Повідомити про помилку або ідею
YouControl
logo youcontrol
0 800 309 077
Дзвінок безкоштовний
УКР

Зареєструйтесь і перевірте 10 компаній безкоштовно, або отримайте консультацію по номеру 0 800 309 077.

Гід з виявлення зв’язків: як в DOZORRO знайти докази змови за допомогою інструменту YouControl

11 березня 2019 р.
youcontol

Портал DOZORRO інтегрував інструмент пошуку зв’язків між держзамовником та учасником торгів, а також між самими учасниками, розроблений компанією YouControl. Як ним користуватись, вийшов детальний гід в журналі Консалт-інфо №8.

Змова при проведенні відкритих торгів ‒ одна із найпоширеніших проблем, з якою важко боротися навіть після впровадження системи публічних електронних закупівель ProZorro. При чому “домовляються” між собою і учасники тендерів, і самі замовники з потенційними постачальниками. А виявити це далеко не завжди легко, адже зв’язок між фігурантами змови часто прихований за горами паперів чи ретельно вимудруваними  “схемами”.

Громадські організації, журналісти та й самі представники бізнесу, зацікавлені в участі в прозорих торгах, вже не перший рік працюють над тим, аби вирішити цю проблему. Однак раніше усім їм доводилося вручну збирати докази, аби звернутися до Антимонопольного комітету України (АМКУ) для розгляду скарги і досягнення справедливості. Віднині принаймні в цьому аспекті усім причетним до сфери державних закупівель буде працювати легше. На моніторинговому порталі DOZORRO, що є одним із проектів Transparency International Україна, з’явився новий потужний інструмент пошуку зв’язків. Він розроблений компанією YouControl та в кінці 2018 року інтегрований в DOZORRO.

Як це працює?

Інструмент дає можливість виявляти зв’язки за двома напрямками:

•  між державним замовником та учасником;

•  між кількома учасниками закупівель.

Скористатися ним досить просто. При пошуці закупівель на DOZORRO потрібно знайти фільтр “Ризики” та обрати серед списку “YouControl: зв'язки учасників” або “YouControl: зв'язки організатора з учасниками” (чи одразу обидва).

Якщо в пошуці позначити лише ці два поля, то після натиску на клавішу “Знайти”, сформується перелік усіх закупівель, де є ці обидва ризик-фактори. Однак список можна змінити, обравши, наприклад, конкретний регіон, замовника, учасника, планову суму, часовий проміжок проведення проведення торгів тощо.

Коли перелік за необхідним критеріями буде сформовано, можна перейти до перегляду конкретної закупівлі. В ній, окрім загальної інформації про замовника, учасників, наявні скарги, є поле “Ризик-індикатори”. Звідти можна перейти в систему YouControl (клікнувши на логотип) та детальніше ознайомитися зі знайденими доказами пов’язаності.

Перше, що можна буде побачити, перейшовши в YouControl, буде інформація про те, між якими компаніями є підозрілі зв’язки в контексті закупівлі та скільки їх.

Далі потрібно натиснути на клавішу “Показати зв’язки” ‒ і YouControl вкаже, який саме тип зв’язків виявлено системою. Зокрема це можуть бути однакові ПІБ, телефони, адреси, засновники, бенефіціари, філіали тощо. Така інформація збирається з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР) і актуальна на момент торгів. Важливо, що вона зберігається незмінною, аби зв’язки були  очевидними на цю дату.

Саме ця інформація зможе довести пов’язаність між собою різних сторін державних закупівель і в майбутньому призвести до притягнення їх до відповідальності.

Кому це допоможе?

Описаний інструмент у своїй роботі можуть використовувати:

►  учасники (представники бізнесу) публічних закупівель;

Отримані відомості вони можуть використати при оскарженні торгів чи розгляді справи в суді, аби довести, що торги були проведені з порушеннями. При чому учасники можуть знайти зв’язки як між своїми конкурентами в тендері, так і між організатором та іншим потенційним постачальником.

►  держзамовники;

Якщо вони націлені на максимальну економію в торгах, а в першу чергу цьому сприяє чесна конкуренція, їм потрібно довести, що учасники оголошеного ним тендера були у змові. На основі таких доказів замовники можуть звертатися до АМКУ для покарання таких недобросовісних постачальників і усунення їх з цього ринку, принаймні на певний період.

►  громадські організації та активісти;

Звичайно, якщо в торгах є змова, в якій зацікавлені обидві сторони, самі себе викривати вони не будуть. Тож ця місія часто покладається саме на активних представників громадськості. Саме вони можуть неупереджено перевіряти як замовників, так і постачальників на предмет змови, та направляти знайдені докази до уповноважених органів.

►  журналісти;

Недарма саме їх називають “четвертою владою”. Саме винесення в публічну площину інформації щодо порушників часто зупиняє їх від вчинення протиправних дій. А тим, хто все ж вирішує погратися з удачею, журналісти в своїх розслідуваннях на основі доказів, у тому числі зібраних за допомогою DOZORRO та YouControl, добряче псують репутацію.

►  працівники АМКУ;

Практично всі попередні адресати нового інструменту у фіналі звертаються саме до Антимонопольного комітету. Його працівникам, які аналізують звернення, також потрібні десь шукати та перевіряти інформацію. Тож навіть їм такі “Зв’язки” можуть суттєво допомогти в роботі.

Замовити журнал.