Report about error or idea
YouControl
logo youcontrol
ENG
youcontrol youcontrol
0 800 309 077
Free call

Register and check 10 companies for free, or get a phone consultation by calling us at 0 800 309 077.

Комплаєнс у закупівлях
20 min

Комплаєнс у закупівлях

 

Вітаємо у нашому інтерактивному відео уроці курсу "Комплаєнс"! 

 

Що це означає?

Це означає, що натиснувши на відео ви потрапите на YouTube канал YouControl, де зможете пройти навчання в ігровому форматі.

 

Як це відбувається?

1. Натискаєте на червону кнопку й розпочинаєте перегляд відео уроку.

2. Спікер знайомить вас з темою заняття і розповідає матеріал.

3. Спікер озвучує перше запитання. Паралельно з його запитанням на екрані з'являються варіанти відповідей і так - вони клікабельні. Обирайте той варіант відповіді, який вважаєте вірним.

4. Якщо ви відповіли правильно - вітаємо! Слухайте друге запитання. Якщо ні - уважно прослухайте роз'яснення спікера та повторіть спробу, натиснувши на прямокутник під графою "Спробуй ще", який з'являється одразу після пояснень автора.

5. Повертайтеся кожного разу назад до питання, скориставшись прямокутником під графою "Спробуй ще", у разі, якщо відповіли на нього невірно. 

6. Прослухайте весь урок з усіма запитаннями і вірними відповідями до кінця, щоб засвоїти матеріал. 

Цікавого навчання/гарної гри!

 

За бажанням, ви можете пройти текстовий урок - він знаходиться під відео. У кінці текстового уроку розміщені письмові запитання до нього.

 

 

Для чого взагалі потрібен комплаєнс в закупівлях?

 

Процедура комплаєнсу, зазвичай, імплементується бізнесами, які повинні дотримуватись галузевих регуляторних вимог, за порушення яких доведеться сплачувати штрафи. Тобто комплаєнс потрібен щоб перевірити чи співпраця з тим чи іншим контрагентом не порушить національне законодавство або застосовуване право та не призведе до негативних наслідків. 

Комплаєнс у закупівлях – це процес перевірки однією стороною відповідності іншої сторони специфічним галузевим правилам та правилам ведення бізнесу такої сторони, а також відповідності закупівельного процесу регуляторним вимогам законодавця з метою зниження потенційних ризиків.

Як правило, перевіряється чи не порушить укладення договору конфлікт інтересів, чи дотримується сторона правил з протидії легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом, чи впровадила сторона процедури з захисту інформації, з протидії шахрайству і корупції та ряд інших критеріїв. Також  впровадження процедури комплаєнсу в закупівлях необхідно для перевірки дотримання учасником вимог податкового законодавства, співпраці з санкційними компаніями, корупційної діяльності та порушення трудового законодавства. В одних компаніях така перевірка проводиться в рамках комплаєнсу, у інших може існувати окремий процес під назвою: «здійснення належної обачності» (або ще “Due diligence”). Основна їх відмінність полягає в тому, що за нездійснення належної обачності відсутні санкції від регулятора, тобто імплементація DD не є обов’язковою. Однак, при закупівлі краще максимально перевірити ризиковість учасників, ніж потім понести збитки.

Замовник може перевірити учасників закупівлі і за іншими критеріями, щоб упевнитись, що учасник є доброчесним. Ці критерії залежать від:

  • типу продукції або робіт, які будуть закуповуватись;
  • країни місцезнаходження компанії (у кожній країні можуть бути законодавчі обмеження для компаній щодо роботи в певному секторі чи співпраці з певними компаніями, наприклад, список OFAC);
  • країни місцезнаходження клієнтів компанії (у деяких країнах існують специфічні регуляторні обмеження, наприклад GDPR у Європі);
  • участі компанії в міжнародних організаціях або котирування акцій компанії на міжнародних біржах.

 

З чого почати перевірку учасника закупівель

 

Звичайно, що спочатку варто перевірити правоздатність, тобто встановити юридичний статус та факт реєстрації учасника закупівель (перевіряється виписка з "Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань"). Також юридичний статус можна перевірити завдяки системі YouControl. Потрібно лише ввести код ЄДРПОУ або РНОКПП в поле пошуку.

Наступним кроком буде з’ясування наявності в підписанта учасника повноважень на вчинення юридичних дій від імені учасника. У випадку якщо це буде фізична особа-підприємець – все просто і зрозуміло – ФОП може вступати в господарські відносини від власного імені, а от для перевірки обсягу повноважень підписанта юридичної особи потрібно буде перевірити статут та наказ юридичної особи про призначення на посаду підписанта.

Далі необхідно перевірити наявність КВЕД-ів, які підтверджують, що учасник може виконувати конкретний вид діяльності та, якщо це передбачено законодавством – наявність діючої ліцензії. Якщо учасник є платником єдиного податку – перевірити, чи може він виконувати роботи або продавати товари в рамках видів діяльності, що дозволені платникам єдиного податку.

 

Податковий комплаєнс

 

Перейдемо до податкового комплаєнсу. Коли стає зрозумілим, що перевірювана юридична особа чи ФОП можуть укладати з організатором закупівлі договір – варто перевірити статус платника податків такого учасника. На даному етапі варто не просто перевірити чи є учасник платником податку на додану вартість, а й  встановити чи були в учасника проблеми з податковим законодавством в минулому. Податковий комплаєнс учасника важливий в першу чергу тим, що податковий орган уповноважений перевіряти всіх контрагентів порушника і навіть у добросовісних платників податків є ризик зіткнутись як мінімум з документарною перевіркою у випадку співпраці з ризиковими контрагентами.

Наступне, на що варто звернути увагу – це наявність боргів зі сплати податків. Податкові боржники завжди знаходяться під прицілом податкового органу і зрозуміло, що за сукупності ряду критеріїв можна отримати запит з податкової. Наявність боргів зі сплати податків можна перевірити, попросивши учасника надати відповідну довідку з податкової або у відповідному розділі системи YouControl.

Далі перевіряється чи були в учасника спори з податковими органами щодо блокування податкових накладних, списання витрат чи щодо визнання господарських операцій нереальними. Також, необхідно перевірити чи був учасник фігурантом кримінального провадження. Ризиковим для організатора закупівлі може бути те, що учасник тільки вступив в податковий спір або кримінальне провадження переведено на стадію судового розгляду. Але і в даному випадку варто зважувати на всі деталі в сукупності. Відомості по судових справах учасника можна перевірити в "Єдиному державному реєстрі судових рішень" або у вкладці "Суди" системи YouControl.

 

Перевірка походження предмету закупівлі

 

Після перевірки податкового комплаєнсу важливо перевірити правовий статус товару, продукту чи послуги, що буде закуповуватись адже це може в подальшому вплинути на бухгалтерських облік, податкові наслідки для організатора закупівлі, тип договору з учасником та інші фактори. Наприклад, при закупівлі програмного забезпечення варто встановити хто є власником прав на таке програмне забезпечення. Це важливо для встановлення податкових наслідків зі сплати роялті по даній закупівлі. При замовленні складних ремонтних робіт доведеться перевіряти у який спосіб учасник буде використовувати обладнання (власне чи орендоване) та попросити надати документи, які це підтверджують. У випадку, якщо послугу надаватиме персонал учасника (наприклад, послуги з охорони об’єкту) – обов’язково потрібно перевірити чи працевлаштовано такий персонал, чи є у нього необхідна кваліфікація, чи пройшов персонал усі необхідні інструктажі. Це можна перевірити, попросивши в учасника надати копії наказів про прийняття на роботу та виписки з журналів інструктажів. 

Не досить новою в світі, але новою в Україні є політика запровадження обмежень щодо співпраці з окремими країнами чи юридичними особами або щодо закупівлі окремого продукту. Дані санкції, як правило, спрямовані на зменшення агресії окремих країн, сповільнення деяких секторів економік таких країн, а також можуть бути спрямовані проти групі осіб (наприклад, проти терористичних організацій і т. ін.). В Україні санкційні списки формуються Радою національної безпеки та оборони України. 

 

Що ще потрібно перевірити?

 

Наступні етапи перевірки залежать від внутрішніх правил організаторів закупівлі. Такі етапи перевірки як перевірка порушень антикорупційного, антиконкурентного законодавства чи обробки персональних даних більш властива міжнародним компаніям, присутнім на ринку України. Однак, варто відзначити, що великі національні компанії теж імплементовують перелічені застереження у свої договори.

Самий мінімум, який необхідно перевірити при перевірці учасника щодо корупційних правопорушень – це чи знаходиться особа в "Єдиному державного реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення".

Що ж до антиконкурентного комплаєнсу в закупівлях, то він не торкнеться малого та середнього бізнесу. Для організатора торгів важливо прописати свою документацію так, щоб у майбутньому не виникло запитань чи надавались переваги одним учасникам перед іншими. 

 

Автор уроку: Олександр Лисий, керуючий партнер юридичної фірми «Аvailawle»

Отримайте знання від кращих експертів на ринку
Реєстрація в академії
Add "YouControl" app to your home screen
Press load -> ‘Add to Home Screen’