На Україну чекає повоєнна відбудова, до якої будуть залучені багато компаній. Вибір цих підрядників здійснюватиметься на тендерній основі.
Публічні закупівлі — це дійсно ефективний шлях пошуку виконавців, за певних умов.
📌 По-перше, необхідно забезпечити прозорість процесу закупівель та використання державних коштів. Для цього YouControl створив інструмент “Аналіз тендерів”, що дає можливість громадянам, журналістам, а також представникам влади більш ретельно перевіряти закупівлі для прозорості та підзвітності процесу.
📌 По-друге, учасники та ті, хто контролює закупівлі, мають володіти всіма інструментами впливу: чітко знати, як діяти при виявленні порушень у тендерах.
Ця друга умова наразі зустрічає перешкоди. Тому час надати структуровану інструкцію, як діяти при виявленні порушень у публічних закупівлях.
Підстави для скасування торгів передбачені в Особливостях здійснення публічних закупівель в період дії воєнного стану, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178.
Зокрема, згідно з пунктом 50 вищевказаних Особливостей, замовник закупівлі може відмінити відкриті торги у таких випадках:
Відсутність подальшої потреби у закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з обов’язковим описом таких порушень.
Скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Неможливість проведення закупівлі через дію обставин непереборної сили.
Крім того, електронна система закупівель автоматично анулює закупівлю у разі подання недостатньої кількості тендерних пропозицій або у разі відхилення замовником усіх поданих тендерних пропозицій.
Зосередимо увагу на ситуації, коли у тендері виявлені порушення. Замовник має право скасувати проведення відкритих торгів у разі, коли неможливо виправити порушення, що виникли внаслідок недотримання законодавства у галузі публічних закупівель. Важливо відзначити, що норма, яка передбачає можливість відміни торгів через такі порушення, вимагає докладного опису цих порушень в системі Прозорро.
Перед прийняттям рішення щодо скасування торгів через виявлені порушення, необхідно провести аналіз і оцінку можливості їх усунення. Наголошується, що значущим фактором є не лише сам факт виявлення порушень, але й можливість подальшого їх виправлення. Така можливість існує не лише тоді, коли їх виявили, а й після того, як сторони підписали договір про закупівлю.
Інструмент “Аналіз тендерів” дозволяє перевіряти учасників публічних закупівель та пов’язаних з ними осіб на наявність підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі, визначеними в статті 17 Закону України “Про публічні закупівлі”, а також за додатковими 40+ критеріями “Експрес-аналізу” від YouControl.
За допомогою інструменту “Аналіз тендерів” журналісти, громадськість та безпосередньо учасники тендерів можуть виявляти проблеми/ризики у тендерах. У разі виявлення порушень можна своєчасно повідомити замовника, щоб уникнути укладання договору із сумнівним підрядником.
Оскарження процедур закупівлі відбувається відповідно до статті 18 Закону “Про публічні закупівлі” з урахуванням Особливостей.
Суб’єкт оскарження має подати скаргу до Антимонопольного комітету. Її потрібно подати у формі електронного документа через електронну систему закупівель.
Скарга вноситься до реєстру скарг і формується її реєстраційна картка, яка разом зі скаргою автоматично оприлюднюється в електронній системі закупівель.
Якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом зі скаргою повинно бути завантажене документальне підтвердження/докази.
Суб’єкт оскарження несе відповідальність за точність та достовірність інформації, що оприлюднюється ним в електронній системі закупівель.
Замовник або уповноважена особа замовника має відмінити тендер, якщо неможливо усунути виявлені порушення.
Йдеться про фактори, яких немає в переліку п. 1. ст. 17 Закону “Про публічні закупівлі”, проте їх не можна залишати без уваги — наприклад, “російський слід”.
За словами заступниці генерального директора ДП “Прозорро” Наталії Шимко, такі фактори замовникам слід виявляти в процесі розгляду тендерних пропозицій, поданих учасниками. Постанова КМУ №1178 забороняє придбання товарів, робіт чи послуг:
у громадян Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах);
юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран;
юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі — активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах),
або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Також заборонено купувати товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, за винятком товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою.
💬 “Замовники зобовʼязані відхилити пропозиції таких учасників”, — уточнює Наталія Шимко.
Моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи.
Державна аудиторська служба (ДАСУ) має повноваження проводити перевірки у сфері публічних закупівель, аналіз документації для виявлення можливих порушень у проведенні тендерів. ДАСУ відстежує недотримання процедур закупівель, корупційні схеми, конфлікт інтересів тощо. ДАСУ не може відмінити тендер, але співпрацює з іншими контролюючими органами, такими як антикорупційні служби, правоохоронні органи та інші, для координації заходів і виявлення системних порушень у сфері публічних закупівель.
💬 “Згідно з Законом “Про публічні закупівлі”, органи, уповноважені здійснювати контроль у сфері закупівель, не мають права втручатися в проведення закупівель. Тому скасувати закупівлю може лише сам замовник.
Але Антимонопольний комітет як орган оскарження за результатом розгляду скарги, поданої учасником торгів, Держаудитслужба в процесі здійснення моніторингу закупівлі або суд можуть прийняти рішення і зобовʼязати замовника скасовувати закупівлю. Інші органи влади не мають таких повноважень.” — пояснює Наталія Шимко.
Можна підсумувати, що громадськість та журналісти мають достатньо можливостей та інструментів для перевірки публічних закупівель та впливу на їх прозорість. Відкриті дані — ключовий інструмент для формування прозорого бізнес-середовища і, відповідно, для антикорупційного відновлення України.
Важливо проводити ретельні перевірки тендерів застосовувати силу відкритих даних та спільними зусиллями підвищувати прозорість та підзвітність використання бюджетних коштів.
Читайте також:
Статті 31 грудня 2021 р.
Україна trend-setter відкритих даних Європи: яка роль бізнесу?
Напередодні новорічних свят Європейський портал відкритих даних опублікував результати щорічного дослідження Open Data Maturity 2021. Цього року Україна піднялася на 11 позицій в рейтингу і закріпилася на 6-му місці серед 34 країн Європи, з почесним статусом trend-setter. Рівень зрілості сфери відкритих даних – 94%. Чи все так чудово в Україні з відкритими даними насправді та як бізнес здатен впливати на розвиток цієї сфери ‒ розповів виданню Мind засновник і СЕО YouControl, Сергій Мільман
Новини 10 грудня 2021 р.
YouControl запустив безоплатний інструмент з перевірки учасників закупівель в один клік
З 1 січня 2022 року вступають в силу зміни до Закону України "Про Публічні закупівлі". До уповноважених з публічних закупівель застосовуватиметься персональна відповідальність: від штрафів до позбавлення волі. Для уникнення таких ситуацій, підвищення ефективності тендерних закупівель та здійснення громадського контролю, фахівці YouControl розробили спеціальний інструмент ‒ "Аналіз тендерів".
Новини 9 грудня 2021 р.
"Аналіз тендерів": ідеальний інструмент перевірки публічних закупівель від YouControl
"Аналіз тендерів" – новий безоплатний інструмент YouControl для перевірки учасників тендерів, виявлення несумлінних компаній та проведення чесних та вигідних закупівель. Ініціатор публічних закупівель має перевіряти учасників на відповідність до вимог закону. Для належної перевірки потрібна інформація з відкритих та доступних джерел, отримання якої з розрізнених реєстрів займає багато часу.