Повідомити про помилку або ідею
YouControl
logo youcontrol
УКР
youcontrol youcontrol
0 800 309 077
Дзвінок безкоштовний
УКР

Зареєструйтесь і перевірте 10 компаній безкоштовно, або отримайте консультацію по номеру 0 800 309 077.

Новини

Рішення КСУ vs Відкриті дані

29 жовтня 2020 р.
Рішення КСУ vs Відкриті дані

Рішення Конституційного Суду йде врозріз не тільки з логікою здорової людини, а й із чинним законодавством. Розбираємось із питаннями щодо відкритих даних та впливу рішення на основні державні процеси.

 

За поданням 47 народних депутатів України 27 жовтня 2020 року 11 суддів Конституційного Суду України винесли скандальне рішення у справі 124/2020(393/20). Низка положень Закону України “Про запобігання корупції” визнана ними як такі, що суперечать конституції. Це вплинуло на роботу Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК), яке одразу ж закрило доступ до електронних декларацій. Однак, робота НАЗК та доступ до декларацій регламентуються не тільки цим законом, а й іншими нормативно-правовими актами. Про них у рішенні КСУ не йшлось, отже, вони досі є чинними та згідно Конституції обов'язковими для дотримання. Розберемось із нагальними питаннями, які випливають у зв'язку із цими змінами. 

 

Читати більше: Чао, судді: Хто розглядав рішення в КСУ?

 

 

Чи стали декларації відноситись до інформації з обмеженим доступом?

 

Ні. Вони мають статус публічної інформації у формі відкритих даних. Про це сказано у визначенні статті 10.1 Закону України “Про доступ до публічної інформації”. Відомості, зазначені у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, поданій відповідно до Закону України “Про запобігання корупції”, не належать до інформації з обмеженим доступом, крім відомостей, зазначених в абзаці четвертому частини першої статті 47 вказаного Закону. Ця норма залишається чинною, так як рішення КСУ не торкнулось прикінцевих положень закону “Про запобігання корупції”. Зокрема, в частині викладення в новій редакції частини 6 статті 6 Закону України “Про доступ до публічної інформації”.

 

Крім того, з огляду на положення статей 5, 20 Закону України “Про інформацію”, відомості, зазначені у відповідних деклараціях, є відкритою інформацією, оскільки жодним законом вони не віднесені до інформації з обмеженим доступом. 

 

 

Чи можна використовувати інформацію з опублікованих раніше декларацій?

 

Так. Відповідно до статті 101 Закону України “Про доступ до публічної інформації”, публічна інформація у формі відкритих даних (у тому числі – дані Єдиного державного реєстру декларацій) є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення. Закон зворотної сили не має. Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, інформацію Єдиного державного реєстру декларацій в тому ж обсязі і в порядку, як і раніше. Існуючі гарантії щодо зазначеної інформації з прийняттям зазначеного рішення Конституційного Суду України звужені не були.

 

 

Чи є порушенням те, що НАЗК не публікує декларації у відкритому доступі?

 

Так. Знову звертаємось до Закону України “Про доступ до публічної інформації”. Стаття 13 говорить про те, що Нацагентство є розпорядником інформації отриманих декларацій, і статті 101, 14 зобов’язують його:

 

•  надавати зазначену інформацію у формі відкритих даних на запит;

•  оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних;

•  оприлюднювати і регулярно оновлювати її на своєму веб-сайті.

 

Окрім зазначеного закону обов’язки щодо оприлюднення і регулярного оновлення зазначеної інформації містить також Постанова Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 835. Так як Єдиний державний реєстр декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, входить до затвердженого Переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, то Нацагентство як розпорядник зобов'язане публікувати інформацію на власному веб-сайті та на єдиному державному веб-порталі відкритих даних. 

 

 

Чи порушує НАЗК конституцію, закривши доступ до декларацій?

 

Так. Нацагентство зобов’язане на підставі законодавства про доступ до публічної інформації оприлюднювати і оновлювати інформацію Єдиного державного реєстру декларацій в тому ж обсязі і в порядку, як і раніше. Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тож невиконання норми Закону України “Про доступ до публічної інформації” фактично є порушенням тієї ж Конституції. 

 

 

Яких повноважень позбавляється НАЗК?

