405-2035-UA63120270000028556 від 24.10.2024 року на суму 52 727,33 грн.

Представником ОСОБА_1 подано до ГУ ДПС:

1) заяву від 22.09.2025 про проведення звірки даних по податковим повідомленням-рішенням від 20.03.2024 в порядку п. 286.5 ст. 286 ПК України, в якій просила скасувати податкові повідомлення-рішення №0404363, №0404364, №0404361 та №0404370 і скласти нові податкові повідомлення-рішення про нарахування ОСОБА_1 податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2022 звітний рік;

2) заяву від 21.09.2025 про проведення звірки даних по податковим повідомленням-рішенням від 24.10.2024 в порядку п. 286.5 ст. 286 ПК України, в якій просила скасувати податкові повідомлення-рішення №2483629, №2483630, №2483631, №2483632, №2483633 і скласти нові податкові повідомлення-рішення про нарахування ОСОБА_1 податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2023 звітний рік.

ГУ ДПС листом від 17.10.2025 №55745/6/20-40-24-05-10 повідомило про те, що за результатами розгляду заяв ОСОБА_1 від 21.09.2025 та від 22.09.2025 податкові повідомлення-рішення, якими ОСОБА_1 визначено суми податкового зобов`язання по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2022 та 2023 роки, залишаються без змін. Цим же листом повідомлено про те, що 16.10.2025 ОСОБА_1 нараховано податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2022 та 2023 роки, за нежитлові будівлі: літ. М/1-1 загальною площею 295,8 кв. м., літ. Ф/1-1 загальною площею 191,6 кв. м., розташованих за адресою: АДРЕСА_2 , а саме:

1) податкове повідомлення-рішення №1612364-2405-2030-UA63120270000028556 від 16.10.2025 на суму 3 204,50 грн. (літ. М/1-1) за 2022;

2) податкове повідомлення-рішення №1612372-2405-2030-UA63120270000028556 від 16.10.2025 на суму 2 075,67 грн. (літ. Ф/1-1) за 2022;

3) податкове повідомлення-рішення №1612366-2405-2030-UA63120270000028556 від 16.10.2025 на суму 4 954,65 грн. (літ. М/1-1) за 2023.

Позивач вважає, що ППР №0404363, ППР №0404364, ППР№0404361, ППР №0404370, ППР №2483629, ППР №2483630, ППР №2483631, ППР№2483632, ППР №2483633, ППР №1612364, ППР №1612372, ППР №1612366 протиправними та такими, що підлягають скасуванню, звернувся до суду з відповідними позовними вимогами.

З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України.

Підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України визначено, що платник податку зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Податок на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку; плати за землю.

Згідно із статтею 265 ПК України податок на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку та плати за землю.

За правилами підпункту 266.1.1 пункту 266.1 статті 266 ПК України платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.

Об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка (підпункт 266.2.1 пункту 266.2 статті 266 ПК України).

Підпунктом 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 ПК України встановлено пільги зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Водночас, об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка (пп.266.2.1п. 266.2 ст.266 ПК України), а базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток (пп.266.3.1п.266.3 ст.266 ПК України).

База оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності (п.п.266.3.2 п.266.3 ст. 266 ПК України).

З 01 січня 2015 року набрав чинності Закон України від 28 грудня 2014 року № 71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", яким стаття 266 ПКУ викладена в новій редакції, а об`єкти оподаткування податком на нерухоме майно доповнено об`єктами нежитлової нерухомості.

Підпунктом 14.1.1291 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що об`єкти нежитлової нерухомості - це будівлі, приміщення, що не віднесені, відповідно вимог законодавства, до житлового фонду. У нежитловій нерухомості виділяють: а) будівлі готельні - готелі, мотелі, кемпінги, пансіонати, ресторани та бари; туристичні бази, гірські притулки, табори для відпочинку, будинки відпочинку; б) будівлі офісні - будівлі фінансового обслуговування, адміністративно-побутові будівлі, будівлі для конторських та адміністративних цілей; в) будівлі торговельні - торгові центри, універмаги, магазини, криті ринки, павільйони та зали для ярмарків, станції технічного обслуговування автомобілів, їдальні, кафе, закусочні, бази та склади підприємств торгівлі й громадського харчування, будівлі підприємств побутового обслуговування; г) гаражі - гаражі (наземні й підземні) та криті автомобільні стоянки; г) будівлі промислові та склади; д) будівлі для публічних виступів (казино, ігорні будинки); е) господарські (присадибні) будівлі - допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо; є) інші будівлі.

