Повідомити про помилку або ідею
YouControl
logo youcontrol
УКР

Зареєструйтесь і перевірте 10 компаній безкоштовно, або отримайте консультацію по номеру 0 800 309 077.

Надбання чи ризик: як дізнатися, ким є ваші працівники?

6 вересня 2019 р.

Надбання чи ризик: як дізнатися, ким є ваші працівники?

Чому важливо ретельно перевіряти кандидатів на працевлаштування і навіть наявних працівників? Що про них варто знати та де шукати відомості? Відповіли експерти на вебінарі від YouControl – “П'ята колона. Коли ваші співробітники можуть завдати вам шкоди”.

Все, чим ми є, – це наші ідеї і наші люди. Великі справи не здійснюються поодинці, вони завжди є досягненням команди”, – і не посперечатися з генієм Стівом Джобсом. Роль надійних, відданих, ерудованих та чесних співробітників у роботі як великої компанії, так і у дрібного стартапа складно переоцінити. Та як бути впевненим, що на співбесіду прийшла саме така людина? Що в неї за спиною не “стоїть” сумнівне минуле, порушення закону чи правил компанії, де вона раніше трудилася? Як перевіряти і кандидатів на працевлаштування, і уже наявних співробітників щодо їхньої доброчесності? Відповіді прозвучали на вебінарі, організованому YouControl, – “П'ята колона. Коли ваші співробітники можуть завдати вам шкоди”. Зокрема, знаннями та роздумами поділилися Наталія Чорногуб, експертка з комплаєнсу та GR-менеджер YouControl, та Денис Овчаров, засновник “Ovcharov & Partners Attorneys Association” та спеціаліст зі  створення антикорупційних політик у компанії. 

У дослідженні міжнародної аудиторської та консалтингової компанії PwC йдеться: 56% усіх випадків шахрайств були скоєні самими співробітниками компаній в Україні. На жаль, не рідкість, що працівники “провертають” вражаючі схеми за спиною керівництва чи навіть сприяють рейдерському захопленню підприємтсв, зливаючи інформацію зацікавленим особам. Тож справді важливо перевіряти як потенційних співробітників, так і тих, хто працює в компанії тривалий час і навіть встиг себе зарекомендувати в роботі. Краще завчасно дізнатися, що людина здатна на неприємні сюрпризи, ніж вирішувати наслідки її вчинків”, – пояснила Наталія Чорногуб

Загалом, за словами Дениса Овчарова, співробітники можуть завдати два типи шкоди. Перший – зовнішня, коли через їхні дії компанія стає під приціл контролюючих органів. Другий – внутрішня – це і розкрадання, і шахрайство, і рейдерство. 

Та як краще підійти до “кадрового” аналізу, на що звертати увагу та де шукати інформацію, аби не допустити обох ризиків? Порадами поділився засновник “Ovcharov & Partners Attorneys Association”.

Тонкощі перевірки працівників

Денис Овчаров в першу чергу радить при перевірці співробітника переконатися, що за ним не снується шлейф із різноманітних проблем. Варто перевірити, чи не згадується особа як учасник слідчих дій чи фігурант розслідувань, наприклад, в контексті корпоративних спорів. Вона може бути й фігурнатом кримінальних проваджень. 

Якщо у співробітника є проблеми з боргами, штрафи – місце роботи може стати важелем тиску на нього через керівництво. Несплачені аліменти – це прямий ризик дзвінків від колекторської або виконавчої служби. А якщо у працівника є проблеми з правоохоронними органами, в компанію взагалі можуть прийти для обшуку його робочого місця”, – пояснив експерт. 

Юрист радить також проаналізувати кар'єру людини, її попередні місця роботи та посади. Якщо вона була директором або засновником в компанії, поцікавитися, до яких результатів та досягнень її робота привела бізнес. Людина завжди може себе вигідно "продати" на співбесіді, а реальний стан справ може дуже відрізнятися.  

Якщо мова не про кандидата, а про вже наявного працівника компанії, то тут потрібно розуміти, з якого приводу починати його перевірку. Адже якщо в компанії працює сотня чи кількасот людей, постійно “стежити” за кожним – складно. Це потребує багато часу і ресурсів. Тож мають викликати підозру і спонукати перевірку як плітки та увага й обговорення працівниками певних процесів всередині компанії, так і аудит, який виявив якісь ризики.

Якщо в компанії все ж вирішили систематично перевіряти співробітників, то Денис Овчаров радить це робити в середньому раз на півроку. 

Тож як перевіряти працівників, зокрема, де шукати інформацію? Джерел, насправді, достатньо. Серед основних: 

•  реєстр боржників (чи не був співробітник свідком правопорушень або учасником кримінальної справи);

•  сайти судової влади (щодо того, чи не є людина фігурантом заяв чи скарг);

•  сайт розшуку від Міністерства внутрішніх справ (зокрема щодо викрадених паспортів);

•  реєстр осіб, які переховуються від органів влади.

Спеціальні сервіси чи аналітичні системи, зокрема й модуль перевірки фізичних осіб у YouControl, можуть збирати ці дані. У системі також можна перевірити стан справ компаній, у яких раніше працювала людина. 

Проте, не можна використовувати у перевірці закриті бази даних, доступ до яких отримують різними шляхами. За такий ніби відповідальний підхід зараз в судах відповідають HR-менеджери досить великих компаній. Варто користуватися лише відкритими джерелами, інформація з яких не викличе питання щодо її походження. 

Ще один спосіб перевірки співробітника – просто запитати у нього те, що цікавить роботодавця і є для нього вирішальним у підборі кадрів. Звичайно, розраховувати на 100% відвертість – було би самовпевнено, тож тут у нагоді стане поліграф. Його використання може збентежити людину, але якщо їй нічого приховувати, навряд чи вона буде відмовлятися від проходження тестування. Відповіді ж зможуть переконати компанію в тому, що вона отримає чесного працівника із незаплямованим минулим та без підступних намірів. Особливо актуально звертатися до такого методу, за словами Дениса Овчарова, коли мова йде про пошук матеріально відповідальної особи або ТОП-менеджменту підприємства, тобто тих, хто коштуватиме йому досить дорого. 

У перевірці на поліграфі, зазначає експерт, є декілька нюансів. По-перше, не варто тримати поліграфолога у штаті. Серед причин те, що з ним можуть піти у змову. Спеціаліст має бути зовнішнім, незалежним. По-друге, для якісної експертизи потрібен досвідчений поліграфолог. По-третє, проходження тесту має бути систематичним та стати звичною практикою, інакше працівники будуть сприймати це як недовіру до них, це буде демотивацією. Загалом у компаніях, які планують застосовувати таку практику, потрібно сформувати культуру сприйняття поліграфолога. 

Про що слід запитати у кандидата, що проходить поліграф, аби визначити благонадійність та зрозуміти, наскільки він підходить компанії? Денис Овчаров радить дізнатися, зокрема: 

•  причини звільнення з попереднього місця роботи;

•  ставлення до крадіжок, у тому числі дрібних, шахрайств, внутрішньої корупції;

•  наявність у нього залежності (наркотичної, ігрової);

•  його цінності (підготувати питання в розрізі цінностей конкретного підприємства);

•  причетність до кримінальних проваджень тощо.

Однак юрист наголошує, що відповіді все одно варто перевірити у відкритих джерелах, провести власне розслідування, адже поліграфолог теж може помилитися. 

Переглянути повний запис вебінару