 

Згідно рішення КСУ, вважаються неконституційними такі повноваження:

 

•  контроль та перевірка декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;

•  видання нормативно-правових актів;

•  повноваження працівників Нацагентства (доступ до приміщень, інформації і документів, користування засобами зв’язку, отримання необхідних пояснень, проведення перевірок дотримання законодавства про запобігання корупції у відповідних органах, складання протоколів адмінправопорушень пов’язаних з корупцією, звернення до суду і правоохоронних органів у випадках виявлення порушень);

•  оприлюднення декларацій, забезпечення відкритого доступу до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, на офіційному веб-сайті Нацагентства;

•  моніторинг способу життя суб’єктів декларування;

•  врегулювання конфлікту інтересів.

 

 

Чи стосуються зміни інших органів, пов'язаних із функціями Нацагенства?

 

Так. Зокрема, неконституційним тепер вважається обов’язок органів влади і місцевого самоврядування, інших юридичних і фізичних осіб надавати інформацію на запити Нацагентства. Нівелюються основні завдання уповноважених підрозділів та осіб з питань запобігання корупції у відповідних органах, на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до сфери управління державного органу і державних цільових фондах. 

 

 

Чи змінюється відповідальність за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення?

 

Так. У зв'язку з цим підвищиться рівень корупції. А він потенційно впливає на підвищення рівня злочинності в Україні в цілому та безпеку держави.

 

 

Чи підвищується ризик приховування коштів, здобутих злочинним шляхом?

 

Так, суттєво. Разом із позбавленням НАЗК (разом з його представниками та уповноваженими підрозділами й особами з питань запобігання корупції)  основних повноважень у сфері запобігання корупції держава позбавляється механізмів контролю і моніторингу у цій сфері. Декриміналізація відповідальності за декларування недостовірної інформації підвищує ризик приховування коштів, здобутих злочинним шляхом.

 

Банківська і фінансова системи країни позбавляються механізмів перевірки ризиків клієнтів, пов’язаних із національними публічними діячами. Це сприятиме легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом.

 

 

Як це впливає на демократію?

 

Блокування відкритої інформації Єдиного державного реєстру декларацій унеможливлює контроль влади з боку громадянського суспільства. 

 

 

Як це впливає на міжнародні відносини?

 

Погіршує репутацію України та можливості її євроінтеграції і міжнародного партнерства в цілому. Низка міжнародних зобов’язань (отримання міжнародної фінансової допомоги, надання безвізового статусу із країнами ЄС тощо) поставлені під загрозу зриву.

 

 

Чи впливає на військову агресію зі Сходу?

 

Так. На фоні кризового стану економіки України, критичної ситуації із поширенням пандемії такі зміни сприятимуть криміналізації суспільства, зниженню обороноздатності країни і поглиблення військової агресії зі Сходу.

 

 

YouControl різко засуджує дії Конституційного Суду.

 

“Саме так виглядає ганьба світового масштабу. Це не просто посягання на відкриті дані. Це загроза національній безпеці, розвитку демократії, громадянському суспільству та підконтрольності влади. Купка людей, котрі самі знаходяться під слідством (двоє суддів задекларували недостовірну інформацію у своїх деклараціях), скасували демократичний закон та фактично підірвали державний лад, ‒ коментує ситуацію Сергій Мільман, засновник та СЕО YouControl. ‒ Є високі ризики, що тимчасовий карантин перетвориться на довгострокову самоізоляцію України від всіх цивілізованих країн та інвесторів... Сім років тому палаючі шини змусили чиновників задуматись про те, що вони є підзвітними суспільству. Схоже, історична пам'ять дуже коротка і ми не можемо довго реформуватися без революцій та крові. Сподіваюсь, Президент та депутати терміново виправлять ситуацію, прийнявши відповідний закон про відновлення скасованих норм. В іншому випадку є всі підстави вважати їх співучасниками цього злочину національного масштабу”.

 

Інформація з декларацій, опублікованих раніше на НАЗК, отримана YouControl законним чином і буде доступна в системі. Крім того, ви можете і далі аналізувати статки чиновників в безкоштовному каталозі декларацій.

 

 

Читати більше: Депутати, котрі підписали подання в КСУ

 

Перейти до каталогу!

Додайте застосунок «Youcontrol» на головний екран
Натисніть load -> ‘Додати на початковий екран’