Повідомити про помилку або ідею
YouControl
logo youcontrol
УКР
youcontrol youcontrol
0 800 309 077
Дзвінок безкоштовний
УКР

Зареєструйтесь і перевірте 10 компаній безкоштовно, або отримайте консультацію по номеру 0 800 309 077.

Статті

Коло довіри: ви впевнені, що працівники не шкодять бізнесу?

17 липня 2020 р.

Коло довіри: ви впевнені, що працівники не шкодять бізнесу?

Ми постійно говоримо про важливість перевірки контрагентів, партнерів, підрядників, замовників. А з появою і розвитком інструменту для перевірки фізичних осіб регулярно нагадуємо про контроль потенційних співробітників, особливо кандидатів на керівні посади.

Але сьогодні хочемо торкнутися іншої теми: перевірки та моніторингу власних співробітників. Часто ризики зароджуються саме всередині компанії. Наприклад, такі ситуації можливі тільки за участі “своїх”:

•  Використання корпоративних ресурсів в особистих цілях;

•  Продаж або розголошення конфіденційної інформації;

•  “Відкати”, коли співробітник при виборі постачальника послуг або товарів обирає не саму вигідну пропозицію, і за це отримує відсоток від суми угоди;

•  Підставні тендери та інше.

За міжнародною статистикою, у 37% випадків махінацій в компаніях шахраєм виявляється співробітник компанії, а у 20% випадків — співробітник змовився з клієнтом або контрагентом. Через шахрайства компанії втрачають від 5 % прибутку. В Україні з шахрайством стикалися 61,5 % компаній.

А практика показує, що від внутрішнього шахрайства не застрахована жодна компанія незалежно від галузі, розміру та географічної приналежності. Ризикують і корпорації, і стартапи, просто внутрішні проблеми великих гравців стають публічним надбанням. Як, наприклад, крадіжка конфіденційних даних співробітниками Tesla. Або як в компанії Revolut відключили систему відстежування відмивання грошей. А малий і середній бізнес вирішує такі проблеми у міру можливостей.

Не варто думати, що в маленькому підприємстві, де всі на виду і знають один одного, неможливі обмани, підстави та спокуси. Набагато корисніше подумати про те, як убезпечити спільну справу від можливих неприємностей. Запобігти проблемі простіше та ефективніше, ніж розбиратися з її наслідками. 

У США та країнах Європи процедури розслідування і запобігання шахрайства всередині компаній входять до спектру аудиторських послуг форензік (forensic). Але якщо ви не хочете залучати зовнішніх фахівців, то захисні процеси можна налаштувати всередині своєї компанії самостійно. На якому етапі та які захисні механізми впроваджувати – розповімо в окремій статті. А зараз розповімо про загальні принципи.

З чого почати

Першим логічним кроком має стати перевірка претендентів на посади у вашій компанії. А про покрокову перевірку кандидатів на топ-посади ми писали в окремій статті. 

Які саме дані перевіряти ‒ залежить від посади. Необхідний мінімум ‒ верифікація документів, зв’язок з іншими компаніями, судові справи. 

Така початкова перевірка мінімізує ризик “пустити до отари” потенційно небезпечних людей.

Кому доручити перевірку

Ми присвятили окрему статтю питанню, кому із співробітників доручити перевірку контрагентів. Коротко можна сказати, що, залежно від структури підприємства, з цією функцією відмінно впораються:

•  юристи;

•  служба безпеки;

•  HR;

•  сам керівник компанії ‒ якщо хоче. Але краще делегувати ці функції за схемою впровадження комплаенс-контролю, описаною в цьому матеріалі.

Перевіряйте регулярно

Разова перевірка не дасть вам гарантію, що в майбутньому людина не стане джерелом ризику в компанії. Перевірка нових співробітників не позбавляє необхідності контролювати діяльність постійних членів команди хоча б раз на квартал. Можна робити це вручну, якщо штат невеликий, але набагато зручніше після першої перевірки додати людину до автоматичного моніторингу.

Автоматизуйте

Автоматичний моніторинг відстежує зміни в реєстрах і повідомляє про них протягом доби. Ви будете в курсі, якщо в роботі або житті вашого підлеглого відбудуться зміни. Наприклад:

•  Поява вашого підлеглого серед керівників юридичної особи з діяльністю, схожою на бізнес вашої компанії – ризик відтоку клієнтської бази;

•  Співробітник зареєстрував компанію з такими ж видами діяльності, як у вашій фірмі – ризик використання адміністративного ресурсу на користь іншої компанії;

•  Поява боргів та виконавчих проваджень;

•  Судові справи, в яких працівник є відповідачем. 

Детальна інструкція з налаштування і використання моніторингу фізичних осіб є в цій статті.

Підсумок. Працівники компаній можуть спровокувати фінансові та репутаційні втрати. Але ризик можна знизити, якщо вчасно дізнатися про загрозу. 

Ви самостійно можете розпочати практику внутрішніх перевірок компанії. Для цього не обов’язково детально знати юриспруденцію або бути аудитором. Ви самостійно перевіряєте надійність персоналу та ідентифікуєте неблагонадійних суб’єктів всередині компанії. 

Перевіряти партнерів, контрагентів та клієнтів також можна вручну з YouControl. А можна довірити професійний аналіз ризиків експертам YouControl і за 24 години отримати розгорнутий звіт-експертизу на основі 100 джерел інформації

Шахрайство обчислюється великими сумами та репутаційними втратами, і важко сказати, що відновлюється складніше. Інколи ставки в бізнесі високі, а довіра на слово може коштувати надто дорого. У такому випадку важливо те, скільки ви зуміли заощадити завдяки своєчасному попередженню.

Спробувати моніторинг фізичних осіб!

Додайте застосунок «Youcontrol» на головний екран
Натисніть load -> ‘Додати на початковий екран’