Повідомити про помилку або ідею
YouControl
logo youcontrol
УКР
youcontrol youcontrol
0 800 309 077
Дзвінок безкоштовний
УКР

Зареєструйтесь і перевірте 10 компаній безкоштовно, або отримайте консультацію по номеру 0 800 309 077.

Статті

Комплаєнс в компанії: що потрібно знати

16 вересня 2020 р.

Комплаєнс в компанії: що потрібно знати

Експерти YouControl провели вебінар на тему комплаєнсу. Поговорили про те, що таке комплаєнс, як його впроваджувати, автоматизувати та чому це вигідно. У цій статті — головні тези вебінару.

 

В Україні комплаєнс користується популярністю у великому і середньому бізнесі. При цьому з кожним роком тенденція використовувати комплаєнс-процедури без звернення до інших компаній зростає. І не дарма, бо наслідки ризиків — не тільки юридичні санкції, фінансові збитки, репутаційні втрати, але і ризик фігурування в корупційних скандалах і дестабілізація бізнесу.

 

Що таке комплаєнс

 

Значення. Сфера застосування.

 

•  Комплаєнс — здатність компанії відповідати зовнішнім і внутрішнім правилам.

•  Комплаєнс належить до різних напрямів і сфер функціонування бізнесу: екологія, охорона праці, конфлікт інтересів, якість продукції, операційна діяльність, корпоративно-соціальна відповідальність, корупція.

•  В інших країнах закони й політика комплаєнсу розрізняються. 

В Україні згадка комплаєнсу присутня тільки в банківському законодавстві. Тому що в Україні діє система фінансового моніторингу, яка і без того пред'являє бізнесу і банкам високі вимоги, які потрібно виконувати відповідно до вказівок національного регулятора — Нацбанку.

 

Комплаєнс-ризик — ймовірність виникнення збитків, санкцій, додаткових витрат, недоотримання запланованих доходів або втрата репутації внаслідок невиконання банком вимог.

 

Комплаєнс-ризики: на що звернути увагу

 

Щоб виявити ризики для компанії, зверніть увагу на наступні чинники:

 

•  Правосуб'єктність контрагента;

•  Судова "історія" компанії;

•  Неблагонадійні зв'язки з іншими компаніями або людьми;

•  Офшори й санкції;

•  Заборгованості;

•  Податкова сфера;

•  Місце реєстрації юрособи;

•  Ліцензування;

•  Обмеження повноважень посадових осіб;

•  Фінансовий аналіз;

•  Державні закупівлі.

 

Де брати дані для перевірки

 

Якщо мова про внутрішній комплаєнс компанії, то джерелами можуть бути посадові інструкції, внутрішня статистика, дані про співробітників та інші релевантні документи.

 

Якщо ми говоримо про зовнішню перевірку контрагента, то джерелами можуть бути:

 

•  Open data, тобто публічна інформація в формі відкритих даних. Наприклад, відкриті реєстри;

 

Закон України "Про доступ до публічної інформації" гарантує, що кожен може вільно зберігати, отримувати та поширювати публічну інформацію.

 

Уже відкрито 896 наборів даних про юридичних осіб, судові рішення, стан екології, органи влади, податкові статуси. З усіх цих даних потрібно виділяти актуальне для себе;

•  Дані, оприлюднені компаніями. Деякі компанії публікують аудиторські висновки та іншу інформацію про себе виходячи із зобов'язань або в добровільному порядку для підтримки репутації;

•  Системи перевірки контрагентів. Наприклад, в YouControl ви можете знаходити інформацію самостійно або ж замовити індивідуальну комплаєнс-експертизу наших юристів;

•  Дані ЗМІ.

 

Як компанії впроваджують комплаєнс

 

Як відбувається комплаєнс-перевірка на основі відкритих даних. Що роблять компанії. Усталена практика.

 

• Компанії впроваджують стратегію управління ризиками, в якій описані можливі види ризиків і дії, щоб їх уникнути;

• Політики, правила, вимоги — частина стратегії.

• Політики — загальний документ, який присвячений одному з напрямків комплаєнсу компанії.

Правила - roadmap компанії.

Вимоги — детальний опис процесів і етапів комплаєнсу;

• Контроль над виконанням стратегії — невіддільна частина, якій передує процедура виявлення ризиків.

