Єдиний державний реєстр судових рішень
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 жовтня 2026 рокусправа № 580/8806/26м. ЧеркасиЧеркаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гайдаш В.А.,
розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ОКСА ТЕРАСА» до Головного управління ДПС у Черкаській області, Державної податкової служби України про визнання рішення протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
13 серпня 2026 року ТОВ «ОКСА ТЕРАСА» (далі -позивач) звернулось до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (1далі відповідач 1), Державної податкової служби України (далі відповідач 2) в якому позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного Управління ДПС у Черкаській області «Про відмову в реєстрації податкових накладних» №13769563/45342753 від 12.05.2026, №13769569/45342753 від 12.05.2026, №13769570/45342753 від 12.05.2026, №13769568/45342753 від 12.05.2026, №13769564/45342753 від 12.05.2026, №13769566/45342753 від 12.05.2026, №13769561/45342753 від 12.05.2026, №13769565/45342753 від 12.05.2026, №13769571/45342753 від 12.05.2026, №13769572/45342753 від 12.05.2026 та №13769567/45342753 від 12.05.2026;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати подані товариством з обмеженою відповідальністю «ОКСА ТЕРАСА» податкові накладні №2 від 03.03.2026, №12 від 09.03.2026, №17 від 11.03.2026, №24 від 13.03.2026, №28 від 17.03.2026, №36 від 18.03.2026, №42 від 20.03.2026, №64 від 27.03.2026, №13 від 02.04.2026, №22 від 08.04.2026, №23 від 08.04.2026 датою їх реєстрації в ЄРПН.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішеннями контролюючого органу 13769563/45342753 від 12.05.2026, №13769569/45342753 від 12.05.2026, №13769570/45342753 від 12.05.2026, №13769568/45342753 від 12.05.2026, №13769564/45342753 від 12.05.2026, №13769566/45342753 від 12.05.2026, №13769561/45342753 від 12.05.2026, №13769565/45342753 від 12.05.2026, №13769571/45342753 від 12.05.2026, №13769572/45342753 від 12.05.2026 та №13769567/45342753 від 12.05.2026 про відмову у реєстрації податкових накладних №2 від 03.03.2026, №12 від 09.03.2026, №17 від 11.03.2026, №24 від 13.03.2026, №28 від 17.03.2026, №36 від 18.03.2026, №42 від 20.03.2026, №64 від 27.03.2026, №13 від 02.04.2026, №22 від 08.04.2026, №23 від 08.04.2026 - є необґрунтованими і такими, що суперечать положенням Податкового кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 24.08.2023 №5 та наказу Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520. Позивач вказує на те, що рішення контролюючого органу не лише суперечать фактичним обставинам і, відповідно, позбавлені обґрунтування, але й суперечать принципу добросовісності та справедливості. Позивач, діючи добросовісно, надав усі необхідні документи та очікував на об`єктивну оцінку податковим органом. Однак, замість проведення детального аналізу наданої інформації, прийнято рішення, яке завдає значної шкоди репутації та фінансовому стану товариства. Таким чином, рішення відповідача-1 не містять чіткої підстави їх прийняття, що свідчить про необґрунтованість, незаконність та упередженість ГУ ДПС у Черкаській області.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 21.08.2026 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Відповідач 1 позов не визнав, надав до суду письмовий відзив на позов, в якому зазначив, що позивачем було сформовано та подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) вищезазначені податкові накладні, однак однак за наслідками їх аналізу встановлено, що обсяг постачання товару/послуги 4401, 7321, 7326 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку. Після отримання від позивача пояснень та додаткових документів, Комісією ГУ ДПС винесено рішення від 12.05.2026 №13769563/45342753, №13769569/45342753, №13769570/45342753, №13769568/45342753, №13769564/45342753, №13769566/45342753, №13769561/45342753, №13769565/45342753, №13769571/45342753, №13769572/45342753, №13769567/45342753 про відмову у реєстрації ТОВ ОКСА ТЕРАСА податкових накладних від 03.03.2026 №2, від 09.03.2026 №12, від 11.03.2026 №17, від 13.03.2026 №24, від 17.03.2026 №28, від 18.03.2026 №36, від 20.03.2026 №42, від 27.03.2026 №64, від 02.04.2026 №13, від 08.04.2026 №22, №23 в ЄРПН, з підстави ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН, реєстрація якої зупинена в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН, платником податку. В додатковій інформації вище зазначених рішень, вказано, що ТОВ «ОКСА ТЕРАСА» не надано копії первинних документів щодо придбання сировини для виготовлення реалізованих товарів (накладні, ТТН, розрахункові документи), чим не підтверджено можливість виготовлення реалізованих товарів, отже відповідач 1 вважає, що позов є необґрунтованим та таким, що не підлягає до задоволення.
Відповідач 2 відзив на позов не подав.
