Єдиний державний реєстр судових рішень
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 листопада 2010 р. № 2а-5615/10/1370
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Брильовського Р.М.,
при секретарі Лемеха Л.Я.
представника позивача Негря Г.Ю
представників відповідача Павлій І.Б., Соляра В.І.
розглянувши у відкритому судовому з асіданні у місті Львові справу за адміністративним позовом Львівського міського комунального підприємства "Львівтеплоенерго" до ДПІ у м. Львові про скасування податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИВ:
Львівське міське комунальне підприємство "Львівтеплоенерго" звернулось до суду з адміністративним позовом до ДПІ у м. Львові та просить суд скасувати податкові повідомлення-рішення №0000551511/0/19273 від 11.11.2009 р., №0000551511/1/747 від 19.01.2010 р., №0000551511/3/10980 від 11.06.2010 р.
В обґрунтування позовних вимог позивач покликається на те, що оскільки підприємство було звільнене від сплати податкового зобов'язання, відтак сума податкового зобов'язання рівна 0 грн., а тому не підлягає сплаті штраф за затримку граничного строку сплати узгодженої суми податкого зобов'язання в розмірі 1 223 586,00 грн.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав, просить його задоволити.
Представники відповідача в судовому засіданні проти позову заперечили, мотивуючи тим, що підприємством протерміновано сплату податкового зобов'язання на 43 календарні дні, внаслідок чого на підставі пп.17.1.7 п. 17.1 ст. 17 Закону України "Про порядок погашення зобовязань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" до підприємства застосована штрафна санкція в розмірі 20% погашеного податкового боргу в сумі 1 223 586,00 грн.
Заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши обставини, на які сторони покликаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази, якими такі обґрунтовуються, суд встановив наступні фактичні обставини справи та норми права, що підлягають застосуванню до спірних правовідносин.
29.10.2009 р. ДПІ м. Львові було проведено невиїзну документальну перевірку ЛМКП "Львівтеплоенерго" з питань своєчасності сплати відрахувань частини чистого прибутку (доходу) згідно проведених нарахувань по уточнюючому розрахунку чистого прибутку (доходу) за результатами щоквартальної фінансово-господарської діяльності в 2008 році. За результатами перевірки було складено акт від 29.10.2009 р. №16-111/15-1/05506460.
В процесі перевірки податковим органом було встановлено, що позивачем порушено граничний строк сплати узгодженого податкового зобов'язання з частини прибутку (доходу господарських організацій (які належать до комунальної власності або у статутному фонді яких є частка державної власності) та на підставі підпункту 17.1.7 п. 17.1 ст. 17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" за затримку на 43 календарних дні граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов'язання в розмірі 6 117840,00 грн. визначено суму штрафу у розмірі 20% від суми податкового зобов'язання - в розмірі 1 223 568,00 грн. (податкове повідомлення рішення №0000551511/0/19273 від 11.11.2009 р.).
Не погодившись з вказаним рішенням, ЛМКП "Львівтеплоенерго" 20.11.2009 року звернулось в ДПІ у м. Львові із скаргою. 21.01.2010 року ЛМКП "Львівтеплоенерго" було отримано Рішення ДПІ у м. Львові про результати розгляду первинної скарги від 18.01.2010 року №659/10/25-005/408, яким податкове повідомлення-рішення №0000551511/0/19273 від 11.11.2009 р. залишено без змін, а скаргу ЛМКП "Львівтеплоенерго" без задоволення. За розглядом первинної скарги ДПІ у м. Львові було прийняте нове податкове повідомлення-рішення № 0000551511/1/747 від 19.01.2010 року.
26.01.2010 року ЛМКП "Львівтеплоенерго" було подано повторну скаргу до Державної податкової адміністрації у Львівській області на податкові повідомлення-рішення №0000551511/0/19273 від 11.11.2009 р. та №0000551511/1/747 від 19.01.2010 р.
29.08.2010 року ЛМКП "Львівтеплоенерго" отримало Рішення ДПА у Львівській області про результати розгляду повторної скарги від 25.03.2010 р. №6615/10/25-005/264, яким дані податкові повідомлення-рішення залишено без змін, а скаргу ЛМКП "Львівтеплоенерго" - без задоволення.
У зв'язку з цим, ЛМКП "Львівтеплоенерго" було оскаржено згадані повідомлення-рішення до Держаної податкової адміністрації України 01.04.2010 року, відповідно до Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби, затв. Наказом ДПА України від 11.12.1996 року.
07.06.2010 року підприємством отримано Рішення Держаної податкової адміністрації України про результати розгляду повторної скарги від 03.06.2010 року № 5304/6/250215, котрим залишено без змін оскаржувані повідомлення-рішення ДПІ у м. Львові та Рішення ДПА у Львівській області, прийняте за розглядом повторної скарги, а скаргу ЛМКП "Львівтеплоенерго" - без задоволення. За результатами розгляду скарги до ДПА України, ДПІ у м. Львові було прийняте нове податкове повідомлення-рішення №0000551511/3/10980 від 11.06.2010 року, отримане позивачем 15.06.2010 року.
Позивач зазначає, що 02.02.2009 року ЛМКП "Львівтеплоенерго" було подано до ДПІ у м. Львові Розрахунок частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до бюджету за результатами щоквартальної фінансово-господарської діяльності в 2008 році із прочерком в графі "чистий прибуток (дохід) за звітний період 2008 року, з якого здійснюється відрахування".
30.07.2009 року підприємством задекларовано в Уточнюючому розрахунку чистого прибутку, розрахованого за 2008 p., податкове зобов'язання у розмірі 6 117 840 грн. та самостійно нараховано у зв'язку із виправленням помилки (проставлення прочерку у попередньому Розрахунку) штраф - 305 892, грн. ( 5 % від задекларованої суми).
У зв'язку із звільненням ЛМКП "Львівтеплоенерго" від сплати частини чистого прибутку до місцевого бюджету м. Львова Львівської міською радою згідно Ухвали № 2882 від 30.09.2009 року, підприємством було подано до ДПІ у м. Львові новий Уточнюючий розрахунок від 08.10.2009 року, а саме - у графі "зменшення податкового зобов'язання" змінено суму податку на - 6 117 840 грн. Тобто, за даними уточнюючого розрахунку, платник податку не має зобов'язання щодо сплати частини чистого прибутку, що підлягає сплаті до бюджету за наслідками 2008 року.
Податковим органом було прийнято та зареєстровано Уточнюючий розрахунок від 08.10.2009 року. Згідно картки особового рахунку ЛМКП "Львівтеплоенерго" за платежем частина прибутку (доходу) господарських організацій, які належать до комунальної власності" 13.10.2009 року на підставі уточнюючого розрахунку проведено зменшення нарахованої суми податкового зобов'язання на суму 6 117 840 грн., що призвело до скасування нарахованої раніше суми податкового боргу в розмірі 6 117 840 грн.
Позивач вказує, що у запереченні на позовну заяву відповідач посилається на те, що ЛМКП "Львівтеплоенерго" повинне було сплатити до місцевого бюджету не лише 20% штрафних санкцій від суми погашеного податкового боргу у розмірі 6 117 840 грн., а й 5 % від даної суми, що є самостійно нарахованим платником податку штрафу у зв'язку із самостійним виправленням помилки.
Позивач звертає увагу суду на те, що у провадженні Львівського окружного адміністративного суду перебувала справа за позовом заступника прокурора м. Львова поданого в інтересах ДПІ у м. Львові до ЛМКП "Львівтеплоенерго" про стягнення податкового боргу в розмірі 421 343,19 грн., в тому числі 305 892,00 грн. нарахованих самостійно ЛМКП "Львівтеплоенерго" штрафних санкцій та 115 451,19 грн. пені по частині прибутку (доходу) господарських організацій. У даного 5%-ого штрафу та ж правова природа, що й у 20%-ого, нарахованого ДПІ у м. Львові за несвоєчасну сплату податкового зобов'язання. Дані штрафні санкції розраховані від однієї і тієї ж суми податкового зобов'язання у розмірі 6 117 840 грн., від сплати якого до бюджету м. Львова підприємство звільнене Ухвалою Львівської міської ради №2882 від 30.09.2009 р.
Позивач приходить до висновку, що підприємство було звільнене від сплати частини чистого прибутку на суму 6 117 840,00 грн. ухвалою Львівської міської ради № 2882 від 30.09.2009 р. "Про звільнення ЛМКП "Львівтеплоенерго" та ЛКП "Залізничтеплоенерго" від нормативу відрахування частки прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності за 2008 рік, яка підлягає зарахуванню до загального фонду міського бюджету м. Львова", відповідно до якої ЛМКП "Львівтеплоенерго" звільнено від нормативу відрахування частки прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності за 2008 рік, яка підлягає зарахуванню до загального фонду міського бюджету м. Львова, а отже не підлягає сплаті й штраф за затримку граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов'язання в розмірі 1 223 568,00 грн.
Натомість відповідач зазначає, що по картці особового рахунку з відрахувань частини чистого прибутку (доходу) ЛМКП "Львівтеплоенерго" 31.08.2009 проведено нарахування відрахувань відповідно до поданого уточнюючого розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті за результатами щоквартальної фінансово-господарської діяльності в 2008 році від 31.08.2009 №183/15-137. Даним уточнюючим розрахунком визначено частину чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті за 2008 в сумі 6 117 840 грн., при цьому частина чистого прибутку (доходу), за даними раніше поданого розрахунку становить 0 грн., сума збільшення зобов'язання з відрахувань частини чистого прибутку (доходу) у зв'язку з виправленням помилки становить 6 117 840 грн. А також нараховано штраф у зв'язку із самостійним виявленням помилки (ряд. 12 Розрахунку) в сумі 305 892 грн.
Відповідно до п.5.1 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" податкове зобов'язання, самостійно визначене платником податків у податковій декларації, вважається узгодженим з дня подання такої податкової декларації. Відповідно до абзацу "а" п. 17.2. ст. 17 вказаного Закону платник податків, який до початку його перевірки контролюючим органом самостійно виявляє факт заниження податкового зобов'язання минулих податкових періодів, зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок і сплатити суму такої недоплати та штраф у розмірі 5% від такої суми до подання такого уточнюючого розрахунку.
На думку відповідача, граничний термін сплати самостійно узгодженого податкового зобов'язання по даній декларації (розрахунку) - 31.08.2009 року.
Згідно бази даних АІС "Облік податків і платежів" станом на 31.08.2009 р. ЛМКП "Львівтеплоенерго" в КОР з відрахувань частини прибутку (доходу) облікувалась переплата в сумі 0 грн. Відповідно, станом на 01.09.2009 р. виникла недоїмка в сумі 6 423 732 грн.
В подальшому 31.10.2009 недоїмка частково погасилася поданим уточнюючим розрахунком за 2008 р. від 13.10.2009 р. №204/15-137, в якому задекларовано зменшення зобов'язань у зв'язку із виправленням помилки на суму 6117840 грн.
Таким чином відповідач зазначає, що підприємством протерміновано сплату податкового зобов'язання на 43 календарних дні, внаслідок чого на підставі п.п. 17.1.7 п. 17.1 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" до підприємства застосована штрафна санкція в розмірі 20% погашеного податкового боргу в сумі 1 223 568 грн.
Оцінюючи зазначені фактичні обставини та вирішуючи спір, суд виходив з наступного.
Спірні правовідносини регулюються Законом України від 20.12.2000 р. "Про порядок погашення зобовязань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами"(надалі Закон № 2181-ІІІ).