Статтею 266 Податкового кодексу України визначено платників податку на нерухомі майно, відмінне від земельної ділянки, об`єкти оподаткування, базу оподаткування, а також пільг: із сплати цього податку.

Відповідно до пп. 266.9.1 п. 266.9 ст. 266 ПК України податок сплачується за місцем розташування об`єкта/об`єктів оподаткування і зараховується до відповідного бюджету згідно з положеннями Бюджетного кодексу України.

Обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості виходячи із загальної площі кожного з об`єктів нежитлової нерухомості та відповідної ставки податку.

Податкове зобов`язання за звітний рік з податку сплачується, зокрема, фізичними особами - протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення (абзац а пп. 266.10.1. п. 266.10 ст. 266 ПК України).

Ставки податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування (пп. 266.5.1 п. 266.5 ст. 266 ПК України).

Згідно з пп. 14.1.129 та пп. 14.1.129-1. п. 14.1 ст. 14 ПК України об`єкти житлової та нежитлової нерухомості розмежовані законодавцем за категоріями і саме у залежності від конкретної категорії об`єкта згідно з рішенням органу місцевого самоврядування застосовується певна ставка податку.

Відповідно до положень п. п. 266.3.2 ст.266 Податкового кодексу України база оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.

У відповідності до пп. 266.4.2 п. 266.4 ст. 266 ПК України сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, встановлюють пільги з податку, що сплачується на відповідній території, з об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, громадських об`єднань, благодійних організацій, релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровані у встановленому законом порядку, та використовуються для забезпечення діяльності, передбаченої такими статутами (положеннями). Пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об`єктів житлової нерухомості, для фізичних осіб визначаються, виходячи з їх майнового стану та рівня доходів.

Згідно з пп. 266.6.1 п. 266.6 ст.266 ПК України базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року.

Отже, для справляння податку у порядку ст. 266 Податкового кодексу України визначальними кваліфікуючими ознаками кожного окремого об`єкту нерухомого майна (будівлі чи приміщення) як об`єкту стягнення податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є: 1) відомості Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; 2) місце розташування об`єкта (тобто адреса будівлі), 3) технічні характеристики об`єкта (тобто тип будівлі чи категорія будівлі, площа об`єкту тощо).

Податок нараховується згідно з додатком № 1 до рішення 11 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 22.02.2017 № 542/17 Про місцеві податки і збори у місті Харкові.

Пунктом 5 додатку 1 до рішення 11 сесії Харківської міської ради 7 скликання Про місцеві податки і збори у місті Харкові від 22.02.2017 № 542/17, в редакції змін внесених рішенням Харківської міської ради від 28.11.2018 № 1284/18, встановлено, що ставки податку для об`єктів нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються у таких розмірах: 1) будівлі готельні 1 відсоток; 2) будівлі офісні 1 відсоток; 3) будівлі торговельні 1 відсоток; 4) гаражі 0,1 відсотка; 5) виключено з 01.01.2019 року згідно рішення Харківської міської ради від 28.11.2018 року № 1284/18; 6) будівлі для публічних виступів (казино, ігорні будинки) 1 відсоток; 7) господарські (присадибні) будівлі 0 відсотків; 8) інші будівлі 0,1 відсотка.

Отже, ставка податку коливається в залежності від цільового призначення нежитлового приміщення, яке перебуває у власності особи.

Ставка податку, яка врахована контролюючим органом при визначенні розміру суми податкового зобов`язання, при винесенні оскаржуваних податкових повідомлень - рішень передбачена для нежитлових будівель: будівлі готельні; будівлі офісні; будівлі торговельні; будівлі для публічних виступів (казино, ігорні будинки).

Відповідно до пп. є пп. 266.2.2 ст. 266 ПК України не є об`єктом оподаткування: будівлі промисловості, віднесені до групи "Будівлі промислові та склади" (код 125) Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, що використовуються за призначенням у господарській діяльності суб`єктів господарювання, основна діяльність яких класифікується у секціях B - F КВЕД ДК 009:2010, та не здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку.

