Повідомити про помилку або ідею
YouControl
logo youcontrol
0 800 309 077
Дзвінок безкоштовний
УКР

Зареєструйтесь і перевірте 10 компаній безкоштовно, або отримайте консультацію по номеру 0 800 309 077.

Як онлайн-інструменти можуть зробити закупівлі ефективнішими?

14 червня 2018 р.

Як онлайн-інструменти можуть зробити закупівлі ефективнішими?

Ринок закупівель, як державних, так і комерційних, протягом останніх років зазнає значних трансформацій. Правила гри змінюються, більшість процедур переходить в онлайн-простір. Багато замовників та постачальників роблять все, аби закупівлі стали максимально прозорими, чесними, відкритими та ефективними. Та на цьому ринку, як загалом і на інших, завжди є ті, хто намагається протистояти змінам. Вони протискають свої “схеми” і в оновлені закупівельні процеси, не залишають спроб “домовлятися” і думають, що їм вдасться працювати по-старому. Однак робити це тихо й непомітно далеко не завжди вдається. Адже зараз у руках прогресивних замовників та постачальників є велика кількість інформації та інструментів, котрі можуть вчасно виявити махінації, уникнути їх та зорієнтуватись на ринку. Як саме їх застосовувати на практиці, розповів Максим Боровик, експерт з продукту компанії YouControl.

Змова

У держзакупівлях до сих пір однією із найпоширеніших проблем залишається змова – або між постачальниками, або між замовником та постачальником. Іноді довести це буває складно, якщо вони не залишили ніяких “документальних” слідів. Та частіше їхні точки перетину все ж реально простежити. Зокрема, в системі YouControl є спеціальний інструмент “Зв’язки”, котрий допоможе дізнатися, чи поєднує щось конкретних людей чи компанії. Можуть бути збіги за засновниками чи керівниками підприємств, за адресою, номером телефону та іншими даними.

Доведення факту змови може дати право держзамовнику відхилити пропозицію потенційного постачальника, або ж в майбутньому інший учасник торгів може оскаржити результати закупівлі, де були такі порушення. Окрім цього, такі порушення дають право Антимонопольному комітету України на 3 роки забороняти компаніям брати участь у держторгах.

Сумнівний постачальник

Постачальники, котрі нічого, окрім проблем, вам не принесуть, – теж не рідкість для закупівельного ринку. У держзакупівлях з цим складніше, адже компанії самі приходять в торги, пропонуючи низьку ціну, виграють, а потім починається “найцікавіше”: проблеми з постачанням чи якістю товарів, іноді – взагалі невиконання взятих на себе зобов’язань. Звичайно, розірвати угоду з таким постачальником можна, але потрібні товари чи послуги так і не будуть надані до повторного проведення закупівлі. Звичайно, замовник має детально описати всі тендерні умови, аби мінімізувати власні ризики. Однак, навіть якщо на момент проведення торгів постачальник їм відповідає, немає гарантії, що далі він буде дотримуватися умов договору.

У держзакупівлях є декілька моментів, на основі яких замовник може відхилити пропозицію учасника, який є потенційно сумнівним. Серед них, згідно із ЗУ “Про публічні закупівлі”, ситуація, описана вище, – тобто змова, а також банкрутство компанії чи відкрита ліквідаційна процедура щодо неї і наявність заборгованості зі сплати податків і зборів. Інформацію щодо останніх двох пунктів можна дізнатися із досьє підприємства в системі YouControl.

У комерційних торгах, які не регламентує закон, можна оцінювати постачальника та робити висновки за більшою кількістю критеріїв. Тут варто звернути увагу на:

•  юридичний статус компанії;

•  її вік;

•  який вид діяльності вказаний як основний;

•  чи є в неї податковий борг;

•  чи є відкриті виконавчі провадження щодо неї;

•  яка її судова практика (особливо щодо кримінальних справ);

•  де вона знаходиться (чи це не Крим або зона АТО (зараз ООС)) та як змінювалась її географія;

•  хто її власники та керівники, чи не фігурують вони в скандалах та як вони пов’язані з іншими компаніями на ринку.

Все це можна перевірити як в досьє компанії, так і в додаткових розділах системи YouControl – Історія, Відомості, Публікації, Суди, Податкова, Зв’язки.

Читайте детальніше Як ефективно перевірити постачальника на надійність?

Неочікувані зміни

Іноді трапляється так, що компанія виграла тендер, не маючи проблем із законом чи якихось інших підозрілих моментів. Та життя мінливе і, зіштовхнувшись з певними проблемами, підприємство може не встояти під їхнім тиском. А коли замовник про це дізнається, вже буде пізно – гроші будуть сплачені тому, хто через день стане банкрутом. Аби уникнути таких ситуацій та вчасно припинити співпрацю, теоретично замовник має постійно слідкувати за кожним своїм постачальником. Та чи реально це, коли їх десятки чи сотні? Тут в нагоді стане інструмент YouControl Моніторинг.

Можна додати до списку всіх своїх контрагентів та регулярно отримувати на пошту повідомлення про зміни, котрі з ними відбуваються – чи то розгляд судової справи щодо компанії, чи зміна її виду діяльності, а чи припинення її роботи.

Вибір кращих

Комерційні закупівельники мають можливість до проведення тендеру ознайомитися із кращими представниками ринку та заздалегідь запросити їх до участі в тендері. Так, за допомогою інструменту YouControl Ринки можна сформувати певний рейтинг підприємств. Для цього варто обрати КВЕД (з огляду на вид товарів чи послуг, що потрібні замовнику), юридичний стан, регіон (аби знайти підприємства поруч), кількість співробітників (аби бути впевненими, що в компанії є людський ресурс для виконання певної роботи). З урахуванням усіх цих критеріїв закупівельник отримає перелік потенційних учасників тендеру, до яких він може звернутися з пропозицією взяти участь у торгах. Це підвищить шанси на проведення успішної закупівлі.

Однак цей інструмент може бути корисний і самим постачальникам. З його допомогою вони можуть оцінити ситуацію на своєму ринку, проаналізувати рівень конкуренції та досьє самих “суперників”, зрозуміти їхні потужності, переваги та недоліки. В результаті з цього можна зробити висновки щодо власних перспектив та напрямку руху.

Перейти до перевірки постачальника!