Report about error or idea
YouControl
logo youcontrol
ENG
youcontrol youcontrol
0 800 309 077
Free call

Register and check 10 companies for free, or get a phone consultation by calling us at 0 800 309 077.

SpeakUp культура
20 min

SpeakUp культура

 

Якщо я прийму культуру СА (SpeakUp) і стану її частиною - чи не стану я донощиком?

 

У стародавні часи в обвинувальному процесі донос збігався з обвинуваченням, яке у всіх кримінальних справах підтримувалось не офіційними органами, а приватними особами. Таємний донос, без звинувачення і викриття на суді, не викликав до себе довіри і приписувався упередженому ставленню доносчика; обвинувачений вважався, за відсутністю обвинувача, невинним. У римському праві помітно вкрай негативне ставлення до доносів. У інквізиційному процесі, навпаки, донос служив підставою для так званої інквізиції (слідства-суду), вельми обтяжливою для обвинуваченого. В кінці XVIII століття виникали протести проти ваги значення, яке отримав донос. Рупором цього руху був Гаетано Філанджіері: в своєму знаменитому творі «Наука про законодавство», він пропонував ухвалити за правило, що всякий донос залишається офіційними органами поза увагою. Йому заперечували, що доносити про злочини є обов'язок кожного громадянина і що зобов'язати доносителя виступати обвинувачем означало б допустити безліч випадків приховування злочинів. Французьким законодавством у 1791 році було встановлено поняття про громадянські доносі (dé lation civique), тобто доноси, обов'язкові для громадян. Постанови революційного законодавства збереглися і в сучасному французькому праві.

Спочатку слово «донос» було нейтральним, помилковий же донос визначався терміном «ізвет». Але в XIX столітті, з розвитком уявлення про особисту честь, вже всякий донос сприймався як такий, що суперечить моральному кодексу «порядної людини», яка не повинна підключати владу до громадської та приватної сфери. У словнику Даля донос визначається двояко: і як нейтральне юридичне поняття, і як синонім «ізвета». У «Словнику російських синонімів» Н. Абрамова (1890 рік) слово вже представлено виключно в негативному світлі: «Донос, ізвет, обмова, наклеп, ябеда». Однозначно засуджувалися політичні доноси, і після революції слову стали надавати вже чисто політичне значення: тлумачний словник Ушакова визначає донос як «знаряддя боротьби буржуазно-чорносотенної реакції проти революційного руху - повідомлення царському або іншому  уряду про те, що таємно готуються революційні виступи». В офіційній мові, зрозуміло, термін не вживався щодо доносів органам Радянської влади, що всіляко заохочувалося і пропагувалося (показовою є справа Павліка Морозова); проте в повсякденному вживанні термін вживається і в цьому сенсі.

 

SpeakUp культура

 

SpeakUp культуру можна сміливо назвати однією з базових частин прав людини - свобода слова, відкрите висловлювання. Мабуть, кожному з нас, принаймні з тих, хто знайомий з радянською культурою, хто жив або читав і чув про неї, в першу чергу культура СА асоціюється з доносом, стукачеством. Тут я б і хотіла зробити невелику паузу в самому початку нашого уроку. Межа дуже тонка, безумовно. Але стукачем я би назвала тих людей, які висловлюються приховано з однією метою - показати, що хтось гірше, що ось "він" зробив так-то погано, а ось я молодець я все зробив правильно, так ще й ось інформацію надаю вам. Донос має також в основі негативну складову, але основа в даному випадку злегка відрізняється. Мета донощика - організувати покарання конкретної особи або осіб, проінформувавши щодо можливо навіть часткової правди, з дьогтем брехні. В складовій стукача і донощика обов'язково присутня об'єктивна брехня. Чому об'єктивна? Тому що в глибині душі вони прекрасно знають, що надають неточну і неправильну інформацію. А в культурі комплаєнса, кажучи про СА, ми розуміємо, що особистість, яка відкрито заявляє інформацію, є інформатором. Це особистість, якій не байдуже, що діється навколо неї, яка не може відноситися нейтрально до несправедливості. Мета інформатора - застерегти компанію, державу від негораздів (будь то фінансові втрати, законодавча відповідальність, втрата іміджу, довіри, безпеки в її загальному сенсі). Безумовно, інформація, яку надає інформатор, не може бути повністю правдивою, але справа тут не спеціально доданій брехлививій ​​інформація, а у звичайнісінькій людській суб'єктивності (яка властива абсолютно всім людям) і обмеженість можливостей отримання додаткової інформації. Одне з кращих, на мій погляд визначень "Інформатора" - це особистість, яка надала розголосу про такі, що мали місце або передбачувані (ключове слово) шахрайські чи незаконні дії, вчинені співробітниками урядової установи, громадської, приватної або комерційної організації.