Відповідно до п. п. 14.1.1291 ст. 14 ПК України об`єкти нежитлової нерухомості - будівлі, приміщення, що не віднесені відповідно до законодавства до житлового фонду. У нежитловій нерухомості виділяють:

а) будівлі готельні - готелі, мотелі, кемпінги, пансіонати, ресторани та бари, туристичні бази, гірські притулки, табори для відпочинку, будинки відпочинку;

б) будівлі офісні - будівлі фінансового обслуговування, адміністративно-побутові будівлі, будівлі для конторських та адміністративних цілей;

в) будівлі торговельні - торгові центри, універмаги, магазини, криті ринки, павільйони та зали для ярмарків, станції технічного обслуговування автомобілів, їдальні, кафе, закусочні, бази та склади підприємств торгівлі й громадського харчування, будівлі підприємств побутового обслуговування;

г) гаражі - гаражі (наземні й підземні) та криті автомобільні стоянки;

ґ) будівлі промислові та склади;

д) будівлі для публічних виступів (казино, ігорні будинки);

е) господарські (присадибні) будівлі - допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо;

є) інші будівлі.

Відповідно до Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого наказом Державного комітету України зі стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.2000 № 507, будівлі промисловості (криті будівлі промислового призначення, наприклад, фабрики, майстерні, бойні, пивоварні заводи, складальні підприємства тощо) віднесено до підрозділу "Будівлі нежитлові" (група 125 "Будівлі промислові та склади" клас 1251 "Будівлі промисловості").

До будівель промисловості відносяться об`єкти нерухомості, які відповідно до ДК 018- 2000 належать до класу 1251 "Будівлі промисловості", що включає підкласи: 1251.1 "Будівлі підприємств машинобудування та металообробної промисловості; 1251.2 "Будівлі підприємств чорної металургії"; 1251.3 "Будівлі підприємств хімічної та нафтохімічної промисловості"; 1251.4 "Будівлі підприємств легкої промисловості"; 1251.5 "Будівлі підприємств харчової промисловості"; 1251.6 "Будівлі підприємств медичної та мікробіологічної промисловості"; 1251.7 "Будівлі підприємств лісової деревообробної та целюлозно-паперової промисловості"; 1251.8 "Будівлі підприємств будівельної індустрії, будівельних матеріалів та індустрії, будівельних матеріалів та виробів, скляної та фарфоро - фаянсової промисловості"; 1251.9 "Будівлі інших промислових виробництв, включаючи поліграфічне".

Визначення приналежності будівлі до того чи іншого класу проводиться на підставі документів, що підтверджують право власності, з урахуванням класифікаційних ознак та функціонального призначення об`єкта нерухомості згідно з ДК 018-2000. Державний класифікатор будівель та споруд ДК 018-2000 призначений для використання органами центральної та місцевої виконавчої та законодавчої влади, фінансовими службами, органами статистики та всіма суб`єктами господарювання (юридичними та фізичними особами) України. Об`єктами класифікації в ДК 018-2000 є будівлі виробничого та невиробничого призначення та інженерні споруди різного функціонального призначення.

Згідно з ДК 018-2000 до групи (код 125) Будівлі промислові та склади належить клас (код 125) Будівлі промислові, який включає будівлі промислового призначення, наприклад, фабрики, майстерні, бойні, пивоварні заводи, складальні підприємства тощо. До класу (код 1252) Резервуари, силоси та склади належать, зокрема, спеціальні склади, складські майданчики.

Відповідно до підпункту 266.3.2 пункту 266.3 ст. 266 ПК України база оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.

В Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно містяться такі відомості щодо вищевказаних об`єктів нерухомого майна, які увійшли до бази оподаткування:

- нежитлова будівля літ. Н-1 загальною площею 3147,9 м2 (витяг № 146880339 від 26.11.2018);

- нежитлова будівля літ. Щ-1 загальною площею 101,8 м2 (витяг № 146873878 від 26.11.2018 року);

- нежитлова будівля літ. У/1-1 загальною площею 1350,1 м2 (витяг № 146870662 від 26.11.2018);

- нежитлова будівля літ. М/1-1 загальною площею 295,8 м2 (витяг № 146870662 від 26.11.2018);

- нежитлова будівля літ. Ф/1-1 загальною площею 191,6 м2 (витяг № 146870662 від 26.11.2018);

- нежитлова будівля літ. М/1-1 загальною площею 4426,0 м2 (витяг № 146873197 від 26.11.2018);

- нежитлова будівля літ. Я/1-1 загальною площею 1038,8 м2 (витяг № 146873197 від 26.11.2018).

Згідно з відомостями технічних паспортів на вказані об`єкти нерухомого майна останні є виробничими та допоміжними будівлями.

Перелічені нежитлові будівлі розташовані на земельній ділянці площею 1,8316 га, з кадастровим номером 6310137900:11:001:0007, розташованій за адресою: АДРЕСА_2 .

