Повідомити про помилку або ідею
YouControl
logo youcontrol
0 800 309 077
Дзвінок безкоштовний
УКР

Зареєструйтесь і перевірте 10 компаній безкоштовно, або отримайте консультацію по номеру 0 800 309 077.

Фінансовий скоринг від YouControl: як перевірити стабільність фірми за декілька секунд

26 жовтня 2017 р.

Фінансовий скоринг від YouControl: як перевірити стабільність фірми за декілька секунд

Ми завжди наголошуємо, що оперативність, зручність та заощаджений час — головний актив, який отримує користувач системи YouControl. Тому ми будуємо систему таким чином, щоб клієнт міг максимально швидко дати відповідь на запитання: чи варто мені працювати з таким контрагентом?

 

Саме для цього ми створили новий інструмент “Фінансовий скоринг”, який аналізує фінансові показники підприємства і рахує зведений фінальний бал. Ми назвали його композитний індекс FinScore.


 

Для чого потрібен фінансовий скоринг?

 

Фінансовий скоринг від YouControl потрібен для надзвичайно швидкого експрес-аналізу фінансового стану контрагента. Вам потрібно лише подивитись на літеру біля назви компанії та таким чином приблизно оцінити її фінансову стабільність.

 


 

А – високий рівень фінансової стійкості;

B – добрий рівень фінансової стійкості;

C – задовільний рівень фінансової стійкості;

D – незадовільний рівень фінансової стійкості.

 

Цифра після літери — більш точний бал, який знадобиться для дослідження динаміки. Наприклад, компанія мала індекс 3.1 (А) та зросла до 3.7 (також А). Графік з динамікою ви знайдете у вкладці “Фінанси”.

 

Наразі дані за 2016 рік обробляються та скоро також будуть в системі.

 

Якщо цього вам замало, ви можете додатково розкрити окрему сторінку скорингу і подивитись динаміку скорингу за роками та деталі — чи фінансовий стан контрагента покращується, чи погіршується, а також за якими саме показниками.

 


Для більш детального аналізу до ваших послуг є “Фінансовий аналіз” — там більше інформації для роздумів. Перед тим, як відкривати цей інструмент, рекомендуємо прочитати статті “Про що говорять цифри: фінансовий аналіз на пальцях” та “Як правильно читати фінансову аналітику YouControl”.

 

 


Якщо і цієї інформації вам замало — вам потрібні “Фінансові показники”, де ви зможете все перерахувати та оцінити вручну.

 

 

Ще раз: призначення фінансового скорингу — дати можливість швидко оцінити фінансову стабільність контрагента. Ця інформація достатня у багатьох випадках (особливо, якщо вам потрібно оцінювати десятки дрібних контрагентів щодня), але вочевидь не вичерпна (наприклад, якщо ви співробітник банку і оцінюєте платоспроможність фірми перед тим, як надати великий кредит).



Що робити далі, якщо інформації вистачило?

 

Якщо ви змогли прийняти рішення, базуючись на нашому скорингу (особливо, якщо вас заспокоїв високий індекс А та В), не варто зупиняти аналіз. Заощаджений час можна витратити на те, щоб оцінити інші ризикові фактори: юридичні та репутаційні. Зосереджуйте зусилля на такому: перевірте судові справи контрагента та його зв’язки (все це можна зробити в системі YouControl).

 

Після цього ви зможете прийняти збалансоване рішення.

 

УВАГА! Високий фінансовий індекс компанії не означає, що в неї немає проблем із законом та токсичних зв’язків. Це означає лише те, що із фінансами все порівняно добре.


 

Чому порівняно добре? Адже рейтинг високий!

 

Фінансовий скоринг YouControl — відносний та порівняльний. Індекс А означає, що на поточний момент на ринку України компанія з цим індексом має найкращі фінансові результати серед своїх конкурентів. На інших ринках ситуація може бути кардинально іншою. Наприклад, ми не порівнюємо фінансові результати українських аграріїв зі світовими агрохолдингами та не оцінюємо українських автомобілебудівників на тлі американських та японських концернів.