 

Для компаній, які хочуть підвищити свої шанси уникнути неприємностей, краще заохочувати інформаторів, розвивати культуру, в якій співробітники можуть висловлювати свої побоювання і головне -  брати участь в їх вирішенні. Спрямованість і мета компанії по впровадженню і підтримці інструментів СА, по-перше, виявляється в чіткій заяві про те, що компанія працює повністю транспарентно, відкрито і чесно і вона заохочує негайне повідомлення про будь-які потенційні порушення принципів політики компанії, чинних законодавчих та нормативних актів і випадках неналежної поведінки, які зачіпають компанію або їх співробітників, або мають на увазі їх причетність. Ключове слово - «потенційні» порушення. Але тут в обов'язковому порядку, крім забезпечення доступу і механізмів каналів довіри, дуже важливо також забезпечити механізм контролю і захисту. Контроль передбачає собою створення комітету з дисциплінарних стягнень. Цей комітет буде проводити внутрішні розслідування. А також важливо, щоб кожен співробітник був проінформований і переконаний, що в компанії не буде застосовано механізм переслідувань співробітника за причетність до СА культури.

Таким чином забезпечити співробітників можливістю повідомляти про привід для занепокоєння і проблеми, не побоюючись переслідування - це пряма відповідальність компанії. Зокрема, функцій етики та комплаєнса і служби безпеки. В основному компанії наймають третю, незалежну, компанію, яка обслуговує процес розслідування, створює архів і впорядковує роботу. Convercent в Xiaomi і в VEON, Navex в Apple. Важливість незалежності полягає в тому, щоб співробітник був упевнений в неупередженості своєї компанії, керівництва. Культура СА має надавати можливість звернутися з заявою анонімно. Компанія має зобов'язатися захищати такі звіти за допомогою заходів безпеки і конфіденційності.

Нижче наведені типові запитання співробітників і відповіді відомих на світовому ринку компаній, у яких культура комплаєнса вже прижилася і активно функціонує:

1. Я знаю, що деякі співробітники поводяться неетично, але це мене не стосується. Навіщо мені про це повідомляти?

  • Ми виступаємо за етичне поводження. Неетичні вчинки, що здійснюються на будь-якому рівні, шкодять компанії і всім співробітникам, включаючи вас. Згадайте про недавні корпоративні скандали. Подумайте, які катастрофічні наслідки для добросовісної в цілому організації мав нешкідливий відкат. Якщо вам відомо про випадки неетичної поведінки, вважайте своїм обов'язком повідомляти про це. Те саме можна сказати і про ваших колег.

2. Я не можу визначити, чи є помічений мною вчинок неетичним або таким, що порушує політику компанії, але щось тут не так. Що мені робити?

  • Надішліть звіт. Краще повідомити про звичну ситуацію, ніж не повідомити про неетичний вчинок через те, що ви не були впевнені, чи є він порушенням.

 


Що зупиняє людей в становленні частиною культури СА, чому люди не дотримуюся своїх намірів?

 

У 1970 році два психологи, Латане і Дарлі, розробили найбільш впливову 5-ступінчасту модель прийняття рішень, що дозволяє втручатися сторонньому спостерігачеві - разом з потенційними психологічними бар'єрами, пов'язаними з кожним кроком. У відповідності з корпоративним сценарієм, ці перешкоди, що заважають співробітникам повідомити про ситуацію, будуть включати наступне:

  • Нездатність помітити подію через обмеження у часі, відволікаючі чинники, зосередженість на собі і особистих інтересах, зумовлених егоїстичною орієнтацією, що переважає в організаційній культурі.
  • Нездатність ідентифікувати ситуацію як підходящу для втручання через проблеми з визначенням того, що являє собою ситуація, недолік знань або соціальний вплив, коли людина бачить пасивну реакцію інших і вважає це ознакою того, що ситуація може бути не такою серйозною, як вона її сприймає.
  • Нездатність взяти на себе відповідальність через дифузії відповідальності в разі присутності інших сторонніх осіб або особистих перешкод, таких як відсутність впевненості.
  • Невтручання через нестачу навичок: незнання про гарячу лінію і про те, як нею користуватися.
  • Нездатність втрутитися через заборону аудиторії: слабка культура висловлювання, внутрішні «норми», що суперечать втручанню, бажання зберегти ідентичність з групою (тобто з рештою організації), небажання «гостро реагувати» і бентежитися.

Щоб подолати прірву між намірами і діями, співробітники повинні розглядати висловлювання про занепокоєння як нормальну і звичайну поведінку. Деякі з ідей включають зміну «внутрішніх» соціальних норм і облік того, скільки людей вже висловили заклопотаність, зіткнувшись з неетичною поведінкою. При цьому також вкрай важливо продовжувати зусилля з нарощування потенціалу за допомогою програм навчання - і при вимірюванні їх ефективності не забудьте врахувати прірву між намірами і діями. Чому? Тому що змінені наміри не завжди означають змінені дії, як ми тільки що переконалися.

Однією з базових цінностей компанії є чесність, і це означає, що компанія повинна бути відкритою і прозорою. Кожен, кому стає відомо про потенційне порушення (політики, законів і підзаконних актів, і т.п.) або випадках неналежної поведінки, які зачіпають компанію або мають на увазі її причетність, або про спроби приховати такі випадки неналежної поведінки, повинен невідкладно повідомити про це, скориставшись «Каналами довіри».

Типи каналів довіри: гаряча лінія, яку обслуговує незалежна компанія, онлайн платформа, електронна адреса відділу етики і комплаєнса, ГД, юристи, безпека. Соціальні мережі топ-менеджменту компанії іноді також стають одним із каналів довіри. 

 

Як правильно комунікувати інформацію співробітникам?

 

Якщо вам стало відомо про будь-які потенційні або реальні порушення політики щодо протидії хабарництву і корупції, ви зобов'язані повідомити про це. У компанії поставляться дуже серйозно до будь-яких ваших слів, і ви можете бути впевнені, що компанія не допустить жодних негативних дій за повідомлення про порушення або співпрацю зі слідством. Пам'ятайте:

  • Хабарництво і корупція - це злочини. При виявленні або навіть виникненні підозри щодо них, слід діяти негайно.
  • Ви - ключова ланка в протидії хабарництву і корупції.
  • Не має значення, залучені ви до ситуації прямо або побічно; ви так чи інакше несете відповідальність.
  • В компанії розроблено політики, процедури та системи для повідомлення про порушення і пов'язані з ними підозри.
  • Завжди спочатку питайте, а потім дійте.
  • У разі, якщо ви не впевнені, що слід зробити, то завжи можна дізнатися, до кого слід звернутися за порадою.

 

Реальний приклад:

Під час регіонального тренінгу на тему СА, склалася така атмосфера довіри, що після тренінгу до тренера підійшов один із співробітників, піднявши питання нечесності, несправедливості. Коли тренер поцікавився у чому саме ця несправедливість полягала, співробітник пояснив проблему, описав ситуацію. Тренер запитав, чи уточнив співробітник з керівництвом дане питання або з ким-небудь з компанії, виявилося, що ні й співробітник тримав все це в собі і більш того - перестав спілкуватися з колегою, залученою до даного питанняВ результаті залучення тренера, співробітника комплаєнса, питання було роз'яснено, в результаті чого було виявлено, що нічого поганого не відбулося, а просто відбулися зміни, про які не знав співробітник. Він не говорив ні з ким, не порушував питання, не просив роз'яснення, ймовірно, через те, що був присутній страх, що факт порушення був потенційним, а не доведениим. Щоб таких ситуацій не було, СА культура закликає піднімати питання, навіть якщо ви не впевнені чи має місце порушення.

 


 

https://www.apple.com/compliance/speak-up/

https://secure.ethicspoint.com/domain/media/ru/gui/48987/faq.html 

https://www.samsungengineering.com/sustainability/compliance/common/suView

https://integrity.mi.com/global#scope

https://fcpablog.com/2021/03/08/why-dont-people-intervene-when-they-see-unethical-conduct/

 

Автор уроку: Мелконян Марієта, старший фахівець з етики та комплаєнсу в "Телеком Вірменія", Вірменія

Отримайте знання від кращих експертів на ринку
Реєстрація в академії
Add "YouControl" app to your home screen
Press load -> ‘Add to Home Screen’