22 листопада представники компанії YouControl ‒ аналітик Юрій Томін та GR-менеджерка Наталя Чорногуб презентували новий бізнес-процес визначення кінцевих бенефіціарних власників (КБВ) на засіданні робочої групи “До100%вірно” з розбудови механізму перевірки інформації про КБВ. Робоча група утворена на виконання Меморандуму про співпрацю, підписаного 18 липня 2019 року. Уряд України зобов’язаний створити такий механізм відповідно до Плану дій із впровадження міжнародної Ініціативи “Партнерство “Відкритий Уряд”, учасниками якої є 78 країн та 20 субнаціональних урядів.
Законодавчі норми ще з 2014 року зобов’язують вказувати вигодонабувачів бізнесу та публічних діячів при реєстрації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР). Проте, за попередніми даними дослідження громадської організації “Центр протидії корупції”, 27,2% юридичних осіб зовсім їх не вказали, хоча були зобов'язані це зробити.
Тим не менш, це впливає на імідж нашої країни та навіть на відсоткову ставку зовнішнього кредиту. Міжнародний валютний фонд, Комітет експертів Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL) та Міжнародна група з протидії відмиванню брудних грошей (FATF) звертають увагу українських фінансових регуляторів на цю проблему. В результаті Національний банк та Державна служба фінансового моніторингу зобов’язують суб'єктів первинного фінансового моніторингу (банки, небанківські фінансові установи, страхові компанії тощо) уважніше перевіряти контрагентів. Їм доводиться вручну збирати інформацію у різних реєстрах, співставляти дані. Та чи вдається встановити реальних бенефіціарів самостійно?
Як свідчать результати опитування, проведеного фахівцями YouControl, картина далека від ідеалу. “Результат залежить від того, наскільки прискіпливо аналізують компанію та від рівня доступу до даних, ‒ коментує Юрій Томін. ‒ Крім того, існує великий вплив людського фактору”.
Експерти YouControl запропонували рішення, яке дозволить позбутись рутини та впливу людського фактору і збільшити ефективність перевірки КБВ.
Суть пропозиції зводиться до оперативного збору інформації від розпорядників та адміністраторів даних (Мін’юст, податкова, міграційна служба, судова адміністрація, НБУ тощо) та її миттєвого аналізу.
Ефективно реалізувати цю схему може допомогти клієнтський додаток у вигляді електронного кабінету. Він може використовуватись як для реєстрації бізнесу, так і містити послуги для вже існуючого.
“Якщо ви хочете зареєструвати бізнес, ви просто вносите дані, а система робить запити в різні джерела, співставляє дані. Якщо вони валідні, то видає результат про успішну реєстрацію”, ‒ розповідає Юрій.
Щодо бізнесу, який вже є зареєстрований, але не пройшов перевірку, експерти пропонують вводити особливий статус, котрий буде відображатись в ЄДР та сигналізувати про проблему. Крім того, кожен бізнесмен матиме змогу самостійно вносити зміни та моніторити їх. Але за це буде введена відповідальність: якщо дані про КБВ не будуть внесені у визначений термін, то можуть впроваджуватись санкції. У кабінет додатково можуть надходити повідомлення про податковий борг від ДПС чи листи про нововведення бухгалтерського обліку, до прикладу.
Розробники методології пропонують різні рівні доступу до такого кабінету:
• для керівників (уповноважених осіб) юридичних осіб ‒ щоб реєстрували ЮО та вносили зміни, отримували важливі повідомлення та могли скористатись послугами держави;
• для державних органів, щоб краще комунікували між собою (наприклад, співробітник ДПС зможе уточнити інформацію у юрособи та перевести статус питання на наступний рівень);
• для суб’єктів первинного фінансового моніторингу ‒ як можливість залишити повідомлення про невідповідність КБВ. В ЄДР з’явиться відповідний алерт чи статус і суб’єкт первинного фінансового моніторингу (СПФМ) в автоматичному режимі направить цю інформацію в Мін’юст. Міністерство юстиції проведе перевірку і якщо буде виявлено надання недостовірної інформації про КБВ, інформація буде передана в правоохоронні органи.
