YouControl
logo youcontrol
УКР
youcontrol youcontrol
  • Рішення
  • Продукти
  • Ресурси
  • Компанія
  • Тарифи

Не знаєте з чого почати?

Наш консультант допоможе підібрати правильне рішення відповідно до ваших задач

Замовити дзвінок

Професійний розвиток з YouControl

Експертні дослідження, вебінари на найактуальніші теми, професійні курси з бізнес-розвідки та багато іншого

Читати дослідження YC
0 800 309 077
Дзвінок безкоштовний
УКР

Зареєструйтесь і перевірте 10 компаній безкоштовно, або отримайте консультацію по номеру 0 800 309 077.

Вебінар 24 січня 2020 р.

Закупівельна аналітика: виявить змову і допоможе знайти надійного партнера

Поділитися:
Закупівельна аналітика: виявить змову і допоможе знайти надійного партнера

Про що розкаже поведінка компанії у закупівлях та як використати цю інформацію? Відповіді прозвучали у вебінарі “Ризики тендерної змови. Виявляємо та аргументуємо з BI Prozorro та YouControl”.

Протягом 2019 року, за даними BI.ProZorro, 29 тис. українських держзамовників оголосили майже 1,4 млн закупівельних процедур. У них взяли участь 160 тис. учасників. Цифри вражають, особливо якщо ці закупівлі необхідно аналізувати та робити певні висновки. Наприклад, коли потрібно виявити в них порушення, знайти змову або використати дані навіть з метою пошуку нових партнерів чи ринків збуту. Саме у таких випадках у нагоді стають аналітичні інструменти, котрі систематизують всю наявну інформацію щодо публічних закупівель, аналізують її та надають узагальнені факти. 

Наразі мова про модуль аналітики BI.ProZorro, у якому можна дізнатися будь-які дані щодо всіх процедур, їх організаторів та учасників, починаючи з першого дня роботи системи ProZorro. Також незамінною для швидкого аналізу надійності замовників та постачальників буде система YouControl. А наприкінці минулого року ці ресурси провели інтеграцію для посилення можливостей обох сторін. Який функціонал тепер доступний їхнім користувачам та як ефективно ним користуватися? Про це під час спільного вебінару “Ризики тендерної змови. Виявляємо та аргументуємо з BI Prozorro та YouControl” розповіли експерти: Максим Боровик, тренер YouControl, та Ілля Бібов, консультант проєкту BI.ProZorro.

Закупівельні ризик-фактори

Поведінку багатьох учасників торгів, мета яких не чесна боротьба за перемогу, а менш “високі” цілі, можна прослідкувати завдяки аналізу даних. Є декілька основних ознак, які мають привернути увагу до таких гравців закупівельного ринку. Вони відображаються як у BI.ProZorro, так і в YouControl. Їх чотири: 

Часті дискваліфікації 

З одного боку, це може вказувати на несистемність учасника, відсутність досвіду або звичайну людську безвідповідальність. З іншого, такий потенційний постачальник може просто “прикривати” іншого “гравця-партнера”. Схема полягає в тому, що одного учасника постійно дискваліфікують через його власні помилки і раз за разом очікувано виграє потрібна компанія. Завдяки аналітичним можливостям BI.ProZorro можна навіть дізнатися, як часто такі “пари” чи навіть “трійці” ходять разом і проводять певні комбінації. Хоча важливо наголосити, що є випадки, коли на ринку мало гравців і вони так чи інакше зустрічаються в торгах своєї галузі чи регіону. 

Важливе правило: до ризиків треба ставитися критично, оцінювати їх у комплексі з іншою інформацією про постачальників. 

Часті поразки

Компанії чи ФОПи, яких стосується цей ризик, надзвичайно часто програють в торгах. Вони можуть бути як в самому кінці переліку претендентів на перемогу, так і йти наступними за лідером. Тут знову може бути змова учасників, коли один забезпечує перемогу іншому. А іноді постачальники просто приводять “помічників”, аби тендер точно відбувся, адже в конкурентних торгах не може бути менше двох пропозицій. Це так звані компанії-статисти. Виявляти їх просто: це учасники, які більше 200 разів не завантажили свої документи щодо цінової пропозиції. 

Часті невиконання зобов’язань

Якщо учасник так себе поводить, він без перебільшення “підставляє” замовника. Останній не отримує, наприклад, продукти для харчування дітей у садочку чи сировину для свого виробництва. Якщо більше 5% договорів такого горе-постачальника були розірвані з його вини, то потрібно до нього ретельно пригледітися і розібратися, в чому причина таких дій.  

Велика кількість підрозділів CPV 

Кожен товар чи послуга, які закуповує держзамовник, мають свій код (CPV) у закупівельному словнику. Саме він вказується в тендерних умовах. Якщо постачальники працює за надто великим спектром CPV – від випікання хліба до ремонту доріг – це тема для роздумів. Є винятки, коли це величезні багатопрофільні компанії, але так не може бути, якщо це ФОП, у якого навіть немає найнятих працівників. Загалом більшість учасників, у яких спрацьовує цей ризик, – створені “на запит” уповноважених осіб, які віддають будь-яке замовлення саме їм. Так само вони можуть бути “фіктивними” учасниками, як і в першому та другому ризиках. 

Чому ця інформація важлива? Змову на тендерах між учасниками чи із замовниками довести буває досить складно. Як для розгляду звернення Антимонопольним комітетом, так і для розкриття порушення перед громадськістю, потрібні докази. Зазвичай необхідно одразу декілька фактів, які би дводили, що звинувачення не вигадане чи не сфабриковане. Це можуть бути спільні адреси чи контакти, документи різних учасників, роздруковані на одному принтері, однакові помилки у документації. Ознак багато, та завдяки якісній аналітиці порушення стають більш очевидними, а довести їх стає реальніше. 

Як дані закупівель допомагають знайти бізнес-партнера?

Виявлення змов і відстоювання справедливості – не єдині можливості, які відкривають перед користувачами спільні продукти BI.ProZorro та YouControl. Тендерні ризики щодо компанії можуть розповісти про те, які принципи її роботи, наскільки вона надійний партнер не лише в контексті держзакупівель, а й для комерційних замовників. Тож ці дані можна використовувати для довершення портрета поцентійного контрагента і загалом для його пошуку.  Про що саме мова – можна продемонструвати на прикладі. 

Візьмемо невелике фермерське господарство, яке виробляє молоко, але не має можливості (спеціалістів, досвіду чи бажання) займатися його реалізацією держзамовникам. Вихід – знайти надійного дистриб'ютора, який і гроші допоможе заробити, і репутацію виробника не заплямує своїми “гріхами”. Де ж такого шукати? 

Перший варіант – знайти в BI.ProZorro усіх постачальників молока за кодом CPV (до речі, він виглядає так: 15510000-6). Серед знайдених тисяч постачальників “відкинути через фільтр” тих, у яких є хоча б один із раніше згаданих ризик-факторів. І їх залишиться кілька сотень. Завдання з пошуку потенційно доброчесного дистриб'ютора спростилося, чи не так? Однак не лише участь в держзакупівлях характеризує партнера. Наступний крок – перехід із BI.ProZorro в YouControl (модуль містить пряме посилання на обране підприємство). Система одразу запропонує експрес-аналіз контрагента – підкаже найбільш суперечливі моменти його “біографії”, наприклад, наявність санкцій, зв’язки з “офшорами”, велика кількість видів діяльності, часті зміни керівників тощо. 

Також у досьє можна буде дізнатися інформацію про його суди,  вік, місцезнаходження, засновників, фінансову стійкість (FinScore) та ринкову потужність (MarketScore), наявність податкових чи зарплатних боргів, зв’язки із сумнівними компаніями чи людьми. 

Другий варіант – уже відомих виробнику дистриб'юторів одразу перевірити в YouControl за різними аспектами. У розділі “Фінанси” картки контрагента зверніть увагу на блок “Державні тендери”. Звідти переходьте до BI.ProZorro для ретельного аналізу всієї історії участі постачальника в торгах. Як перший, так і другий варіант дозволить нашому фермеру знайти гідного партнера, який ефективно допоможе йому продавати свою продукцію, зокрема й державі. Так само дані можна використати для пошуку контрагентів у будь-якому напрямку роботи. 

Переглянути запис вебінару

Поділитися:

Читайте також:

Статті 31 грудня 2021 р.

Україна trend-setter відкритих даних Європи: яка роль бізнесу?

Напередодні новорічних свят Європейський портал відкритих даних опублікував результати щорічного дослідження Open Data Maturity 2021. Цього року Україна піднялася на 11 позицій в рейтингу і закріпилася на 6-му місці серед 34 країн Європи, з почесним статусом trend-setter. Рівень зрілості сфери відкритих даних – 94%. Чи все так чудово в Україні з відкритими даними насправді та як бізнес здатен впливати на розвиток цієї сфери ‒ розповів виданню Мind засновник і СЕО YouControl, Сергій Мільман

Новини 10 грудня 2021 р.

YouControl запустив безоплатний інструмент з перевірки учасників закупівель в один клік

З 1 січня 2022 року вступають в силу зміни до Закону України "Про Публічні закупівлі". До уповноважених з публічних закупівель застосовуватиметься персональна відповідальність: від штрафів до позбавлення волі. Для уникнення таких ситуацій, підвищення ефективності тендерних закупівель та здійснення громадського контролю, фахівці YouControl розробили спеціальний інструмент ‒ "Аналіз тендерів".

Новини 9 грудня 2021 р.

"Аналіз тендерів": ідеальний інструмент перевірки публічних закупівель від YouControl

"Аналіз тендерів" – новий безоплатний інструмент YouControl для перевірки учасників тендерів, виявлення несумлінних компаній та проведення чесних та вигідних закупівель.   Ініціатор публічних закупівель має перевіряти учасників на відповідність до вимог закону.  Для належної перевірки потрібна інформація з відкритих та доступних джерел, отримання якої з розрізнених реєстрів займає багато часу.

Додайте застосунок «Youcontrol» на головний екран
Натисніть load -> ‘Додати на початковий екран’