Повідомити про помилку або ідею
YouControl
logo youcontrol
0 800 309 077
Дзвінок безкоштовний
УКР

Зареєструйтесь і перевірте 10 компаній безкоштовно, або отримайте консультацію по номеру 0 800 309 077.

Прозорі закупівлі: як замовнику дотримуватись закону і правильно перевіряти постачальника

17 січня 2019 р.

Прозорі закупівлі: як замовнику дотримуватись закону і правильно перевіряти постачальника

Від того, наскільки відповідально держзамовники будуть підходити до питання закупівель, фактично залежить якість життя кожного українця.  Тож держустанови зобов’язані знати свої права та можливості й уникати помилок при проведенні тендерів. Поради експерта з комплаєнсу YouControl Максима Боровика спеціально для 6-го номеру журналу Консалт-інфо.

Кожен українець зацікавлений в тому, аби постачальники в державних закупівлях були максимально надійними, пропонували якісні товари й послуги за прийнятною ціною. Адже значна частина бюджетних коштів – це податки, що сплачує населення та бізнес. А от від того, наскільки добросовісним виявився постачальник, буде залежати, наприклад, чим нагодують вихованців у дитячому садочку, по дорозі якої якості  будуть їздити люди та яким медичним обладнанням обстежуватимуть пацієнтів у медичних закладах. Тож на держзамовників покладена велика відповідальність. Як же в таких умовах зробити все від них залежне, аби закупівля пройшла вдало і обраний постачальник був надійним?

Для початку закупівельникам, тобто конкретним особам в кожній держустанові, на яких покладені обов’язки проведення торгів, потрібно ретельно вивчити закон “Про публічні закупівлі”. Це допоможе зрозуміти, які вони мають права чи обмеження, як саме проходять усі процедури, аби не припускатися помилок. Також їм потрібно знати, на предмет чого та як саме вони можуть перевірити учасників закупівлі, які вони мають законні причини для дискваліфікації.

Щодо безпосереднього проведення закупівлі. Вона починається з розміщення держзамовником всієї необхідної інформації про неї на одному з акредитованих майданчиків, звідки вона автоматично потрапляє в систему ProZorro. Та тут є кілька нюансів, про які має пам’ятати закупівельник, особливо якщо він лише починає освоювати цю сферу.  

Тонкощі оголошення торгів

Перше, що потрібно зробити до оголошення торгів, – обрати найбільш прийнятний для конкретної потреби вид процедури (відкритий тендер, переговорна процедура, конкурентний діалог). На другому етапі, якщо це конкурентні торги, потрібно якісно прописати всі тендерні умови, зокрема:

• вказати специфікацію товару чи послуги;

• обрати відповідний код предмета закупівлі за державним класифікатором;

• визначитися з очікуваною вартістю закупівлі;

• зазначити кваліфікаційні вимоги до учасників тощо.

Досвід показує, що тут багато в чому можна помилитися, при чому як випадково, від незнання, так и цілеспрямовано, граючи на користь якось конкретного постачальника, що є протизаконно.

Тож аби не йти врозріз із законом, замовник має дотримуватися певних правил. По-перше, предмет закупівлі варто описати детально, аби отримати саме потрібний товар, але не треба впадати в крайнощі. Зокрема, якщо серед вимог вказується певний виробник продукту, краще доповнити текст уточненням “або еквівалент”. Це потрібно, аби не обмежувати конкуренцію, допустити в торги учасника, що має товар належної якості та із зазначеними характеристиками, однак іншого виробника. В результаті це дасть можливість постачальникам “поторгуватися” і знизити ціну, від чого виграє в першу чергу сам замовник.

По-друге, не потрібно забувати, що всі вимоги повинні бути обґрунтованими. Стільці рожевого кольору з однією жовто ніжкою і зеленими паралельними смужками на ній – однозначно не відповідають цій умові. Замовники так роблять зазвичай у змові з постачальником, який має якийсь специфічний товар і умови закупівлі прописуються саме під нього. Або ж, якщо це навіть не так, дуже “оригінальний” предмет торгів ризикує так і не бути знайденим, що затягне процес його придбання.   

Однак якщо у організатора торгів все ж щось не виходить з описом предмету закупівлі, можна не вигадувати велосипед. Експерти ProZorro для таких випадків підготували  бібліотеки специфікацій товарів та послуг. Якщо торги стосуються типового предмету закупівлі, то усі його важливі характеристики можна знайти у цій бібліотеці. Це допоможе уникнути помилок і заощадить час замовника.

Не менш важливо правильно визначити кваліфікаційні вимоги до постачальників. Замовники повинні адекватно підходити до переліку довідок та інших документів, котрі вони просять від учасників. У своїй “любові” вимагати різноманітні “папірці”, потрібно не забувати про закон ”Про публічні закупівлі”. Там йдеться: “відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників – юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб–підприємців, – у складі тендерної пропозиції не може бути підставою для її відхилення замовником”. Однак якщо у організатора торгів після прочитання закону виникли питання, можна звернутися до ресурсу infobox.prozorro.org. Там є роз’яснення щодо видів процедур та тонкощів підготовки тендерної документації.

Ще один важливий крок – встановити правильну очікувану вартість предмета закупівлі. Варто пам’ятати, що якщо ціна буде заниженою – постачальникам буде невигідно брати участь в торгах і якась важлива закупівля може взагалі не відбутися. Якщо ж навпаки – сума буде завищеною – учасники можуть цим скористатися і не знизити ціну до реальної, тож замовник переплатить за товар чи послугу грошима з бюджету. Аби ні першого, ні другого промаху не трапилося, закупівельник має дослідити ринок, подивитися на ціни, що пропонують самі постачальники, проаналізувати вже проведені подібні тендери.  

Право на відмову: за що та на яких умовах

Аби забезпечити якісне та прозоре проведення закупівлі, замовник має знати, на яких підставах він може відмовити постачальнику в участі в торгах. Перелік причин наведений у Статті 17 Закону України “Про публічні закупівлі”. Однак організатор торгів, згідно із законом, не має права вимагати в учасника документального підтвердження інформації стосовно нього, якщо вона наявна у відкритому доступі в єдиних державних реєстрах. Такі відомості замовник має перевірити самостійно. У цьому йому допоможуть як держреєстри, так і спеціалізовані ресурси, зокрема, система YouControl з інструментом “Експрес-аналіз”, в якому можна побачити основні ризикові фактори компанії.

А самі причини відмови, серед інших, можуть бути такими:

•  учасник визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура. Інформацію про це можна знайти не лише в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а й на офіційному ресурсі Вищого господарського суду України. При чому іноді в першому джерелі статус компанії значитися “не перебуває в процесі припинення”, а в другому вже будуть документи про початок банкрутства. Варто зазначити, що YouControl завантажує ці відомості з обох джерел, тож на момент перевірки постачальника вона буде максимально актуальною.

•  учасник має заборгованість зі сплати податків і зборів. Дуже важливо, аби замовник мав свіжу інформацію щодо розрахунку з податковою службою. В YouControl, зокрема, ці та інші відомості щодо відносин компанії з ДФС в окремому розділі.

•  якщо суб’єкт господарювання протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене Законом України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів” тощо. У системі про це можна дізнатися із розділу “Публікації” серед переліку офіційних повідомлень, де є і рішення Антимонопольного комітету України.

Рецепт якісної роботи держустанов щодо проведення закупівель простий: відповідальний підхід, ретельна підготовка до тендеру та перевірка постачальника. І якщо замовники будуть враховувати всі ці поради, якість державних закупівель в нашій країні має шанс вирости в рази.

Замовити журнал