Report about error or idea
YouControl
logo youcontrol
ENG
youcontrol youcontrol
0 800 309 077
Free call

Register and check 10 companies for free, or get a phone consultation by calling us at 0 800 309 077.

Антикорупційний комплаєнс
20 min

Антикорупційний комплаєнс

 

Для того, щоб побудувати в компанії антикорупційний комплаєнс, необхідно усвідомлювати важливі постулати:

Ворога потрібно знати в обличчя. Неможливо налаштувати ефективну систему запобігання корупційним ризикам, не розуміючи реальну механіку того, як в компанії ця корупція відбувається. Кожна компанія – це окреме королівство, зі своїми традиціями та бізнес процесами, але, на щастя або на жаль, велосипед ніхто не вигадує. Про типові схеми внутрішньої корупції поговоримо детальніше.

Заборона на використання принципу «для галочки». Сумно, але всі компанії, від малих до великих, цим грішать. Завантажені з інтернету антикорупційні політики – це самообман. Навіть такий базовий документ, як антикорупційна політика, повинен грунтуватись виключно на бізнес-процесах, притаманних саме для вашої компанії.

Колективна безвідповідальність – кращий друг корупції. В компанії повинна бути особа, що буде виконувати функції антикорупційного комплаєнс-офіцера – директор, ревізор, начальник структурного підрозділу. Це може бути будь-яка особа, яка володіє необхідними компетенціями і зможе контролювати «перебіг» корупції в компанії.

Так само, як і відповідальність за здійснення корупції, – вона повинна бути. Звільнення корупціонера з посади – це перше, що може зробити власник, але Трудовий кодекс не містить підстав для звільнення особи у зв’язку із вчиненням корупційного проступку або у зв’язку із втратою довіри, тому підхід до винної особи повинен бути більш вишуканим, на що і звернемо увагу далі.

 

Антикорупційна політика

Нульова толерантність до будь-яких проявів корупції є основою корпоративної культури, що повинна бути відображена у внутрішній антикорупційній політиці.

Весь посадовий персонал повинен бути ознайомлений з антикорупційною політикою, поставити свій особистий підпис на ній, а в трудових контрактах на «ризикові» посади повинні міститися застереження стосовно санкцій за порушення внутрішньої антикорупційної політики. Ефект, який досягається за рахунок таких заходів – профілактичний. Навіть якщо латентний корупціонер і думав, що потрапив на хлібну посаду, то в більшості випадків протверезний ефект буде досягнутий.

Звільнити працівника за статтею за шахрайські дії можна, але тільки в разі наявності судового рішення, яке набрало законної сили. Підстава для звільнення – п. 8 ст. 40 КЗпП, вчинення за місцем роботи розкрадання (в тому числі дрібного) майна власника, встановленого вироком суду, що набрав законної сили, або постановою органу, до компетенції якого входить накладення адміністративного стягнення або застосування заходів громадського впливу.

Для більшості роботодавців це малоймовірний сценарій, занадто довго і не ефективно, тільки якщо масштаб розкрадання вражаючий. Як правило, співробітник, який попався на гарячому, звільняється сам і дуже швидко. Перспектива порушення кримінальної справи затуляє собою перспективу відстоювання своїх трудових прав корупціонером.

Найбільш зваженим рішенням будуть контрактні застереження і передбачені контрактом додаткові підстави для звільнення робітника.

 

Поширені корупційні схеми

1. Відкати від контрагентів – корупційний ризик, який займає почесне перше місце за розповсюдженістю.

Відкат – можливість для управлінців різних ланок отримати особистий прибуток. Дані схеми найчастіше проявляються в наступних взаємодіях:

1) «менеджер - закупник»;

2) «керівник відділу збуту - начальник відділу закупівель»;

3) «топ-менеджер фірми постачальника - топ-менеджер фірми клієнта».

Популярні схеми відкату:

  • Необґрунтовано надаються знижки, бонуси покупцеві. Клієнт вибирається на розсуд менеджера. Розмір знижок варіюється в межах 15-20%.
  • Надання тривалої розстрочки для контрагента.
  • Купівля товарів за завищеними цінами, на невигідних умовах або гіршої якості.
  • Переможець тендеру – компанія з сумнівною репутацією, з невеликим асортиментом або високими цінами.

 

2. Виплати з корупційним мотивом.

Хабарі можуть пропонуватися за наступні «послуги»:

- вхід на ринок (плата за те, що закупник компанії вибрав саме цю компанію в якості постачальника);

- розширення квоти, збільшення обсягів та асортименту товарів, що купуються і послуг;

- надання певному постачальнику преференцій, пільгових умов (передоплата, товарне кредитування і т.д.).

 

3. Спотворення реальних цін за товар / послугу.

По суті – розкрадання активів. Це часто відбувається шляхом завищення цін, оплати товарів (послуг, робіт), яке не відповідає ціні та якості – здійснення «дефектної» поставки, недопоставки, виставлення фіктивних рахунків.

 

4. Угоди з зацікавленістю.

Зацікавлені особи створюють афілійовану компанію, оформлюють її на своїх знайомих або родичів і роблять все, щоб тендер виграла саме така компанія. Як правило, використовується топ-менеджментом для виведення прибутку або активів у власних інтересах, а також для виведення боргів і збитків з метою прикрашання звітності.

Найчастіше паралельний бізнес ведуть менеджери компаній в тому випадку, якщо у них є доступ до операцій з продажу та закупівель компанії. З використанням своїх службових повноважень вони сприяють укладанню договорів з «дружньою» компанією (наприклад, на закупівлю сировини за завищеною ціною, або на продаж товару за явно заниженою). Ведення паралельного бізнесу менеджерами можливо в зв'язку з відсутністю контролю за вибором контрагентів за договором.

 

5. Купівля неіснуючих послуг у ФОП – підвищені маркетингові витрати, витрати на консультаційну та правову допомогу.

Дуже популярна схема, зважаючи на спрощений порядок ведення ФОП-ами свого бухгалтерського документообігу. По суті, також являється розкраданням активів. Компанія укладає договір надання послуг, проводить оплату за послуги, яких не існувало в природі.

Маніпуляції з послугами – найбільш поширений спосіб корупції. Важко підтвердити обсяг послуг, який був наданий, а суми, що витрачаються на такі послуги компаніями, дійсно можуть бути величезними.

Суть шахрайства зводяться до:

- оплата за послуги (можуть бути цілком реальні, але за завищеною ціною) перераховується ФОПу, який в свою чергу, за певну винагороду виводить на необхідні компанії / особи;

- сам договір з такою компанією укладається за завищеною ціною за відкат співробітникові, який допоміг укласти вигідний договір.

 

Як працює антикорупційний комлаєнс?

Форензік аудит. Оцінка ризиків з боку незалежних юридичних або аудиторських компаній. Послуга користується популярністю у великого і середнього бізнесу.

Антикорупційна політика. Як кажуть юристи: «Документ повинен дихати». Суть антикорупційної політики – відображення реальних бізнес-процесів і супутніх ризиків.

Ротація персоналу. Головна мета – прибрати співробітника з насидженого місця, періодично робити ротацію по роботі з клієнтами та постачальниками.

Онлайн система моніторингу корупційних ризиків. В основі роботи таких систем – щоденний аналіз даних. Система моніторингу корупційних ризиків – рішення, яке може підійти великим мережевим  компаніям, з великими обсягами закупівель та кількістю постачальників.

Служба безпеки/Ревізор. Сучасна Служба безпеки – це системний аналіз даних, виявлення ризикових операцій, аналіз контрактів, вивчення профайла співробітника і його зв'язків, візуалізація даних.

 

Автор уроку: Анатолій Кисельов, Радник, SDM Partners

 

 

Процедури комплаєнсу – процес аналізу відповідності підприємства певним вимогам. Для того, щоб замовити професійну оцінку основних бізнес-ризиків - переходьте за посиланням 

Отримайте знання від кращих експертів на ринку
Реєстрація в академії
Add "YouControl" app to your home screen
Press load -> ‘Add to Home Screen’