В пункті 1.2 Договору купівлі-продажу земельної ділянки №9/21, посвідченого приватним нотаріусом ХМНО Галіщевою О.А. 29.01.2021 та зареєстрованого в реєстрі за №26, зазначено, що земельна ділянка кадастровий номер 6310137900:11:001:0007 продається для експлуатації та обслуговування виробничих будівель літ. Я/1-1, літ. М/1-1, літ. Н-1, літ. У/1-1, літ. М'/1-1, літ. Щ-1, літ. Ф/1-1.

Об`єктом оподаткування є нежитлові будівлі літ. Н-1 загальною площею 3 147,9 кв.м., літ. Щ-1 загальною площею 101,8 кв.м., літ. М/1-1 загальною площею 4 426,0 кв.м., літ. Я/1-1 загальною площею 1 038,8 кв.м., літ. У/1-1 загальною площею 1 350,1 кв.м., літ. М71-1 загальною площею 295,8 кв.м., літ. Ф/1-1 загальною площею 191,6 кв.м.

Долученими до матеріалів справи документами підтверджено, що об`єкти оподаткування за яким обраховано спірні податкові зобов`язання ( будівель літ. Я/1-1, літ. М/1-1, літ. Н-1, літ. У/1-1, літ. М71-1, літ. Щ-1, літ. Ф/1-1) за даними технічних паспортів, рішення Жовтневого районного суду м. Харкова від 31.01.2008 року є виробничими та допоміжними нежитловими будівлями.

Отже, виходячи з призначення нежитлових будівель, що належать позивачці, суд приходить до висновку про безпідставність застосування відповідачем ставки податку у розмірі 1% за 2022 рік за вказаними об`єктами оподаткування підлягає застосуванню ставка податку в розмірі 0,1 відсотка , оскільки вони не відносяться до нежитлової нерухомості передбаченої п. п. 1,2,3,6 п. 5 Додатку 1 Рішення Харківської міської ради від 28.11.2018 № 1284/18.

Згідно з підпунктом 69.22 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України (в редакції за станом на 31.12.2022 року) тимчасово положення статті 266 цього Кодексу застосовуються з урахуванням таких особливостей:

- тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації. При цьому платники податку - юридичні особи протягом шести календарних місяців після місяця, в якому припинено чи скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, мають право подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відображаються зміни розміру податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за відповідний податковий період. Для платників податку - фізичних осіб контролюючий орган самостійно обчислює податкове зобов`язання за період з 1 січня по 1 березня 2022 року;

- Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України. Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 №1364 (в редакції за станом на 31.12.2022 року) було встановлено, що:

- перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій;

- до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309 (в редакції за станом на 31.12.2022) затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, до якого до складу територій можливих бойових дій включено Харківську міську територіальну громаду із зазначенням дати виникнення можливих бойових дій - 24.02.2022 та відсутністю дати їх припинення.

Законом України від 11.04.2023 №3050-ІХ, який набрав чинність з 06.05.2023, підпункт 69.22 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено в новій редакції.

Однак, відповідно до ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Таким чином, зміни до підпункту 69.22 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, внесені Законом України від 11.04.2023 №3050-ІХ, які набрали чинність з 06.05.2023, не розповсюджуються на правила оподаткування податком за 2022 звітний рік, оскільки внесені зміни не пом`якшували та не скасовували відповідальність платника податків.

Враховуючи викладене, нарахування позивачу податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2022 рік мало здійснюватися виключно за період з січня по лютий 2022 року включно.

Рішенням Харківської міської ради від 30.04.2024 №564/24 «Про пільги з місцевих податків» Додаток 1 було доповнено пунктом 8 наступного змісту:

« 8. За період з 01 квітня 2023 року по 30 червня 2023 року встановити ставку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що перебуває у власності фізичних осіб, на рівні 0 відсотків» (підпункт 1.1 пункту 1 рішення).

Рішенням Харківської міської ради від 19.08.2024 №633/24 «Про продовження дії пільг з місцевих податків» пункт 8 Додатку 1 викладено в новій редакції:

« 8. За період з 01 квітня 2023 року по 31 грудня 2023 року встановити ставку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що перебуває у власності фізичних осіб, на рівні 0 відсотків» (підпункт 1.1 пункту 1 рішення).

Таким чином, за період з 01 квітня 2023 року по 31 грудня 2023 року встановлено ставку податку на рівні 0 відсотків.

Враховуючи вищевикладене, суд прийшов до висновку, що спірні податкові повідомленнярішення від 20.03.2024 року № 0404363-2405-2031-UA63120270000028556; від 20.03.2024 року № 0404364-2405-2031-UA63120270000028556; від 20.03.2024 року № 0404361-2405-2031-UA63120270000028556; від 20.03.2024 року № 0404370-2405-2031-UA63120270000028556; від 24.10.2024 № 2483629-2405-2035-UA63120270000028556; від 24.10.2024 № 2483630-2405-2035-UA63120270000028556; від 24.10.2024 № 2483631-2405-2035-UA63120270000028556; від 24.10.2024 № 2483632-2405-2035-UA63120270000028556; від 24.10.2024 №2483633-2405-2035-UA63120270000028556; від 16.10.2025 №1612364-2405-2030-UA63120270000028556; від 16.10.2025 №1612366-2405-2030-UA63120270000028556 та від 16.10.2025 №1612372-2405-2030-UA63120270000028556 прийняті Головним управлінням ДПС у Харківській області без врахування всіх обставин, що мають значення для їх прийняття, отже є необґрунтованими та як наслідок підлягають скасуванню.

Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Судові витрати розподіляються відповідно до статті 139 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, буд.46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ43983495) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень рішень - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення - рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області:

- від 20.03.2024 року № 0404363-2405-2031-UA63120270000028556;

- від 20.03.2024 року № 0404364-2405-2031-UA63120270000028556;

- від 20.03.2024 року № 0404361-2405-2031-UA63120270000028556;

- від 20.03.2024 року № 0404370-2405-2031-UA63120270000028556;

- від 24.10.2024 № 2483629-2405-2035-UA63120270000028556;

- від 24.10.2024 № 2483630-2405-2035-UA63120270000028556;

- від 24.10.2024 № 2483631-2405-2035-UA63120270000028556;

- від 24.10.2024 № 2483632-2405-2035-UA63120270000028556;

- від 24.10.2024 № 2483633-2405-2035-UA63120270000028556;

- від 16.10.2025 №1612364-2405-2030-UA63120270000028556;

- від 16.10.2025 №1612366-2405-2030-UA63120270000028556;

- від 16.10.2025 №1612372-2405-2030-UA63120270000028556

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, буд.46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ43983495) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , НОМЕР_1 ) сплачений судовий збір в розмірі 2328 (дві тисячі триста двадцять вісім) грн. 48 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Рубан В.В.

Часті запитання

Який тип судового документу № 139834514 ?

Документ № 139834514 це Рішення

Яка дата ухвалення судового документу № 139834514 ?

Дата ухвалення - 17.09.2026

Яка форма судочинства по судовому документу № 139834514 ?

Форма судочинства - Адміністративне

Я не впевнений, що мені підходить повний доступ до системи YouControl. Які є варіанти?

Ми зацікавлені в тому, щоб ви були максимально задоволені нашими інструментами. Для того, щоб упевнитись в цінності і потребі системи YouControl саме для вас - замовляйте безкоштовну демонстрацію продукту. Також можна придбати доступ на 1 добу за 680 гривень.
Детальна інформація про ліцензії та тарифні плани.

В якому cуді було засідання по документу № 139834514 ?

У чому перевага платних тарифів?

У платних тарифах ви отримуєте іформацію зі 180 джерел даних, у той час як у безкоштовному - з 22. Також у платних тарифах доступно більше розділів даних та аналітичні інструменти миттєвої оцінки компаній, ФОП, та фізосіб.
Детальніше про різницю в доступах на сторінці тарифів.

Інформація про судове рішення № 139834514, Харківський окружний адміністративний суд

Судове рішення № 139834514, Харківський окружний адміністративний суд було прийнято 17.09.2026. Форма судочинства - Адміністративне, форма рішення - Рішення. На цій сторінці ви зможете знайти ключові відомості про це судове рішення. Ми пропонуємо зручний та швидкий доступ до актуальних судових рішень, щоб ви могли бути в курсі недавніх судових прецедентів. Наша база даних включає повний спектр необхідної інформації, дозволяючи вам швидко знаходити ключові відомості.

Судове рішення № 139834514 відноситься до справи № 520/2103/26

Це рішення відноситься до справи № 520/2103/26. Юридичні особи, які зазначені в тексті цього судового документа:


Наша система дозволяє пошук за різними критеріями, такими як регіон або назва суда. Також у персональному кабінеті є можливість детального налаштування, що суттєво прискорює процес пошуку даних. Це дозволяє результативно заощаджувати ваш час при отриманні необхідної інформації з реєстру судових рішень та інших офіційних джерел.

Попередній документ : 139794572
Наступний документ : 139834516