Дослідивши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що 20.02.2024 ТОВ «ОКСА ТЕРАСА» уклало договір поставки № 12410 з Покупцем - ТОВ «Епіцентр К» ( ЄДРПОУ 32490244, ІПН 324902426531). Відповідно до умов якого позивач зобов`язався поставляти визначений Товар, зазначений у Специфікаціях та/або інших документах згідно умов Договору, підписаних позивачем та Покупцем, а ТОВ «Епіцентр К» зобов`язався приймати та оплачувати поставлений товар. Крім того, поставка Товару відбувається на умовах DDP (Офіційні правила тлумачення торговельних термінів Міжнародної торгової палати Інкотермс 2020).
На виконання умов вищезазначеного договору, між позивачем та ТОВ «Епіцентр К» додатково було підписано: специфікацію №б/н від 20.02.2024 на поставку сумішей газонних трав; специфікацію №б/н від 20.02.2024 на поставку грилів та гриль обладнання; специфікацію №б/н від 20.02.2024 на поставку мангалів та щепи; специфікацію №б/н від 24.04.2024 на поставку мангалів та щепи;
У подальшому ТОВ «ОКСА ТЕРАСА» на дату виникнення податкових зобов`язань (перша подія відвантаження товару) було складено податкові накладні №2 від 03.03.2026, №12 від 09.03.2026, №17 від 11.03.2026, №24 від 13.03.2026, №28 від 17.03.2026, №36 від 18.03.2026, №42 від 20.03.2026, №64 від 27.03.2026, №13 від 02.04.2026, №22 від 08.04.2026, №23 від 08.04.2026 в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису та у терміни, передбачені для реєстрації надіслано до ЄРП.
15.08.2025 в електронний кабінет платника податків позивачем отримано квитанції, якими реєстрація вищезазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 4401, 7321, 7326 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Також запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. пояснення та копії документів (договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
29.04.2026 позивачем подано до контролюючого органу повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо ПН від 03.03.2026 №2, від 09.03.2026 №12, від 11.03.2026 №17, від 13.03.2026 №24, від 17.03.2026 №28, від 18.03.2026 №36, від 20.03.2026 №42, від 27.03.2026 №64, від 02.04.2026 №13, від 08.04.2026 №22, №23 реєстрація яких зупинена.
ГУ ДПС направлено повідомлення від 04.05.2026 №13754399/45342753, №13754404/45342753, №13754401/45342753, №13754402/45342753, №13754406/45342753, №13754405/45342753, №13754407/45342753, №13754398/45342753, №13754403/45342753, №13754408/45342753, №13754409/45342753 в якому зазначено перелік документів який необхідно надати ТОВ ОКСА ТЕРАСА податків для повторного розгляду питання щодо реєстрації ПН від 03.03.2026 №2, від 09.03.2026 №12, від 11.03.2026 №17, від 13.03.2026 №24, від 17.03.2026 №28, від 18.03.2026 №36, від 20.03.2026 №42, від 27.03.2026 №64, від 02.04.2026 №13, від 08.04.2026 №22, №23, а саме надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН: первинні документи щодо придбання товарів, транспортування продукції; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у ПН. Крім того, зазначено, що ТОВ ОКСА ТЕРАСА потрібно надати документи щодо придбання сировини для виготовлення реалізованих товарів (накладні, ТТН, розрахункові документи). Відсутні розрахункові документи за орендовані нежитлові приміщення для ведення господарської діяльності, оборотна-сальдові відомості, складські квитанції, інвентаризація. У разі неподання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову у реєстрації ПН в ЄРПН протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абз.6 п.9 Порядку №520.
07.05.2026 позивачем надано пояснення №2, №3, №9, №7, №11, №12, №5, №6, №6, №7, №8 відповідно до повідомлення ГУ ДПС від 13.07.2026 №13867887/02800182, №13867883/02800182, №13867885/02800182, №13867889/02800182, №13867882/02800182, №13867886/02800182, №13867884/02800182, №13867888/02800182 щодо ПН від 03.03.2026 №2, від 09.03.2026 №12, від 11.03.2026 №17, від 13.03.2026 №24, від 17.03.2026 №28, від 18.03.2026 №36, від 20.03.2026 №42, від 27.03.2026 №64, від 02.04.2026 №13, від 08.04.2026 №22, №23.
Рішеннями комісії Головного управління ДПС у Черкаській області від 12.05.2026 №13769563/45342753, №13769569/45342753, №13769570/45342753, №13769568/45342753, №13769564/45342753, №13769566/45342753, №13769561/45342753, №13769565/45342753, №13769571/45342753, №13769572/45342753, №13769567/45342753 - відмовлено в реєстрації податкових накладних позивача від 03.03.2026 №2, від 09.03.2026 №12, від 11.03.2026 №17, від 13.03.2026 №24, від 17.03.2026 №28, від 18.03.2026 №36, від 20.03.2026 №42, від 27.03.2026 №64, від 02.04.2026 №13, від 08.04.2026 №22, №23, у зв`язку із ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».
Позивач не погоджуючись із вищезазначеними рішеннями відповідача 1 про відмову у реєстрації податкових накладних, звернувся до суду із даним позовом.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права, обов`язки платників податків та зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (далі - ПК України).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/ або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктом 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 (далі - Порядок №1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Судом встановлено, що податкові накладні від 03.03.2026 №2, від 09.03.2026 №12, від 11.03.2026 №17, від 13.03.2026 №24, від 17.03.2026 №28, від 18.03.2026 №36, від 20.03.2026 №42, від 27.03.2026 №64, від 02.04.2026 №13, від 08.04.2026 №22, №23зупинені в реєстрації з тієї підстави, що обсяг постачання товару/послуги 4401, 7321, 7326 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).
Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Як підставу для зупинення реєстрації податкових накладних, окрім відповідності пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, вказано, що обсяг постачання товару/послуги, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. Окрім того, податковим органом запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Матеріалами справи підтверджено, що після отримання квитанцій контролюючого органу про зупинку реєстрації ПН, позивачем подано до контролюючого органу повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо ПН від 03.03.2026 №2, від 09.03.2026 №12, від 11.03.2026 №17, від 13.03.2026 №24, від 17.03.2026 №28, від 18.03.2026 №36, від 20.03.2026 №42, від 27.03.2026 №64, від 02.04.2026 №13, від 08.04.2026 №22, №23 реєстрація яких зупинена.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12 грудня 2019 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 4 Порядку №520 встановлено право платника податку, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
У разі, коли у квитанції до податкової накладної / розрахунку коригування зазначено код товару/ послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності/ умовним кодом товару / Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.
Подання письмових пояснень та копій документів до розрахунків коригування, у яких передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, має право ініціювати отримувач (покупець), для чого:
отримувач (покупець) надсилає такі пояснення та копії документів постачальнику (продавцю) через електронний кабінет в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису;
постачальник (продавець) подає такі пояснення та копії документів з накладенням кваліфікованого електронного підпису до контролюючого органу;
отримувачу (покупцю) надходить в електронний кабінет інформація щодо дати подання пояснень та копій документів постачальником (продавцем) і результату розгляду комісією регіонального рівня таких пояснень та копій документів.
Згідно п. 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою складання податкової накладної / розрахунку коригування.
На виконання вимог пункту 9 Порядку №520 Комісією головного управління ДПС у Черкаській області направлено позивачу Повідомлення від 04.05.2026 №13754399/45342753, №13754404/45342753, №13754401/45342753, №13754402/45342753, №13754406/45342753, №13754405/45342753, №13754407/45342753, №13754398/45342753, №13754403/45342753, №13754408/45342753, №13754409/45342753 в якому зазначено перелік документів який необхідно надати ТОВ ОКСА ТЕРАСА податків для повторного розгляду питання щодо реєстрації ПН від 03.03.2026 №2, від 09.03.2026 №12, від 11.03.2026 №17, від 13.03.2026 №24, від 17.03.2026 №28, від 18.03.2026 №36, від 20.03.2026 №42, від 27.03.2026 №64, від 02.04.2026 №13, від 08.04.2026 №22, №23, а саме надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН: первинні документи щодо придбання товарів, транспортування продукції; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у ПН. Крім того, зазначено, що ТОВ ОКСА ТЕРАСА потрібно надати документи щодо придбання сировини для виготовлення реалізованих товарів (накладні, ТТН, розрахункові документи). Відсутні розрахункові документи за орендовані нежитлові приміщення для ведення господарської діяльності, оборотна-сальдові відомості, складські квитанції, інвентаризація. У разі неподання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову у реєстрації ПН в ЄРПН протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абз.6 п.9 Порядку №520.
Судом встановлено, що з метою прийняття Комісією регіонального рівня об`єктивного та справедливого рішення, 07.05.2026 позивачем надано пояснення №2, №3, №9, №7, №11, №12, №5, №6, №6, №7, №8 відповідно до повідомлення ГУ ДПС від 13.07.2026 №13867887/02800182, №13867883/02800182, №13867885/02800182, №13867889/02800182, №13867882/02800182, №13867886/02800182, №13867884/02800182, №13867888/02800182 щодо ПН від 03.03.2026 №2, від 09.03.2026 №12, від 11.03.2026 №17, від 13.03.2026 №24, від 17.03.2026 №28, від 18.03.2026 №36, від 20.03.2026 №42, від 27.03.2026 №64, від 02.04.2026 №13, від 08.04.2026 №22, №23.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Однак суд зазначає, що підстави спірних рішень Головного управління ДПС у Черкаській області №13769563/45342753 від 12.05.2026, №13769569/45342753 від 12.05.2026, №13769570/45342753 від 12.05.2026, №13769568/45342753 від 12.05.2026, №13769564/45342753 від 12.05.2026, №13769566/45342753 від 12.05.2026, №13769561/45342753 від 12.05.2026, №13769565/45342753 від 12.05.2026, №13769571/45342753 від 12.05.2026, №13769572/45342753 від 12.05.2026 та №13769567/45342753 від 12.05.2026 - не відповідають дійсним обставинам справи, оскільки спростовується вищезазначеним Повідомленнями позивача з письмовими поясненнями та документами, необхідними для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК, реєстрація якого була зупинена.