• для пересічних громадян та громадських об’єднань для розуміння статусу відповідно до результатів комплексної перевірки бенефеціарів та дату актуальності таких даних.
Реалізація запропонованого бізнес-процесу для комплексної перевірки бенефіціарних власників може вирішити низку питань, переконані розробники:
• Єдине джерело для отримання достовірної та актуальної інформації;
• Прозора та зручна процедура внесення змін до ЄДР (оскарження, внесення змін);
• Зручна процедура отримання інформації про КБВ для співпраці з чесними партнерами;
• Скорочення та спрощення ресурсів на перевірку достовірності інформації;
• Підвищення довіри та інвестиційної привабливості від зовнішніх інвесторів;
• Узгодження правил та процедур з міжнародними стандартами.
“Ми віримо в те, що якісні та верифіковані дані стосовно бенефіціарів знизять рівень корупції завдяки тому, що буде неможливо або значно складніше приховати реальних власників бізнесу та пов’язаних з ними юридичних осіб”, ‒ додає Наталя Чорногуб.
Окрім цього, державні органи, МВС, прокуратура, СБУ зможуть скористатись нею для отримання інформації стосовно обвинувачених.
Банкам стане простіше виконувати вимоги регулятора щодо більш якісної перевірки позичальників. А зменшення проблемного портфелю банку дасть змогу знизити відсоток на кредит, а отже відкриє більше можливостей громадянам на розвиток та якісне життя.
Антикорупційні органи зможуть легше виявляти невідповідності доходів статкам та активам у власності особи або його родичів. Модель передбачає перевірку, чи достатньо кінцевий бенефіціар або пов’язані з ним особи заробили коштів для набуття активу (рухоме чи нерухоме майно, депозитний вклад тощо).
Ознайомитись зі звітом проведеного тестування бізнес-процесів перевірки відомостей про кінцевих бенефіціарних власників можна за посиланням.
Експертне публічне обговорення Концепції та Плану дій з впровадження механізму проведення перевірки достовірності інформації про кінцевих бенефіціарних власників на період 2020-2023 рр. відбудеться у січні 2020 року.
Бажаєте доповнити? Надсилайте свої пропозиції до співголови робочої групи “До100%вірно” Олесі Архипської arkolesya@ukr.net.
За підтримки проекту "Консультаційний фонд підтримки асоціації Україна-ЄС"
Читайте також:
Статті 31 грудня 2021 р.
Україна trend-setter відкритих даних Європи: яка роль бізнесу?
Напередодні новорічних свят Європейський портал відкритих даних опублікував результати щорічного дослідження Open Data Maturity 2021. Цього року Україна піднялася на 11 позицій в рейтингу і закріпилася на 6-му місці серед 34 країн Європи, з почесним статусом trend-setter. Рівень зрілості сфери відкритих даних – 94%. Чи все так чудово в Україні з відкритими даними насправді та як бізнес здатен впливати на розвиток цієї сфери ‒ розповів виданню Мind засновник і СЕО YouControl, Сергій Мільман
Новини 10 грудня 2021 р.
YouControl запустив безоплатний інструмент з перевірки учасників закупівель в один клік
З 1 січня 2022 року вступають в силу зміни до Закону України "Про Публічні закупівлі". До уповноважених з публічних закупівель застосовуватиметься персональна відповідальність: від штрафів до позбавлення волі. Для уникнення таких ситуацій, підвищення ефективності тендерних закупівель та здійснення громадського контролю, фахівці YouControl розробили спеціальний інструмент ‒ "Аналіз тендерів".
Новини 9 грудня 2021 р.
"Аналіз тендерів": ідеальний інструмент перевірки публічних закупівель від YouControl
"Аналіз тендерів" – новий безоплатний інструмент YouControl для перевірки учасників тендерів, виявлення несумлінних компаній та проведення чесних та вигідних закупівель. Ініціатор публічних закупівель має перевіряти учасників на відповідність до вимог закону. Для належної перевірки потрібна інформація з відкритих та доступних джерел, отримання якої з розрізнених реєстрів займає багато часу.