Повідомити про помилку або ідею
YouControl
logo youcontrol
0 800 309 077
Дзвінок безкоштовний
УКР

Зареєструйтесь і перевірте 10 компаній безкоштовно, або отримайте консультацію по номеру 0 800 309 077.

Українські компанії почали впроваджувати комплаєнс-контроль. Що це і навіщо?

19 березня 2019 р.

Українські компанії почали впроваджувати комплаєнс-контроль. Що це і навіщо?


Що означає слово "комплаєнс"?

Комплаєнс – від англійської compliance ("згода, відповідність") походить від дієслова to comply – "виконувати" – і буквально означає дотримання певних правил, вимог або умов.

У контексті бізнесу комплаєнс означає законність дій компанії в цілому і кожного її співробітника, від топ-менеджменту до всіх філій і підрозділів. В очах контрагентів комплаєнс-перевірка підтверджує, що ви відповідаєте вимогам законодавства, запропонованим правилам, нормам певних стандартів і/або умовам договору.



Хто відповідає за комплаєнс у компанії?

Перевірка на відповідність і дотримання правил називається "комплаєнс-контроль". Ця функція покладається на спеціальних співробітників або навіть цілі підрозділи компанії. Великі компанії запроваджують відділ або службу, що відповідає за комплаєнс.

Ще одна назва комплаєнс-контролю – "управління комплаєнс-ризиками". Тобто, тими ризиками для компанії, що спричиненими некоректною поведінкою рядових співробітників, керівництва та інших відповідальних осіб. До обов'язків комплаєнс-менеджерів входить відстеження, щоб компанія працювала в суворій відповідності з законами держави. Якщо корпорація має філії у різних країнах, то кожна філія має підтримувати комплаєнс відповідного місцевого законодавства.



Про які конкретно комплаєнс-ризики йдеться? Можна приклад?

В цілому всі комплаєнс-ризики можна розділити на три основні типи: фінансові, операційні та бізнес-ризики.

Прикладами порушення комплаєнса є неформальні винагороди та/або інші негласні "бонуси" для клієнтів або партнерів, за допомогою яких представники компанії пропонують більш вигідні умови співпраці. А також порушення протипожежної безпеки або охорони праці – це нагода для претензій з боку державних наглядових органів.



Чим загрожує відсутність комплаєнс-контролю?

Порушення комплаєнса загрожує фінансовими та репутаційними втратами. А оскільки в деяких випадках межує з порушенням закону, то може спричинити штрафи, позбавлення ліцензії, кримінальне переслідування керівництва компанії і подальші несприятливі наслідки для всього підприємства. Точне покарання залежить від конкретної ситуації. Можливі варіанти:
- заборона на проведення операцій за рахунками;
- призначення виїзних перевірок;
- адмінштрафи;
- санкції щодо посадових осіб;
- призупинення діяльності;
- скасування ліцензії;
- визнання недійсності економічних операцій.
Крім того, під загрозою опиняється репутація компанії, а також її прибуток (від конкретної угоди і тих потенційних угод, які можуть не відбутися через зіпсовану репутацію). Фінансові втрати, в числі яких як втрачений прибуток в результаті недостатнього розвитку бізнесу, так і прямі фінансові витрати.



І як уникнути покарання за порушення комплаєнса?

Головний принцип управління ризиками - завчасне їх попередження. Отже комплаєнс-контроль тримається на трьох "китах":
- виявлення (вміння ідентифікувати ризики),
- попередження (контроль ризиків),
- реагування (вміння правильним чином діяти в певних ситуаціях).

Простіше кажучи, потрібно звести до мінімуму ймовірність виникнення будь-якого ризику або хоча б пом'якшити наслідки його реалізації. Для цього всі співробітники компанії повинні не тільки знати і дотримуватися правил, а й розуміти, що вони будуть робити у випадку реалізації ризику і яким чином вони продовжать свою діяльність.



Як співробітники дізнаються, що робити за реалізації ризику?

Співробітники повинні знати і дотримуватися внутрішніх правил і документів організації, що створені на основі місцевого законодавства та/або міжнародних практик. Для забезпечення комплаєнсу всі в компанії повинні чітко дотримуватися цих норм, встановлених законодавчими та регулюючими органами. Крім законів це можуть бути галузеві стандарти (залежить від того, наскільки організація береже свою репутацію).

При цьому самі внутрішні правила компанії не є частиною комплаєнсу. На відміну від власних корпоративних регламентів, комплаєнс передбачає дотримання саме загальноприйнятих норм. Всі співробітники та інші особи, які працюють від імені компанії, повинні їх вивчити і вести себе відповідно до цих правил по відношенню до всіх учасників ринку.



Як змусити співробітників дотримуватися комплаєнсу?

Головна стратегія для управління комплаєнс-ризиками в компанії – впровадження бізнес-етики, заснованої на дотриманні букви закону. Приклади універсальних комплаенс-заходів в компанії:
- Кодекс корпоративної етики (поведінки) – про морально-етични принципи, стандарти поведінки, пріоритети та обов'язки співробітників.
- Політика прийняття і дарування подарунків, запрошень – зазвичай, не забороняє, а розмежовує поняття “подарунок” і “хабар” і ту межу, за якою подарунок стає засобом маніпулювання.
- Політика повідомлень про порушення – яким чином співробітникам повідомляти про помічені порушення (з правом на анонімність), а також як розслідуються ці порушення. - Регулювання конфлікту інтересів – стандарти поведінки, коли інтереси співробітника можуть суперечити інтересам компанії; інтереси одного клієнта – інтересам іншого клієнта і т. п.
- Контроль придбання цінних паперів – щоб уникнути нецільового використання робочого часу, службової інформації задля особистого збагачення і т.п.
- Політика “Китайської стіни” контролює використання непублічної інформації про фінансовий стан та/або інвестиційні плани третьої особи з метою отримання додаткового прибутку.
- Політика конфіденційності – нерозголошення даних про клієнтів та їх операції, дотримання стандартів обробки даних (General Data Protection Regulation) для операторів персональних даних.

Також не можна забувати про охорону праці та протипожежну безпеку. Перш ніж відкрити офіс або торгову площу, потрібно переконатися (і переконати наглядові органи), що приміщення відповідає всім нормам безпеки.



Чи потрібен комплаєнс-контроль моїй компанії?

Управління ризиками впроваджується в компаніях різних сфер – не лише у фінансових, але й на виробничих підприємствах, в медицині, торгівлі, в державних органах і у багатьох інших галузях. Тобто, якщо сфера вашої діяльності пов'язана з певними ризиками та/або вимагає ліцензії – тоді комплаєнс-контроль буквально необхідний. Він також вкрай корисний, якщо ви дбаєте про збереження репутації та активів бізнесу.

У будь-якому випадку, комплаєнс-менеджмент допоможе: - захистити інтереси компанії, інвесторів, клієнтів, співробітників;
- уникнути проблем з регуляторами, відповідальними за дотримання чистоти ведення ділової активності;
- придбати і підтримувати свою репутацію гідного учасника ринку, робота з яким не несе додаткових ризиків.

Можна сказати, що впровадження комплаєнсу покращує репутацію фірми, піднімає її цінність в очах партнерів і інвесторів, підвищує довіру клієнтів, співробітників.



Що мені потрібно зробити для контролю ризиків?

Для початку – прийняти розпорядження про впровадження комплаєнс-контролю в компанії.

- Найняти або призначити співробітника, відповідального за управління ризиками (наприклад, юристів або консалтинг).
- Створити інструменти risk assessment (оцінки ризиків) – можливо, у вигляді чек-листів.
- Розробити і впровадити практики комплаєнсу (орієнтовний перелік – в картці №7) та ознайомити з ними кожного співробітника і представника компанії.
- Негайно усунути всі ситуації, що виходять за межі комплаєнсу. Відстежувати порушення і реагувати на них.
- Проводити регулярні перевірки, стежити за всіма новаціями, підтримувати знання в актуальному стані.

У різних сферах та юрисдикціях поняття комплаенс охоплює різні напрямки: інвестиційний комплаєнс, податковий, принципи справедливого ставлення до клієнтів і т. ін. у зв'язку зі специфікою конкретної організації. Отже кожна компанія може реалізовувати додаткові процеси в цій галузі, створюючи таким чином свою унікальну структуру комплаєнс-контролю.



А якщо я не стану стежити за комплаєнсом у своїй фірмі?

Законом закріпленого контролю і управління комплаєнс в Україні немає. Це означає, що українські нормативні акти не передбачають обов'язкового введення комплаєнс-служб, і управління ризиками застосовується на добровольній основі. Однак вам не уникнути впровадження комплаєнс-контролю, якщо ваша компанія працює із зарубіжними партнерами. Тому що в такому випадку суб'єкт підпадає під норми міжнародного права, і повинен підкорятися правилам, що діють в інших державах.

Зокрема, якщо цінні папери компанії торгуються на Нью-Йоркській біржі, фірма потрапляє під юрисдикцію американських законів. Це означає, що на підприємстві обов'язково повинна діяти комплаєнс-програма, розроблена відповідно до рекомендацій регуляторів США. А при відкритті рахунку в іноземному банку українська компанія проходить комплаєнс-контроль і повинна мати репутацію, відповідну західним стандартам.



Покажіть на прикладах, хто і як це робить

Компанія Siemens після корупційного скандалу 2008 року сформувала правила, які повинні звести до мінімуму ймовірність повторення ситуації. Девіз: “Тільки чистий бізнес – це бізнес Siemens” підкреслює відсутність толерантності до корупції і порушень правил конкуренції. Для цього корпорація розробила внутрішні документи, дійсні для всіх підрозділів і для постачальників. Компанія розміщує щорічну звітність на офіційному сайті. Також там можна повідомити про факти порушень.

Прикладом комплаенс-контролю в СНД можна назвати компанію “МТС”. Після виходу на Нью-Йоркську фондову біржу їй довелося впровадити суворий контроль за дотриманням стандартів. Компанія надає звітність до Комісії з цінних паперів і бірж, а також за нормами антикорупційного законодавства США (Foreign Corrupt Practices Act 1977) і Великобританії (UK Bribery Act 2010). Навіть у договорах з працівниками прописані норми комплаєнсу, а в контрактах з діловими партнерами – комплаєнс-угоди з контролю дотримання норм антикорупційного законодавства. Адже якщо контрагенти будуть задіяні в корупційних скандалах – це може завдати шкоди і самому підприємству.



Який стан комплаєнсу в українських компаніях?

Наразі лише окремі українські компанії визнали, що комплаєнс є фактором успішності бізнесу. Сьогодні перевірки з питань прозорості та відповідності ініціюють переважно іноземні інвестори-власники. Проте, ніхто і ніщо не завадить вам бути прогресивним підприємцем і впроваджувати комплаєнс в своїй компанії серед перших.

Ви також можете перевірити, наскільки чистий перед законом будь-який з ваших українських контрагентів. Інформаційно-аналітична система YouControl надає всі актуальні дані для цього. А оскільки відомості про компанії безперервно оновлюються з джерел відкритих даних, то ви своєчасно дізнаєтеся про всі фактори ризику, які несе співпраця з компанією, що вас цікавить.