YouControl
logo youcontrol
УКР
youcontrol youcontrol
  • Рішення
  • Продукти
  • Ресурси
  • Компанія
  • Тарифи

Не знаєте з чого почати?

Наш консультант допоможе підібрати правильне рішення відповідно до ваших задач

Замовити дзвінок

Професійний розвиток з YouControl

Експертні дослідження, вебінари на найактуальніші теми, професійні курси з бізнес-розвідки та багато іншого

Читати дослідження YC
0 800 309 077
Дзвінок безкоштовний
УКР

Зареєструйтесь і перевірте 10 компаній безкоштовно, або отримайте консультацію по номеру 0 800 309 077.

Вебінар 6 грудня 2019 р.

Закупівельні пастки: змова та безвідповідальність

Поділитися:
Закупівельні пастки: змова та безвідповідальність

Пошук постачальника, який не обведе замовника навколо пальця, – той ще виклик. Та й закупівельники бувають такі, що лише “обраних” допускають до торгів. Як не потрапити в тендерні пастки? Розповіли експерти під час вебінару від YouControl.

Державні та комерційні закупівлі мають одну кардинальну відмінність. Перші чітко регулюються законом, а другі – здебільшого лише внутрішніми правилами підприємства. Та є в них і важлива спільна особливість. У обох видах закупівель є ризик натрапити на ненадійного постачальника, який може не виконати умови договору чи навіть бути у змові з іншими сторонами процесу. 

Якщо “токсичний” постачальник мігрує від державних замовників до комерційних і навпаки – його негативний бекграунд має зупинити потенційного партнера від співпраці. Так само як і не варто подаватися у торги, де закупівельник веде нечесні правила гри. Та як дізнатися про те, що компанія, підприємець чи навіть замовник мають “темні” наміри? Про це та інше на вебінарі від компанії YouControl “Змови на тендерах. Якими вони бувають і як з ними боротися” розповіли галузеві спеціалісти. Це Марина Трепова, керуючий партнер IPSM, експерт з управління закупівлями та проведення тендерів, та Максим Боровик, експерт з антикорупційної діяльності YouControl. 

Україна VS світ у закупівлях: дві великі різниці

Український закупівельний досвід поки далекий від світового, констатує Марина Трепова. За її словами, якщо у більш розвинених ЄС чи Північній Америці підприємство поводить себе в закупівлях не так, як дозволено законом чи прийнято суспільством, це одразу відображається на його діяльності та репутації. Там неетична поведінка має наслідки і стає сигналом для бізнесу та іншої професійної спільноти “витісняти” такі проблемні компанії. До підприємства, як і до людини, є кредит довіри, втрата якого – практично незворотний процес. 

В Україні ситуація відрізняється. У нас навіть якщо Антимонопольний комітет (АМКУ) наклав на компанію санкції за змову чи порушення інших умов, в комерційних торгах вона залишається активним учасником. Навіть більше – підприємство спокійно продовжує вигравати в тендерах.  І це при тому, що інформація, яка йде від АМКУ, офіційна, тож її сміливо можна використовувати, аби не допускати ризикових контрагентів принаймні до закупівель. 

У нашій країні немає суспільного осуду за таку протиправну діяльність. Підприємства не відсторонюють від ведення господарської діяльності, їх не виключають зі свого кола бізнес-спільноти. Якби у нас була відповідна культура, у таких представників бізнесу просто би забирали ліцінзії та позбавляли можливості працювати. Безкарність, яка в нас існує, породжує корупцію, що, як корозія, роз’їдає все суспільство і постійно знаходить прояви як в державних, так і в комерційних закупівлях”, – пояснила Марина Трепова.

Змови та безвідповідальність: як виявляти та уникати ненадійних постачальників

Як стверджують експерти, чим краще гравці ринку, активісти і журналісти вишуковують  “схеми”, тим хитрішими стають закупівельні шахраї і починають генерувати нові стратегії обману. Та є декілька типових видів махінацій, про які варто знати. Перша – це різноманітні змови. Показниками, що вони можливі, є певні умови:

•  коли в компанії немає прозорості, неможливо прослідкувати її зв’язки або вони дуже заплутані, потребують проходження довгого ланцюжка для з’ясування реальної картини;

•  коли підприємство не може надати якихось документів і загалом в ньому відсутня автоматизація певних процесів; 

•  коли сам замовник “сприяє” порушенням через дуже слабкі і непрофесійно розроблені технічні завдання та кваліфікаційні вимоги. Це може бути через некомпетентність або цілеспрямовано для того, аби завести у торги “своїх” постачальників і не допустити реальної конкуренції;

•  коли участь в закупівлі бере материнське та дочірнє підприємство; 

•  коли у різних учасників торгів чи навіть у постачальника чи замовника знайдені інші спільні ознаки (адреса, телефон, родинні зв’язки між власниками різних компаній тощо). 

Тож, як показує досвід, змова може бути як між постачальниками, так і між замовником та постачальником. Щодо першого виду була ситуація, коли два підприємства “конкурували” в більш як десятку закупівель, хоча, як згодом з’ясувалося, їх опосередковано об’єднують спільні засновники. Другий вид також можна ілюструвати різними прикладами. Були випадки, коли між держзамовником та постачальником знаходили одразу  кілька зв’язків, та найбільш очевидним був один на двох номер телефону.  

Є приклади внутрішньої корупції та одночасно змови в закупівлях і в комерційному секторі. Так, компанія викрила схему, за якою відповідальний за напрямок  працівник закуповував канцелярію на 10% дорожче у ФОПа своєї дружини. Тут прослідковується очевидний конфлікт інтересів. 

Читати більше: Тендерні ризики: YouControl поповнився даними з BI ProZorro

Аби не потрапити у ситуацію, коли навколо замовника чи іншого учасника сформувалася змова, варто насамперед перевіряти усі зв’язки сторін. Якщо таке шахрайство уже відбулося, в державних закупівлях необхідно подавати скаргу до АМКУ та надати розголосу справі, а в комерційних – передавати відомості до юридичного та комплаєнс-відділів. Але, як налоголошує Марина Трепова, однією із головних запорук відсутності такої проблеми, як змова, є формування нульової толерантності до корупції. І це має відбуватися на різних рівнях – починаючи з родини і робочого середовища і до суспільства в цілому. 

Другий вид шахрайств чи скоріше безвідповідальності у закупівлях – банальне невиконання взятих на себе зобов’язань. Насправді знайти надійного постачальника –  справа складніша, ніж здається. Часто бізнес обирає партнерів за порадами, за вигідними умовами, що далеко не завжди співвідноситься із якістю товарів та послуг і не гарантує, що договір буде виконаний. Та єдине, що може мінімізувати рівень загрози – це ретельна перевірка потенційного партнера. І, за словами Марини Трепової, управління ризиками – це одна із головних компетенцій які варто розвивати і автоматизувати. 

Обираючи постачальника, варто зважати на такі індикатори надійності:

•  наявність досвіду, надання рекомендаційних листів від попередніх замовників (можна вказати кваліфікаційним критерієм і в держзакупівлях);

•  відсутність конфлікту інтересів та підозрілих зв’язків;

•  судова “історія”  – відсутність справ, де компанія звинувачується в корупції, фінансуванні тероризму, неналежному виконанні договорів. Також відсутність виконавчих проваджень.

Загалом усі представники бізнесу, незалежно від того, з ким вони планують співпрацювати, мають формувати власний імідж надійного контрагента і шукати партнерів за цим показником. Для цього їхні слова не мають розходитися зі справами і вони загалом повинні бути прозорими і зрозумілими для ринку.

Подивитись запис вебінару:

Поділитися:

Читайте також:

Статті 31 грудня 2021 р.

Україна trend-setter відкритих даних Європи: яка роль бізнесу?

Напередодні новорічних свят Європейський портал відкритих даних опублікував результати щорічного дослідження Open Data Maturity 2021. Цього року Україна піднялася на 11 позицій в рейтингу і закріпилася на 6-му місці серед 34 країн Європи, з почесним статусом trend-setter. Рівень зрілості сфери відкритих даних – 94%. Чи все так чудово в Україні з відкритими даними насправді та як бізнес здатен впливати на розвиток цієї сфери ‒ розповів виданню Мind засновник і СЕО YouControl, Сергій Мільман

Новини 10 грудня 2021 р.

YouControl запустив безоплатний інструмент з перевірки учасників закупівель в один клік

З 1 січня 2022 року вступають в силу зміни до Закону України "Про Публічні закупівлі". До уповноважених з публічних закупівель застосовуватиметься персональна відповідальність: від штрафів до позбавлення волі. Для уникнення таких ситуацій, підвищення ефективності тендерних закупівель та здійснення громадського контролю, фахівці YouControl розробили спеціальний інструмент ‒ "Аналіз тендерів".

Новини 9 грудня 2021 р.

"Аналіз тендерів": ідеальний інструмент перевірки публічних закупівель від YouControl

"Аналіз тендерів" – новий безоплатний інструмент YouControl для перевірки учасників тендерів, виявлення несумлінних компаній та проведення чесних та вигідних закупівель.   Ініціатор публічних закупівель має перевіряти учасників на відповідність до вимог закону.  Для належної перевірки потрібна інформація з відкритих та доступних джерел, отримання якої з розрізнених реєстрів займає багато часу.

Додайте застосунок «Youcontrol» на головний екран
Натисніть load -> ‘Додати на початковий екран’