Рішення № 139381658, 27.08.2026, Черкаський окружний адміністративний суд

Дата ухвалення
27.08.2026
Номер справи
580/14076/25
Номер документу
139381658
Форма судочинства
Адміністративне
Компанії, зазначені в тексті судового документа
Державний герб України Єдиний державний реєстр судових рішень

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 серпня 2026 року справа № 580/14076/25 м. Черкаси Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Янківської В.П.,

за участю:

секретаря судового засідання Цаплі І.Ю.,

представника позивача Мисан Василь (згідно з ордером),

представників відповідача Покотілової Інни (самопредставництво), Терещенко Олени (згідно з довіреністю),

розглянувши за правилами загального позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Приватного підприємства Черкаська корпорація Райагробуд до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.

установив:

22 грудня 2025 року до Черкаського окружного адміністративного суду звернулося приватне підприємство Черкаська корпорація Райагробуд з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області, в якій просить:

1) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 26.09.2025 № 17537/23-00-07-09-01 за платежем Податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки на суму 8 135 448,97 грн. в тому числі штрафними санкціями 539380,00 грн;

2) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 26.09.2025 № 17539/23-00-07-09-01 за платежем Земельний податок з юридичних осіб на суму 625334,52 грн. в тому числі штрафними санкціями 43177,14 грн.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 13 січня 2026 року відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.

В обгрунтування позову зазначає, що висновки, викладені в Акті перевірки є такими, що не відповідають фактичним обставинам і суперечать нормам діючого законодавства України, доводи відповідача є безпідставними та необґрунтованими, з огляду на це спірні податкові повідомлення-рішення підлягають визнанню протиправними та скасуванню.

У відзиві на позовну заяву відповідач вважає доводи позивача такими, що не спростовують встановлені порушення під час перевірки, а винесені за наслідками перевірки податкові рішення законними.

Обставини справи.

Приватне підприємство «Черкаська корпорація Райагробуд» є юридичною особою, зареєстрована за адресою: Черкаська обл., Черкаський р-н., с. Слобода, вул. Чигиринський шлях, будинок, 15.

На підставі наказу ГУ ДПС у Черкаській області від 30.07.2025 року № 1931-п направлення на перевірку від 30.07.2025 року № 3223/23-00-07-09-01 проведено документальну позапланову виїзну перевірку ПП «Черкаська корпорація Райагробуд» (код ЄДРПОУ 36598280).

На адресу підприємства 22.08.2025 надійшов примірник акту перевірки №12593/23- 00-0709-01/36598280 від 15.08.2025, про результати проведення позапланової виїзної перевірки Приватного підприємства «ЧЕРКАСЬКА КОРПОРАЦИЯ РАЙАГРОБУД».

Не погоджуючись з висновками акту перевірки позивач подав заперечення № 1 від 04.09.2025 на акт перевірки.

Актом перевірки встановлено такі порушення ПП «ЧЕРКАСЬКА КОРПОРАЦІЯ РАЙАГРОБУД»:

пп. 266.1.1 п. 266.1, пп. 266.2.1 п. 266.2, пп. 266.3.3 п. 266.3 ст. 266 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI внаслідок чого занижено податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на суму 8135448,97 грн. (в тому числі: за 1 квартал 2018 року па суму 178707,10 грн., 2 квартал 2018 року на суму i 78707,10 грн., 3 квартал 2018 року на суму I 78707,10 грн., 4 квартал 2018 на суму 178707,11 грн.; за 1 квартал 2019 року на суму 240368,97 грн., 2 кварталі 2019 року на суму 240368,97 грн., 3 квартал 2019 року на суму 240368,97 грн., 4 квартал 2019 на суму 240368,99 грн.; за 1 квартал 2020 року на суму 181366,35 грн., 2 квартал 2020 року на суму 272049,52 грн., 3 квартал 2020 року на суму 272049,52 грн., 4 квартал 2020 на суму 272049,53 грн.; за 1 квартал 2021 року на суму 345606,00 грн., 2 квартал 2021 року на суму 345606,00 грн., 3 квартал 2021 року на суму 345606,00 грн., 4 квартал 2021 на суму 345606,00 грн.; за 1 квартал 2022 року на суму 336270,19 грн., 2 квартал 2022 року на суму 336270,19 грн., 3 квартал 2022 року на суму 336270,19 грн., 4 квартал 2022 року на суму 336270,18 грн., за 1 квартал 2023 року па суму 331859,38 грн., 2 квартал 2023 року на суму 331859,38 грн., 3 квартал 2023 року на суму 331859,38 грн., 4 квартал 2023 року на суму 331859,36 грн., за 1 квартал 2024 року на суму 351671,88 грн., 2 квартал 2024 року на суму 351671,88 грн., 3 квартал 2024 року на суму 351671,88 грн., 4 квартал 2024 року на суму 351671.86 грн.); пп. 266.7.5 п. 266.7 ст. 266 Податкового кодексу неподання декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2018-2021 роки;. п. 287.1 статті 287 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року N.2755 -VI, в результаті якого встановлено заниження податкового зобов`язання по земельному податку за період з 01.01.2018 по 31.12.2024 на загальну суму 625334,52 грн. (в тому числі 71859,29 грн. за 2018 рік, 91234,25 грн. за 2019 рік, 83631,40 грн. за 2020 рік, 91234,25 грн. за 2021 рік, 84074,70 грн. за 2022 рік, 99126,52 грн. за 2023 рік та 104174,11 грн. за 2024 рік); п. 286.2 статті 286 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI в частині неподання декларацій з плати за землю (податок на землю) за 2018-2021 роки.

ГУ ДПС у Черкаській області за результатами розгляду заперечень на акт перевірки, 22.09.2025 прийняло рішення не враховувати дані заперечення та 26.09.2025 року прийняло податкові повідомлення-рішення (предмет позов у даній справі), якими збільшено суму грошових зобов`язань за платежем «Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки» в сумі 8 135 448,97 грн. в тому числі штрафні санкції 539 380,00 грн., та за платежем, «Земельний податок з юридичних осіб» в сумі 625334,52 грн. в тому числі за штрафними санкціями 43177,14 грн.

Позивачем в адміністративному порядку було оскаржено податкові повідомлення в тому числі і від 26.09.2025 № 17537/23-00-07-09-01 за платежем «Податок на нерухоме майно» відмінне від земельної ділянки» на суму 8 135 448,97 грн. в тому числі штрафними санкціями 539380,00 грн. про що подано скаргу від 16.10.2025 № 2. За результатами розгляду скарги, рішенням від 07.11.2025 № 32153/6/99-00-06-03-02- 06 отримано позивачем 20.11.2025 податкові повідомлення-рішення від 26.09.2025 №17537/23-00-07-09-01; від 26.09.2025 № 17539/23-00-07-09-01; від 26.09.2025 № 17536/23-00-07-09-01; від 26.09.2025 № 17538/23-00-07-09-01 залишено без змін.

Позивач не погоджується з податковими повідомленнями-рішеннями від 26.09.2025 № 17537/23-00-07-09-01 за платежем Податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки на суму 8 135 448,97 грн, в тому числі штрафними санкціями 539380,00 грн;; від 26.09.2025 № 17539/23-00-07-09-01 за платежем Земельний податок з юридичних осіб на суму 625334,52 грн. в тому числі штрафними санкціями 43177,14 грн; у звязку з чим звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28 грудня 2014 року № 71- VIII, набрав чинності з 01 січня 2015 року, (далі - Закон Х 71-VIII) запроваджено новий місцевий податок, зокрема податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Відповідно до пп. 266.1.1 п. 266.1 статті 266 Податкового кодексу України платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.

Приписи пп. 266.2.1 п. 266.1 статті 266 ПK України визначають, що об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка.

Базою оподаткування у відповідності до пп. 266.3.1 п. 266.1 ст. 266 Податкового кодексу України є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.

За правилами пп. 266.3.3 п. 266.1 статті 266 ПK України база оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності юридичних осіб, обчислюються такими особами самостійно виходячи із загальної площі кожного окремого об`єкта оподаткування на підставі документів, що підтверджують право власності на такий об`єкт.

При цьому пп. 266.5.1 п. 266.5 статті 266 ПK України ставки податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.

Відповідно до пп.266.7.4 п.266.7 ст.266 Податкового кодексу України органи державної реєстрації прав на нерухоме майно, а також органи, що здійснюють реєстрацію місця проживання фізичних осіб, зобов`язані щокварталу у 15-денний строк після закінчення податкового (звітного) кварталу подавати контролюючим органам відомості, необхідні для розрахунку та справляння податку фізичними та юридичними особами, за місцем розташування такого об`єкта нерухомого майна станом на перше число відповідного кварталу в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

В розумінні пп. 14.1.129-1 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України об`єкт нежитлової нерухомості - будівлі, ix складові частини, що не є об`єктами житлової нерухомості. До об`єктів нежитлової нерухомості відносяться: а) будівлі готельні - готелі, мотелі, кемпінги, пансіонати, ресторани та бари, туристичні бази, гірські притулки, табори для відпочинку, будинки відпочинку; 6) будівлі офісні будівлі фінансового обслуговування, адміністративно-побутові будівлі, будівлі для конторських та адміністративних цілей; в)будівлі торговельні - торгові центри, універмаги, магазин и, криті ринки, павільйони та зали для ярмарків, станції технічного обслуговування автомобілів, їдальні, кафе, закусочні, бази та склади підприємств торгівлі й громадського харчування, будівлі підприємств побутового обслуговування; г) гаражі - гаражі (наземні ii підземні) та криті автомобільні стоянки; г)будівлі промислові та склади; д) будівлі для публічних виступів (казино, ігорні будинки); е) господарські (присадибні) будівлі - допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать capai, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо; с) інші будівлі. У відповідності до п. 14.1.15 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України будівлі - земельні поліпшення, що складаються з несучих та огороджувальних а6о сполучених (несуче-огороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні а6о підземні приміщення, призначені для проживання а0о перебування людей, розміщення майва, тварин, рослин, збереження інших матеріальних цінностей, провадження економічної діяльності.

В акті перевірки відповідачем зазначено таке.

За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта (далі Державного реєстру речових прав) ПП «ЧЕРКАСЬКА КОРПОРАЦІЯ РАЙАГРОБУД» (код за ЄДРПОУ 36598280) має у власності об`єкти нежитлової нерухомості, а саме:

нежитлові будівлі та споруди, загальною площею 16621,0 кв. м за адресою: АДРЕСА_1 . Реєстраційний номер об`єкт нерухомого майна 1308353971249. Право власності 15.03.2018; нежитлові будівлі та споруди, загальною площею 6419,4 кв. м за адресою: АДРЕСА_1 . Реєстраційний номер об`єкт нерухомого майна 1308308071249. Право власності 15.03.2018

Суд зауважує, що в акті перевірки не надано належної оцінки тій обставині, що не всі споруди на території підприємства - як цілісного майнового комплексу, підлягають оподаткуванню податком на нерухоме майно. У питанні звільнення від оподаткування потрібно розглядати підприємство не як один об`єкт, а як сукупність споруд.

Відповідно, для вирішення питання про визначення розміру податку на нерухоме майно необхідно встановити, які саме споруди відносяться до нерухомого майна та є будівлями, а які до нерухомого майна не відносяться та є допоміжними. Окремі споруди та інженерні конструкції не можуть оподатковуватись податком на нерухоме майно, оскільки до такого не віднесені.

Відповідно до абз. 7 п. 266.7.3 п. 266.7 ст. 266 Податкового кодексу України у разi виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема документів на право власності, контролюючий орган за своєю податковою адресою платника податку проводить перерахунок суми податку i надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

Суд зауважує, що всупереч наведеним вимогам Податкового кодексу України посадові особи відповідача не врахували наведених вимог Податкового кодексу України та безпідставно віднесли yci без виключення споруди та інженерні конструкції, які перебувають у власності скаржника, до нерухомого майна, що і стало підставою для безпідставного завищення розміру податку на нерухоме майно у висновках акту перевірки N.12593/23 -00-0709- 01/36598280 від 15.08.2025 і відповідно i в подальшому прийнятих податкових повідомленнях-рішеннях.

За змістом норм пп. 86.7.4 п. 86.7 ст. 86 Податкового кодексу України під час розгляду матеріалів перевірки комісія з питань розгляду заперечень встановлює, чи вчинив платник податку, щодо якого було складено акт перевірки, порушення податкового, валютного та/або іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи; розглядає обставини вчинених правопорушень, які відображені в акті перевірки, а також встановлені при розгляді наданих платником податків відповідно до цього пункту письмових пояснень та ix документального підтвердження (зокрема щодо обставин, що стосуються події правопорушення, та вжитих платником податків заходів щодо дотримання правил та норм законодавства, з посиланням на документи та інші фактичні дані, що підтверджують зазначені обставини); досліджує питання наявності а6о відсутності обставин, що виключають вину у вчиненні правопорушення (крім правопорушень, відповідальність за які настає незалежно від наявності вини), пом`якшують a6o звільняють від відповідальності; досліджує питання щодо необхідності проведення перевірки у порядку, встановленому підпунктом 78.1.5 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу; визначає розмір грошових зобов`язань та/або суку зменшення бюджетного відшкодування та/або зменшення від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток а6о від`ємного значення суми податку на додану вартість, та/ або суму зменшення податку на доходи фізичних осіб, задекларованого до повернення з бюджету, зокрема при використанні права на податкову знижку, та/або заниження чи завищення суми податкових зобов`язань, заявленої у податковій декларації, a6o суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану вартість, а також необхідність надсилання (вручення) платнику податків відповідного податкового повідомлення-рішення у випадках, передбачених цим Кодексом.

В порядку ч.2 ст. 68 та ч.1, ч. 6 ст. 104 КАС України 07 листопада 2025 року позивач звернувся до ТОВ «ГІСМАП» із заявою про проведення експертного будівельно-технічного дослідження за експертною спеціальністю: 10.6. «Дослідження об`єктів нерухомості, будівельних матеріалів, конструкцій та відповідних документів» для надання його в якості доказу до суду.

На вирішення експертного будівельно-технічного дослідження поставлені такі питання:

1. Які об`єкти, згідно реєстраційного номера нерухомого майна 1308353971249 за адресою: Черкаська обл., с. Слобода вул. Михайла Вербицького (вул. Чкалова), №15, відносяться до об`єктів нерухомого майна? Об`єктом дослідження є: нежитлові будівлі та споруди: завод будматеріалів, який згідно Державного реєстру речових прав складається із наступних будівель та споруд: допоміжно-лабораторний корпус під літ. «А-ІV, A-І» площею 1187,4 кв.м, прохідна побутових приміщень під літ. «Ф» площею 70,3 кв.м., матеріальний склад під літ. «В, В-1» площею 279, 3 кв.м, мазутосховище під «№ 22», склад під літ. «Г-7» площею 25,9 кв.м., склад цементу під літ. «Ж» площею 152,5 кв.м., склад для заповнювачів під літ. «К, К-2» площею 1150,8 кв.м, склад вапна під літ. «Л», склад металоформ під літ. «І» площею 100 кв.м., склад готової продукції під літ. «ІІ» площею 150 кв.м., бункерна заповнювачів під літ. «М» площею 195,5 кв.м, навіс під літ. «М', Ж'» площею 70,4 кв.м, полігон-склад під літ. «Ч» площею 2220 кв.м., навіс під літ. «Ч'» площею 972,0 кв.м., ємкість для цементу під «№16-19», заправка під «№11-13», насосна під «№20», пожежні водобаки під «№21», трансформаторна підстанція під літ. «Б» площею 125,2 кв.м., головний корпус під літ. «Г» площею 3520,0 кв.м., автоклавне відділення під літ. «Г'» площею 100,8 кв.м., пресове відділення під літ. «Г2» площею 292,2 кв.м., реакторне відділення під літ. «Г3» площею 178,1 кв.м., слюсарня під літ. «Г4» площею 60,7 кв.м., побутові приміщення під літ. «Г5» площею 695,2 кв.м., тамбур під літ. «Г6» площею 4,6 кв.м., прибудова під літ. «Г-8» площею 22,4 кв.м., ТП під літ. «Г-9» площею 52,3 кв.м., лабораторія під літ. «Г-10» площею 50 кв.м., мозаїчний цех під літ. «Д» площею 390 кв.м., галерея подачі щебню під літ. « Є» площею 112,6 кв.м., бункер заповнення ЖБК під літ. «З» площею 194,5 кв.м., бетонована естакада під літ. «З'» площею 89,8 кв.м., столярка під літ «К'» площею 76,8 кв.м., РБВ під літ. «І, І', І2» площею 129,8 кв.м., цех помолу вапна під літ. «Л'» площею 113,4 кв.м., гаражі під літ. «Л2,Н,Н`» площею 786,2 кв.м., компресорна станція під літ. «Н2» площею 308,2 кв.м., котельня з прибудовою та цегляною трубою під літ. «П, П'» площею 847,3 кв.м., армувальний цех ТМЦ під літ. «Р, Р', Р2» площею 1267,8 кв.м, конденсаторна (станція перекачки конденсату) під літ. «С» площею 52,6 кв.м., прохідна під літ. «Т» площею 15,5 кв.м., станція кисню під літ. «У» площею 117,5 кв.м., вагова під літ. «Х, X`» площею 55,2 кв.м, вбиральня під літ. «Ц» площею 7,9 кв.м, пересипка під літ. «Ю» площею 41,7 кв.м., галерея подачі піску під літ. «Ю'» площею 30 кв.м., замощення (автошляхи 3340 кв.м., проїзди, тротуари 4703 кв.м.) під «ІІІ», огорожа під «№1-9, 23», водонапірна башта під «№10», артезіанська свердловина під «№14», градирня під «№15», електроцех під літ. «Е» площею 124,7 кв.м., пункт завантаження під літ «Е'» площею 113,69 кв.м., навіс під літ. «Е2» 111,6 кв.м., залізничні колії під «IV», що розташовані за адресою: Черкаська обл., с. Слобода вул. Михайла Вербицького, 15.

1. Які об`єкти, згідно реєстраційного номера нерухомого майна 1308308071249 за адресою: Черкаська обл., с. Слобода вул. Чигиринський шлях (вул. Жовтнева), №15, відносяться до нежитлових будівель? Об`єктом дослідження є: нежитлові будівлі та споруди, а саме: адміністративний корпус під літ. «А-3» площею 1053,0 кв.м, прохідна під літ. «Ф» площею 11,6 кв.м., матеріальний склад під літ. «Б-1» площею 626,4 кв.м, матеріальний склад під літ. «В-1» площею 217,6 кв.м, склад цементу під літ. «Л-1, Л'-1» площею 579,6 кв.м., тарний склад нафтопродуктів під літ. «З» площею 68,0 кв.м., бункер під «І» площею 28,0 кв.м., бункер під «VІ» площею 28,0 кв.м., бункер під «VІІ» площею 28,0 кв.м., склад цементу під літ. «Ю» площею 74,4 кв.м., автогараж під літ. «Ж-1, Ж2» площею 1679 кв.м., котельня під літ. «О1, О-1» площею 249,3 кв.м., РБВ Р-3, С площею 141,2 кв.м., пилорама під літ. «Т-1» площею 427,8 кв.м., столярний цех під літ. «У-1» площею 556,1кв.м., лісосушка під літ. «Х, Х-1» площею 219,2 кв.м., вагова з навісом під літ «Д, Е» площею 173,0 кв.м., компресорна під літ. «М» площею 64 кв.м., трансофрматорна під літ. «П» площею 76,3 кв.м., огорожа під «№ 1-6», галерея під «ІІ» площею 100 кв.м., залізнична колія під «ІІІ», водонапірна башта під «ІV», заправочна під «V», підкранова колія під «VІІІ», замощення під «ІХ», навіс під літ. «Г» площею 18,9 кв.м. (згідно Державного реєстру речових прав), що розташовані за адресою: Черкаська обл., с. Слобода вул. Чигиринський шлях (вул. Жовтнева), №15.

Дослідження проводилося методом зіставлення результатів візуального та інструментального обстеження, даних, що містяться у представлених на дослідження матеріалах з вимогами нормативних документів, чинних на території України в галузі будівництва. Порядок проведення та оформлення експертного дослідження з відповіді на поставлені питання, проводилося відповідно до вимог Закону України «Про судову експертизу» від 25.02.1994 року за №4038-ХІІ та «Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень», затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 року за №53/5 (зі змінами).

По першому питання відповідно до висновку експерта № 1112/25 від 11.12.2025 року встановлено таке: Після дослідження матеріалів правовстановлюючих документів, інвентаризаційної справи № 2798 на будинок на вулиці Чкалова (нині Михайла Вербицького) в с. Слобода, Черкаського району, Черкаської області, 2008 р., виданий ЧООБТІ, які надійшли для проведення дослідження, проведеного візуально інструментального огляду об`єктів дослідження та дослідження нормативних документів у галузі будівництва можливо зробити висновок, що станом на час проведення дослідження враховуючи фактичні конструктивні характеристики об`єктів дослідження (відсутність нерозривного зв`язку з землею та можливість переміщення без нанесення суттєвих пошкоджень, що можуть привести до знецінення об`єкта та зміни його призначення,) об`єкти, згідно реєстраційного номера нерухомого майна 1308353971249 за адресою: Черкаська обл., с. Слобода вул. Михайла Вербицького (вул. Чкалова), №15,ті що відповідають ознакам нерухомого майна:

допоміжно-лабораторний корпус під літ. «А-ІV, A-І» площею 1187,4 кв.м.

прохідна побутових приміщень під літ. «Ф» площею 70,3 кв.м.,

матеріальний склад під літ. «В, В-1» площею 279, 3 кв.м. (літ. «В» знесено)

склад під літ. «Г-7» площею 25,9 кв.м.,

склад цементу під літ. «Ж» площею 152,5 кв.м.,

склад для заповнювачів під літ. «К, К-2» площею 1150,8 кв.м,

склад вапна під літ. «Л»,

трансформаторна підстанція під літ. «Б» площею 125,2 кв.м.

головний корпус під літ. «Г» площею 3520,0 кв.м.,

автоклавне відділення під літ. «Г'» площею 100,8 кв.м.,

пресове відділення під літ. «Г2» площею 292,2 кв.м.

реакторне відділення під літ. «Г3» площею 178,1 кв.м.

слюсарня під літ. «Г4» площею 60,7 кв.м.,

побутові приміщення під літ. «Г5» площею 695,2 кв.м.

тамбур під літ. «Г6» площею 4,6 кв.м.

прибудова під літ. «Г-8» площею 22,4 кв.м.

ТП під літ. «Г-9» площею 52,3 кв.м.

лабораторія під літ. «Г-10» площею 50 кв.м.

мозаїчний цех під літ. «Д» площею 390 кв.м

столярка під літ «К'» площею 76,8 кв.м.

цех помолу вапна під літ. «Л'» площею 113,4 кв.м.

гаражі під літ. «Л2,Н,Н`» площею 786,2 кв.м.

компресорна станція під літ. «Н2» площею 308,2 кв.м.,

котельня з прибудовою та цегляною трубою під літ. «П, П'» площею 847,3

кв.м.,

армувальний цех ТМЦ під літ. «Р, Р', Р2» площею 1267,8 кв.м,

прохідна під літ. «Т» площею 15,5 кв.м.

станція кисню під літ. «У» площею 117,5 кв.м.

вбиральня під літ. «Ц» площею 7,9 кв.м

електроцех під літ. «Е» площею 124,7 кв.м.

Не відповідають ознакам об`єктів нерухомого майна:

мазутосховище під «№ 22»,

склад металоформ під літ. «І» площею 100 кв.м.,

склад готової продукції під літ. «ІІ» площею 150 кв.м.,

навіс під літ. «М', Ж'» площею 70,4 кв.м,

полігон-склад під літ. «Ч» площею 2220 кв.м.,

навіс під літ. «Ч'» площею 972,0 кв.м.,

ємкість для цементу під «№16-19»,

насосна під «№20»,

пожежні водобаки під «№21»,

галерея подачі щебню під літ. « Є» площею 112,6 кв.м.

бункер заповнення ЖБК під літ. «З» площею 194,5 кв.м.,

бетонована естакада під літ. «З'» площею 89,8 кв.м.

галерея подачі піску під літ. «Ю'» площею 30 кв.м.,

замощення (автошляхи 3340 кв.м., проїзди, тротуари 4703 кв.м.) під «ІІІ»

огорожа під «№1-9, 23»

водонапірна башта під «№10»

артезіанська свердловина під «№14»

градирня під «№15»,

навіс під літ. «Е2» 111,6 кв.м.,

залізничні колії під «IV»

пересипка під літ. «Ю» площею 41,7 кв.м.

РБВ під літ. «І, І', І2», площею 129,8 кв.м.

конденсаторна (станція перекачки конденсату) під літ. «С» площею 52,6 кв.м.

вагова під літ. «Х, X`» площею 55,2 кв.м

пункт завантаження під літ «Е'» площею 113,69 кв.м.

бункерна заповнювачів під літ. «М» площею 195,5 кв.м

заправка під «№11-13».

По другому питанню відповідно до висновку експерта № 1112/25 від 11.12.2025 року встановлено таке: Після дослідження матеріалів правовстановлюючих документів, інвентаризаційної справи №2061 на будинок №15 на вулиці Жовтневій (Чигиринський шлях) у с. Червона Слобода (Слобода) Черкаська обл., видавник ЧООБТІ, які надійшли для проведення дослідження, проведеного візуально інструментального огляду об`єктівдослідження та дослідження нормативних документів у галузі будівництва можливо зробити висновок, що станом на час проведення дослідження враховуючи фактичні конструктивні характеристики об`єктів дослідження (відсутність нерозривного зв`язку з землею та можливість переміщення без нанесення суттєвих пошкоджень, що можуть привести до знецінення об`єкта та зміни його призначення, ) об`єкти, згідно реєстраційного номера нерухомого майна 1308308071249 за адресою: Черкаська обл., с. Слобода вул. Чигиринський шлях (вул. Жовтнева), №15 ті що відповідають ознакам нерухомого майна:

адміністративний корпус під літ. «А-3» площею 1053,0 кв.м,

прохідна під літ. «Ф» площею 11,6 кв.м.,

матеріальний склад під літ. «Б-1» площею 626,4 кв.м,

матеріальний склад під літ. «В-1» площею 217,6 кв.м,

склад цементу під літ. «Л-1, Л'-1» площею 579,6 кв.м.,

тарний склад нафтопродуктів під літ. «З» площею 68,0 кв.м.

склад цементу під літ. «Ю» площею 74,4 кв.м.,

автогараж під літ. «Ж-1, Ж2» площею 1679 кв.м.,

котельня під літ. «О1, О-1» площею 249,3 кв.м.

пилорама під літ. «Т-1» площею 427,8 кв.м.

столярний цех під літ. «У-1» площею 556,1кв.м.,

лісосушка під літ. «Х, Х-1» площею 219,2 кв.м.,

вагова з навісом під літ «Д, Е» площею 173,0 кв.м.

компресорна під літ. «М» площею 64 кв.м.

трансофрматорна під літ. «П» площею 76,3 кв.м.,

Не відповідають ознакам об`єктів нерухомого майна:

бункер під «І» площею 28,0 кв.м.

бункер під «VІ» площею 28,0 кв.м.,

бункер під «VІІ» площею 28,0 кв.м.,

огорожа під «№ 1-6»,

галерея під «ІІ» площею 100 кв.м.

залізнична колія під «ІІІ»,

водонапірна башта під «ІV»

підкранова колія під «VІІІ»

навіс під літ. «Г» площею 18,9 кв.м.

заправочна під «V»,

замощення під «ІХ»,

РБВ Р-3, С площею 141,2 кв.м.

Суд зауважує, що згідно зі статтями 182, 331, 334 Цивільного Кодексу України, основною умовою для визначення статусу нерухомого майна будь-якого об`єкта нерухомості (у тому числі й тих об`єктів, правовий статус яких законодавчими актами не визначений: асфальтовані чи бетонні площадки, під`їзні колії, автомобільна дорога, автомобільні платформи, спортивні споруди тощо) є державна реєстрація прав на нього.

Відповідно до ст. 2 Закону № 1952-ІV встановлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Об`єкти нерухомого майна мають бути капітального типу (ст. 4 Закону № 1952-ІV), а не тимчасовими, що є характерним для малих архітектурних форм і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, визначення яких міститься в ст. 28 Закону від 17 лютого 2011 р. № 3038-VІ «Про регулювання містобудівної діяльності».

Відповідно до абз. 7 п. 4 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень не підлягають державній реєстрації речові права та їх обтяження на малі архітектурні форми, тимчасові, некапітальні споруди, що розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є можливим без їх знецінення та зміни призначення.

Аналогічне правило містилося в п. 1.6 Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 28 липня 2010 р. № 1692/5) Наказ втратив чинність на підставі наказу Міністерства юстиції України від 14 грудня 2012 року № 1844/5; зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18 лютого 2002 року за № 157/6445. Отже, об`єкт не може вважатися нерухомим майном, якщо він є тимчасовим.

Національним стандартом № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 № 1440, передбачено, що цілісними майновими комплексами є об`єкти, сукупність активів яких дає змогу провадити певну господарську діяльність. Цілісними майновими комплексами є підприємства, а також їх структурні підрозділи (цехи, виробництва, дільниці тощо), які можуть бути виділені в установленому порядку в самостійні об`єкти з подальшим складанням відповідного балансу і можуть бути зареєстровані як самостійні суб`єкти господарської діяльності.

Суд враховує, що єдиний майновий комплекс згідно зі статтею 188 Цивільного кодексу України є складною річчю (нерухомим майном) до складу якої, зокрема, входять інші нерухомі речі, речові права на які підлягають державній реєстрації. У зв`язку з цим, при проведенні державної реєстрації права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, подаються документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності щодо кожного об`єкта нерухомого майна.

У зв`язку з цим, при проведенні державної реєстрації права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, подаються документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності щодо кожного об`єкта нерухомого майна, що входить до складу єдиного майнового комплексу згідно Методичних рекомендацій стосовно об`єктів нерухомого майна, права на які підлягають державній реєстрації

Відповідно до частини другої статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

До тимчасових споруд належать: альтанки, павільйони, навіси; паркові арки (аркади) і колони (колонади); вуличні вази, вазони і амфори; декоративні фонтани і басейни, штучні паркові водоспади; монументальна, декоративна та ігрова скульптура; вуличні меблі (лавки, лави, столи); садово-паркове освітлення, ліхтарі; сходи, балюстради; паркові містки; обладнання дитячих ігрових майданчиків; павільйони зупинок громадського транспорту; огорожі, ворота, ґрати; меморіальні споруди (надгробки, стели, обеліски тощо); рекламні та інформаційні стенди, дошки, вивіски; інші об`єкти, визначені законодавством. Крім того, частиною другою наведеної статті передбачено, що до малих архітектурних форм також відносяться тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхові споруди, що виготовляються з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюються тимчасово, без улаштування фундаменту, а також тимчасові споруди для здійснення підприємницької діяльності, яка може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Не підлягають державній реєстрації речові права на тимчасові споруди, що розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є можливим без їх знецінення та зміни призначення.

Господарські (присадибні) споруди - земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій, до яких належать колодязі, вигрібні ями, огорожі, ворота, хвіртки, замощення тощо, та прибудови до них відповідно до порядку проведення технічного обстеження та прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, будівель і споруд сільськогосподарського призначення, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), збудованих на земельній ділянці відповідного цільового призначення без дозвільного документа на виконання будівельних робіт, затвердженого наказом Мінрегіонбуду від 03.07.2018 № 158.

Суд враховує, що при визначенні споруд, права на які підлягають державній реєстрації, слід враховувати, що для таких споруд повинні бути притаманні ознаки нерухомого майна, визначені статтею 181 Кодексу, а саме, розташування на земельній ділянці, переміщення споруди неможливе без її знецінення та зміни її призначення. Державній реєстрації підлягають лише речові права на споруди, які є окремою нерухомою річчю, тобто не є приналежністю головної речі і складовою частини іншої речі.

Відповідно до п. 6 Перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затверджений Постановою КМУ від 7 червня 2017 р. № 406 зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд без влаштування фундаментів, зокрема навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, гаражів, а також свердловин, криниць, люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям, погребів, входів до погребів, воріт, хвірток, приямків, терас тощо.

Згідно з п.5.8.11 ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013 [39] « 5.8.11 Тимчасові будівлі та споруди необхідні для забезпечення виробничих потреб комплексів (будов), а також для розміщення та обслуговування працівників будівництва …».

Відповідно до п.4.1.2 «До тимчасових будівель і споруд, які спеціально будуються або пристосовуються на період будівництва, належать виробничі, складські, допоміжні, житлові і громадські будівлі та споруди, необхідні для виконання будівельних робіт і обслуговування працівників будівництва». Тобто, до тимчасових будівель і споруд відносять житлові, культурно-побутові та інші будівлі, побудовані для потреб будівельників, і споруди виробничого і допоміжного призначення, необхідні для організації та виконання будівельно-монтажних робіт (дороги, склади, майстерні, бетонно-розчинні вузли, електропідстанції, водо-, паро -, електромережі тощо). До виробничих будівель відносяться різні майстерні, механізовані установки, об`єкти енергетичного господарства, різні станції для механізації крівле-ізоляційних, теслярсько-столярних, штукатурних і малярних робіт, об`єкти транспортного господарства, до складських - різні склади, навіси і кладові, до господарських - будівлі сторожевої і пожежної охорони, до адміністративних - контори будівельних управлінь і лінійних працівників, диспетчерські, прохідні і ін., до санітарно-побутових лазні, душові, сушарки, вбиральні, їдальні, буфети, будівлі для прийому їжі і обігріву робочих, медичний пункт, туалети і т.п. Як правило, тимчасові будівлі і споруди ліквідують після закінчення будівництва.

Верховний Суд у постанові від 09.05.2023 у справі № 380/10802/22 зазначав, що визначення приналежності будівлі до того чи іншого класу проводиться на підставі документів, що підтверджують право власності, з урахуванням класифікаційних ознак та функціонального призначення об`єкта нерухомості. При цьому, як вказав Верховний Суд в постанові від 09.05.2023 у справі № 380/10802/22, норми податкового законодавства України не покладають на платника податку обов`язок отримати від експертної установи експертний висновок щодо правильності класифікації наявних у власності особи об`єктів нерухомості.

Разом з тим, позивачем замовлено проведення експертних досліджень, висновки які додаються до позовної заяви.

Суд висновує, що не всі належні позивачу нежитлові будівлі є об`єктом оподаткування відповідно до п.п. «ж» п.п.266.2.2 п.266.2 ст.266 ПК України.

Отже, вищевикладені обставини підтверджують той факт, що відповідачем невраховані вищезазначені положення нормативно-правових актів щодо класифікаційних ознак та функціонального призначення об`єкта нерухомості, в акті перевірки відповідач обмежився лише даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта позивача.

Враховуючи вищевикладене суд приходить до висновку, що спірне податкове повідомлення-рішення від 26.09.2025 № 17537/23-00-07-09-01 за платежем «Податок на нерухоме майно» відмінне від земельної ділянки» на суму 8 135 448,97 грн. в тому числі штрафними санкціями 539380,00 грн. є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо податкового повідомлення-рішення від 26.09.2025 № 17539/23-00-07-09-01 за платежем Земельний податок з юридичних осіб на суму 625334,52 грн. в тому числі штрафними санкціями 43177,14 грн суд зазначає таке.

Перевіркою встановлено, що ПП «ЧЕРКАСЬКА КОРПОРАЦІЯ РАЙАГРОБУД» має у власності земельну ділянку: кадастровий номер -7124989000:02:001:0056, площа - 4,8395 га, розташована за адресою: вул. Чигиринський шлях, 15, с. Червона Слобода, державна реєстрація права власності 15.03.2018, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1308470771249, цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

Відповідно до п. 269.1 ст. 269 Податкового Кодексу, із змінами та доповненнями, платниками податку є:

269.1.1 власники земельних ділянок, земельних часток (паїв);

269.1.2 землекористувачі.

Відповідно до п. 270.1 ст. 270 Податкового Кодексу об`єктом оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні та земельні частки (паї), які перебувають у власності.

Відповідно до пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового Кодексу базою оподаткування є нормативно-грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку встановленого розділом XIII. п. 274.1. ст. 274 ПКУ Ставка податку за земельні ділянки, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно до п. 287.1 ст. 287 Податкового Кодексу «Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою».

Відповідно до пункту 1 Рішення Червонослобідської сільської ради від 22.06.2016 року № 12-4 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель с. Червона Слобода» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с. Червона Слобода Червонослобідської сільської ради Черкаського району Черкаської області. Пунктом 2 зазначене рішення вводиться в дію з 01 січня 2017 року.

Нормативна грошова оцінка (далі НГО) відповідно до листа Управління у Черкаському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 15.11.2021 № 1053/355-21-0.10 за 1 кв. м становить 62,84 грн.

Відповідно до пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового Кодексу базою оподаткування є нормативно-грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку встановленого розділом XIII.

Коефіцієнт індексації НГО: 1 за 2018 - 2021 роки, 1,1 за 2022 рік, 1,15 за 2023 рік та 1,051 за 2024 рік.

Коефіцієнт індексації НГО застосовується кумулятивно залежно від дати проведення НГО відповідно п. 289.2 Податкового кодексу. Це означає, що для визначення НГО земельної ділянки у відповідному році треба перемножити НГО на всі коефіцієнти індексації за попередні роки з дати проведення НГО для конкретної земельної ділянки.

Таким чином відповідачем визначено, що НГО кв. м землі становить:

станом на 01.01.2018 01.01.2021: 62,84 грн./кв. м;

станом на 01.01.2022: 69,12 грн./кв. м (62,84*1,1);

станом на 01.01.2023: 79,49 грн./кв. м (69,12*1,15);

станом на 01.01.2024: 83,54 грн./кв. м (79,49*1,051).

Пунктом 5.4 підрозділу 3 Положення про місцеві податки затвердженого Рішенням Червонослобідської сільської ради від 03.07.2017 року № 28-8І «Про встановлення ставок місцевих, інших податків та затвердження відповідного Положення на 2018 рік» на 2018 рік встановлено ставку податку у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності).

В додатку 1 до Рішенням Червонослобідської сільської ради від 04.06.2018 року № 46-21 «Про встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку на 2019 рік» на 2019 рік встановлено ставку податку на землю для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в розмірі 3,0 % нормативної грошової оцінки.

В додатку 1 до Рішенням Червонослобідської сільської ради від 04.07.2019 року № 12-14/VIІ «Про встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку на 2020 рік» на 2020 рік встановлено ставку податку на землю для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в розмірі 3,0 % нормативної грошової оцінки.

В додатку 6 до Рішенням Червонослобідської сільської ради від 14.07.2020 року № 27-10/VIІ «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Червонослобідської об`єднаної територіальної громади» з 2021 року встановлено ставку податку на землю для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в розмірі 3,0 % нормативної грошової оцінки.

Відповідно до абз. 2 пп. 12.3.3 п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу «Якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення».

Таким чином, як правильно зазначено відповідачем в акті перевірки рішеннями Червонослобідської сільської ради ставка податку в розмірі 3 % відповідає пункту 274.1 статті 274 Податкового кодексу.

За результатами проведеного перевіркою розрахунку земельний податок, що підлягає нарахуванню та сплаті ПП «ЧЕРКАСЬКА КОРПОРАЦІЯ РАЙАГРОБУД» складає:

2018 рік 71859,29 грн. (4,8395 га x 628400 (НГО за 1 га) x 3 % /12 х 9 + 4,8395

га x 628400 х 3 % /12/31х14; за період з 18.03.2018 по 31.12.2018);

2019 рік - 91234,25 грн. (4,8395 га x 628400 (НГО за 1 га) x 3 %);

2020 рік 83631,40 грн. (4,8395 га x 628400 (НГО за 1 га) x 3 % - 7602,85) ((податкові зобов`язання зменшено на 7602,85 грн. відповідно до п. 524 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу «Не нараховується та не сплачується за період з 1 березня по 31 березня 2020 року плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності»);

2021 рік - 91234,25 грн. (4,8395 га x 628400 (НГО за 1 га) x 3 %);

2022 рік 100357,68 грн. (4,8395 га x 691200 (НГО за 1 га) x 3 %);

2023 рік - 115407,56 грн (4,8395 га х 794900 (НГО за 1 га) х 3 %);

2024 рік - 121287,55 грн (4,8395 га х 835400 (НГО за 1 га) х 3 %).

В акті встановлено, що платником подано податкові декларації з плати за землю (земельний податок) за 2022-2024 роки; за 2022 рік задекларовано 8141,49 грн. податку; за 2023 рік задекларовано 8140,52 грн. податку; 2024 рік, задекларовано 8556,72 грн. податку.

З урахуванням задекларованих платником зобов`язань, сума заниження податкового зобов`язання із земельного податку позивача за період з 01.01.2018 по 31.12.2024 складає:

2018 рік 71859,29 грн.;

2019 рік - 91234,25 грн.;

2020 рік 83631,40 грн.;

2021 рік - 91234,25 грн.;

2022 рік 92216,19 грн. (100357,68 - 8141,49);

2023 рік 107267,04 грн (115407,56 8140,52);

2024 рік 112730,83 грн. (121287,55 - 8556,72).

Враховуючи вищенаведене, суд висновує, що перевіркою правомірно встановлено порушення позивачем вимог п. 287.1 ст. 287 Податкового кодексу в частині заниження податкового зобов`язання з земельного податку та застосовано до позивача штрафну санкцію та правомірно винесено спірне податкове повідомлення рішення № 17539/23-07-09-01 від 26.09.2025 на суму 625 334.52 грн. в тому числі штрафні санкції 43 177.14 грн.

Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ст. 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до положень, закріплених ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч. ч. 1-3ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Як зазначено ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, системно проаналізувавши приписи законодавства України та надавши оцінку наявним у справі доказам та основним доводам сторін, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню частково із скасуванням та визнанням протиправним податкового повідомлення-рішення від 26.09.2025 № 17537/23-00-07-09-01 за платежем Податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки.

Згідно з ч.2 ст.132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи, що адміністративний позов задоволено частково, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду, підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у розмірі 24224,00 грн.

Керуючись ст. ст. 2, 90, 139-143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд

вирішив:

Задовольнити частково позов Приватного підприємства Черкаська корпорація Райагробуд до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 26.09.2025 № 17537/23-00-07-09-01 за платежем Податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки на суму 8135448,97 грн. в тому числі штрафними санкціями 539380,00 грн.

У задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Черкаській області на користь Приватного підприємства Черкаська корпорація Райагробуд судовий збір у сумі 24224 (двадцять чотири тисячі двісті двадцять чотири) грн 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України. Якщо в судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складене 31.08.2026.

Суддя Валентина ЯНКІВСЬКА

Часті запитання

Який тип судового документу № 139381658 ?

Документ № 139381658 це Рішення

Яка дата ухвалення судового документу № 139381658 ?

Дата ухвалення - 27.08.2026

Яка форма судочинства по судовому документу № 139381658 ?

Форма судочинства - Адміністративне

Я не впевнений, що мені підходить повний доступ до системи YouControl. Які є варіанти?

Ми зацікавлені в тому, щоб ви були максимально задоволені нашими інструментами. Для того, щоб упевнитись в цінності і потребі системи YouControl саме для вас - замовляйте безкоштовну демонстрацію продукту. Також можна придбати доступ на 1 добу за 680 гривень.
Детальна інформація про ліцензії та тарифні плани.

В якому cуді було засідання по документу № 139381658 ?

У чому перевага платних тарифів?

У платних тарифах ви отримуєте іформацію зі 180 джерел даних, у той час як у безкоштовному - з 22. Також у платних тарифах доступно більше розділів даних та аналітичні інструменти миттєвої оцінки компаній, ФОП, та фізосіб.
Детальніше про різницю в доступах на сторінці тарифів.

Відомості про судове рішення № 139381658, Черкаський окружний адміністративний суд

Судове рішення № 139381658, Черкаський окружний адміністративний суд було прийнято 27.08.2026. Форма судочинства - Адміністративне, форма рішення - Рішення. На цій сторінці ви зможете знайти важливі відомості про це судове рішення. Ми надаємо зручний та швидкий доступ до актуальних судових рішень, щоб ви могли бути в курсі недавніх судових прецедентів. Наша база даних містить повний спектр необхідної інформації, дозволяючи вам зручно знаходити важливі відомості.

Судове рішення № 139381658 відноситься до справи № 580/14076/25

Це рішення відноситься до справи № 580/14076/25. Компанії, які зазначені в тексті цього судового документа:


Наша платформа забезпечує пошук за різними критеріями, такими як регіон або назва суда. Також у персональному кабінеті є можливість детального налаштування, що суттєво прискорює процес пошуку відомостей. Це дозволяє результативно заощаджувати ваш час при отриманні необхідної інформації з реєстру судових рішень та інших офіційних джерел.

Попередній документ : 139381651
Наступний документ : 139381660