Необхідно наголосити, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, які прийняті на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкових накладних, теж не є законними.
Разом з тим, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкових накладних.
Відповідно до висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 11 квітня 2024 у справі №500/4244/22, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом. Можливість же надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Тому, суд за результати розгляду цієї справи не здійснює висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
Оскільки під час розгляду справи судом встановлено, що позивачем подано до контролюючого органу Пояснення та відповідні документи для підтвердження реальності вчинення господарських операцій, які розкривають зміст та обсяг господарської операції, суд дійшов висновку визнати протиправними та скасувати рішення відповідача 1 №13769563/45342753 від 12.05.2026, №13769569/45342753 від 12.05.2026, №13769570/45342753 від 12.05.2026, №13769568/45342753 від 12.05.2026, №13769564/45342753 від 12.05.2026, №13769566/45342753 від 12.05.2026, №13769561/45342753 від 12.05.2026, №13769565/45342753 від 12.05.2026, №13769571/45342753 від 12.05.2026, №13769572/45342753 від 12.05.2026 та №13769567/45342753 від 12.05.2026 про відмову в реєстрації ПН/РК позивача, як наслідок зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні позивача від 03.03.2026 №2, від 09.03.2026 №12, від 11.03.2026 №17, від 13.03.2026 №24, від 17.03.2026 №28, від 18.03.2026 №36, від 20.03.2026 №42, від 27.03.2026 №64, від 02.04.2026 №13, від 08.04.2026 №22, №23 в ЄРПН, датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У зв`язку із вищевикладеним суд дійшов висновку про задоволення позову у повному обсязі.
Під час вирішення питання про розподіл судових витрат, суд враховує наступне.
Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Зважаючи на те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, то судові витрати зі сплати судового збору, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів пропорційно задоволеним позовним вимогам.
Інших доказів понесених судових витрат, станом на час прийняття рішення, матеріали справи не містять.
Керуючись статтями 6, 14, 139, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Черкаській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №13769563/45342753 від 12.05.2026, №13769569/45342753 від 12.05.2026, №13769570/45342753 від 12.05.2026, №13769568/45342753 від 12.05.2026, №13769564/45342753 від 12.05.2026, №13769566/45342753 від 12.05.2026, №13769561/45342753 від 12.05.2026, №13769565/45342753 від 12.05.2026, №13769571/45342753 від 12.05.2026, №13769572/45342753 від 12.05.2026 та №13769567/45342753 від 12.05.2026.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 03.03.2026 №2, від 09.03.2026 №12, від 11.03.2026 №17, від 13.03.2026 №24, від 17.03.2026 №28, від 18.03.2026 №36, від 20.03.2026 №42, від 27.03.2026 №64, від 02.04.2026 №13, від 08.04.2026 №22, №23 в ЄРПН, подані товариством з обмеженою відповідальністю «ОКСА ТЕРАСА», датою їх подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області )18002, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235, ЄДРПОУ 44131663) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ОКСА ТЕРАСА» (19604, Черкаська обл., Черкаський р-н, с.Слобода, вул. Теліги Олени, будинок 47; код ЄДРПОУ 45342753) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 14643 (чотирнадцять тисяч шістсот сорок три) грн 20 коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, 8, ЄДРПОУ 43005393 на користь на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ОКСА ТЕРАСА» (19604, Черкаська обл., Черкаський р-н, с.Слобода, вул. Теліги Олени, будинок 47; код ЄДРПОУ 45342753) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 14643 (чотирнадцять тисяч шістсот сорок три) грн 20 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
СуддяВіталіна ГАЙДАШ
Судебное решение № 140356307, Черкаський окружний адміністративний суд было принято 06.10.2026. Форма судопроизводства - Административное, форма решения – Решение. На этой странице вы сможете найти полезные сведения об этом судебном решении. Мы предоставляем удобный и быстрый доступ к текущим судебным решениям, чтобы вы могли быть в курсе недавних судебных прецедентов. Наша база данных содержит полный спектр необходимой информации, позволяя вам легко находить полезные сведения.
то решение относится к делу № 580/8806/26. Организации, указанные в тексте настоящего судебного документа: