Авіаперельоти стають все більш звичним способом пересування для українців. Після невеликого спаду в 2014-2015 роках, з 2016 й надалі пасажиропотік через аеропорти України постійно зростає. Це стосується як внутрішніх, так і міжнародних перельотів. Однак динаміка збільшення попиту на авіаподорожі Україною та закордон нерівномірна. Так, за інформацією Державіаслужби України, 2017 року порівняно з 2016 роком кількість пасажирів на внутрішніх рейсах збільшилася майже на 18%, а на міжнародних ‒ майже на 29%.
Зміни обсягу авіаперевезень в Україні за останні 10 років.
Українців та іноземних гостей протягом 2017 року в небо підіймало 18 вітчизняних авіакомпаній. Регулярні рейси між Україною та іншими державами впродовж вказаного року здійснювали 10 українських авіакомпаній (до 43-х країн) та 29 іноземних (до 27-ми країн). Цікаво, що вітчизняні авіаперевізники міжнародними рейсами перевезли 5 837,5 тис. пасажирів, а іноземні – 4 975,8 тис. пасажирів. Тобто поки наші авіакомпанії все ж витримують певну конкуренцію.
Згідно зі статистикою тієї ж Державіаслужби, за 2017 рік зі всіх вітчизняних авіакомпаній 93% перевезень здійснено п’ятьма провідними гравцями ринку. Для порівняння, 2016 року 6 українських авіакомпаній виконали 95% від загальних обсягів авіаперевезень.
Ріст пасажиропотоку топ-5 авіакомпаній за 2016-2017 роки
Топ-авіакомпанії 2016 р. за пасажиропотоком | Ріст пасажиропотоку з 2016 до 2015 р., % | Топ-авіакомпанії 2017 р. за пасажиропотоком | Ріст пасажиропотоку з 2017 до 2016 р., % |
“МАУ” | 25 | “МАУ” | 16,5 |
"Роза вітрів" | 76 | "Роза вітрів" | 150 |
“Азур Ейр Україна” | 17 | “Азур Ейр Україна” | 17 |
“Атласджет Україна” | 950 | “Атласджет Україна” | 74 |
"Янеір" | 580 | “Браво” | 50 |
За рівнем доходів, що вітчизняні компанії отримували протягом останніх років, п’ятірку лідерів, звичайно, очолює “МАУ”, далі йде “Роза вітрів” та “Азур Ейр Україна”. На четвертій сходинці опинилася компанія “Янеір”, а на п’ятій ‒ “Атласджет Україна”. В цьому рейтингу поки не фігурує компанія “Браво”, адже вона лише у квітні 2016 року почала роботу на вітчизняному авіаринку.
Показово те, що розрив за рівнем доходів авіакомпаній дуже значний. Це вказує на високу концентрацію вітчизняного авіаринку, знизити яку в найближчій перспективі може лише прихід крупних іноземних лоукостерів. Так, 2016 року “МАУ” за цим показником обігнала найближчого “переслідувача” ‒ “Розу вітрів” ‒ у 6 разів. “Роза вітрів”, у свою чергу, заробила вдвічі більше “Азур Ейр Україна”.
Ріст доходів топ-5 вітчизняних авіаперевізників.
То що ж це за вітчизняні авіакомпанії, котрим українці та іноземці віддали мільярди за останні кілька років?
Лідером серед вітчизняних авіаперевізників залишається “МАУ”. Компанія була заснована 1992 року. Нині вона входить до фінансово-промислової групи (ФПГ) “Приват”, а серед власників значаться ТОВ “Кепітел Інвестмент Проджект” та кіпрська компанія “Онтобет Промоушинз Лімітед”. Згідно індексу FinScore в системі YouControl, компанія останніми роками підвищує свою фінансову стійкість, яка нині є помірною.
Примітка: FinScore - це індекс фінансової стійкості компаній від YouControl, який базується на 10 фінансових індикаторах за даними станом на 01.01.2017 р.. Ці індикатори комплексно відображають стан ліквідності, платоспроможності, рентабельності та ділової активності компанії порівняно з конкурентами на ринку.
Детальніше про нашу розробку читайте у статті Просто як A-B-C-D: YouControl додає до системи фінансовий скоринг
У “МАУ” є представництва як у містах України, так і в двох десятках країн. За офіційною інформацією “МАУ”, авіакомпанія поєднує Україну з понад 80 найбільшими містами Європи, Азії, Америки, Африки, Близького Сходу і країн СНД. Окрім цього, вона забезпечує стикування з маршрутами авіакомпаній-партнерів в понад 3 тис. міст світу.
Windrose або ж більш звична назва ‒ “Роза вітрів” ‒ також значима для українського ринку авіакомпанія. Вона працює на з 2003 р., а зараз позиціонує себе як найбільша українська чартерна авіакомпанія. “Розу вітрів” заснували ТОВ “Райдел” та кіпрська компанія “Брегензер Лімітед” (BREGENZER LIMITED). Як і “МАУ”, перевізник входить до ФПГ “Приват”. За даними YouControl, компанія має вищий середнього рівень фінансової стійкості.
Нині перевізник забезпечує пасажирів регулярними рейсами з Києва до курортних країн ‒ Болгарії, Румунії, Хорватії, Греції, Іспанії та Італії. Також “Роза вітрів” має багато чартерних рейсів до Туреччини та Єгипту з різних міст України ‒ з Києва, Дніпра, Запоріжжя, Львова, Одеси та Вінниці.
Намагається наздогнати “Розу вітрів” “Азур Ейр Україна”, при чому напрямки польотів у них теж багато в чому схожі. Авіакомпанія пропонує пасажирам перельоти з декількох українських міст (Києва, Одеси, Львова, Харкова, Запоріжжя) до популярних туристичних міст Туреччини, Єгипту, Тунісу, Іспанії, Болгарії.
Компанія працює на ринку з 2008 року. Серед її засновників значаться ТОВ “Українська Хендлінгова компанія”, ТОВ “Форумавіа” та турецька компанія “Байрам Йульгей”. Згідно з інформацією системи YouControl, фінансова стійкість “Азур Ейр Україна” зросла до рівня, вищого за середній.
Трохи менший гравець авіаринку ‒ створена в 2012 р. компанія YanAir. Її одноосібним засновником та кінцевим бенефіціаром є Янчук Олексій Володимирович. Компанія має порівняно низький рівень фінансової стійкості, а отже, вірогідність її банкрутства доволі висока.
Найбільше регулярних рейсів перевізник забезпечує до Грузії, зокрема, до Тбілісі та Батумі з Києва, Одеси та Львова. Компанія регулярно літає і до Тель-Авіву з Одеси та Києва. Також YanAir пропонує чартери до міст Єгипту, Туреччини, Болгарії, Фінляндії та Словаччини.
Замикає першу п’ятірку компаній, яким українці забезпечують високі прибутки, ‒ “Атласджет Україна”, заснована 2013 року. З 2015 р. авіакомпанія використовує торгову марку Atlasglobal. Серед її засновників вказано турецьке акціонерне товариство “Атласджет Гавацілік А.С.” та ТОВ “Аіс Груп Україна”. Загалом компанія має досить низький рівень фінансової стійкості, за даними YouControl.
Перевізник пропонує пасажирам регулярні та чартерні рейси зі Львова, Харкова та Запоріжжя в аеропорт в Стамбулі, а звідти ‒ в інші міста Туреччини, Кіпру, Європи, Кавказу, Центральної Азії, Близького Сходу.
Усі топові авіаперевізники України останніми роками нарощували об’єми перевезення пасажирів та як наслідок ‒ доходи. Однак ситуація може почати змінюватися, зокрема, через вихід на український ринок нових іноземних гравців-лоукостерів, котрі складуть потужну конкуренцію вітчизняним авіакомпаніям.
Свого часу на український ринок вже виходив досить сильний лоукостер ‒ “Wizz Air”. Він почав здійснювати рейси з України 2008 року. За ці 10 років компанія встигла закрити український офіс, однак залишила нашу країну у своїй карті польотів. Нині вона пропонує рейси з Києва, Львова та Харкова. Лише з української столиці лоукостер літає до міст Данії, Естонії, Кіпру, Литви, Німеччини, Британії, Польщі, Португалії, Словаччини, та Угорщини. Проте це лише один конкурент вітчизняним перевізникам, який і так є досить популярним серед українців, котрі хочуть літати за привабливими цінами, нехай і не з найкращими умовами.
Цього року нарешті закінчилася довготривала епопея з бюджетним перевізником Ryanair, що попередньо уже у вересні почне польоти з України. Нещодавно аеропорт Бориспіль таки зміг домовитися з ірландським лоукостером про умови співпраці. Це призведе до збільшення боротьби за українських авіапасажирів та за іноземних гостей. Експерти ринку вбачають у виході на вітчизняний ринок “Ryanair” різні наслідки.
Звичайно, ірландський лоукостер складе конкуренцію в першу чергу для “Wizz Air” та “МАУ”, особливо за тими напрямками, що збігатимуться в українського перевізника-лідера та у “Ryanair”. А конкуренція ‒ це добре, вважає директор програми "Інфраструктура майбутнього" аналітичного центру "Український інститут майбутнього" Володимир Шульмейстер. На його думку, зараз на вітчизняному авіаринку якістю жодна з компаній не виділяється, тому конкурувати між собою доведеться за допомогою ціни.
“На ринку, що росте, а авіаційний ринок саме такий, навряд чи хто на цьому етапі втратить клієнтів. Приток нових клієнтів буде частково поглинатися як існуючими, так і новими гравцями”, ‒ вважає експерт. До того ж він зазначає, що при виходу компанії на ринок потрібен час, аби щось відчути, зробити певні висновки. “Шоку” в перші кілька місяців після початку польотів Ryanair очікувати не варто.
Вадим Бардась, інвестиційний аналітик Європейського аналітичного центру, також серед головних насідків приходу в Україні ірландського авіаперевізника називає підвищення конкуренції та загалом зниження вартості квитків, і не лише на закордонні рейси. “Якщо з Мадрида в Дублін можна замовити квиток в “Ryanair” за 30 євро, то в Україні тільки переліт з Харкова до Львова буде коштувати вдвічі дорожче. Тому в довгостроковій перспективі можна очікувати зниження вартості внутрішніх авіапевезень на 50-70%. Прихід такого нового потужного гравця, як “Ryanair”, змусить те ж “МАУ” суттєво підняти сервіс та знизити ціни”, ‒ стверджує експерт.
Саме “МАУ” доведеться в першу чергу боротися за своїх клієнтів, вважає Володимир Наумов, голова ради ГО "Всеукраїнський центр реформ транспортної інфраструктури": “Прихід одного лоукостера чи декількох на наш ринок авіаперевезень лише стимулює цього перевізника розробляти механізми (систему знижок) для пасажирів. Загалом же українським перевізникам потрібно переглянути свій сервіс. А от чартерним авіакомпаніям та тим, що направлені на транзитних пасажирів, як на мене, сильно хвилюватись не потрібно. Вони мають свого постійного клієнта та, думаю, зможуть зберегти свою долю на авіаринку”.
Однак вплив “Ryanair”, на думку Володимира Наумова, буде не лише на українські компанії, що працюють на вітчизняному ринку: “Головна конкуренція за нашого пасажира буде між “Ryanair” та Wizz Air. І як на мене, Wizz Air має свої переваги ‒ виліт і приліт в аеропорти зі зручним місцем розташування”.
Аби зрозуміти, які компанії того чи іншого ринку ‒ його лідери, можна використати інструмент Ринки, доступний в системі YouControl. Обравши потрібні КВЕДи та інші критерії (серед яких ‒ регіон, стан, кількість працівників), можна сформувати відповідний рейтинг ТОП-25 компаній.
Окрім назв компаній, у рейтингу є інформація про їхню виручку, об’єм імпорту та експерту. А клікнувши на назву компанії, вам відкриється її повне досьє.
Читайте також:
Статті 31 грудня 2021 р.
Україна trend-setter відкритих даних Європи: яка роль бізнесу?
Напередодні новорічних свят Європейський портал відкритих даних опублікував результати щорічного дослідження Open Data Maturity 2021. Цього року Україна піднялася на 11 позицій в рейтингу і закріпилася на 6-му місці серед 34 країн Європи, з почесним статусом trend-setter. Рівень зрілості сфери відкритих даних – 94%. Чи все так чудово в Україні з відкритими даними насправді та як бізнес здатен впливати на розвиток цієї сфери ‒ розповів виданню Мind засновник і СЕО YouControl, Сергій Мільман
Новини 10 грудня 2021 р.
YouControl запустив безоплатний інструмент з перевірки учасників закупівель в один клік
З 1 січня 2022 року вступають в силу зміни до Закону України "Про Публічні закупівлі". До уповноважених з публічних закупівель застосовуватиметься персональна відповідальність: від штрафів до позбавлення волі. Для уникнення таких ситуацій, підвищення ефективності тендерних закупівель та здійснення громадського контролю, фахівці YouControl розробили спеціальний інструмент ‒ "Аналіз тендерів".
Новини 9 грудня 2021 р.
"Аналіз тендерів": ідеальний інструмент перевірки публічних закупівель від YouControl
"Аналіз тендерів" – новий безоплатний інструмент YouControl для перевірки учасників тендерів, виявлення несумлінних компаній та проведення чесних та вигідних закупівель. Ініціатор публічних закупівель має перевіряти учасників на відповідність до вимог закону. Для належної перевірки потрібна інформація з відкритих та доступних джерел, отримання якої з розрізнених реєстрів займає багато часу.