 

Спрощений варіант, який можна використовувати замість стратегій, політик і правил — чек-листи. Їх легше складати й вони дозволяють нічого не забути під час перевірки контрагентів.

 

Автоматизація комплаєнсу

 

Автоматична обробка інформації буде трендом в найближчі роки. Відкритих реєстрів та баз даних стає більше. Дані потрібно вміти обробляти, аналізувати, інтерпретувати, адаптувати й отримувати важливу інформацію. Таку роботу краще віддати машинам, аби максимально зменшити людський фактор і прискорити виконання рутинних завдань.

 

Компанії тільки починають автоматизувати процедури комплаєнс.

YouControl пропонує автоматизовані рішення для управління комплаєнс-ризиками. У цій частині статті ми розповімо що і як можна автоматизувати.

 

Які напрями автоматизовувати

 

Топ процесів автоматизації та роботизації згідно з дослідженням KPMG за 2018 і 2020 роки:

 

•  35% компаній готові автоматизувати перевірку контрагентів;

•  27% компаній не проти автоматизації навчання співробітників комплаєнсу;

•  19% хочуть автоматизувати роботу із звернень на гарячу лінію компанії.

 

Коли потрібно автоматизувати

 

Кожне впровадження автоматизації коштує грошей, часу і кадрових ресурсів. Перш ніж впроваджувати потрібно проаналізувати свої можливості. Якщо комплаєнс-процедури можуть проводити кілька співробітників, не витрачаючи на це весь робочий день — можливо варто почати з цього. Але якщо в компанії багато рутинних процесів і угод — це необхідність в ім'я економії часу й ефективності. Особливо якщо стратегія управління ризиками вже введена в компанії, прописані сценарії й процеси.

 

Трудомісткі повторювані процеси потрібно віддавати комп'ютеру для того, щоб ці дані обробляти швидше.

 

Переваги автоматизації:

 

•  Дешевше процес. Роботу декількох менеджерів виконує алгоритм;

•  Прискорення стандартних процедур. Комп'ютер виконує процес швидше, ніж людина. Поки співробітник шукає дані в реєстрах вручну за чашкою кави, відволікаючись на розмови з колегами — робот знайде дані за кілька секунд і видасть результати;

•  Мінімізація людського фактора. Даних і записів в реєстрах дуже багато. Врахувати всю інформацію, не заплутатися, нічого не упустити — складно. Автоматична система нівелює ці фактори;

•  Єдиний архів даних. За кілька хвилин ви дізнаєтеся, як йшли справи у контрагента рік тому або вчора;

•  Стандартизація процесів. До кожного процесу — один підхід.

•  Можливість подальшої автоматичної обробки даних.

 

В системі YouControl для аналізу контрагентів зручні автоматичний Експрес-аналіз, FinScore, MarketScore і Кредитний ліміт.

 

Автоматичний Експрес-аналіз. Кожен раз коли, ви починаєте роботу з перевірки контрагента цей інструмент аналізує дані на основі 75 ризик-факторів на день запиту.

 

Коли готовий Експрес-аналіз, можна спробувати спрогнозувати майбутнє компанії-контрагента. Для цього подивіться на його поточний стан.

 

FinScore аналізує на скільки компанія фінансово стійка на основі 10 параметрів.

Market Score показує місце компанії на ринку виходячи з її розміру і виду діяльності.

Кредитний ліміт дає уявлення про те, який максимальний обсяг кредиту можна видати компанії, щоб у неї були фінансові можливості повністю і в строк повернути його. Цей інструмент стане в пригоді, якщо ви відправляєте товари з післяплатою або надаєте фінансові послуги.

 

Інколи потрібно побудувати структуру власності або зрозуміти хто стоїть за компанією. Використовуючи ЄДР та Google пошук інформацію можна шукати довше, ніж якщо використати інструмент Зв'язки.

 

Варіанти автоматизації можуть різними. Це залежить від вас, якщо ви розумієте набори даних, які хочете отримати та в якому вигляді хочете їх інтерпретувати.


Дивіться першу і другу частину відео вебінару на нашому YouTube каналі.

Додайте застосунок «Youcontrol» на головний екран
Натисніть load -> ‘Додати на початковий екран’