Повідомити про помилку або ідею
YouControl
logo youcontrol
0 800 309 077
Дзвінок безкоштовний
УКР

Зареєструйтесь і перевірте 10 компаній безкоштовно, або отримайте консультацію по номеру 0 800 309 077.

Все під контролем: як компаніям приручити дебіторку?

28 листопада 2018 р.
youcontol

Перевіряти контрагентів, ретельно аналізувати інформацію про них та стандартизувати всі процеси в компанії – все це допоможе уникати безнадійної дебіторської заборгованості.

В Україні немає офіційної статистики про масштаби дебіторської заборгованості, однак перманентний стан кризи в нашій державі призводить до загострення цієї проблеми і низького рівня повернення боргів у цілому. Така заборгованість може стати для компанії справжнім тягарем, а іноді – її сплата взагалі переходить в розряд безнадійної. Гарантії, що гроші за вже переданий товар чи надану послугу будуть перераховані, немає. Подальша співпраця з компанією, що має багато боржників, теж стає ризиковою для її ж контрагентів, адже її фінансовий стан є далеким від стабільного.

Однак не допустити значних негативних наслідків від взаємодії з ненадійними партнерами компанії все ж можуть. Як саме – на вебінарі “Дебіторка під контролем: як уникати фінансових втрат” поділилися досвідом Наталія Чорногуб, експерт з комплаєнсу, GR-менеджер YouControl та Олександр Почкун, засновник та керуючий партнер Baker Tilly в Україні.



Перш за все, за порадою Олександра Почкуна, потрібно бути надзвичайно уважними до початку будь-якої співпраці, звертату увагу на контакти, реквізити контрагента. І це потрібно враховувати, незалежно від того, на якому етапі розвитку знаходиться ваша компанія, наскільки складна у ній організаційна структура – чи є відповідальні за роботу з партнерами співробітники, чи ні.

На початку перевірки потенційного контрагента можна просто “загуглити”. Навіть інформація з мережі, відгуки та згадки в новинах дадуть певне уявлення про ризики співпраці з ним, вважає експерт. Однак він все ж рекомендує як до надійного джерела звертатися до спеціалізованих ресурсів, які дозволяють отримувати інформацію легально, швидко і в зрозумілому форматі.

Також, за словами Олександра Почкуна, для компаній, що проводять велику кількість оплат та мають багато контрагентів, потрібно створити певні стандартизовані процедури, за якими будуть завжди перевірятися постачальники, клієнти та інші партнери. Повинен бути створений чек-ліст зі всіма важливими кроками. Також в правилах вказується умови прийняття певних рішень, наприклад, надання відтермінування платежу. Це дає працівникам розуміння їхніх повноважень і у них зникає потреба кожне рішення погоджувати з керівником, робочий час якого надзвичайно цінний.

Загалом, як розповіла Наталія Чорногуб, при перевірці потенційного контрагента є 10 стоп-факторів, які потрібно враховувати, надаючи свої товари чи послуги “в кредит”.

1. Юридичний статус – компанія не має перебувати в процесі припинення чи банкрутства.

2. Повноваження посадових осіб – наприклад, чи не має керівник обмеження щодо максимальної суми, на яку він може укладати договір.

3. Санкції – чи не фігурує компанія та її засновник у санкційних вітчизняних та міжнародних списках.  

4. Зв’язок з крупних холдингом – чи справді компанія до нього належить, чи вона не є шахраєм, що створює ілюзію такої приналежності, наприклад, за подібною назвою.  

5. Активи та богри – чи справді компанія має необхідні ресурси для виконання взятих на себе зобов’язань.

6. Відносини з податковою – чи не має компанія боргів перед службою, чи загалом є платником ПДВ.

7. Заборгованість за заробітною платою – на яку суму, як давно існує ця проблема, адже якщо компанія систематично не платить навіть своїм працівникам, то навряд чи буде надійним партнером і розраховуватиметься з контрагентами.

8. Суди та виконавчі провадження – у скількох та яких саме (кримінальних, господарських тощо) судових справах фігурує компанія, вона позивач чи відповідач, а також чи виконує вона рішення суду, адже якщо ні – щодо неї відкривають виконавчі провадження.

9. Ліцензії – якщо компанія заявляє про те, що вона займається діяльністю, що потребує ліцензування, потрібно перевірити наявність відповідних документів, інакше її робота буде неправомірною.

10. Токсичні зв’язки – чи не зареєстрована компанія за масовою адресою, чи не керує її директор ще кількома десятками підприємств, адже все це може вказувати на її фіктивність.

Всю цю інформацію можна збирати з держреєстрів, інших відкритих джерел або за кілька хвилин дізнатися із системи YouControl.

Перевіряти контрагента потрібно в будь-якому разі, особливо, якщо стосовно нього є якісь сумніви. “Попередити проблему завжди простіше, ніж її усунути. Судові ризики й процедури, адвокати, участь керівництва та інших служб компанії в них будуть коштувати в рази дорожче, ніж час, витрачений на перевірку”, – підсумував Олександр Почкун.