 

Яка методика оцінки була застосована?

 

Ми проаналізували фінансові результати десятків тисяч компаній: тих, що наразі працюють, та тих, що вже збанкрутували.

 

Потім ми дослідили, які з півсотні можливих фінансових показників найбільш впливали на те, чи компанія досі живе, чи її вже немає. Набір показників комбінувався великою кількістю способів, їм присвоювалась та чи інша вага, поки модель не почала давати максимально точні результати.

 

Використані для побудови індексу ризик-індикатори демонструють максимальну здатність прогнозувати ймовірність банкрутства компанії. Якщо більш просто: 15% компаній, які мали у минулому індекс D, вже збанкрутували, а 98% компаній з індексом А досі працюють на ринку.

 

Звертайте увагу на динаміку! Більшість компаній, які збанкрутували, протягом останніх семи років свого існування демонстрували падіння індексу!

 

Наприклад, Запорізький автомобільний завод наразі переживає не найкращі часи.

 



За якими показниками будується фінансовий скоринг?

 

В результаті проведених нами досліджень ми зупинились на таких показниках:

 

1. Поточна ліквідність (Current Ratio) — характеризує здатність компанії погашати свої поточні зобов'язання строком до 1 року за рахунок оборотних активів. Індикатор дозволяє зрозуміти, чи є у фірми ресурси, які можна використати для погашення короткострокових вимог кредиторів.

2. Абсолютна ліквідність (Cash Ratio) — найбільш жорсткий індикатор ліквідності, що відображає здатність компанії погашати поточні зобов'язання лише за рахунок грошових коштів та їх еквівалентів. Індикатор дозволяє зрозуміти, чи є у фірми кошти для задоволення вимог кредиторів на поточну дату.

3. Коефіцієнт автономії (Equity-to-Assets) — індикатор платоспроможності, що характеризує частку власного капіталу компанії у загальній сумі коштів, інвестованих у її діяльність. Чим вищий цей коефіцієнт, тим більш компанія є фінансово незалежною від кредиторів.

4. Рентабельність активів (ROA) — індикатор прибутковості, що показує скільки прибутку приносить кожна гривня активів компанії. Коефіцієнт дає розуміння, наскільки ефективно менеджмент використовує активи фірми для генерації прибутку. Від'ємні значення свідчать про збитки.

5. Рентабельність оборотних активів (RCA) — індикатор прибутковості, що вказує, скільки прибутку генерує кожна гривня оборотних активів компанії. Чим вище значення коефіцієнта, тим краще компанія використовує оборотні кошти для генерації прибутку. Від'ємні значення свідчать про збитки.

6. Чиста маржа (NPM) — індикатор прибутковості, що відображає відношення чистого прибутку до загальної виручки компанії. Чим вища чиста маржа, тим більш ефективною вважається компанія з точки зору конвертації продажів у реальний прибуток. Від'ємні значення свідчать про збитки.

7. Рентабельність загальних активів (ROTA) — індикатор прибутковості, що розраховується як відношення операційного прибутку (чистого доходу до вирахування відсотків та податків) до загальних активів компанії. На відміну від ROA, при розрахунку ROTA використовується не чистий прибуток, а операційний прибуток фірми, що дозволяє абстрагуватись від впливу податків та боргового навантаження на її дохідність.

8. Оборотність загальних активів (Total Assets Turnover) — індикатор ділової активності, що дозволяє виміряти продуктивність активів компанії шляхом їх порівняння із обсягом виручки.

9. Оборотність робочого капіталу (Working Capital Turnover) — індикатор ділової активності, що показує ефективність використання робочого капіталу компанії з точки зору згенерованої ним виручки. Робочий капітал є різницею між оборотними активами та поточними зобов'язаннями.

10. Оборотність дебіторської заборгованості (Receivables Turnover) — індикатор ділової активності, що показує, скільки раз протягом року погашається дебіторська заборгованість. Чим вище значення показника, тим швидше компанія здатна стягувати плату з клієнтів за надані товари чи послуги.



Сподіваємось, наш новий інструмент принесе вам максимальну користь!