Повідомити про помилку або ідею
YouControl
logo youcontrol
0 800 309 077
Дзвінок безкоштовний
УКР

Зареєструйтесь і перевірте 10 компаній безкоштовно, або отримайте консультацію по номеру 0 800 309 077.

Репутація ‒ наше все: як бізнесу її не вбити “поганим” партнером

5 лютого 2019 р.
youcontol

Контрагенти ‒ це не тільки гроші чи спільні проекти. Це ще і репутація. Як обрати стратегію захисту репутації бізнесу та як її втілити в життя? Досвідом поділилися експерти ринку на вебінарі від YouControl.

“Немає нічого ціннішого хорошої репутації та стійкого положення”, ‒ запевняє письменник Теодор Драйзер у романі “Фінансист”. І це справді надважлива частина секрету успіху як будь-якої людини, так і компанії. У бізнесі це вже не раз на власному досвіді перевіряли підприємці. Наприклад, Флоренс Найтінгейл Грем, засновниця косметичної імперії Elizabeth Arden, мільйонерка, вважала, що саме “репутація робить клієнтів”. Тобто логічно, що зіпсований імідж їх відлякує і робить компанію “вигнанцем” у світі бізнесу.

То як зберегти цю велику цінність ‒ репутацію? Як не знищити співпрацею з токсичними партнерами? На ці питання під час вебінару “Управління репутаційними ризиками: план дій для бізнесу” відповідали експерт з комплаєнсу, GR-менеджер YouControl Наталія Чорногуб та експерт з корпоративної безпеки Андрій Шерстюк.

“Репутаційні корпоративні ризики ‒ один із головних факторів впливу на діяльність компанії. Їхня небезпека криється в тому, що ними дуже складно управляти. Найчастіше виникають через те, що керівник та інший менеджмент підприємства приділяє мало уваги цьому питанню і не до кінця розуміє, чим це загрожує. Як наслідок ‒ в компанії недостатньо механізмів контролю та управління репутацією, і вона опиняється під загрозою. Якщо імідж фірми все ж суттєво похитнувся, вона може втратити все. У короткостроковій перспективі ‒ мова в першу чергу про гроші, а далі від неї через брак довіри почнуть “тікати” партнери, клієнти та навіть співробітники. Тож гасіння “пожежі” репутаційної кризи коштують компанії в рази вище, ніж створення надійної "протипожежної системи”, ‒ пояснює Наталія Чорногуб.

За її словами, шкоду репутації компанії можуть нанести такі фактори:

•  внутрішні шахрайства та корупція;

•  поведінка, позиціонування себе як на ринку, до якого належить підприємство, так і в країні в цілому (ставлення до соціальної відповідальності, екології тощо);

•  токсичні партнерства та співпраця з ненадійними контрагентами, шахраями.

Останній фактор є дуже важливим, адже більшості компаній доводиться постійно встановлювати контакти з новими клієнтами, підрядниками, партнерами тощо. А перевірити їх і вчасно виявити ризикових для співпраці не завжди вдається. Загалом від різноманітних шахрайств, за словами Андрія Шерстюка, протягом року компанії втрачають близько 15-20% своїх обігових коштів. Тож він радить для того, аби передбачити наслідки, зокрема, й репутаційні, а не боротися з ними, потрібно налагодити важливі бізнес-процеси на підприємстві.

Один із найважливіших із таких процесів ‒ це перевірка як поточного, так і потенційного контрагента, яка повинна проходити за певним регламентом, затвердженим в компанії. У ньому мають бути зафіксовані критерії, за якими співпрацю не можна продовжити чи почати. Серед інших до них можуть відноситися:

•  короткий термін існування компанії (до 6 місяців);

•  робота на заявленому ринку менше 1 року;

•  відкриті кримінальні справи, виконавчі провадження чи негативні судові рішення  щодо контрагента, його керівників і засновників;

•  приналежність до офшорів та санкційних списків;

•  наявність негативної інформації відносно контрагента, його керівників та засновників, в тому числі в ЗМІ;

•  директор і бухгалтер фірми ‒ одна особа.

Цей перелік постійно потрібно переглядати та поповнювати новими ризик-факторами, з огляду на розвиток ринку чи зміну умов на ньому.

Читайте також: 19 ризикових факторів при аналізі досьє контрагента

Андрій Шерстюк дає ще 8 чітких порад щодо того, як діяти компаніям, аби управляти ризиками і уникнути репутаційних втрат:

1. Проводити регулярний репутаційний аудит всіх бізнес-процесів (закупівель, продажів тощо) на предмет репутаційних ризиків.

2. Сформувати перелік джерел ризиків, розуміти їх пріоритетність, ступінь небезпеки, розмір потенційної шкоди.

3. Приймати рішення про укладання договорів або додаткових угод з контрагентами на підставі висновку внутрішнього відділу безпеки. Саме цей відділ має займатися перевіркою. Управлінські ж рішення про співпрацю залишаються компетенцією керівника бізнесу.

4. Поставити на моніторинг ключових постачальників, зокрема в системі YouControl. Це допоможе тримати руку на пульсі змін і своєчасно приймати правильні управлінські рішення.

5. Затвердити критерії перевірки контрагентів залежно від масштабів контракту. Наприклад, до компаній, з якими укладається договір договорів на суму від $100 тис., має бути більш прискіплива увага та більш ретельний аналіз її досьє.

6. Створити власний внутрішній “чорний” список неблагонадійних компаній з переліком їх директорів та засновників. Вони мають стати табу для співпраці.

7. Проводити регулярні навчальні корпоративні тренінги для персоналу компанії з комплаєнсу, інших внутрішніх регламентів.

8. Постійно моніторити інформаційне середовище щодо згадувань про компанію. Вчасно реагувати на компрометуючі матеріали.

За словами відомого педагога Лоренса Пітера, унція репутації коштує фунта роботи. Тож варто усіма силами зберігати те, що здобуте такими великими зусиллями.

Читайте також: 7 головних ознак ризику при роботі з підозрілим керівником компанії