Відповідно до п. 1.1 ст. 1 Закону № 2181-ІІІ платниками податків є юридичні особи, їх філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, а також фізичні особи, які мають статус суб'єктів підприємницької діяльності чи не мають такого статусу, на яких згідно з законами покладено обов'язок утримувати та/або сплачувати податки і збори (обов'язкові платежі), пеню та штрафні санкції. ЛКП "Львівтеплоенерго" як комунальне підприємство є платником податків в розумінні Закону № 2181 - ІІІ.
Законом № 2181-ІІІ визначено, що податкове зобов'язання - зобов'язання платника податків сплатити до бюджетів або державних цільових фондів відповідну суму коштів у порядку та у строки, визначені цим Законом або іншими законами України (п. 1.2); податковий борг (недоїмка) - податкове зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгоджене платником податків або узгоджене в адміністративному чи судовому порядку, але не сплачене у встановлений строк, а також пеня, нарахована на суму такого податкового зобов'язання (п.1.3); штрафна санкція (штраф) - плата у фіксованій сумі або у вигляді відсотків від суми податкового зобов'язання (без урахування пені та штрафних санкцій), яка справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним правил оподаткування, визначених відповідними законами (п.1.5).
Таким чином, штраф це санкція за податкове правопорушення, яка є видом юридичної відповідальності. Відтак, застосуванню штрафу передує встановлення факту податкового правопорушення. Заходи відповідальності (зокрема, у вигляді штрафу) при відсутності правопорушення не можуть бути застосовані до платника навіть за рішенням такого платника (адже визначальним фактором є саме факт правопорушення).
Представники відповідача визнали, що у звязку із прийняттям ухвали Львівської міської ради від 30.09.2009 р. № 2882 у позивача відсутнє податкове зобовязання зі сплати частини чистого прибутку, що підлягає сплаті до державного бюджету за наслідками 2008 року. Зазначена обставина підтверджується також і зібраними у справі доказами. Платник податків (позивач) не вчинив порушень щодо несплати (несвоєчасної) сплати даного виду податку. За таких обставин застосування юридичної відповідальності у вигляді штрафу не відповідає приписам чинного законодавства, суперечить правовій природі штрафу як санкції за правопорушення.
Суд вважає, що та обставина, що штраф нараховано платником податків самостійно, не свідчить про наявність підстав для його стягнення, оскільки платник вживав заходів до врегулювання цього питання, зокрема подав уточнюючий розрахунок, проте ДПІ у м. Львові безпідставно не врахував уточнені показники.
Підпунктом 17.1.7 пункту 17.1 статті 17 Закону України "Про порядок погашення зобовязань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" встановлена відповідальність у вигляді штрафу для платників податків саме за несплату узгодженої суми податкового зобовязання платником податків протягом граничних строків, передбачених цим Законом. Відтак, відсутність узгодженого податкового зобовязання унеможливлює нарахування та стягнення штрафу.
Згідно із вимогами ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності субєкта владних повноважень обовязок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти позову. В порушення зазначеної норми відповідач не надав суду жодних доказів правомірності визначення та стягнення суми штрафних санкцій.
За таких обставин суд вважає, що позовні вимоги підставні і обґрунтовані, а тому адміністративний позов належить задоволити.
Керуючись ст.ст. 2, 4, 7-14, 23, 69, 70, 86, 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити.
Скасувати податкові повідомлення-рішення №0000551511/0/19273 від 11.11.2009 р., №0000551511/1/747 від 19.01.2010 р., №0000551511/3/10980 від 11.06.2010 р.
Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня її проголошення до Львівського апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 254 КАС України.
Суддя Брильовський Р.М.
повний текст постанови виготовлено 08.11.2010 р.
The court decision No. 12178607, Lviv District Administrative Court was adopted on 03.11.2010. The procedural form is Administrative, and the decision form is . On this page, you will find useful information about this court decision. We provide convenient and quick access to actual court decisions so that you can keep up to date with the most recent court precedents. Our database includes the full range of information you need, allowing you to find necessary information easily.
This decision relates to case No. 2а-5615/10/1370. Companies, which are mentioned in the text of this judgment: